Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Mange.

Aktiv medlem
Kan ju omöjligt vara OT med kaffe på ett cykel forum.

Jag bryggde Johan & Nyström Burundi heza gitwe nyss, ett ljusrostat kaffe som luktar röda bär =)

Bilagor

• 14608847713361256419571.jpg
    14608847713361256419571.jpg
    161.3 KB · Besök: 136

kay

Ny medlem
Brygger vanligt hederligt Gevalia mellanrost nu, innan det blir en hel eftermiddag med cykling i skogen. Regnat hela morgonen, men nu skiner solen så skönt, Yeeehaaa!!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Arvid Nordväst brygg... Edit: Nordquist såklart, men Nordväst var för roligt för att ta bort.
Men i espressobryggare. I Rosekopp, efter förmiddagens fingerbräde/core-pass.

Bilagor

• DSC_0114.JPG
    DSC_0114.JPG
    202.1 KB · Besök: 103
Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Det är ju bara ett kaffe jag brygger på eftermiddagar, för att få njuta.
Annars är det Arvids elefanthjälps kaffe wanyama eller vad det heter som passar mig bäst på morgonen.
Men det är ju stor skillnad på bryggteknik och hur ett kaffe för någon hundring nästan behöver mjölk för att dölja oangenäma toner.

me.I.am

Aktiv medlem
Arvid Nordquist Franskrost är gott. Men har på sistone snöat in på Zoegas Skånerost. (maler själv OC)

Hur vattnet är där man bor påverkar kaffet väldigt mycket. Ett kaffe som är gott i Burträsk kan smaka skit i Velinge.
Efter att under 1 år ha testat lite olika kaffesorter, även finare, så har jag ännu inte hittat något dyrt som är bättre på annat än högt pris. Men har kanske inte testat rätt kaffe/ort än.

gandhi

Aktiv medlem
Johan&Nyström FTO (espressobönor, ekologiskt, fairtrade). Mycket gott.

Cfrr_1rVIAAnMk7.jpg

Jag skall nog gå och göra en nu. Passr bra efter Moules Frites och belgoöl

Henrik_E

Aktiv medlem
Moderna surkaffen som folk med toppluva på sommaren koppar i sig kan jag vara utan. Creme från Bergstrand är mitt vardagskaffe.

dawen

Ny medlem
+1 på alla som säger arvid nordquist gran dia, dricker för tillfället morgonkoppen på jobbet som jag tog med hemifrån i min nya KeepCup.
Senare under dagen på jobbet blir det nån form av rävgift från maskinerna här :(

erik h

Aktiv medlem
Wiener Melange - "rensa rören-mix" från pulvermaskinen. Vilken bouquet! Vilken crema! Vilken rikedom av sinnesintryck!

Pfaff

Aktiv medlem
På morgonen: Mollbergs i Bialetti Moka-bryggare.
Frukost: Antagligen Skånerost i en Queen dubbelbryggare.

Det senare blir tösakaffe.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Zoegas Hazienda, maler inför varje bryggning. Helt ok vardagskaffe. Det händer att jag köper en påse från J&N men riktigt så stor skillnad att det egentligen är värt pengarna tycker jag inte.

qma

Aktiv medlem
På jobbet har vi Arcaffe Rotunda, ett väldigt traditionellt espresso, där det som kostar är avsmakning så att varje batch har samma kvalitet och karaktär. Fint och jämnt, sjukt starkt (robusta-spikat) men lite tråkigt för min smak.

Hemma dricker jag inte så mycket kaffe men brukar ha en burk Arvid N. Colombia Mancali hemma, brygger med vattenkokare och löst filter.

j3n5

Medlem
jomper sa:
Zoegas Hazienda, maler inför varje bryggning. Helt ok vardagskaffe. Det händer att jag köper en påse från J&N men riktigt så stor skillnad att det egentligen är värt pengarna tycker jag inte.
Agree, bästa standardkaffet, nymalet..

HåkanC

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Hur vattnet är där man bor påverkar kaffet väldigt mycket. Ett kaffe som är gott i Burträsk kan smaka skit i Velinge.
+1

I "stan" där det är mjukt vatten i kranen används
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

På landet med hårt vatten smakar det kaffet inte bra, där används i stället
kaffe-hazienda-ekokravfairtrade-450g-zoega.jpg

/Håkan

Hireliath

Medlem
Använder en snart 20-årig perkulator, som med ett glatt puffande dagligen levererar gott, hett kaffe! Vanligvis använder jag Classic Pressario.

bikeshorts

Ny medlem
Jag fick en kaffe på flyget för några dagar sen. Nybryggt i koppen. Locket hade filter för att hindra sumpen. Jag blev lite impad. Tyckte det var ett smart sätt att brygga en kopp. Tog med koppen hem ville testa detta. den höll 2 koppar till sen läckte den. Behöll locket hittade en annan kopp. Avnjuter nu en snabbfixad kopp kaffe. Löfbergs.

20160612_175547.jpg

Mange.

Aktiv medlem
Smart.
Själv så njuter jag av kharmacoffe, girlpower. Ett litet mer mörkare rost än vad som är brukligt med etiopiska bönor.
Har tagit några bryggningar innan jag hittade rätt malningsgrad och bryggtid.

ipv6

Aktiv medlem
9274645.jpg

(Jag försöker övertyga min trettonåring om att det är nästan precis samma sak som mitt kaffe. Allt för att slippa göra kaffe åt honom (han påstår att han inte fattar hur mina prylar funkar) :)

me.I.am

Aktiv medlem
Blir mest Zoégas Skånerost, men på sistone börjat varva med Zoégas Sidamo Ethiopia. Maler själv. Sidamo Ethiopia blir bäst om vattnet rinner genom snabbt, Skånerosten lite långsammare.

Intressant i sammanhanget är att när jag tidigare köpte färdigmalt så var inte Skånerosten speciellt god. Vet inte om receptet är något ändrat, eller kanske att det är känsligt för vattentemperaturen, hade en sämre bryggare då.

kaffe_x_2.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer