Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

...Finns ju tusen gamla kvarnar på loppis och tradera och så, men min erfarenhet av sådana (dvs känna på dem, inte mala) är att se är utslitna/rostiga/rackiga. Vill gärna kunna mala både för kok men allra helst till mokabryggare (dvs espressomalet?) också.
Jag köpte en gammal sån kvarn och mycket riktigt var det mest skrot, jag fick nog ett extra tillskott av järn med kaffet...

Jag har en 1Zpresso som jag använder till mokabryggare och efter en injusteringsperiod så får jag nu resultat som jag känner mig nöjd med. Kör med ovan nämnda 100% robusta samt extra pappersfilter i mokabryggaren.

Till bryggkaffe använder jag samma kvarn, men vill man brygga mycket har den ju sina begränsningar. Fyller man kvarnen helt så blir det till ungefär 4 koppar. Vill man göra mycket kaffe får man då hålla på i omgångar.

Fast pratas det inte kaffe i denna tråd?
Precis. Blir inte bättre.

Jag är också förtjust i lite bränt bryggkaffe på kondis, där pannan fått stå på ett par mynt i någon timma. Lite grädde i det så är det ljuvligt gott.

Ja, jag är faktiskt helt ärlig. Kaffesnobberi men omvänt, kan man säga!

En espresso från bra maskin är inte dumt heller, såklart.

Jag är också förtjust i lite bränt bryggkaffe på kondis, där pannan fått stå på ett par mynt i någon timma. Lite grädde i det så är det ljuvligt gott.
Sammanfattar mina sena tonår, kokkaffe på restaurangen ovanpå småstads-Åhléns (sedermera nedlagt), 13 kr med fri påtår, det var vi fattiglappar och pensionärerna som utgjorde klientelet. Pensionärerna fick väl på sin höjd en nickning till hälsning, men så småningom började tjejerna som jobbade i servisen hänga med oss ut och festa.

En mandel kvarn går använda på kaffe bönor mala till kok kaffe.
IMG_20260319_091241_0.webp

Sammanfattar mina sena tonår, kokkaffe på restaurangen ovanpå småstads-Åhléns (sedermera nedlagt), 13 kr med fri påtår, det var vi fattiglappar och pensionärerna som utgjorde klientelet. Pensionärerna fick väl på sin höjd en nickning till hälsning, men så småningom började tjejerna som jobbade i servisen hänga med oss ut och festa.
Drömmen!

Fanns tre fik som vi esteter hängde på i Kungsbacka när jag gick på gymnasiet: ölcaféet Kristianssons (uttalas ”Krichansånns”, mycket viktigt), Snäckan och Hans & Greta. Många, långa timmar som lagts där. Samtliga ställen borta i dag (ett nedbrunnet).

På Kulturhuset Fyren finns Café Trubaduren. Vi hade alla musiklektioner i huset och lärde oss snabbt att aldrig lämna tillbaka kaffekoppen. Jörgen som drev stället brukade titta snett vid fyrtåren eller så.

Drömmen!

Fanns tre fik som vi esteter hängde på i Kungsbacka när jag gick på gymnasiet: ölcaféet Kristianssons (uttalas ”Krichansånns”, mycket viktigt), Snäckan och Hans & Greta. Många, långa timmar som lagts där. Samtliga ställen borta i dag (ett nedbrunnet).

På Kulturhuset Fyren finns Café Trubaduren. Vi hade alla musiklektioner i huset och lärde oss snabbt att aldrig lämna tillbaka kaffekoppen. Jörgen som drev stället brukade titta snett vid fyrtåren eller så.
Innan mina Åhléns-år var det ett mindre café om ca 25m2 plus 5m2 kök som gällde. En klientelblandning bestående av esteter och akademiskt misslyckade naturvetare som jag undvek att gå på lektioner. Det uppstod oväntade vänskapsband över de traditionella grupp-gränserna, kanske tack vare det trånga utrymmet på neutral mark. Detta främjade ingalunda mina betyg, men jag blev en hejare på att spela backgammon i den lilla inrökta lokalen med takfläkt, och det får således anses vara en formativ tid. När jag gick i trean på gymnasiet fick tjejen som drev stället lägga ner det pga ryggproblem. Nu, snart 30 år senare, har jag flyttat tillbaka till småstaden, och våra barn går i samma klass.

