Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

CE336AA5-1BAA-42A3-A51E-A39C4D6BD1F7.jpeg

Dricker Åre kaffe

Någon som har testat antingen Koppi, Solde eller Balck och kan ge ett intryck? Velar lite.
Ska bryggas i filterbryggare.

VKruger sa:
Någon som har testat antingen Koppi, Solde eller Balck och kan ge ett intryck? Velar lite.
Ska bryggas i filterbryggare.

Filter? Så’na dumheter slutade vi med för många år sedan.

522FD8A1-8827-4507-8CA4-EEA4B18B0C06.jpeg

Det finns bara två sätt, godare och godast. Se bild. :-) Espressoautomaten är bästa köp nånsin.
Beträffande kaffet känner jag ingen större skillnad på 750:-/kilo Soldekaffe och 150:-/kilo Willyskaffe. Pretentiöst och löjligt överprissatt även om utskitit ur babianröv. :-)

balck brukar jag köpa i omgångar, speciellt när de har något från Afrika. koppi är också trevligt, de har en modell som smakar massa bergamott, om man gillar det i kaffe och inte earl grey dvs ;)

Jag är mycket nöjd med de resultat jag får av filter. (Moccamaster + kvarn)

Funderade väl mest på om de olika hade någon sort som var mest klockren/bäst för filterbryggare :)

lottta sa:
thomaslundstrom sa:
Ge mig ert bästa recept på kallbryggt kaffe!

I det här hushållet kör vi fem rågade skopor Zoega Presso i en presskanna, fyll på med knappt en liter kallt vatten (rör om lite om det behövs, inget kaffepulver ska liksom fastna på ytan), ställ in i kylen över natten (bara 4-5 timmar ger inte tillräckligt fyllig smak, en 8 timmar iaf behövs). Pressa på morgonen, häll upp i kopp med valfri mängd mjölk, lägg i ett par isbitar och ev socker efter smak (vi skippar det, gott ändå).

Om inte allt kaffe går åt på morgonen, lämna kannan i kylen och drick under dagen vid behov - smakar helt ok hela dagen (eller så är vi bara ständigt desperata efter både svalka & koffein denna tropiska sommar).

Tack, blev så inspirerad att jag genast gick och fixade en flaska. Har provat att göra kallbryggt en gång innan och då lät jag det stå 24 timmar, men räcker 8?

Luktapåblommorna sa:
Tack, blev så inspirerad att jag genast gick och fixade en flaska. Har provat att göra kallbryggt en gång innan och då lät jag det stå 24 timmar, men räcker 8?

Kul! På morgonen är vi kanske lite desperata efter kaffet vilket säkert kryddar smaken, men det som blir över är väldigt gott på em så egentligen är det säkert bättre med mer än åtta-tio timmar. Kannan för morgonen borde kanske sättas mitt på dan eller på em helt enkelt och inte när tänderna borstats på kvällen.

1B97BD0F-F465-46D2-ADD3-A0AD727AE387.jpeg

Tog med hem från Norge, inte så värst fantastiskt med tanke på priset. Men man får ju dricka upp ändå! Aeropressen är dock en present från sommaren som blir dagligt använd. Bäst grejen! Vad kör ni för recept? Har köpt en app med timer och recept, men blir sjuuuk stressad av timern...

lottta sa:
Luktapåblommorna sa:

Kul! På morgonen är vi kanske lite desperata efter kaffet vilket säkert kryddar smaken, men det som blir över är väldigt gott på em så egentligen är det säkert bättre med mer än åtta-tio timmar. Kannan för morgonen borde kanske sättas mitt på dan eller på em helt enkelt och inte när tänderna borstats på kvällen.

Vi blev också lika inspirerade och satte pressokannan i torsdags kväll för dricka igår. Det blev dock lite klent men nu på morgonen (vi glömde det på eftermiddagen) var det jättebra! Aldrig provat kallbryggt innan, bara svalnat varmbryggt, men det här kommer vi fortsätta med. Tack för tipset!

GustafH sa:
lottta sa:
Luktapåblommorna sa:

Vi blev också lika inspirerade och satte pressokannan i torsdags kväll för dricka igår. Det blev dock lite klent men nu på morgonen (vi glömde det på eftermiddagen) var det jättebra! Aldrig provat kallbryggt innan, bara svalnat varmbryggt, men det här kommer vi fortsätta med. Tack för tipset!

Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p

marr sa:
lottta sa:
marr sa:
Ska testa jag med. Med viss försiktighet, får ju inte plats med locket på opressat i kylen :p

Vi kör utan lock i kylen! Men har ingen slarvig, halvskuren lök liggande samtidigt...

Bra tips! :D

Jag använde en gammal vinflaska, fått för mig att det blir bättre om det är lufttätt. Förra gången tog jag en petflaska.

Kaffet blev bra, bättre än förra gången då det var vanligt färdigmalt zoegas. Igår tog jag hela bönor och malde, tyckte jag märkte skillnad. Det är intressant att det kan smaka så mycket och det blir bara de bra grejerna kvar, inget av den syra eller vad det nu är som följer med vanligt bryggkaffe. Det mindre bra var att mitt guldfilter inte verkade ta sumpen.

Luktapåblommorna sa:
marr sa:
lottta sa:
marr sa:

Vi kör utan lock i kylen! Men har ingen slarvig, halvskuren lök liggande samtidigt...

Bra tips! :D

Jag använde en gammal vinflaska, fått för mig att det blir bättre om det är lufttätt. Förra gången tog jag en petflaska.

Kaffet blev bra, bättre än förra gången då det var vanligt färdigmalt zoegas. Igår tog jag hela bönor och malde, tyckte jag märkte skillnad. Det är intressant att det kan smaka så mycket och det blir bara de bra grejerna kvar, inget av den syra eller vad det nu är som följer med vanligt bryggkaffe. Det mindre bra var att mitt guldfilter inte verkade ta sumpen.

Du häller det alltså på flaska, opressat? Och sem häller över det i pressokannan?

Hur grovt ska man mala? Har gott om böner.

marr sa:
Du häller det alltså på flaska, opressat? Och sem häller över det i pressokannan?

Hur grovt ska man mala? Har gott om böner.

Jepp, opressat sen genom ett vanligt filter, ingen presskanna. Tydligen ska en mala det lite grövre än jag gjorde, då det mesta gick rakt genom filtret. Och det var med den grovlek som jag brukar köra i kaffebryggaren. Så jag förstår inte själv riktigt varför det gick rakt igenom. Tyckte att när jag läste på Jamie Oliver-länken stod där att det ska vara rätt grovt, men osäker.

Ny maskin på jobbet idag, Rocket Giotto Evo R, ersätter Cellini Evoluzione maskinen vi haft i 7 år.
Anlände för nån timme sen, och jag har varit på lunch redan, men jag tänker dricka capuccino nu oavsett vad Italien säger om saken.

Bilagor

• giotto_evo_r.jpg
    giotto_evo_r.jpg
    175.9 KB · Besök: 228
Jag har en Wilfa kaffekvarn och den maler ju bra, men jag har problem med att den sprider malet kaffe kring sig. Det kryper ut genom springan till behållaren för malet kaffe, och sprider sig sedan. Lite som att det är statisk laddning som gör att kaffet vill krypa ut... Även på insidan av plastbehållaren vill kaffet fastna.

Är det någon som har tips för hur man kan minska den statiska elektriciteten?

fhloston sa:
Jag har en Wilfa kaffekvarn och den maler ju bra, men jag har problem med att den sprider malet kaffe kring sig. Det kryper ut genom springan till behållaren för malet kaffe, och sprider sig sedan. Lite som att det är statisk laddning som gör att kaffet vill krypa ut... Även på insidan av plastbehållaren vill kaffet fastna.

Fukta lite hushållspapper och kläm ur 2-3 droppar vatten på dom omalda bönorna i kvarnen precis innan du ska mala och du blir av med ditt problem.

//Källis

Senast ändrad:
Här använder vi en Delonghi espressomaskin. Bönor är just nu Zoegas intenso, riktigt bra faktiskt. Skulle inte vilja byta bort maskinen!
Kanske man skulle leta upp en Don pedro bara för att. Det ska visst gå att destillera med en sådan också!

Källis sa:
fhloston sa:

Fukta lite hushållspapper och kläm ur 2-3 droppar vatten på dom omalda bönorna i kvarnen precis innan du ska mala och du blir av med ditt problem.

