Väldigt breda fötter

Oliverla

Medlem
Väldigt breda fötter
Tjaba.
Som titeln lyder så har jag väldigt breda fötter (117mm på 265mm långa). Jag behöver hjälp med cykelskor.

Finns massor med trådar om dehär och alla slutar i Bont och Lake, men flera av trådarna är ett par år gamla så jag undrar om det har kommit någonting nytt?

Spd-fäste är det som gäller.

Tack på förhand :)

Väldigt breda fötter
Har också breda. Inte en jävla butik säljer ju Lake. Knappt online ens. Mätte lite och klickade hem ett par dojor från Northwaves egna hemsida som satt som en smäck. Dom har breda varianter som man kan sortera och filtrera efter på hemsidan men jag kunde faktiskt ha deras vanliga modell. Och då brukar jag spräcka vanliga sneakers pga för breda fötter.

Väldigt breda fötter
Har också breda. Inte en jävla butik säljer ju Lake. Knappt online ens. Mätte lite och klickade hem ett par dojor från Northwaves egna hemsida som satt som en smäck. Dom har breda varianter som man kan sortera och filtrera efter på hemsidan men jag kunde faktiskt ha deras vanliga modell. Och då brukar jag spräcka vanliga sneakers pga för breda fötter.
Edit: för mtb brukar NWs xc-modeller vara smala medan mer utförsinriktade pjuckor är lite rymligare. Mina fötter är breda framtill och normal baktill. Den modell av Lake jag testat var bred både bak och fram och satt inte alls bra. Men Lake har väl mkt bra storleksguide så det går att se skillnaden mellan olika modeller.

Väldigt breda fötter
Edit: för mtb brukar NWs xc-modeller vara smala medan mer utförsinriktade pjuckor är lite rymligare. Mina fötter är breda framtill och normal baktill. Den modell av Lake jag testat var bred både bak och fram och satt inte alls bra. Men Lake har väl mkt bra storleksguide så det går att se skillnaden mellan olika modeller.
Vill tillägga att deras hemsida (Northwave alltså) har ett mycket bredare (fniss) utbud än vad som brukar finnas hos lokala butiker likt XXL. Jag köpte landsvägsskor och kunde ändå hitta något som passade mina hobbitfötter. Gå in på random sko så har dom en size guide över alla olika typer av passformer och mått så man kan mäta hemma.

Väldigt breda fötter
Här hittar du Lake och andra specialskor:

https://www.painfreepower.se

Investerade i ett par breda Lake. Prisnivå som de dyrare Shimano, men efter det aldrig problem med fötterna! Otroligt nöjd. Sambon har smala fötter och kör på Bount, passar även henne perfekt. Lite dyrare, men mycket bättre passform.

Väldigt breda fötter
Den modell av Lake jag testat var bred både bak och fram och satt inte alls bra. Men Lake har väl mkt bra storleksguide så det går att se skillnaden mellan olika modeller.
Märkte detta också när jag beställde hem ett par lakes, jag har tydligen bara breda fötter där fram och ej i hälen.

Slutade med shimano wide för mig som passade.
Tyvärr är det nog så att man bara måste beställa hem en jäkla massa skor och testa om man inte har tur.

Väldigt breda fötter
jo jag trampar utanför sulan på vanliga skor också. Northwaves har man ju provat men osäker på om jag testat wide-modellerna, så måste kika på det. Tack!

Väldigt breda fötter
Märkte detta också när jag beställde hem ett par lakes, jag har tydligen bara breda fötter där fram och ej i hälen.

Slutade med shimano wide för mig som passade.
Tyvärr är det nog så att man bara måste beställa hem en jäkla massa skor och testa om man inte har tur.
Nja min häl är nog relativt vablig (det enda jag har att gå på där är att jag inte har problem med den i pjäxorna.
Shimanos wide-modeller är no-go för mig.

Väldigt breda fötter
Nja min häl är nog relativt vablig (det enda jag har att gå på där är att jag inte har problem med den i pjäxorna.
Shimanos wide-modeller är no-go för mig.
Lake CX242 Wide skor har jag. De är som rejäla pjäxor. Tunga, styva och rejält breda. Men som sagt, jag har inga problem med fötterna idag. Googlar du på: Lake CX242 Wide, får du många träffar.
https://www.lakecycling.com/products/cx-242-wide?option1=White/Black&option2=36&variant=42922927521946

Väldigt breda fötter
Lake CX242 Wide skor har jag. De är som rejäla pjäxor. Tunga, styva och rejält breda. Men som sagt, jag har inga problem med fötterna idag. Googlar du på: Lake CX242 Wide, får du många träffar.
https://www.lakecycling.com/products/cx-242-wide?option1=White/Black&option2=36&variant=42922927521946

242 (cx och mx) är Lakes skor för fötter med "speciella behov" och som är extra svåra att hitta skor som passar till.

Väldigt breda fötter
Har också ganska breda fötter och har letat en del efter SPD-skor. Lake och Bont är fortfarande de som brukar vara bredast, men Shimano har flera modeller i wide och de funkar rätt bra för många.
Northwave kan också vara värt att kolla på – deras MTB/gravel-skor är ofta lite rymligare i tåboxen. ()
Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas så många riktigt breda alternativ, så mycket handlar om att prova vad som funkar för ens fot.

