[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Undrar om det finns några som startat väldigt defensivt och som kommer att göra (relativt sett) snabba andra varv.

Om det ska bli en bra placering för Myhlback gäller det nog att han öppnat väldigt försiktigt.

Jutterdal hade 36:17 vid 16,8 km. Från varvning ut till samma position på andra varvet tog det 38:13.
(Oklart hur varvning förhåller sig till start)

Rosjö:
0-25 km: 57:13
25-50 km: 1:03:24

Jutterdal:
0-25 km: 56:31
25-50 km: 1:01:00

Naturligtvis närmast omöjligt att säga, ens teoretiskt, hur mkt som är bättre före, hur mkt som är bra skidor och hur mkt som är bra form på Göhlinsåkarna. Min gissning är att faktorerna dock i stort är i den ordningen.

Tycker Tjelle såg mer sliten ut på toppen, men har ju tider att gå på och litet försprång.

Vet inte om jag håller med Blomman om att det så tydligt är en fördel att minska till 30 sekunder mellan åkarna. Hade det varit en mer kuperad bana hade jag hållit med men när det är så flackt som i detta fall känns det lite problematiskt med mindre startmellanrum. Håller med Tjelle om att det de borde ha gjort var att låta de seedade starta först, förslagsvis lottat.

Uppfriskande med en expert som faktiskt säger vad som måste sägas, och inte bara sitter och slätar över!

Låter väl rätt klokt.

Calle kan stanna hemma för gott. Han har gjort sin karriär nu och borde lägga skidorna på hyllan.

Väljer han att fortsätta så känns det som att han bara gör det för pengarnas skull

Calle kan stanna hemma för gott. Han har gjort sin karriär nu och borde lägga skidorna på hyllan.

Väljer han att fortsätta så känns det som att han bara gör det för pengarnas skull
Min gissning är att han inte dragit in speciellt mycket pengar denna säsong. Har du någon information som stärker din hypotes om motsatsen?

Sponsorer lär ha lagt pengar på honom, annars hade han inte kunnat köra sin egen ”satsning”. Men de lär väl också dra öronen åt sig snart.

Min gissning är att han inte dragit in speciellt mycket pengar denna säsong. Har du någon information som stärker din hypotes om motsatsen?

Det jag menar är att han inte lät jätte sugen på att skaffa ett vanligt jobb så fortsätter han åka skidor så är det bara för att ha någon inkomst.

Du är Alltid passivt aggresiv när någon skrivet något om calle , man kan nästan tro ni är släkt med tanke på hur mycket du skyddar honom.

Fast han lär väl fortsätta satsningen över nästa år, med skidVM i hemmakommunen. Och i distanslopp är det väl av våra manliga skidlöpare bara Anger och Alvar som varit bättre än Calles placering när han sprattlade till värdscupen i år, så han fortsätter nog tro på det.

Fast han lär väl fortsätta satsningen över nästa år, med skidVM i hemmakommunen. Och i distanslopp är det väl av våra manliga skidlöpare bara Anger och Alvar som varit bättre än Calles placering när han sprattlade till värdscupen i år, så han fortsätter nog tro på det.
Ja, tyvärr blir det nog så, vad ska han göra annars liksom? Bara att hoppas att den nya landslagsledningen inte låter sig luras av ett sprattellopp…

Det jag menar är att han inte lät jätte sugen på att skaffa ett vanligt jobb så fortsätter så är det bara för att ha något inkomst.
Hade varit tydligare om du skrivit det istället för att skriva en kommentar som är väldigt enkelt kan missförstås som att du tror att han tjänar ganska bra på skidåkningen.

Du är Alltid passivt aggresiv när någon skrivet något om calle , man kan nästan tro ni är släkt med tanke på hur mycket du skyddar honom.
Jag tycker det är lite tröttsamt med Calle-hatande, i synnerhet när det blir på nivån att en betydande del av det som vissa personer skriver i tråden är just att framhäva sämre insatser av Calle. Och inte sällan på ett sätt som framstår som skadeglatt.

F.ö. skrivs det rätt mycket om Calle i tråden som jag över huvud taget inte kommenterar så ditt påstående är förutom att vara osakligt även felaktigt.

Sponsorer lär ha lagt pengar på honom, annars hade han inte kunnat köra sin egen ”satsning”. Men de lär väl också dra öronen åt sig snart.
Skall man sponsra en manlig längdåkare är väl Calle förstahandsvalet, ingen annan har varit så omskriven som han den senaste vintern!

Skall man sponsra en manlig längdåkare är väl Calle förstahandsvalet, ingen annan har varit så omskriven som han den senaste vintern!
Du menar ”all media är bra media”? Om jag själv var sponsor skulle jag vilja att mitt företag förknippas med framgång, inte med en loser.

Det är ändå intressant med allt negativt snack om Calle här och i alla andra forum och sociala medier som finns. Han tar platser från de yngre. Ok, vilka yngre? Han sprider negativ energi och allt vad det.

Man undrar ju vad alla familjelivsexperter tycker om Burman, Grate, Svensson och Danielsson och deras säsonger? Åkare som är med i A-laget. Och som i viss mån faktiskt tar platser av andra.

Anger och Poromaa avslutar sina säsonger. De är trots allt 10 år yngre och med i A-laget? Åsikter om detta? Vill vi aldrig mer se dem i ett skidspår?

