Racer - tubeless eller slang?

Skippe

Aktiv medlem
Hej! Har köpt ett par begqgnade ultegra hjul här på happy som va tubelless och pumpade upp. De läcker lite. Frågorna jag har är?

jag har ett par fräschare tubeless däck liggande, är det värt att byta däck o fortsätta köra tubeless? Från continental 4000 till continental 5000.
Bara laga med continental 4000? Hur gör man, tror det läcker runt ventilen.
Eller bara riva av de medföljande tubeless, på med slang o mina conti 5000. Behöver man isåfall rengöra med nåt på något vis?

Mvh

Hej! Har köpt ett par begqgnade ultegra hjul här på happy som va tubelless och pumpade upp. De läcker lite. Frågorna jag har är?

jag har ett par fräschare tubeless däck liggande, är det värt att byta däck o fortsätta köra tubeless? Från continental 4000 till continental 5000.
Eller bara riva av de medföljande tubeless, på med slang o mina conti 5000. Behöver man isåfall rengöra med nåt på något vis?

Mvh

4000 finns inte som slanglöst, kanske därför de läcker?
Jag tycker slanglöst är värd guld. Andra tycker annorlunda…

5000 skall även heta TR eller TL eller nån annan appendix om de ska fungera som slanglösa.

Det har att göra med tryck och däcksbredd. Har du >=30mm i däcksbredd så kan du gå ner i tryck och då tycker jag att TL fungerar bra. Ska du däremot köra 25mm så skulle jag köra med slang.
Jag kör på 28mm och slang på min racer, grus och pendlingscykeln kör TL som fungerar riktigt bra!

En nackdel med TL är att man blir nödgad att skriva av sig på happy ett par gånger per år för att konsultera huruvida man skall få stopp på läckage eller varför däcket inte poppar, eller vilken tejp, eller.. 🚀
Vissa verkar behöva det. Vet inte om det beror på fälg, däck eller inkompetens. På min Zipp 303 FC lägger jag på däcket, pumpar med golvpump tills det poppar, tömmer ut luft och fyller gucka genom ventilstammen och pumpar slutligen upp igen. Sedan är det bara att köra. En punka på flera år som krävt åtgärd.

Mvh
Vad är det för inre bredd på fälgarna till hjulen som du köpte och vilken bredd på däcken har du tänkt att köra?

Oavsett detta med däcktrycket etc så så tycker jag att just punkteringsskyddet är en bra fördel med TL. Det ger åtminstone mig någon typ av extra trygghet.

För racern kör jag 28 mm, varit med och gruppcyklat sedan 21, avverkat en hel del mil och inte haft punktering som lett till stopp sedan dess. Däremot kan jag säga att jag blivit vittnen till många punkteringar inom gruppen. LoL Har haft punktering också men blivit räddad av TL som tätat. Självklart kommer även jag få någon "riktigt" punktering med racern, tyvärr enbart en tidsfråga, räcker ju med att man har lite otur och får en större punka/skärsår men oavsett tycker jag det är bra. Självklart påverkar det väldigt mycket hur slitna däck man kör med också, byter ca 1 gång / säsong på racern själv, antingen Schwalbe Pro One TLE eller Continental GP 5000 S TR, även haft någon Specialized S-Works Turbo variant som varit toppen. Upplever dessa ganska jämbördiga. Möjligen att Schwalbe Pro One TLE har något sämre punkteringsskydd (alternativt slits snabbast...) av dessa tre men vi snackar marginella skillnader (å andra sidan upplever jag att däcket har bra komfort samt grepp). För pendlaren Specialized S-Works Mondo 32 mm.

Upplever att TL fungerar bäst på cyklar jag använder ofta/regelbundet (racer + pendlaren i mitt fall). Har i mitt fall upplevt att det är lättare att lägga TL till 28 - 32 mm däck vs större grusdäck (lättare att få allting tätt) men det är säkert bara jag som är oduglig. För mitt separata hjulpar med grusdäck som jag använder avsevärt mera sällan har jag haft såpass mycket strul med TL att jag för tillfället kör med slang men ska försöka skärpa mig denna säsong och lägga om det hela (tror att det är lite slappt och att ett lager tejp till behövs).

