Råd om cannondale och Trek. Nybörjare

mtbny

Medlem
Hejsan ny på forumet.
Har lite svårt om att bestämma mig om mtb hardtail till min pojk, 13år och ca 160cm.

Ska ha den till träning (åker slalom) och även som daglig cykel till skolan.

Kollat på:
Trek marlin 5 gen 3
Och
Cannondale trail 2

Lite över budget man kan gå upp till ca 10000kr och då har jag tittat på:
Trek marlin 6 gen 3
Och
Cannondale trail 1
Finns även en white lite mtb på xxl för 7199kr

Försöker begräns min till dom cyklarna då jag inser det finns hur många tillverkare som helt.

Tips på ovanstående cyklar?

Cannondale och Trek är bra märken. Jag brukar dock rekommendera att köpa begagnat, så länge man inte är ute efter en specifik ram färg.eller storlek på de.

Du skrev att han ska ha den både till träning (slalom) och som vardagscykel till skolan. Hur seriös träningen är spelar rätt stor roll för hur fin cykel han behöver, och såklart hur stort intresse han har.

Problemet med begagnat är att jag bor i norrlandsinland, inte så mycket begagnat i närheten, visst åka till kusten är inga problem. Inte många som skickar cykel privat.

Är ute efter en rolig lätt cyklad, så han får intresse för det. Haft en mindre scott tidigare.30%- 40% träning. Dock inga hopp eller liknande. Stigar, grus, asfalt.
Tänkt att om 2år då han är 15 kan vara värt att lägga mer pengar på cykeln om han fastnar för det.

Dem är ju nästan identiska komponentmässigt så där är det ju ingen större skillnad. Fördelen som Marlin Gen 3 har är att den har en geometri på ramen som är mer lik en modern stigcykel med flackare huvudrörsvinkel och längre reach. Vet däremot inte om det är bättre eller sämre för slalom.

Ett annat alternativ som kan finnas "lokalt" är Merida Big Nine 40 som har 120 mm slag och luftgaffel. I övrigt lik Marlin i geometrin förutom kortare reach.

Är du själv cykelintresserad?
När jag började cykla vid 13 års ålder hade jag en gammal vintage slopestyle-cykel från en kille som kom tvåa i det som då var EM (tror runt 2000–2005). Jag älskade verkligen den cykeln, och idag hänger ramen på väggen hemma.

När den var ny var det absolut det bästa man kunde få tag på, och när jag var 13 höll den fortfarande måttet jämfört med nyare hardtails, med en riktigt skön luftgaffel. Utan den cykeln hade jag aldrig blivit den cyklist jag är idag.

Vill du att han ska bli mer intresserad vid 15 så handlar det antingen om att han verkligen tycker om sporten – för då går det att cykla på vad som helst (jag började själv med ganska sunkiga BMX-cyklar innan jag gick över till 26 hardtail) eller så blir det helt enkelt lättare och roligare att utvecklas om man har en bra grund i form av en kapabel cykel som fungerar som den ska och är bekväm.

Exempel på bra första cyklar:
Merida Big Nine 40
San Quentin
Nyare modeller från Trek och Marin
Billigare hardtails från Cannondale

Det viktigaste att fokusera på för en första cykel är en luftgaffel, 29-tumshjul, single klinga fram och en bra geo.
Utanför det är den nog bara att köra

Skulle jag vara 13 och valde skulle jag tagit en Cannondale habit HT

Är du själv cykelintresserad?
När jag började cykla vid 13 års ålder hade jag en gammal vintage slopestyle-cykel från en kille som kom tvåa i det som då var EM (tror runt 2000–2005). Jag älskade verkligen den cykeln, och idag hänger ramen på väggen hemma.

När den var ny var det absolut det bästa man kunde få tag på, och när jag var 13 höll den fortfarande måttet jämfört med nyare hardtails, med en riktigt skön luftgaffel. Utan den cykeln hade jag aldrig blivit den cyklist jag är idag.

Vill du att han ska bli mer intresserad vid 15 så handlar det antingen om att han verkligen tycker om sporten – för då går det att cykla på vad som helst (jag började själv med ganska sunkiga BMX-cyklar innan jag gick över till 26 hardtail) eller så blir det helt enkelt lättare och roligare att utvecklas om man har en bra grund i form av en kapabel cykel som fungerar som den ska och är bekväm.
Nja cyklar inte själv (får skaffa mig en för å följa med).

Enklast är jag åker till luleå,där dom har xxl och en cykel affär som säljer Trek. Så får han prova ut en.