Innan mina Åhléns-år var det ett mindre café om ca 25m2 plus 5m2 kök som gällde. En klientelblandning bestående av esteter och akademiskt misslyckade naturvetare som jag undvek att gå på lektioner. Det uppstod oväntade vänskapsband över de traditionella grupp-gränserna, kanske tack vare det trånga utrymmet på neutral mark. Detta främjade ingalunda mina betyg, men jag blev en hejare på att spela backgammon i den lilla inrökta lokalen med takfläkt, och det får således anses vara en formativ tid. När jag gick i trean på gymnasiet fick tjejen som drev stället lägga ner det pga ryggproblem. Nu, snart 30 år senare, har jag flyttat tillbaka till småstaden, och våra barn går i samma klass.
Norra Skåne någonstans vad?

Jag är tillbaka i Kba sedan tio år. Lovade mig själv att aldrig bo här igen. Tänk vad livet händer, ändå. Mina ungar tycker att Fyren är det bästa med stan, min äldsta praoade på biblioteket i vintras. ❤️
Japp. Min tonårsdotter tycker det är svintråkigt att bo utanför stan, ute vid havet. Precis som jag tyckte i tonåren.

Men hon lägger veckopengen på DYRT kaffe på Espresso House, sån var aldrig jag, för att återansluta till topic. Jag fattar ju att det är gott med en perfekt latte. Men att lägga ca 10% av sin månadsinkomst på en kaffe är ju koko.

Japp. Min tonårsdotter tycker det är svintråkigt att bo utanför stan, ute vid havet. Precis som jag tyckte i tonåren.

Men hon lägger veckopengen på DYRT kaffe på Espresso House, sån var aldrig jag, för att återansluta till topic. Jag fattar ju att det är gott med en perfekt latte. Men att lägga ca 10% av sin månadsinkomst på en kaffe är ju koko.
Fullständigt. Men det är i alla fall positivt att hon dricker kaffe. Det gör inte min. Ren tragedi. Jag har ändå uppfostrat barnen i att inte lita på människor som inte dricker kaffe.

Fullständigt. Men det är i alla fall positivt att hon dricker kaffe. Det gör inte min. Ren tragedi. Jag har ändå uppfostrat barnen i att inte lita på människor som inte dricker kaffe.
Hon dricker kaffe som en festlig grej, dvs lite ibland, och inte som en annan som på morgonen sätter på kaffekokaren innan jag vare sig har kissat eller satt på mig kläder. För då är kaffet klart när jag väl är påklädd och kissad.

Har upptäckt Löfbergs Kharisma, mycket gott (hela bönor givetvis, tar inget ansvar för färdigmalets smak).
Och därmed övergett Zoegas som jag varit trogen under många år.

Det tog dock emot att testa något från Löfbergs, förknippar märket med Färjestad🤮

Precis innan man får kaffet i koppen måste bönorna malas. Eftersom jag har helautomatisk kaffemaskin har jag alltid hela bönor hemma, men när jag är till fjälls eller ute på andra äventyr kör jag alltid kokkaffe. Vill gärna ha nymalet kaffe men ibland i mindre portioner än ett helt paket så det inte står och blir tråkigt mellan vändorna.

Någon som har erfarenhet av en hyfsat modern men klassisk manuell kaffekvarn, typ en sån här?

Visa bilaga 820392

Visa bilaga 820393
Mer specifikt en Zassenhaus med justerbar malning. Finns ju tusen gamla kvarnar på loppis och tradera och så, men min erfarenhet av sådana (dvs känna på dem, inte mala) är att se är utslitna/rostiga/rackiga. Vill gärna kunna mala både för kok men allra helst till mokabryggare (dvs espressomalet?) också.

Tack för input!
2012 köpte jag en manuell Zassenhaus (dock med mer modern design). Jag poppade champagnen när den äntligen gav upp förra året - det har varit ett ständigt förtret att mala med den: Oergonomisk, sjukt seg och en allmänt rackig kvalitet.

Jag är överlag en motståndare mot elektrifierade förenklingar av vardagen, men mina två koppar om dagens mals nu av en elkvarn. Förra årets bästa (begagnade) pryl.

Har upptäckt Löfbergs Kharisma, mycket gott (hela bönor givetvis, tar inget ansvar för färdigmalets smak).
En skillnad som många tycker påverkar smaken är vattnets hårdhet
Vattnet i K-d är mjukt: 2-3 °dH medan det i Helsinborg är betydligt hårdare: 5-6 °dH

Vattnet i K-d är mjukt: 2-3 °dH medan det i Helsinborg är betydligt hårdare: 5-6 °dH
Har alltid upplevt att lövbergs lila smakar riktigt riktigt dåligt.
Men sen för några år sen drack jag det uppåt i landet någonstans långt hemifrån, med en helt annan vattenkvalitet än hemma. Och plötsligt var kaffefanskapet gott.