//Källis

Brukar knacka 3 gånger på behållaren efter malning så ramlar sådant som "blev kvar" ned innan man drar ut den. Annars blir det lätt sånt som ramlar efteråt.

Kör billigt pod-kaffe hemma, men lägger gärna några tio på en bra dubbel espresso på kafé. Och nu skall vi tydligen på en cykelfik i Halmstad. Så, skall man planera sina rundor efter det? Stanna och fika och Sn köra en symbolisk glassmil till innan man kör hem, duschar och öppnar en bira innan maten?

Den här planeten är ändå rökt. Vi har passerat PONR för längesen. Kaffe kommer dessutom från Sydamerika eller Afrika. Jag skulle kunna säga att jag cyklar, men egentligen bryr jag mig inte så noga.

Alex Supertramp sa:
Den här planeten är ändå rökt. Vi har passerat PONR för längesen. Kaffe kommer dessutom från Sydamerika eller Afrika. Jag skulle kunna säga att jag cyklar, men egentligen bryr jag mig inte så noga.

Hur var det med spriten nu igen? ;)

Poddar = nej.

Det jämnar ut sig, för jag köper batterigin på PET. Och jag dricker mer grogg än espresso. Skål!

Bilagor

• BB40FC75-E05D-40DD-9AF6-4D57318F3491.jpeg
    BB40FC75-E05D-40DD-9AF6-4D57318F3491.jpeg
    291.6 KB · Besök: 200
NickPick sa:
Källis sa:
fhloston sa:

//Källis

Brukar knacka 3 gånger på behållaren efter malning så ramlar sådant som "blev kvar" ned innan man drar ut den. Annars blir det lätt sånt som ramlar efteråt.

Vattendropparna hjälpte :-) tack!

Jag knackar också för att få ut det som är i kanalen. Men detta var ett problem med att det malna kaffet kom ut i springor under själva malningen.

Har just tillagat en snabbkaffe efter frukosten. På beachen, med sjöutsikt. Det är bästa kaffet.

Bilagor

• IMG_20190915_081049.jpg
    IMG_20190915_081049.jpg
    379.6 KB · Besök: 191
Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!

lundatok sa:
Har börjat gå mot ljusare och ljusare kaffe, förr så drack jag alltid Skånerost eller Mollbergs blandning. Nu tycker jag Arvid Nordqvists mellanrost, som kom i kaffet idag, är stark. På Café Le Mond har de fina, ljusa rostningar till kaffet, som jag drack i onsdags efter Peloton, mycket uppskattade!

Samma här.

På senaste tiden har jag kört mycket från Slöinge Kafferosteri, rekommenderas!

lundatok sa:
Är det värt att köpa en kvarn för bryggkaffe eller ska jag köpa nymalda påsar på J&N oftare?
+100000000 för att du ska ha kvarn.
De billiga elkvarnarna gör inte brygg bra. Du vill ha noll fines och helt jämn storlek på "flingorna".
Billigt är under säg 15 k.

Köp en handjagad orphan espresso pharos.
Det finns inget under närmare 20 k som rör den där, plus att de är stora som faen.

Kör gen 1 sen måånga år och den är helt jäkla super.

Kör brutalt mycket aeropress, moca master och espresso genom den.

Nya pharosen är ju snygg, det kan man inte säga om min. :)

Funderar på att ta feinen och blankpolera den med autosol, undrar om det ser helt skräp ut?
Fint litet vinterpul.

VKruger sa:
lundatok sa:

Samma här.

Kul! Tack för tipset, får klicka hem lite bryggkaffe, hallänning som man är!

lundatok sa:
VKruger sa:
lundatok sa:

Samma här.

Favoriten är: https://sloingekafferosteri.se/collections/kaffe/products/augustas-bryggkaffe
De hade även en intressant som var helt utan syrlighet som jag inte minns namnet på.

VKruger sa:
lundatok sa:
VKruger sa:
lundatok sa:

Samma här.

Favoriten är: https://sloingekafferosteri.se/collections/kaffe/products/augustas-bryggkaffe
De hade även en intressant som var helt utan syrlighet som jag inte minns namnet på.
Ja, det var den jag kikade på, såg väldigt intressant ut.

Tillbaka
Topp