[Artikel] Kommer vi äntligen att få en lagstadgad 1,5 metersregel?

Till vänster kan man gärna vara men till häst är det höger sida om vägen som gäller. Allt enligt Transportstyrelsen ovan. Du får ta ett allvarligt snack med ditt oförsiktiva minne.
Sorry!
Hopplöst att rida på paragraferna, med mitt usla minne. Undrar om jag är kvar i en annan tidszon, att rekommendationerna var annorlunda förr. :confused:

Senast ändrad:
Sorry!
Hopplöst att rida på paragraferna, med mitt usla minne. Undrar om jag är kvar i en annan tidszon, att rekommendationerna var annorlunda förr. :confused:
Jo före 1967.
Men vem fan hänger med i alla nymodigheter?
250px-Dagen_H.svg.webp

Cyklister vs. bilister... Jag tror ni är ute och snedseglar här.
När jag ligger och bränner efter smala landsvägen till stugan, tycker jag att alla bilister sköter sig mycket väl. Likaså tycker jag att andra cyklister sköter sig väl när jag desto oftare tar samma väg med bilen.

Kom ihåg att era cyklar är fordon och att det även finns dynamik mellan "lycra"-cyklister och gångtrafikanter nere i sthlm.

När jag cyklar runt i min hemstad på cykel och gångvägar, då är det i princip omöjligt att ge 1,5 m till gångare. Ofta är det säkrare att inte ropa/plinga p.g.a. kaoset när de avviker från sin tidigare stabila kurs...
Att vi får en förlängning av en ny lag MOT bilister som vänder sig MOT cyklister blir inte långsökt när offerskapet saknar begränsningar.

Cyklister vs. bilister... Jag tror ni är ute och snedseglar här.
När jag ligger och bränner efter smala landsvägen till stugan, tycker jag att alla bilister sköter sig mycket väl. Likaså tycker jag att andra cyklister sköter sig väl när jag desto oftare tar samma väg med bilen.

Kom ihåg att era cyklar är fordon och att det även finns dynamik mellan "lycra"-cyklister och gångtrafikanter nere i sthlm.

När jag cyklar runt i min hemstad på cykel och gångvägar, då är det i princip omöjligt att ge 1,5 m till gångare. Ofta är det säkrare att inte ropa/plinga p.g.a. kaoset när de avviker från sin tidigare stabila kurs...
Att vi får en förlängning av en ny lag MOT bilister som vänder sig MOT cyklister blir inte långsökt när offerskapet saknar begränsningar.
Vet du om detta har detta skett i något av de länder som infört en 1,5 meterslag?

Jag skulle säga att majoriteten av bilister sköter sig på ett sätt som gör att jag inte har några problem med deras omkörningar. Att sträcka sig så långt som till "alla" skulle jag dock inte göra. Och då tror jag ändå att jag har en högre tolerans än mediancyklisten vad gäller vad jag står ut med i samband med att en bil kör om mig.

Vet du om detta har detta skett i något av de länder som infört en 1,5 meterslag?

Jag skulle säga att majoriteten av bilister sköter sig på ett sätt som gör att jag inte har några problem med deras omkörningar. Att sträcka sig så långt som till "alla" skulle jag dock inte göra. Och då tror jag ändå att jag har en högre tolerans än mediancyklisten vad gäller vad jag står ut med i samband med att en bil kör om mig.
Nej, jag har ingen aning hur det har tett sig i andra länder.
Men... Jag fyller snart 50 och har under min livstid inte upplevt större problem med bilister.
Inte sällan när det har varit "hett", så har jag varit en del av problemet genom att komma ovanligt fort på ett sätt som bilistens kognition inte hanterar bra. Är man medveten om att man har ett eget ansvar så kan man lösa problemet. Jag överlever hellre än dör och får "rätt", typ.

Jag tror att vi förlorar mer än det vi vinner på småsinnta regler som ändå saknar relevans om det går snett. Högersvängande lastbilar...