Senast ändrad:

Vet du vilken årsmodell av hjul det är? Finns risk att det en äldre modell om de fortfarande har gp4000.
2018 släppte etrto en standard för tlr hjul och fälgar. Innan dess kan passning mellan däck och fälg vara knepig. Speciellt amerikanska fabrikat tycks vara knepiga att blanda med europeiska och Asiatiska.

Vissa verkar behöva det. Vet inte om det beror på fälg, däck eller inkompetens. På min Zipp 303 FC lägger jag på däcket, pumpar med golvpump tills det poppar, tömmer ut luft och fyller gucka genom ventilstammen och pumpar slutligen upp igen. Sedan är det bara att köra. En punka på flera år som krävt åtgärd.
Som vanligt hör man sällan från folk som är nöjda, annat än när braständare som jag raljerar. För egen del blir det TL på grushojen när nya fälgarna kommit. På lvg känner jag inget behov än, men det kanske förändras.

Slanglöst är objektivt bättre. Men det finns en stark TPU-lobby (TPU är ett slags avancerade, väldigt lätta slangar) här på forumet som kommer att predika motsatsen. Dock tror jag att de bara är sura eftersom de inte kan hantera slanglöst, vilket kräver en viss kunskap. 🙂
Slanglöst har många fördelar, men jag skulle inte säga att det är objektivt bättre för alla. TPU-slangar har också blivit populära eftersom de är väldigt lätta och enkla att använda. Tubeless kräver lite mer pill och kunskap, medan slang ofta är enklare att hantera. Mycket handlar nog mest om vad man själv tycker funkar bäst.

Använder slang för att trycka bort luftbubblor på fälgtejpen. Pumpar upp och låter hjulen / däcken stå några timmar. Använder slanglöst på racerdäcken -30mm breda och gravelhjulen / däckbredd 48mm poppat fint på fälg.

Slanglöst har många fördelar, men jag skulle inte säga att det är objektivt bättre för alla. TPU-slangar har också blivit populära eftersom de är väldigt lätta och enkla att använda. Tubeless kräver lite mer pill och kunskap, medan slang ofta är enklare att hantera. Mycket handlar nog mest om vad man själv tycker funkar bäst.
Nu ska inte du komma här å komma!
Här håller vi frontlinjerna benhårt! 😁

Jag tror jag har en läckande tejp på ett hjul. Det har rullat slanglöst runt 25000 km sedan 2018 så det är väl dags att tejpa om. Jävla skit. 🤥
Annars kör jag slanglöst på allt mellan 25 och 60 mm och finner det problemlöst men har även hjul med både butyl och numera även plastslang. Allt funkar ju men personligt föredrar jag att kladda med slanglöst mest för att de aldrig punkterar. Ja det gör de väl men det märks aldrig av.

Vet du vilken årsmodell av hjul det är? Finns risk att det en äldre modell om de fortfarande har gp4000.
2018 släppte etrto en standard för tlr hjul och fälgar. Innan dess kan passning mellan däck och fälg vara knepig. Speciellt amerikanska fabrikat tycks vara knepiga att blanda med europeiska och Asiatiska.
Vet faktiskt inte riktigt hur gamla dem är.

Tubeless är objektivt sämre än alla typer av slang, och verkligen jämfört med TPU. Men var beredd på att slanglös-sekten kommer förfölja dig till graven.

Man måste ha i åtanke att de flesta som predikar TL inte cyklar särskilt seriöst, de gillar mer cykling på internet och att shoppa prylar. Idrottens motsvarighet till mode-influencers.

Tubeless är objektivt sämre än alla typer av slang, och verkligen jämfört med TPU. Men var beredd på att slanglös-sekten kommer förfölja dig till graven.

