Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Henrik_E sa:Här är vi lokalpatriotiska. och inget jävla lättrostat surkaffe.
Orostade? Eller hur är dom annars #raw?ForesterGuy sa:Färdigmalt:
![]()
dardos sa:För en annan som inte är särskilt kräsen och tycker det mesta kaffet utom kok-kaffe smakar ungefär likadant och gott är ett besök i den här tråden nästan som att titta in på ett hififorum och kolla debatter om digitala systemkablars ljudskillnad :-)
Jag ska lära mig uppskatta en god espresso vilken dag som helst. Jag lärde mig inte gilla whisky förrän vid 30 så det är bara en fråga om att bestämma sig.
NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
Ofta vill zoega ha 50g på en liter vatten. Tycker att det blir svagt då så jag måste försöka knäcka den nöten. Att sakta ned genomrinningen hjälper knappt.
eketjall sa:Orostade? Eller hur är dom annars #raw?ForesterGuy sa:Färdigmalt:
ForesterGuy sa:eketjall sa:Orostade? Eller hur är dom annars #raw?ForesterGuy sa:Färdigmalt:
Vitt. Transparent rentav.
me.I.am sa:NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
Ofta vill zoega ha 50g på en liter vatten. Tycker att det blir svagt då så jag måste försöka knäcka den nöten. Att sakta ned genomrinningen hjälper knappt.
Ett tips, testa mer kaffe eller mindre vatten :)
Faktum är att med min gamla (dåliga bryggare, och färdigmalt) och Zoegas Skånerost så blev det inte gott, fanns andra sorter som blev mycket godare. Så när jag investerade i bättre kaffebryggare och kaffekvarn så hade jag inte en tanke på Skånerost. Men en kompis som också började mala själv, efter att ha druckit kaffe hos mig, sa att han föredrog Skånerosten. Så jag testade, och katshing! det var gott.
Om det stannar mellan oss kan jag avslöja att med "långsam genomrinning" menar jag faktiskt att jag börjar bryggningen med stängt filter, efter några minuter (!) så öppnar jag filtret. Blir väldigt gott. Gäller alltså enbart Skånerosten.
Om man kör med färdigmalet Skånerost tror jag att det är ganska känsligt för att tappa smaken, redan efter någon dag efter att man öppnat paketet.
PS.
Kör ganska starkt, 7g x antal koppar + 4g, igen aning dock vad "kopp" motsvarar, om det är standardiserat, gäller iaf märkningen på min MoccaMaster
Jocke77 sa:me.I.am sa:NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
Faktum är att med min gamla (dåliga bryggare, och färdigmalt) och Zoegas Skånerost så blev det inte gott, fanns andra sorter som blev mycket godare. Så när jag investerade i bättre kaffebryggare och kaffekvarn så hade jag inte en tanke på Skånerost. Men en kompis som också började mala själv, efter att ha druckit kaffe hos mig, sa att han föredrog Skånerosten. Så jag testade, och katshing! det var gott.
Om det stannar mellan oss kan jag avslöja att med "långsam genomrinning" menar jag faktiskt att jag börjar bryggningen med stängt filter, efter några minuter (!) så öppnar jag filtret. Blir väldigt gott. Gäller alltså enbart Skånerosten.
Om man kör med färdigmalet Skånerost tror jag att det är ganska känsligt för att tappa smaken, redan efter någon dag efter att man öppnat paketet.
PS.
Kör ganska starkt, 7g x antal koppar + 4g, igen aning dock vad "kopp" motsvarar, om det är standardiserat, gäller iaf märkningen på min MoccaMaster
Normal brukar en kopp vara 1.5 dl och då är 7g rätt lite...Jag har också en MoccaMaster och jag använder bara märkningen när jag brygger 5 resp. 10 dl, i övrigt mäter jag upp vatten med ett dl-mått. Kör 7 gram kaffe / dl vatten.
Luzen sa:Standardmått för en kopp är väl annars 1,25 dl. Och 7 gram kaffe.
CosmicGirl sa:Hur mycket är mycket kaffe egentligen?
... /
/...
Undrar varför jag är så himla pigg just nu...
Nice.bandbredd sa:Omfamnas av mörkret
bandbredd sa:Omfamnas av mörkret
+1MatteXC sa:Alltid Arvid Nordquist!
bandbredd sa:Omfamnas av mörkret
Jocke77 sa:bandbredd sa:Omfamnas av mörkret
Det där kokkaffet är ju värt att prova bara för förpackingen :-) Har du testat det och kan ge ett smakutlåtande?
Själv kör jag Mauro de luxe som espresso och JN Urban jungle som brygg för tillfället. Första gången jag provar Urban jungle och gillar den, annars är Fika en favorit från JN som "vardagsbryggkaffe".
Raggamuffin sa:CosmicGirl sa:Hur mycket är mycket kaffe egentligen?
... /
/...
Undrar varför jag är så himla pigg just nu...
Så olika det är, märker ingenting. Känner inget av fyra red bull på rad heller iof.
me.I.am sa:Jocke77 sa:me.I.am sa:NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
PS.
Normal brukar en kopp vara 1.5 dl och då är 7g rätt lite...Jag har också en MoccaMaster och jag använder bara märkningen när jag brygger 5 resp. 10 dl, i övrigt mäter jag upp vatten med ett dl-mått. Kör 7 gram kaffe / dl vatten.
Hmm, tänkte nog inte med huvudet där. Det är 10g x antal koppar + 4g jag använder. 34g till 3 koppar, 44 till 4 koppar o.s.v.
Kollade på min MoccaMaster, där är faktiskt liter angivet bredvid koppmärkningen. Det stämmer det som @Luzen skriver, 1,25 dl / kopp - enligt MoccaMaster. Du använder då c.a 8,75g / kopp, jag gillar starkt kaffe :)
Pfaff sa:me.I.am sa:Jocke77 sa:me.I.am sa:NickPick sa:Zoegas skånerost gillar inte jag. Druckit hemskt mycket dock enbart färdigmalt.
PS.
Hmm, tänkte nog inte med huvudet där. Det är 10g x antal koppar + 4g jag använder. 34g till 3 koppar, 44 till 4 koppar o.s.v.
Kollade på min MoccaMaster, där är faktiskt liter angivet bredvid koppmärkningen. Det stämmer det som @Luzen skriver, 1,25 dl / kopp - enligt MoccaMaster. Du använder då c.a 8,75g / kopp, jag gillar starkt kaffe :)
Zoegas köper man helt enkelt inte längre. Zoegas är inte Zoegas sedan flera år utan Nestle och förutom att det bara är 450 g i halvkilospaketen smakar inte Zoega som Zoega. Inte ens med skånskt vatten i kranen.
Så nu kör vi med Arvid Nordqvist istället.
Tänka sig, Stockholms-kaffe i Skåne!