Nej, jag har ingen aning hur det har tett sig i andra länder.
Men... Jag fyller snart 50 och har under min livstid inte upplevt större problem med bilister.
Inte sällan när det har varit "hett", så har jag varit en del av problemet genom att komma ovanligt fort på ett sätt som bilistens kognition inte hanterar bra. Är man medveten om att man har ett eget ansvar så kan man lösa problemet. Jag överlever hellre än dör och får "rätt", typ.

Jag tror att vi förlorar mer än det vi vinner på småsinnta regler som ändå saknar relevans om det går snett. Högersvängande lastbilar...
Hoppa ner i diket när bil närmar sig bakifrån? Eller hur säkerställer man annars själv att bilisten genomför omkörningen på ett säkert och respektfullt sätt?

Hoppa ner i diket när bil närmar sig bakifrån? Eller hur säkerställer man annars själv att bilisten genomför omkörningen på ett säkert och respektfullt sätt?
Jag hör vad du säger!
Fler regler tror jag kommer förstöra samspelet och folks egna ansvar/frihet, sakta men säkert.

Den selektiva "tryggheten" går i flera riktningar.
Titta på hundtanterna när du cyklar förbi dem på cykelvägen. Ibland ser de livrädda ut. Frågar du dessa så vill nog de ha cykelfritt på cykelvägarna.
Cyklar är fordon. Är fordon uppskattade i skogen?
Vi går emot en framtid där skogsägare inte kommer att få bruka sin skog. Då känns även cykelförbud inte så långsökt heller...

Lycka till med den upplevda tryggheten.
Nu skall jag ut och hålla hundtanterna jämnskrämda med gravelhojen.

Jag hör vad du säger!
Fler regler tror jag kommer förstöra samspelet och folks egna ansvar/frihet, sakta men säkert.

Den selektiva "tryggheten" går i flera riktningar.
Titta på hundtanterna när du cyklar förbi dem på cykelvägen. Ibland ser de livrädda ut. Frågar du dessa så vill nog de ha cykelfritt på cykelvägarna.
Cyklar är fordon. Är fordon uppskattade i skogen?
Vi går emot en framtid där skogsägare inte kommer att få bruka sin skog. Då känns även cykelförbud inte så långsökt heller...

Lycka till med den upplevda tryggheten.
Nu skall jag ut och hålla hundtanterna jämnskrämda med gravelhojen.
Jag kan hålla med om att införande av regler åt höger och vänster är tveksamt. Och regler i sig löser sällan något utan det gäller ju att reglerna faktiskt används. Däremot skulle jag kunna tro att ett stärkande och förtydligande (oavsett om det är 1,5 meter, andra körfältet eller något annat) skulle kunna ha en positiv effekt.

På dig låter det lite som att man skulle plocka bort alla trafikregler. Om inte, vad gör att en 1,5 metersregel är sämre än de trafikregler som finns idag?

Titta på hundtanterna när du cyklar förbi dem på cykelvägen. Ibland ser de livrädda ut.
Det beror antagligen på att du cyklar förbi för snabbt och för nära. Är det inte bättre att du slutar med det så att de slipper bli livrädda? På precis samma sätt som bilister borde sluta köra om cyklister för snabbt och för nära.

Ja, jag vet att GC-infrastrukturen är oändligt mycket sämre och att jämförelsen inte är helt vettig, men principen är samma. Folk borde visa mer hänsyn och tänka mindre på sig själva helt enkelt. Det skulle lösa de flesta problem.

Edit: Men eftersom det tydligen är för svårt så måste man ha regler och lagar. Så att man åtminstone kan sätta dit dem som beter sig som skit om det behövs.

Det de egentligen vill ha är en separat gångbana även om gångbanor är rena häxkonsterna i Sverige. Sedan 2004 har det varit otillåtet att blanda gångtrafik med fordonstrafik i detaljplanelagt område. Skiter väghållarna i detta? Jadå.

Hundtanterna och en massa andra kategorier av fotgängare är livrädda på GC-banorna och därför ska vi inte ha några GC-banor.

Det de egentligen vill ha är en separat gångbana även om gångbanor är rena häxkonsterna i Sverige. Sedan 2004 har det varit otillåtet att blanda gångtrafik med fordonstrafik i detaljplanelagt område. Skiter väghållarna i detta? Jadå.

Hundtanterna och en massa andra kategorier av fotgängare är livrädda på GC-banorna och därför ska vi inte ha några GC-banor.
Menar du gemensam gång- och cykelbana eller en sådan med separerade gång- och cykelbanor? Eller båda?

Det beror antagligen på att du cyklar förbi för snabbt och för nära. Är det inte bättre att du slutar med det så att de slipper bli livrädda? På precis samma sätt som bilister borde sluta köra om cyklister för snabbt och för nära.

Ja, jag vet att GC-infrastrukturen är oändligt mycket sämre och att jämförelsen inte är helt vettig, men principen är samma. Folk borde visa mer hänsyn och tänka mindre på sig själva helt enkelt. Det skulle lösa de flesta problem.

Edit: Men eftersom det tydligen är för svårt så måste man ha regler och lagar. Så att man åtminstone kan sätta dit dem som beter sig som skit om det behövs.
De är otrygga, så jag hänvisar till det billiga gas lighting-försöket tidigare.
Det behöver således regleras. Skall vi säga 2m och max 5km/h på cykelvägar?
Sedan kan vi dra den om att det är för er egen trygghet också.

Menar du gemensam gång- och cykelbana eller en sådan med separerade gång- och cykelbanor? Eller båda?
Gemensam. Egentligen borde vägmärke D6 bara tas bort, det märket får väghållarna att tro att bara man smackar upp ett vägmärke så har man uppfyllt behoven för både gående och cyklande.

De är otrygga, så jag hänvisar till det billiga gas lighting-försöket tidigare.
Det behöver således regleras. Skall vi säga 2m och max 5km/h på cykelvägar?
Sedan kan vi dra den om att det är för er egen trygghet också.
Ja, om du och andra fortsätter cykla fort och nära så måste det kanske regleras. Trist om det ska behöva bli så.

I en perfekt värld skulle inte behövas några lagar och regler. Alla bilar skulle vänta och sedan vara omsorgsfulla vid omkörning. Ingen cyklist skulle hamna i speed-bubbla på cykelvägen. Etc.

I en perfekt värld skulle inte behövas några lagar och regler. Alla bilar skulle vänta och sedan vara omsorgsfulla vid omkörning. Ingen cyklist skulle hamna i speed-bubbla på cykelvägen. Etc.
Nyss hemkommen från Spanien och tro det eller ej, generellt fungerar det där. Jag vet inte om det beror på att det är lag på avstånd eller att spanjorerna är mer harmoniska och lugnare i trafiken.

Förvisso. Dock förefaller det vara en rätt allmän åsikt bland cyklister att Spanien är bra att cykla i vad gäller bilisters respekt för cyklister. Har själv cyklat på en del olika ställen i landet och jag mitt intryck är att det är ett bra cykelland.

Förvisso. Dock förefaller det vara en rätt allmän åsikt bland cyklister att Spanien är bra att cykla i vad gäller bilisters respekt för cyklister. Har själv cyklat på en del olika ställen i landet och jag mitt intryck är att det är ett bra cykelland.
jag skulle kunnat ha cyklat på en del olika ställen i sverige och fått den felaktiga uppfattningen att bilar respekterar cyklister här.

det är också under nyttocyklingen som det är värst här i sverige. under nöjes- och semestercykling uppsöker man i högre grad fina vägar med mindre trafik.

jag skulle kunnat ha cyklat på en del olika ställen i sverige och fått den felaktiga uppfattningen att bilar respekterar cyklister här.

det är också under nyttocyklingen som det är värst här i sverige. under nöjes- och semestercykling uppsöker man i högre grad fina vägar med mindre trafik.
Har cyklat genom spanska städer i rusningstrafik. Gills det?