Man måste ha i åtanke att de flesta som predikar TL inte cyklar särskilt seriöst, de gillar mer cykling på internet och att shoppa prylar. Idrottens motsvarighet till mode-influencers.
Nu blev jag lite nyfiken 🙂 vad har happys TPU-guru själv för meritlista och ungefär hur mycket mil snittas det per år? Är du med i någon klubb, gruppcykling, Vättern etc eller mest solocykling?

Senast ändrad:

En dum fråga, vad är tpu? Jag ser helst en avvägning där ett bra punkteringssydd är att föredra, men vill fortsatt behålla ett vettigt rull 😀

Slanglöst är riktigt bra, men jag kör TPU/Latex primärt för att slippa klabbet med tubeless kletet.
Hade nog egentligen hellre kört tubeless på racern, det är skönare och lättare rull. Samtidigt gör det extra motståndet mig rätt bra i träningsperspektiv. :P

Haha, känner du den ökade vikten med slanglöst också? 😊
Nej verkligen inte! :) 60-100g extra vs TPU-slang gör mindre än 0.5-1% på totalvikten på cykeln med vattenflaskor, dator, cykelväska med reservgrejer etc. Sedan är jag inte någon liten fjäderviktare så jag spar mer genom att gå på toa innan turen. :P

Däremot kan jag säga att det är en bonus till att jag spar pyttelite vikt!

Nej verkligen inte! :) 60-100g extra vs TPU-slang gör mindre än 0.5-1% på totalvikten på cykeln med vattenflaskor, dator, cykelväska med reservgrejer etc. Sedan är jag inte någon liten fjäderviktare så jag spar mer genom att gå på toa innan turen. :P

Däremot kan jag säga att det är en bonus till att jag spar pyttelite vikt!
Då lär du inte känna det yttepyttelilla, ökade rullmotståndet heller. Men plånboken känner av det dyrare TL-systemet. 💸

I stället för att du skall behöva googla själv så har jag gjort det åt dig
och svaret är
"TPU (Termoplastisk Polyuretan) är en flexibel, slitstark plasttyp som kombinerar gummiets elasticitet med plastens hållbarhet."
Skönt att ha mr google framme. Vilken typ av tpu ska man ha då, vilken är bäst enligt happy då?

Jag har kört tubeless på 32mm landsvägsdäck och sedemera gått över till slang... Tubeless är säkert jättebra om man cyklar massa mil varje år och faktiskt sliter ut en uppsättning däck på en säsong och hinner punktera en massa slangar. För mina <300mil per säsong håller en uppsättning däck flera år vilket innebär att man måste fylla på mer tätningsvätska flera gånger och helst tvätta ur den gamla som lagt sig som en klump av latex i botten av däcket under vintern. Mer kladd än det är värt för min del då jag med slang snittar på mindre än en punktering per säsong (och en av de senaste var med tubeless som inte tätade, usch vad kladdigt det var att stoppa i en slang ute längs vägen!). Tätningsvätskan kostar nästan som en TPU slang när man ska fylla på dessutom...

Jag har kört tubeless på 32mm landsvägsdäck och sedemera gått över till slang... Tubeless är säkert jättebra om man cyklar massa mil varje år och faktiskt sliter ut en uppsättning däck på en säsong och hinner punktera en massa slangar. För mina <300mil per säsong håller en uppsättning däck flera år vilket innebär att man måste fylla på mer tätningsvätska flera gånger och helst tvätta ur den gamla som lagt sig som en klump av latex i botten av däcket under vintern. Mer kladd än det är värt för min del då jag med slang snittar på mindre än en punktering per säsong (och en av de senaste var med tubeless som inte tätade, usch vad kladdigt det var att stoppa i en slang ute längs vägen!). Tätningsvätskan kostar nästan som en TPU slang när man ska fylla på dessutom...
Köper du en dyr tätningsvätska eller har du 0,5 liter vätska per däck när du fyller på?

Tillbaka
Topp