Senast ändrad:

Jo jag vet.
Där jag bor har vi väldigt hårt vatten, där har det alltid blivit Zoégas igen efter att jag testat annat nån gång.

Av samma anledning har det blivit tummen ner dom få gånger jag testat Löfbergs Lila, som det hette då.
Men den här nya Kharisma är väldigt god, smakar mer kaffe än Zoégas (testar bara mörkrostat). Så jag är lite wild and crazy och gillar den trots hårt vatten.
Även Löfbergs Mörkrost är god, och godare än Zoégas motsvarande

Allt IMHO.

PS.
Inte bara hårdheten som påverkar smaken, även annat i vattnet påverkar. Samma hårdhet kan ge lite olika smak på kaffet beroende på var i landet man befinner sig.

2012 köpte jag en manuell Zassenhaus (dock med mer modern design). Jag poppade champagnen när den äntligen gav upp förra året - det har varit ett ständigt förtret att mala med den: Oergonomisk, sjukt seg och en allmänt rackig kvalitet.

Jag är överlag en motståndare mot elektrifierade förenklingar av vardagen, men mina två koppar om dagens mals nu av en elkvarn. Förra årets bästa (begagnade) pryl.
Attans! Jag hörde vad happy sa och lyckades i förmiddags ändå köpa en beggad Zassenhaus för 200 kr mot bättre vetande.. Min gissning var att den skulle kännas jobbig att hantera men ändå gedigen och hålla för evigt, men hade jag sett ditt meddelande innan så hade jag nog backat från köp. Vad var det som gick sönder?

Jag hade ett kort tag en elektrisk kvarn köpt på generisk heminredningsbutik när jag flyttat hemifrån och att tänka på att använda den ger mig fortfarande rysningar. Allt blev statiskt så det satt kaffe överallt, plasten blev helt kladdig efter ett par år och den blev på något konstigt sätt kaffesmutsig fast på ett otrevligt sätt. Den är försvunnen sedan många år tillbaks..

Om jag märker att den manuella kvarnen inte är något att ha fasar jag inför att grotta ner mig i kaffemalningsträsket. Har en stark känsla av att en stor rostfri apparat duglig för en proffsbarista är enda möjliga utvägen och jag orkar inte ta den vägen ännu en gång.. :D

Där jag bor har vi väldigt hårt vatten, där har det alltid blivit Zoégas igen efter att jag testat annat nån gång.

Av samma anledning har det blivit tummen ner dom få gånger jag testat Löfbergs Lila, som det hette då.
Men den här nya Kharisma är väldigt god, smakar mer kaffe än Zoégas (testar bara mörkrostat). Så jag är lite wild and crazy och gillar den trots hårt vatten.

Allt IMHO.
Jag får ta det som ett köptips på nästa kaffe att prova på landet där vi har ~lika hårt vatten som i Hbg.
Som jag redan har skrivit tidigare i tråden använder jag i "stan", där det är mjukt vatten i kranen, Sundbybergkaffe
arvid-nordquist-kaffe-selection-eco-brygg-450g-3.jpg

Inte bara hårdheten som påverkar smaken, även annat i vattnet påverkar. Samma hårdhet kan ge lite olika smak på kaffet beroende på var i landet man befinner sig.
+1
Även kaffefiltret kan på verka kaffesmaken, som även det har varit uppe tidigare i tråden
Då postades bla

Jo jag vet.

Allt IMHO.

PS.
Zoegas köper man bara inte! Förutom att innehållet plötsligt krympte till 450 g är det Nestlé sedan ett större antal år.
Standardkaffet i detta hushåll är - sedan dess - är Arvid Nordqvist, ett av få svenskägda kaffemärken, Festivita i mockabryggaren, och Gran Dia bönor i espressoautomaten. Funkar. Hårt malmövatten.

Attans! Jag hörde vad happy sa och lyckades i förmiddags ändå köpa en beggad Zassenhaus för 200 kr mot bättre vetande.. Min gissning var att den skulle kännas jobbig att hantera men ändå gedigen och hålla för evigt, men hade jag sett ditt meddelande innan så hade jag nog backat från köp. Vad var det som gick sönder?

Jag hade ett kort tag en elektrisk kvarn köpt på generisk heminredningsbutik när jag flyttat hemifrån och att tänka på att använda den ger mig fortfarande rysningar. Allt blev statiskt så det satt kaffe överallt, plasten blev helt kladdig efter ett par år och den blev på något konstigt sätt kaffesmutsig fast på ett otrevligt sätt. Den är försvunnen sedan många år tillbaks..