Om nån hundägare fick sin bajsätare ihjälslagen av nån uppretade trafikant ca 1 gång om året, så tror jag samhället skulle tjäna på det. Då skulle dom troligen vara mer rädda om rövsniffarna. Som det är idag så vill dom att hela samhället ska anpassas efter deras kryp. Ett återinförande av hundskatten skulle också skicka en tydlig signal.

nej till 1,5 meter från sveriges ledande forskare på området:

"Att enbart ha fokus på ett ”minimiavstånd” är inte förenligt med den humanistiska grundinställningen som vi har på andra områden i samhället och rimmar dåligt med forskningsresultaten.

Vi bör vända på tankesättet – ge så mycket plats som möjligt, köra om med minsta möjliga påverkan på cyklisten, vara förutsägbar och respektfull mot sina medmänniskor. En omkörning i mötande fil, eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning, leder automatiskt till att många av de ovan nämnda kraven uppfylls för att omkörningen ska kännas ”betryggande” – och utöver det är det enkelt för den omkörande att bedöma och genomföra."

nej till 1,5 meter från sveriges ledande forskare på området:

"Att enbart ha fokus på ett ”minimiavstånd” är inte förenligt med den humanistiska grundinställningen som vi har på andra områden i samhället och rimmar dåligt med forskningsresultaten.

Vi bör vända på tankesättet – ge så mycket plats som möjligt, köra om med minsta möjliga påverkan på cyklisten, vara förutsägbar och respektfull mot sina medmänniskor. En omkörning i mötande fil, eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning, leder automatiskt till att många av de ovan nämnda kraven uppfylls för att omkörningen ska kännas ”betryggande” – och utöver det är det enkelt för den omkörande att bedöma och genomföra."

Med ”så mycket plats som möjligt, eller maximalt avstånd” är vi återigen inne på bilistens godtycke och inget förändras mot dagens ”lämna avstånd” eller hur det nu formuleras.
Om skrivningen ”-dock minst 1,5 meter” lades till vore det en framgång. IMHO.
På en smal asfalterad väg är det kanske inte möjligt att hålla minst 1,5 meter och då sker omkörningen ändå om avståndet är ”maximalt”
Med tillägget 1,5 meter får bilisten vänta tills det är möjligt. Som tex spanjorerna får. Och gör.

Med ”så mycket plats som möjligt” är vi återigen inne på bilistens godtycke och inget förändras mot dagens ”lämna avstånd” eller hur det nu formuleras.
Om skrivningen ”-dock minst 1,5 meter” lades till vore det en framgång. IMHO.
"så mycket plats som möjligt, dock aldrig under 1,5 meter" är något fundamentalt annorlunda än "minst 1,5 meter"

citerar artikeln:
"Ett minimiavstånd blir snabbt till ett mål. Tänk bara hastighetsgränsen – står det 70 km/h som övre gräns så kör man helst inte saktare. Och då finns hjälp av en hastighetsmätare att tillgå. Om vi då säger att 1.5 m är det minsta tillåtna avståndet – ja, varför då hålla ut mer om det inte behövs? Men det finns ingen avståndsmätare i bilen, vi vet inte om cyklisten flyttar sig i sidled före eller under omkörningen, och 1.5 m är enligt vår och andras forskning långt ifrån ”betryggande” eller ens säkert i många situationer."

Det behövs en enkel regel som alla bilister förstår. Tex 1.5 meter, eller byt körfält helt vid omkörning.
Inte en sida flum som ingen bilist kommer ta till sig.
läs artikeln.

"Vi bör vända på tankesättet – ge så mycket plats som möjligt, köra om med minsta möjliga påverkan på cyklisten, vara förutsägbar och respektfull mot sina medmänniskor. En omkörning i mötande fil, eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning, leder automatiskt till att många av de ovan nämnda kraven uppfylls för att omkörningen ska kännas ”betryggande” – och utöver det är det enkelt för den omkörande att bedöma och genomföra." [min kursivering]

läs artikeln.

