Hur var din cykelträning idag?

Började köra lite inomhusträning för att bli starkare i armen och ryggen. Tränade som jag brukade inte för tungt alls. Fick ryggskott med en gång, har dock nästan fått ordning på ryggen tack vare övningar som visas på youtube. Har nästan tryckt bort allt och kan nu stå, sitta, gå, jogga lite lätt efter 3-4 dagar av ren ryggsmärta. Jag är typen som aldrig går till doktorn och käkar aldrig tabletter uttöver C, D vitamin och alvedon. 😁

Fikatur in till stan imorse för å testa nya skor och facit blev att om man har nya skor med tjockare sula så måste man ändra sadelhöjden därefter 🤪.
(Men kaffet var gott iallafall)
1789817875964.webp

Bilagor

• IMG_4231.webp
    IMG_4231.webp
    711.8 KB · Besök: 15
Igår passade jag på att ta en längre tur i det fina men blåsiga vädret på västkusten.
Det blev Gbg-Kungälv-Trollhättan(längs västra sidan om göta älv)-Uddevala(längs med öresjö)-Stenungsund-Kode-Kungälv-Gbg. Ca 20,3 mil ink några stopp för att köpa vätska och energi. Idag är jag inte helt frisk kan man säga...

Skärmbild 2026-09-22 221158.webp

Det tog bra mycket längre tid än jag hade väntat mig. Möjligen pga mycket tuff vind, många backar och kuperade områden. Detta var nog den sista långa turen för i år.

Om du startar i Kortedala (där jag växte upp) så kör Gunnilse- Gråbo- Floda- Tollered o upp till Råbåckekullen o ner mot Hemsjö- höger mot Edsås där 11:% aren kommer o höger mot Ödenäs o vidare mot Hindås/Landvetter, därifrån över mot Jonsered- Utby o upp till Bergsjön/Kortedala, rätt många goa höjdmeter :giggle: 🍻
Jag tror jag lokaliserat 11procentaren nu på Go-gel maps.
Man kanske skulle ta sig en tur ditåt nu i veckan om man hittar en dag med 🌞.
Ser ut som det finns några mysiga vägar mellan typ Hindås och Alingsås eller Floda, tex Ödenäsvägen längs Ömmern eller Lövhultsvägen.

Jag tror jag lokaliserat 11procentaren nu på Go-gel maps.
Man kanske skulle ta sig en tur ditåt nu i veckan om man hittar en dag med 🌞.
Ser ut som det finns några mysiga vägar mellan typ Hindås och Alingsås eller Floda, tex Ödenäsvägen längs Ömmern eller Lövhultsvägen.

Ödenäsvägen till hindås, sedan hindås Bollebygd Rävlanda Hällingsjö Inseros eskilsby Landvetter Jonsered. Alternativt ödenäs hindås Landvetter Jonsered för kortare tur.

Om jag tar mig via gråbo o floda så blir det långa alternativet ca 12mil vilket borde vara ok men vi skulle behöva ett trevligt stopp för energiintag nånstans.

Hur ser d ut imorgon för intresserade? Vädret ser bra ut sen blire värre senare i veckan.

Om jag tar mig via gråbo o floda så blir det långa alternativet ca 12mil vilket borde vara ok men vi skulle behöva ett trevligt stopp för energiintag nånstans.

Hur ser d ut imorgon för intresserade? Vädret ser bra ut sen blire värre senare i veckan.

Dessvärre är det vinprovning imorgon för min del. Fredag är däremot tomt.

Beroende på när och var ni tänkt pausa går det kanske att fixa något i energiväg.

Försöker förstå ett fenomen. Jag kommer inte upp i puls överhuvudtaget när jag cyklar.

Jag måste aktivt anstränga mig för att hålla pulsen uppe i zon 2 på långpass och det är fullt möjligt för mig att cykla 3 timmar med en snittpuls 10 slag under zon 2, trots att jag försöker trycka på.

Börjat med tröskelintervaller igen och körde ett pass igår, men tycker dom är svåra att genomföra då jag saknar effektmätning. Kommer inte ens i närheten av tröskelpuls, det tar bara stopp i benen långt innan det blir jobbigt. På den första intervallen snittade jag låg zon 4 och efter det gick det utför och på den tredje intervallen snittade jag istället låg zon 3.

Jag antar att det är mer tröskel jag behöver, så jag får väl fortsätta försöka. Men det är lite segt när man knappt klarar av att genomföra ett pass.

Någon som har haft samma strul?