Om jag märker att den manuella kvarnen inte är något att ha fasar jag inför att grotta ner mig i kaffemalningsträsket. Har en stark känsla av att en stor rostfri apparat duglig för en proffsbarista är enda möjliga utvägen och jag orkar inte ta den vägen ännu en gång.. :D
Det var en sådan här.
Screenshot_20260319-174119.webp

Först gick bajonetten till uppsamlaren sönder, sedan sprack den övre plastcylindern, och till slut gav kvarnen upp. Äntligen.

Det tog dock emot att testa något från Löfbergs, förknippar märket med Färjestad🤮
Löfbergs är goda just som hela bönor. Färdigmalt har en bismak jag inte klarar.

Precis innan man får kaffet i koppen måste bönorna malas. Eftersom jag har helautomatisk kaffemaskin har jag alltid hela bönor hemma, men när jag är till fjälls eller ute på andra äventyr kör jag alltid kokkaffe. Vill gärna ha nymalet kaffe men ibland i mindre portioner än ett helt paket så det inte står och blir tråkigt mellan vändorna.

Någon som har erfarenhet av en hyfsat modern men klassisk manuell kaffekvarn, typ en sån här?

Visa bilaga 820392

Visa bilaga 820393
Mer specifikt en Zassenhaus med justerbar malning. Finns ju tusen gamla kvarnar på loppis och tradera och så, men min erfarenhet av sådana (dvs känna på dem, inte mala) är att se är utslitna/rostiga/rackiga. Vill gärna kunna mala både för kok men allra helst till mokabryggare (dvs espressomalet?) också.

Tack för input!
Har en smal Zassenhaus, det är ju ett jäkla malande för en liten presskanna. Klarar å andra sidan nästan espressomalt också.

Efter alldeles för mycket youtube-nördande började jag blanda i liite vatten i bönorna innan jag maler. Lite kontraintuitivt men det gör att det fastnar mindre.
Visa bilaga 820521
Jag har en sån här, ett spray räcker.
Ah, man lär sig något nytt nästan varje dag!😀 Tack!

Det var en sådan här. Visa bilaga 820503
Först gick bajonetten till uppsamlaren sönder, sedan sprack den övre plastcylindern, och till slut gav kvarnen upp. Äntligen.
Den där ser ju faktiskt ganska tafflig ut och ganska långt från den som jag faktiskt köpt. Tur!☺️

Återkommer när kvarnen kommit. Tror den kommer på lådan imorgon med lite flax!

Egenimporterat Vietnamesisk kaffe idag, gjort på vietnamesiskt vis. 70% Arabica 30% Robusta

Bilagor

• 20260322_144044.webp
    20260322_144044.webp
    338.3 KB · Besök: 14
Kaffekvarnen kom i lördags!

IMG_1454.webp

Fysisk ansträngning vid användande: 1/10
Går lätt!

Kaffemalningsframgång: 10/10
Ser ut att mala jämnt och fint både för kok- och bryggkaffe. Inte provat superfinmalet pga ingen användning för det.

Byggkvalitet: 8/10
Robust!

Ekonomi: 9/10
200 kr plus frakt.

Extremt lättdriven! Mycket svårare (om än inte svårt) att få i bönorna i kvarnen än att faktiskt mala dem. Man har rejäl hävstång i veven och själva lådan står stabilt med en hand om. Närmsta nioåring tyckte den såg spännande ut och malde själv ihop till en kanna åt mig.

Den går såpass lätt och kvarnen känns robust så känner mig inte direkt orolig för att den inte ska hålla. Byggd i bok (typ det bästa träslaget för snickerier), men ådermålad för att se ut som något annat träslag av någon anledning.

Blir perfekt för att enkelt få tag i bönor till kokkaffet utan att behöva köpa ett helt paket som hinner bli tråkigt mellan utflykterna!

Btw, har bytt bönor sedan ett tag tillbaks efter att ha förstått att allt är dyrare på företagsbutiken än på Ica. Goda!

IMG_1456.webp

Har för mig att nån mer hade en 1Zpresso.

Jag hade uppenbarligen behövt plocka isär och rengöra min oftare. Nu hade den nedre (stora) lagret fastnat på axeln så att kvarnen var fast på en viss inställning. Krävde en del meck för att få bort lagret, men nu är det smörjt också (alltså inte inne i själva lagret, utan mellan lager och axel) så förhoppningsvis skall det inte oxidera fast igen om jag upprepar proceduren så och då. Detta efter 1 års daglig användning där jag bara skruvat isär och rengjort 3-4 gånger.

Tillbaka
Topp