Exempel på bra första cyklar:
Merida Big Nine 40
San Quentin
Nyare modeller från Trek och Marin
Billigare hardtails från Cannondale

Det viktigaste att fokusera på för en första cykel är en luftgaffel, 29-tumshjul, single klinga fram och en bra geo.
Utanför det är den nog bara att köra

Skulle jag vara 13 och valde skulle jag tagit en Cannondale habit HT
Skillnad på Habit ht och Trail??

Om man flitrerar endast luftgaffel kommer den
1773745060262.webp

Senast ändrad:
Det är en riktigt bra deal. Framgaffeln är den svagaste delen totalt sett, men den går att uppgradera vid behov. Den har dropper post och bra geometri, med hyfsat fina delar för priset ett riktigt bra alternativ enligt mig. Det är en medium (162–175 cm), så grabben har tid att växa i den.

Ht1 blir för dyr.
Pratat lite med om vad pojken vill ha för cykel. Och jag är rädd habit modellen blir trög i vardagen. För som jag har förstått så är den en trail. Låter inte som han kommer cykla så mycket upp och ner . Så lutar nog åt en XC. Dock så kan jag ha fel, är dom sagt ny inom cykling
Skillnaden mellan trail och XC är nästan obefintlig när det gäller hardtail. En framgaffel på 130 mm ligger precis på gränsen mellan lätt trail och XC. Däremot brukar indelningen bli tydligare när det gäller heldämpade cyklar. En heldämpad med 130/130 mm räknas oftast som trail, medan 120/100 mm kan klassas som XC.Personligen tycker jag att gränsen mellan XC och trail går runt 150/140 mm, eftersom det är där jag verkligen börjar känna en tydlig skillnad. Men det gäller främst för heldämpade mountainbikes. Grabben kommer inte att skänna någon skilnad på en 130mm ht eller något mindre det ger bara mer komfort

Ht1 blir för dyr.
Pratat lite med om vad pojken vill ha för cykel. Och jag är rädd habit modellen blir trög i vardagen. För som jag har förstått så är den en trail. Låter inte som han kommer cykla så mycket upp och ner . Så lutar nog åt en XC. Dock så kan jag ha fel, är dom sagt ny inom cykling.
Trögheten sitter mest i däcken på stigcyklarna, ffa på en hardtail.
Den kommer det att skilja en hel del i känsla, ffa jämfört med en cykel som Trail, dock.

Cannondale HT 3 är utrustad med WTB Breakout-däck på 2,3”, vilket inte är extremt brett däck i storleken 2,4–2,5 brukar oftare räknas som trail. Dessa fungerar bra som de är, men om de mot förmodan skulle kännas tröga går det alltid att antingen pumpa upp dem hårdare eller byta till smalare och lättare däck.

Om sonen är 13 och inte tänker sig att börja tävla i mtb (eller köra mer downhill/enduro) tror jag inte du behöver övertänka det här egentligen.

Ett helt seriös tips är faktiskt att låta sonen själv bestämma vilken cykel han tycker är snyggast. Får han en cykel han tycker är snygg är chansen att han använder den väldigt mycket större. Och i den åldern (samt om man är ny till sporten) spelar komponenter/geometri etc inte jättestor roll. Tror dessutom Habit 3 hos TCM faktiskt har en luftgaffel men det kan du bara maila dom och fråga (dom brukar vara snabba att svara). Av ovanstående hade jag nog själv valt den för budget under 10.000. Men fråga sonen som sagt. Har större betydelse att han får den han tycker är snyggast.

Har själv en son som började cykla mtb i 12-årsåldern och då på en väldigt enkel Merida HT för under 5000 spänn. Han blev visserligen biten ganska snabbt och körde sönder den cykeln hela tiden under första året (men han gillade att hoppa och droppa nerför lastkajer mm). Men eftersom dom ändå växer snabbt hade jag ändå varit tvungen att byta cykel åt honom. Nu är han 18 bast och inne på sin fjärde mtb (och andra heldämpade) och har mtb som sitt stora intresse. Men han hade lika gärna kunnat syssla med något annat. Var nog lite av en slump (och vad kompisarna gjorde) som gjorde att han fastnade för mtb. Så man behöver inte lägga en förmögenhet på första cykeln om man inte vill.

Lutar nog mot en cannondale trail 1, som har droperpost. Försökt hitta en Orbea onna 10 eller 20 som har luftgaffel men dom är slut i storleken medium.
Låter på pojken som att det lutar mest åt pendling, så habiten kanske är överkurs.

Tillbaka
Topp