Jag vet att puls inte är ett bra sätt att mäta, eftersom pulsen varierar från dag till dag, men det är det jag har för närvarande. Jag har kört på puls länge och vet ungefär hur den beter sig. Mina pulszoner ska stämma relativt bra.

Vad är en intervall här, 30 sekunder eller 8 minuter eller? Vad som blir den begränsande faktorn (muskelstyrka, mjölksyratålighet, central syresättningsförmåga, fett/kolhydratförbränningskapacitet, ...) beror i hög grad på tiden under arbete. Du kanske inte har lokal mjölksyratålighet i närheten av din syresättningsförmåga, och din muskler säger stopp långt innan de får högt syrebehov?

Vad är en intervall här, 30 sekunder eller 8 minuter eller? Vad som blir den begränsande faktorn (muskelstyrka, mjölksyratålighet, central syresättningsförmåga, fett/kolhydratförbränningskapacitet, ...) beror i hög grad på tiden under arbete. Du kanske inte har lokal mjölksyratålighet i närheten av din syresättningsförmåga, och din muskler säger stopp långt innan de får högt syrebehov?
I det här fallet körde jag 3x10min.

Jag har också, ovetenskapligt uttryckt, antagit att jag troligen har bättre kondition än vad jag har muskler.

Så här såg pulskurvan ut under gårdagens pass:
IMG_4849.webp

Tycker som sagt att det är svårt att cykla tröskel på puls och känsla. Känslan av hårt men kontrollerat finns inte, benen säger bara stopp innan det blir jobbigt. Den högsta pulsen på intervall 1 var fortfarande under vad min tröskel borde vara. Men gissar att jag tryckt på för hårt i några stunder på första intervallen och byggt upp mjölksyra som gör att jag inte får upp pulsen på intervall 2 och 3. Går också att se att jag efter intervallerna får kämpa för att hålla pulsen i zon 2, vilket jag tycker är lite udda eftersom det är en zon ska vara lätt att hålla.

I det här fallet körde jag 3x10min.

Jag har också, ovetenskapligt uttryckt, antagit att jag troligen har bättre kondition än vad jag har muskler.

Så här såg pulskurvan ut under gårdagens pass:
Visa bilaga 855803
Tycker som sagt att det är svårt att cykla tröskel på puls och känsla. Känslan av hårt men kontrollerat finns inte, benen säger bara stopp innan det blir jobbigt. Den högsta pulsen på intervall 1 var fortfarande under vad min tröskel borde vara. Men gissar att jag tryckt på för hårt i några stunder på första intervallen och byggt upp mjölksyra som gör att jag inte får upp pulsen på intervall 2 och 3. Går också att se att jag efter intervallerna får kämpa för att hålla pulsen i zon 2, vilket jag tycker är lite udda eftersom det är en zon ska vara lätt att hålla.
Det där brukar hända mig när jag cyklat mycket under några veckor/månader och benen helt enkelt är trötta. Harva relativt lugnt fungerar men det är helt omöjligt att trycka upp pulsen mer än zon2 eller låg zon3. Varje gång jag ofrivilligt tvingats vila några dagar eller någon vecka har det helt plötsligt varit tvärt om. Jag cyklar runt snabbare än jag brukar men ligger i princip enbart i zon 3 och uppåt. När jag tränat mer strukturerat och sett till att jag både fått tillräcklig återhämtning och haft en bra balans mellan högpulspass och distans har jag kunnat cykla mer kontrollerat på högre puls. Men för min del gillar jag mer att cykla än att träna så jag har bara accepterat faktum.

Fick bli dikesparkering för att komma över på trädstammen. (Lissmaskogen typ) Vågade varken cykla över eller gå över bärandes på cykeln. Mil och snittfart inget att skriva hem om men ett par timmars harvande blev det iaf :)
Visa bilaga 855858
Distans o snittfart betyder väldigt lite, huvudsaken är att man kommer ut och det känns bra

Distans o snittfart betyder väldigt lite, huvudsaken är att man kommer ut och det känns bra
Så var min tur idag. Inte träning, men 1,5 mil nackareservat innan ett födelsedagsfirande.
Körde ner nacke 1 och i backen upp efteråt så kom 3 lvg-cyklister nerifrån, jag trodde de hörde ihop, och flyttade över mig till högra sidan backen för att ge dem plats, tur det för plötsligt kom 2 av dem sprättande som om det var skyltspurt och evig ära och lämnade den 3 i dammet. Jag är alltid trött på väg upp i den backen, och har inga bra ben ändå, så är behörigt imponerad.

Tillbaka
Topp