Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VKruger sa:Go-to kaffet hos matvaruaffärer för min del är Arvid Nordqvist Grandia, helst hela bönor.
klleberg sa:Kör sen i julas med mokabryggare och brukar köra musettis espresso, fairtrade.
Jag har inte hjärta att köpa kaffe utan märkning från Fairtrade eller krav eller annat ambitiöst hållbarhetsprogram. Har ännu inte hittar många alternativ för moka med PK-stämpel, kom gärna med tips.
Ute blir det kokkaffe, vanligen på Zoegas Hazienda, som även brukar va bas för coldbrew här hemma när det blir av.
DH sa:Om man köper i en "vanlig" affär - vad är bästa bryggkaffet?
Just nu tycker jag Löfbergs Lila, mellanrost bönor (Eco). Jag har en kvarn och maler imför varje bryggning.
Vad är bättre som kan köpas på vanlig matbutik?
revben sa:Kan någon bara berätta för mig vilket kaffe som blir gott med göteborgskt vatten. Jag orkar bara inte sätta mig in i olika typer av vatten också.
NickPick sa:Zoega rekommenderar väl 50g per liter vatten också, det tycker jag blir klent. Man får labba!
+1me.I.am sa:Jag skulle säga att det beror till största del av vad du har för vatten, efter det kommer egna smaken.
Bergstrands Creme. Rostat på Ringön. Och eftersom det diskuteras i tråden kör jag 17g kaffe per 200g vatten.revben sa:Kan någon bara berätta för mig vilket kaffe som blir gott med göteborgskt vatten. Jag orkar bara inte sätta mig in i olika typer av vatten också.
HåkanC sa:+1me.I.am sa:Jag skulle säga att det beror till största del av vad du har för vatten, efter det kommer egna smaken.
Som jag redan har skrivit tidigare i tråden använder jag i "stan", där det är mjukt vatten i kranen
Båda bryggs i Moccamaster
/Håkan
revben sa:Kan någon bara berätta för mig vilket kaffe som blir gott med göteborgskt vatten. Jag orkar bara inte sätta mig in i olika typer av vatten också.
Tack!Henrik_E sa:Bergstrands Creme. Rostat på Ringön. Och eftersom det diskuteras i tråden kör jag 17g kaffe per 200g vatten.revben sa:Kan någon bara berätta för mig vilket kaffe som blir gott med göteborgskt vatten. Jag orkar bara inte sätta mig in i olika typer av vatten också.
Jag garanterar att du känner skillnad, det gör alla, jag har provat med MÅNGA. Men det är få få som orkar med faffet att göra kaffe på ett riktigt bra vis.Skönt att man inte märker någon skillnad, det här hade jag inte orkat sätta mig in i också.
Hmm, naturals brukar inte falla mig på läppen, sött och jolmigt brukar jag uppfatta det. :)Kör också Per Nordby just nu ??, det är rävens rester i den ena kvarnen och Rushashi i den andra. Rushashi borde du nog prova @Stervelo , den kan falla dig i smaken!
Aah, jag trodde du gillade Guji Gigesan. Rushashin är lite åt samma håll fast lite riktigt lika söt.Hmm, naturals brukar inte falla mig på läppen, sött och jolmigt brukar jag uppfatta det. :)
He he, jag provar en natural vartannat år typ, gigesan är bra, helt duglig, men gringon ovan klart bättre.Aah, jag trodde du gillade Guji Gigesan. Rushashin är lite åt samma håll fast lite riktigt lika söt.
Va faan 1-2 månader? Då har ju all smak färdats till de sälla jaktmarker. Sen är ju jag en sån som tycker att det är skitnajs med juiceiga lätta kaffen, för all del smakrikt och komplext! Brygger i chemex med tjocka filter som tar bort mycket av de fylliga tonerna i kaffet och lämnar kvar ett fräschare och lättare kaffe. Köper helst kaffe från drop coffee som rostar sina kaffen ljust för att ta fram smaken ur det enskilda ursprunget i kaffet. Gärna högst två veckor sedan rostning.Har Per Nordby Guji Gigesa i aeropressen/koppen just nu.
Rent generellt är det en gammal sanning att kaffet som smakar bäst är det kaffe som är rostat och avsmakat med samma vatten som du har, alltså ganska lokalt.
Jag vill slå ett slag för att köra med filtrerat vatten. Jag kör BWTs kanna. Det gör stor skillnad.
Jag tycker det verkar som "specialkaffe" branschen har slutat göra de väldigt syrliga bönorna/rostningen. Det är mer kropp i kaffet nuförtiden.
Köper ni ett finkaffe, kolla rostdatumet, är det helt nyrostat så smakar det bara juice och det smakar mest likadant.
Låt det ligga minst två veckor. Sen när påsen öppnas, skaka igenom påsen i någon minut så bönorna får luft, sen får den gotta till sig, stängd påse, ett par dagar till innan jag kör.
Beror så klart på hur bråttom jag har med påsen också.
Men jag gillar att den är 1-2 månader efter rost, påsen ska ha varit öppnad för runt två dagar sen. Då blir det optimalt, för mig.
Men filtrera vattnet eller köp stilla vatten från er lokala coronaspridare och kör med, billigt att testa.
Det beror på påsen så klart. Den store guden Haugaard tyckte det skulle väntas ännu längre, han menade på att allt innan 2 månader var för tidigt.Va faan 1-2 månader? Då har ju all smak färdats till de sälla jaktmarker. Sen är ju jag en sån som tycker att det är skitnajs med juiceiga lätta kaffen, för all del smakrikt och komplext! Brygger i chemex med tjocka filter som tar bort mycket av de fylliga tonerna i kaffet och lämnar kvar ett fräschare och lättare kaffe. Köper helst kaffe från drop coffee som rostar sina kaffen ljust för att ta fram smaken ur det enskilda ursprunget i kaffet. Gärna högst två veckor sedan rostning.
Ah, nu fattar jag kanske, jag kör aeropress, det kan nog påverka hur du vill ha kaffet. Kör du chemex förstår jag att du vill ha toknyrost. Allt jag pratar om gäller aeropress. Den drar fram smakerna mer än vad alla dropmetoder jag provat gör.Va faan 1-2 månader? Då har ju all smak färdats till de sälla jaktmarker. Sen är ju jag en sån som tycker att det är skitnajs med juiceiga lätta kaffen, för all del smakrikt och komplext! Brygger i chemex med tjocka filter som tar bort mycket av de fylliga tonerna i kaffet och lämnar kvar ett fräschare och lättare kaffe. Köper helst kaffe från drop coffee som rostar sina kaffen ljust för att ta fram smaken ur det enskilda ursprunget i kaffet. Gärna högst två veckor sedan rostning.
Kör egenrostat till 100%, i hembyggd fluid bed rost. Idag är det kaffe från tanzania- heirloom, typica och bourbon varietet, rostat till strax efter första crack. Ruskugt bra blev det. Lagom kropp, fin sötma och lite lagom citrustoner (utan att de tar över a'la J&N).
Visa bilaga 413967
Visa bilaga 413968