Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VKruger sa:Någon som har testat antingen Koppi, Solde eller Balck och kan ge ett intryck? Velar lite.
Ska bryggas i filterbryggare.
lottta sa:thomaslundstrom sa:Ge mig ert bästa recept på kallbryggt kaffe!
I det här hushållet kör vi fem rågade skopor Zoega Presso i en presskanna, fyll på med knappt en liter kallt vatten (rör om lite om det behövs, inget kaffepulver ska liksom fastna på ytan), ställ in i kylen över natten (bara 4-5 timmar ger inte tillräckligt fyllig smak, en 8 timmar iaf behövs). Pressa på morgonen, häll upp i kopp med valfri mängd mjölk, lägg i ett par isbitar och ev socker efter smak (vi skippar det, gott ändå).
Om inte allt kaffe går åt på morgonen, lämna kannan i kylen och drick under dagen vid behov - smakar helt ok hela dagen (eller så är vi bara ständigt desperata efter både svalka & koffein denna tropiska sommar).
Luktapåblommorna sa:Tack, blev så inspirerad att jag genast gick och fixade en flaska. Har provat att göra kallbryggt en gång innan och då lät jag det stå 24 timmar, men räcker 8?
lottta sa:Luktapåblommorna sa:Tack, blev så inspirerad att jag genast gick och fixade en flaska. Har provat att göra kallbryggt en gång innan och då lät jag det stå 24 timmar, men räcker 8?
Kul! På morgonen är vi kanske lite desperata efter kaffet vilket säkert kryddar smaken, men det som blir över är väldigt gott på em så egentligen är det säkert bättre med mer än åtta-tio timmar. Kannan för morgonen borde kanske sättas mitt på dan eller på em helt enkelt och inte när tänderna borstats på kvällen.
GustafH sa:lottta sa:Luktapåblommorna sa:Tack, blev så inspirerad att jag genast gick och fixade en flaska. Har provat att göra kallbryggt en gång innan och då lät jag det stå 24 timmar, men räcker 8?
Kul! På morgonen är vi kanske lite desperata efter kaffet vilket säkert kryddar smaken, men det som blir över är väldigt gott på em så egentligen är det säkert bättre med mer än åtta-tio timmar. Kannan för morgonen borde kanske sättas mitt på dan eller på em helt enkelt och inte när tänderna borstats på kvällen.
Vi blev också lika inspirerade och satte pressokannan i torsdags kväll för dricka igår. Det blev dock lite klent men nu på morgonen (vi glömde det på eftermiddagen) var det jättebra! Aldrig provat kallbryggt innan, bara svalnat varmbryggt, men det här kommer vi fortsätta med. Tack för tipset!
marr sa:Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p
lottta sa:marr sa:Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p
Vi kör utan lock i kylen! Men har ingen slarvig, halvskuren lök liggande samtidigt...
marr sa:lottta sa:marr sa:Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p
Vi kör utan lock i kylen! Men har ingen slarvig, halvskuren lök liggande samtidigt...
Bra tips! :D
Luktapåblommorna sa:marr sa:lottta sa:marr sa:Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p
Bra tips! :D
Jag använde en gammal vinflaska, fått för mig att det blir bättre om det är lufttätt. Förra gången tog jag en petflaska.
Kaffet blev bra, bättre än förra gången då det var vanligt färdigmalt zoegas. Igår tog jag hela bönor och malde, tyckte jag märkte skillnad. Det är intressant att det kan smaka så mycket och det blir bara de bra grejerna kvar, inget av den syra eller vad det nu är som följer med vanligt bryggkaffe. Det mindre bra var att mitt guldfilter inte verkade ta sumpen.
marr sa:Du häller det alltså på flaska, opressat? Och sem häller över det i pressokannan?
Hur grovt ska man mala? Har gott om böner.
fhloston sa:Jag har en Wilfa kaffekvarn och den maler ju bra, men jag har problem med att den sprider malet kaffe kring sig. Det kryper ut genom springan till behållaren för malet kaffe, och sprider sig sedan. Lite som att det är statisk laddning som gör att kaffet vill krypa ut... Även på insidan av plastbehållaren vill kaffet fastna.
Är det någon som har tips för hur man kan minska den statiska elektriciteten?
Källis sa:fhloston sa:Jag har en Wilfa kaffekvarn och den maler ju bra, men jag har problem med att den sprider malet kaffe kring sig. Det kryper ut genom springan till behållaren för malet kaffe, och sprider sig sedan. Lite som att det är statisk laddning som gör att kaffet vill krypa ut... Även på insidan av plastbehållaren vill kaffet fastna.
Fukta lite hushållspapper och kläm ur 2-3 droppar vatten på dom omalda bönorna i kvarnen precis innan du ska mala och du blir av med ditt problem.
//Källis
Alex Supertramp sa:Den här planeten är ändå rökt. Vi har passerat PONR för längesen. Kaffe kommer dessutom från Sydamerika eller Afrika. Jag skulle kunna säga att jag cyklar, men egentligen bryr jag mig inte så noga.
NickPick sa:Källis sa:fhloston sa:Jag har en Wilfa kaffekvarn och den maler ju bra, men jag har problem med att den sprider malet kaffe kring sig. Det kryper ut genom springan till behållaren för malet kaffe, och sprider sig sedan. Lite som att det är statisk laddning som gör att kaffet vill krypa ut... Även på insidan av plastbehållaren vill kaffet fastna.
Fukta lite hushållspapper och kläm ur 2-3 droppar vatten på dom omalda bönorna i kvarnen precis innan du ska mala och du blir av med ditt problem.
//Källis
Brukar knacka 3 gånger på behållaren efter malning så ramlar sådant som "blev kvar" ned innan man drar ut den. Annars blir det lätt sånt som ramlar efteråt.
lundatok sa:Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!
+100000000 för att du ska ha kvarn.lundatok sa:Är det värt att köpa en kvarn för bryggkaffe eller ska jag köpa nymalda påsar på J&N oftare?
Kul! Tack för tipset, får klicka hem lite bryggkaffe, hallänning som man är!VKruger sa:lundatok sa:Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!
Samma här.
På senaste tiden har jag kört mycket från Slöinge Kafferosteri, rekommenderas!
lundatok sa:Kul! Tack för tipset, får klicka hem lite bryggkaffe, hallänning som man är!VKruger sa:lundatok sa:Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!
Samma här.
Ja, det var den jag kikade på, såg väldigt intressant ut.VKruger sa:lundatok sa:Kul! Tack för tipset, får klicka hem lite bryggkaffe, hallänning som man är!VKruger sa:lundatok sa:Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!
Samma här.
Favoriten är: https://sloingekafferosteri.se/collections/kaffe/products/augustas-bryggkaffe
De hade även en intressant som var helt utan syrlighet som jag inte minns namnet på.
Nja, de där är ju inget roligt. Jag har druckit en del Hacienda och Estanzia vilka är helt ok.Miss Lycka 2.0 sa:Zoègas har även mildare rostningar för de lite mjukare i Lerdiket och Tjabostan. Titta på mellanrost.
http://www.zoegas.se/vart-kaffe/bry...qgEVAcx_ANpqxcBF8HGDyVxbwZjnxJhsaAqxvEALw_wcB