"Vi bör vända på tankesättet – ge så mycket plats som möjligt, köra om med minsta möjliga påverkan på cyklisten, vara förutsägbar och respektfull mot sina medmänniskor. En omkörning i mötande fil, eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning, leder automatiskt till att många av de ovan nämnda kraven uppfylls för att omkörningen ska kännas ”betryggande” – och utöver det är det enkelt för den omkörande att bedöma och genomföra." [min kursivering]
Gissar att det där kommer tolkas på 10 olika sätt av 10 bilister. 😄

du efterfrågade "en enkel regel som alla bilister förstår" och exemplifierade med "byt körfält helt vid omkörning". det är precis det som föreslås i artikeln. du läste första meningen i stycket enbart?
Men igen; finns det inga körfält utöver ett, vilket inte är ovanligt på mindre landsvägar, hur tänker sig utredaren då att det ska gå till?

Men igen; finns det inga körfält utöver ett, vilket inte är ovanligt på mindre landsvägar, hur tänker sig utredaren då att det ska gå till?
det är inte en utredare för det första, det är en forskare. se citatet till lingon ovan, från artikeln, särskilt: "/…/ eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning /…/"

det kanske kunde vara en kompromiss att ta in 1,5 meter som ett specialfall om det inte finns mittlinjer och hastighetsdifferensen mellan bil och cykel är under 30 km/h eller nåt. men det låter lite krångligt för de specialfall som inte är huvudproblematiken.

det är inte en utredare för det första, det är en forskare. se citatet till lingon ovan, från artikeln, särskilt: "/…/ eller där mötande trafik hade varit, tillsammans med en hastighetssänkning /…/"

det kanske kunde vara en kompromiss att ta in 1,5 meter som ett specialfall om det inte finns mittlinjer och hastighetsdifferensen mellan bil och cykel är under 30 km/h eller nåt. men det låter lite krångligt för de specialfall som inte är huvudproblematiken.
Vad mänskan än har för titel har hon inte förstått problematiken och ju luddigare en evt lag formuleras desto flera tolkningar tillåter sig ffa bilister att göra. Ska det vara meningsfullt ska det vara entydigt i alla situationer, även i ”specialfallen”.
Dessbättre bor jag själv i en landsände där åtminstone majoriteten av bilförare har förstått att visa hänsyn mot mig som landsvägscyklist. I alla fall så länge jag cyklar ensam på vägen.

Edit, missförstå mig inte. Det är bra att någon tar upp problemet men i grund och botten handlar det om en attitydförändring hos landets trafikanter och det löses helt uppenbart inte med en lagändring.
Det råder även totalförbud mot handhållen mobilanvändning i fordon men det har ju ingen verkan heller så länge förbudet inte övervakas effektivt.

Senast ändrad:
Varför har svenskarna alltid en sån obändig övertro på sig själva? Kollar man aldrig över gränserna hur man gör i andra länder? Varför inte?

Om ni hade orkat läsa vad Kircher har skrivit så hade ni sett följande:

"Omkörande fordon ska under omkörning korsa mittlinjen med båda hjulparen" (väg med mittlinje)

"Vid fler än ett körfält ska kravet analogt vara att det omkörande fordonet med båda hjulpar ska korsa linjen som skiljer körfälten."

"Det behöver undersökas om undantag kan tillåtas vid heldragen linje, i enlighet med Trafikförordningen 1998:1276 3 kap 11 § 2 st. 1. Det måste dock beaktas att omkörningen av cyklister ändå skulle ske i enlighet med förslaget ovan, nämligen att båda hjulparen ska korsa mittlinjen."

"Den omkörande motortrafiken ska ligga så långt ut till vänster som möjligt" (väg utan mittlinje)

Frågor på det?

Tillbaka
Topp