Racer - tubeless eller slang?

Ja, den stora frågan här är ju hur tex @NLC @snoogans @kayak_one samt @Ricard_STHLM gör? :unsure:

Finns så klart avsevärt fler aktiva raketer 🚀 här, men några exempel. 🙂
Tubeless på sommaren men bara högsäsong sen rengöra innan det torkar och i med en slang.

Vabbar idag och har precis rengjort en uppsättning fälg och däck från latexbaserad vätska. Vilket skitjobb!

Lite överdrift kanske, men 120kr för en TPU slang eller 200kr för 500ml tätningsvätska som räcker för att fylla 5-6 däck från tysken...
Vem säljer (inom EU) TPU-slangar för 120 SEK / 11 euros ? Och en flaska Stans kostar < 15 euro / 160 SEK hos Bike24.

Man måste varken gilla TL, men man behöver för den delen inte överdriva skillanden i kostnad

Jag kör med smala däck och kommer undan med 30 ml/däck. 1 liter Effettomariposa säljs ibland för 300 kr, dvs ca 10 kronor/påfyllning.

Tubeless på sommaren men bara högsäsong sen rengöra innan det torkar och i med en slang.

Vabbar idag och har precis rengjort en uppsättning fälg och däck från latexbaserad vätska. Vilket skitjobb!
Jag kör TL året om, sedan förra hösten med liner.

Fick oturligt nog en punka igår efter att råkat köra på en större (och väldigt vass) sten som låg mitt på vägen, och upptäckte då att jag skulle ha fyllt på med mer TL-vätska för att täta hålet men jämfört med tiden med slang så är det betydligt driftsäkrare, särskilt så här på våren när vägarna blandas med gammalt grus och lera från vårbruket plus potthål och annat.

Inga stickpunkteringar (glas, grus) sedan jag vet inte när.

En ny aspekt:
Körde Epic Gran Canaria med klättrarhjulen tubeless.
"Punkade" på sträckan med tidtagning och hade väl från start ca 4,5 bar och efter 2 "punkor" kanske 2 bar, vettef..n.
Tänkte att jag skulle ta mig hem safe eftersom det var gemensam transport hem och hjulet var klart cyklingsbart.
Slutade dock med snakebite i däcket i potthål i backen ner mot San Agustin i ca 40 och mkt spännande sladdande endast bromsandes fram.
Så nästan totalt nersliten kloss höger sko och kass fälg pga tubeless.

Bryta loppet (eller tvärsist) pga punka?
Glida runt med tubeless, genomföra, köpa nya grejer, hyra cykel pga trasigt bakhjul😂
Har beställt fälg såklart men även vanliga lätta däck och testar tpu på Aprilresan.

Kör tl på alla andra hjul, 30mm lvg, 40/45 gravel, 2,1" mtb!

Ja, den stora frågan här är ju hur tex @NLC @snoogans @kayak_one samt @Ricard_STHLM gör? :unsure:

Finns så klart avsevärt fler aktiva raketer 🚀 här, men några exempel. 🙂
Jag tror inte jag är speciellt representativ gällande däck. Jag har aldrig kört slang. Gick från tuber till tubeless (TL). Från klisterkladd till Sealantkladd. Men gillar tubeless då jag numer kör bredare däck och lägre tryck, vilket ger mer komfort = snabbare. Jag kör mina tubeless tills korden kommer fram, eller de inte längre håller luften, blir lite olika på olika däck och cyklar beroende på underlag längd osv. Men körde nästan 1000 mil på ett par 35mm 5000AS förra året. I år kommer jag köra 30mm och går tillbaka till ProOne då jag gillar hur de känns i kontakten med marken. Fyller på med vätska om det behövs efter punkteringar eller annat läckage.

Men körde nästan 1000 mil på ett par 35mm 5000AS förra året.
Jag upplevede 35mm GP5kAS som stumt och åt det trögare, jmf med GP5k i 32mm med slang
Men de var både tyngre
GP5k_AS_TR_35mm_vikt.webp

specat: 415g
och smalare
GP5k_AS_TR_35mm_R470_i20_bredd.webp

Men slitstarka och punkteringsskyddade träningsdäck är de.

I år kommer jag köra 30mm och går tillbaka till ProOne då jag gillar hur de känns i kontakten med marken.
"Vanliga" GP5kTR skall komma som 35mm nu i vår, men tyvärr på hela 365g.
Jmf med Jan Heines René Herse Bon Jon Pass i 35mm från 310g

Bytte till dubbdäck på pendlaren någon gång i December, bytte tillbaks till sommarhjulen i början av veckan, framhjulet behövdes inte pumpas, minns inte ens när jag pumpade det sist, däcket ifråga är Pirelli Velo.

Tillbaka
Topp