Väldigt breda fötter
Har också ganska breda fötter och har letat en del efter SPD-skor. Lake och Bont är fortfarande de som brukar vara bredast, men Shimano har flera modeller i wide och de funkar rätt bra för många.
Northwave kan också vara värt att kolla på – deras MTB/gravel-skor är ofta lite rymligare i tåboxen. ()
Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas så många riktigt breda alternativ, så mycket handlar om att prova vad som funkar för ens fot.
Shimano är bra om man har lite bredare framfot men ändå vill ha väldigt tajt passform runt häl och ankel. ”Breda” är dem ju inte däremot.

Väldigt breda fötter
242 (cx och mx) är Lakes skor för fötter med "speciella behov" och som är extra svåra att hitta skor som passar till.
+42 på 242:orna! Jag har ett par CX wide som är som balsam för mina ankfötter med höga valv.

Väldigt breda fötter
Får man plats i shimano har man inte breda fötter 😈 ;)

Väldigt breda fötter
Tjaba.
Som titeln lyder så har jag väldigt breda fötter (117mm på 265mm långa). Jag behöver hjälp med cykelskor.

Finns massor med trådar om dehär och alla slutar i Bont och Lake, men flera av trådarna är ett par år gamla så jag undrar om det har kommit någonting nytt?

Jag har en OT-fråga på ämnet. Vad använder du för märke och modell på andra skor? Min son har nära identiska mått som du och hittar sällan något som sitter bra. Tack på förhand för alla/något tips.

Väldigt breda fötter
Jag har en OT-fråga på ämnet. Vad använder du för märke och modell på andra skor? Min son har nära identiska mått som du och hittar sällan något som sitter bra. Tack på förhand för alla/något tips.
Inge superbra svar på det tyvärr. De senaste som fungerat ok är New Balance 574 och en annan New Balance som jag inte minns. Notera dock att jag går upp till typ storlek 43 och i vissa storlek 44. Jag trampar dessutom i stort sett utanför sulan.

Adidas exempelvis har aldrig fungerat.

Väldigt breda fötter
I vinterskor använder jag vanliga Blundstones, fungerar bra efter ett par veckor när jag har trampat ut dom.

Väldigt breda fötter
Jag har
- precis samma problem och storlek på fötterna som trådskaparen
- ett problem med vänsterfoten som är svårdefinierad

Det slutade med att jag övergav SPD-skor samt mina älskade XTR-pedaler till förmån för plattisar och Five Ten Trailcross i olika varianter. Visst, skorna är inte breda, men jag kan få plats med tunna inlägg och har bra grepp. De är naturligtvis inte gravel- eller landsvägs-korrekta, men funkar för mig. Jag vågar inte investera Bont eller Lake.

Väldigt breda fötter
Jag har inte fullt lika breda fötter, men Keen och Duckfeet har jag hittat som är märkbart bredare än många andra märken.

Väldigt breda fötter

För vardagsskor eller träning? För min del funkar skor från "barfotalägret" bäst, typ Xero, Altra och dylikt.

Väldigt breda fötter
För träning så kolla inov8 , deras modeller i år i wide fungerar riktigt bra på mina fötter. Topo Athletic i wide är också bra. Undvik Altra då dom generellt inte är breda på riktigt.

Väldigt breda fötter
För träning så kolla inov8 , deras modeller i år i wide fungerar riktigt bra på mina fötter. Topo Athletic i wide är också bra. Undvik Altra då dom generellt inte är breda på riktigt.

Innov8 liksom Topp tenderar att ha bred tåbox men smalnar av rätt snabbt, för mig med höga fotvalv t.ex. kan det skapa stress / belastning längre bak i foten.

Vad gäller Altra så har de tre olika bredder numera - så jo de är breda om man tittar på rätt modell :)

Väldigt breda fötter
Väldigt breda fötter
För vardagsskor eller träning? För min del funkar skor från "barfotalägret" bäst, typ Xero, Altra och dylikt.
Jag är också nästan 100% bara barfotaskobärare. Köpte två par Vivobarefoot. Ena paret passade mig utmärkt, jag har ganska rejält breda fötter jag också, men även långa. De som var till sonen funkade inte, och fick skickas tillbaka.

Väldigt breda fötter
Svar till dig och @Oliverla.
Nu är mina fötter inte lika breda men är 264-267/107-108mm. Kan rekommendera Wyde skor(svenskt märke) som är rejält breda och passar mina fötter med god marginal i bredd. Är inte barfota skor utan vanliga.

Sidonot: Åker bräda på vintern och de skor som passar bäst är Adidas.

Väldigt breda fötter
Tjaba.

Det är ungefär samma storlek som jag har. Har 1cm kortare fötter men troligtvis samma bredd när jag kollar snabbt med måttbandet. Men jag har Shimanos S-Phyre och jag har inte ens wide-varianten på mina XC-skor. Jag köpte ett par S-Phyre landsvägsskor med Wide-tillägget men de var nästan för breda. Har ett par Bont Vaypor också som också är OK men Shimano är bäst. Enligt mig iaf.

Jag hittade min Volumental scan jag gjorde för hockeygrillor.

Tillbaka
Topp