För min del har Anger och Poromaa lansdlagsplatser nästa säsong. Likaså Gisselman och Berglund om vi talar om distans. På sprintsidan röstar jag för Grahn. Utöver det tycker jag det beror på vad det finns för budget + annat.

Myhlback är ett väldigt osäkert kort där mkt hänger på vad han själv vill. Jag tycker inte att det är fel att erbjuda honom en landslagsplats. Å andra sidan är det för mig inte gjutet att han skulle acceptera, i alla fall inte utan att få en rätt stor frihet.

Vad gäller sponsorsbiten borde det väl vara positivt för möjligheterna att skaffa sponsorer om man:
- Presterar bra resultat.
- Är ett namn. Gör att etablerade åkare nog kan ha lite lättare.
- Syns i media.
- Har någon sorts god lokal förankring och det där finns företag som kan tänka sig att sponsra.

Edit: Min ytterst okvalificerade gissning är att om Calle får för sig att satsa mot Falu-VM och han ska finansiera det med egna sponsorer ska han nog vara väldigt glad om han inte går back.

Hade varit tydligare om du skrivit det istället för att skriva en kommentar som är väldigt enkelt kan missförstås som att du tror att han tjänar ganska bra på skidåkningen.

Jag tycker det är lite tröttsamt med Calle-hatande, i synnerhet när det blir på nivån att en betydande del av det som vissa personer skriver i tråden är just att framhäva sämre insatser av Calle. Och inte sällan på ett sätt som framstår som skadeglatt.

F.ö. skrivs det rätt mycket om Calle i tråden som jag över huvud taget inte kommenterar så ditt påstående är förutom att vara osakligt även felaktigt.
Jag förstår att det kan upplevas som tjatigt om man tycker om Calle, och jag köper att tonen i tråden ibland blir onödigt hård. Min poäng handlade dock inte om att 'hata', utan om att jag ser på hans prestationer annorlunda än vad du gör.

Det som stör mig är när det blir upprepat och innehållslöst och där andemeningen väsentligen är "Calle är världelös", "Calle måste sluta", etc. utan något som egentligen backar upp det.

Jag tycker också att det i alla fall ibland känns som att Calle bedöms efter en lite annan måttstock vad det gäller att kritisera. Jag tror att om Calle och Burman hade bytt resultat med varandra denna säsong hade en OS-uttagning av Burman inte rönt samma kritik.

Sen är jag själv kritisk till en hel del val Calle gjort under karriären. T.ex. tycker jag satsningen på sprint inför denna säsong var jättekonstig. För mig var det enda naturliga valet om han ville satsa mot OS att satsa på femmilen. Jag är rätt säker på att det står i denna tråd också för den som orkar leta. Och vad gäller taktisk förmåga, eller snarast avsaknad därav, finns det garanterat kritik från min sida att hitta i tråden.

Och jag skulle verkligen önska att det fanns svenska herråkare som gjorde att Calles resultat i Oberhof inte hade räckt för att föra honom in i diskussionen om en OS-plats. Tyvärr är den svenska herreliten som jag ser det inte stark nog för det. Man kunde ha tagit ut Jesper Persson, Leo Johansson eller kanske Johan Ekberg till OS. Jag har dock oerhört svårt att tro att det hade blivit direkt bättre av det.

Små mänskor måste ha någon att se ner på och håna, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Fartfylld sprint i eftermiddag? Eller ingen sprint alls?

Klirrar bra i glashuset. Välbe gjorde ju själv rent hus i VM 1997, mitt under värsta EPO-eran när inga tester fanns och hon tillhörde ett landslag som sen blev tagna med ändan bar när tester dök upp.

Klirrar bra i glashuset. Välbe gjorde ju själv rent hus i VM 1997, mitt under värsta EPO-eran när inga tester fanns och hon tillhörde ett landslag som sen blev tagna med ändan bar när tester dök upp.

Det är väl en Rysk paradgren, att bli oerhört kränkta om någon gör samma saker som dom.

Det är väl en Rysk paradgren, att bli oerhört kränkta om någon gör samma saker som dom.
Tänket precis samma tanke. Men tror man måste se det ur ett ryskt perspektiv, dvs att Välbes kommentarer går i linje med mkt annan rysk propaganda där de är ofelbara och alla andra är skurkar...

Vilken fin fajt mellan Skistad och Sundling!

Synd med Myhlback och Grahn, tror båda kunnat nå pallen. Grahn hade väl nästan slagläge för att vinna.

Vilken fin fajt mellan Skistad och Sundling!

Synd med Myhlback och Grahn, tror båda kunnat nå pallen. Grahn hade väl nästan slagläge för att vinna.
Hela tävlingen var väl mer eller mindre parodi. Jag tror FIS kommer ta en riktig funderare på om Drammen ens ska vara kvar. Speciellt nu när gullgutten gjorde illa sig också. Det är värdelöst när så många av favoriterna drabbas av banan, Svahn, Kläbo, Ogden, Myhlback....

Hela tävlingen var väl mer eller mindre parodi. Jag tror FIS kommer ta en riktig funderare på om Drammen ens ska vara kvar. Speciellt nu när gullgutten gjorde illa sig också. Det är värdelöst när så många av favoriterna drabbas av banan, Svahn, Kläbo, Ogden, Myhlback....
Visst är det så. Sen tycker jag inte allt är kasst för det. Gillar upploppet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp