Hur börjar man tävla på landsväg?

keetz2

Medlem
Jag har några års erfarenhet av landsvägscykling och kör ganska strukturerat men tränar mest på egen hand.
Jag tror att jag är stark i förhållande till andra (~350W ftp, ~4w/kg) men det är mycket möjligt att jag bara inte cyklat med cyklister som är starka på riktigt. Har deltagit i motionslopp som i praktiken körts som tävling och kan hänga med i spetsen och det är just den känslan jag är ute efter alltså att få köra hårt, tävla och pressa mig. Under vanliga gruppcyklingar saknar jag ofta det där tävlingsmomentet.

Det jag undrar är egentligen:
  • Hur kommer man igång med tävling i Sverige, särskilt i Göteborgsområdet?
  • Hur funkar klassindelningen (A/B/C)? Hur vet man vilken klass man ska börja i (för mig B eller C)?
  • Hur gör man om man inte har en klubb med tävlingsfokus, är det “bara att anmäla sig” och dyka upp själv?
  • Finns det mer informella tävlingsliknande sammanhang? Typ tempo på landsvägscykel, hårda gruppkörningar eller liknande där det är ok (eller förväntat) att köra fullt? Eller finns det sammanhang där det körs som en tävling någon random veckodag?
Jag är framförallt ute efter att får pressa mig maximalt och få något slags mål med träningen. Ibland känns träningen lite planlös.
Kan tillägga att gravel också är aktuellt även om jag mest är sugen på lvg.

Alla tips, erfarenheter eller konkreta rekommendationer uppskattas!

På tal om frågan om du är medlem i en klubb utan tävlingsfokus: byt klubb eller gå med i en till som uppmuntrar till tävling. Det påverkar rätt mycket tex om du får licens betald eller har försäkring osv genom klubben. Du får även andra erfarna på köpet som du kan träna med, få tips av och beroende på typ av tävling kan du även tävla med klubben som ditt lag. Du kan vara med i två klubbar samtidigt om du inte vill bryta med gamla fika-klubben.

På tal om frågan om du är medlem i en klubb utan tävlingsfokus: byt klubb eller gå med i en till som uppmuntrar till tävling. Det påverkar rätt mycket tex om du får licens betald eller har försäkring osv genom klubben. Du får även andra erfarna på köpet som du kan träna med, få tips av och beroende på typ av tävling kan du även tävla med klubben som ditt lag. Du kan vara med i två klubbar samtidigt om du inte vill bryta med gamla fika-klubben.
Jag är redan med i en SCF-ansluten klubb så just där vore det nog ingen dramatisk skillnad. På sikt kanske det är aktuellt att kolla på en mer tävlingsinriktad klubb, men troligen inte nu omgående. Kanske ska försöka tävla åtminstone en gång innan jag söker tävlingsklubb.

Det känns som om du inte vill ha de självklara svaren? För att lära sig tävla så går man med i en klubb som lär ut hur man tävlar. Jag har varit ledare för barn i Friluftsfrämjandet (ingen tävling) och tävlingsinriktad klubb. Precis allt är annorlunda.

Gå med i en klubb som möter dina syften så får du allt på köpet genom dem. Annars är det bara att lösa licens och gå in i SCFs tävlingskalender och köra "learning by doing".

• Sök upp en klubb med tävlingsaktiva cyklister. Var med på gemensamma träningar. Börja tävla. I göteborgstrakten är det nog framförallt CK Master och Mölndals CK.
  • Det finns rekommendationer utifrån åldersklass. Lättast är att fråga andra cyklister vilken klass de tävlar i och jämför deras nivå med din egen. Hur banan ser ut, vilka styrkor du har, mm. kan också påverka hur du väljer.
  • Finns inga "formella" hinder. Köp licens, anmäl dig, kör!
  • Många dirstrikt har lokala serier. De flesta (tävlings-) klubbar har tävlingslika moment på sina klubbträningar

Det känns som om du inte vill ha de självklara svaren? För att lära sig tävla så går man med i en klubb som lär ut hur man tävlar. Jag har varit ledare för barn i Friluftsfrämjandet (ingen tävling) och tävlingsinriktad klubb. Precis allt är annorlunda.

Gå med i en klubb som möter dina syften så får du allt på köpet genom dem. Annars är det bara att lösa licens och gå in i SCFs tävlingskalender och köra "learning by doing".
Jag kan inte så mycket om det här så det kanske är därför. Om bästa sättet är att joina en tävlingsklubb så ska jag absolut överväga det.
  • Sök upp en klubb med tävlingsaktiva cyklister. Var med på gemensamma träningar. Börja tävla. I göteborgstrakten är det nog framförallt CK Master och Mölndals CK.
  • Det finns rekommendationer utifrån åldersklass. Lättast är att fråga andra cyklister vilken klass de tävlar i och jämför deras nivå med din egen. Hur banan ser ut, vilka styrkor du har, mm. kan också påverka hur du väljer.
  • Finns inga "formella" hinder. Köp licens, anmäl dig, kör!
  • Många dirstrikt har lokala serier. De flesta (tävlings-) klubbar har tävlingslika moment på sina klubbträningar
Jag har sneglat lite på resultatlistorna och utöver de två klubbarna så ser jag Rendezvous CC och i någon mån Hisingen CK.

Östgötaloppet i seniorklass tycker jag verkar intressant. Funderar på att anmäla mig.
Något som kört det? Hur är nivån, och hur är det i en klunga blandat juniorer och mellanchefer?

Östgötaloppet i seniorklass tycker jag verkar intressant. Funderar på att anmäla mig.
Något som kört det? Hur är nivån, och hur är det i en klunga blandat juniorer och mellanchefer?
Min första cykeltävling (nu över 10 år sedan) var just i seniorklass på Östgötaloppet. Jag tyckte att det var ett bra sätt att börja. Ibland kan det bli märkligt med flera tävlingar i tävlingen, t.ex. om det går iväg en grupp med främst juniorer. Östgötaloppet har en ganska lättåkt bana och i seniorklassen brukar det finnas många starka cyklister som vill hålla högt tempo. Hoppas du får mersmak!

Om du har erfarenhet från att åka snabbt i klunga, så skaffa licens och antingen skaffa eget chip eller om det går att hyra till den tävlingen. Har du ringa erfarenhet av att åka i hetsig snabbklunga, så är det nog för farligt både för dig själv och de medtävlande. Börja i så fall med att köra snabbgrupp i klubb eller motsvarande. Det är skillnad mellan att åka snabbt på motionslopp och i tävling. På motionslopp hjälps man åt, på tävling skall man ställa av konkurrenterna antingen under loppet eller i spurten.

Du bör absolut träna klungkörning med nån klubb innan du anmäler dig till tävling. Konsekvenserna blir allvarliga för många om nån gör ett misstag i klungan. Det värsta som finns är starka orutinerade cyklister.
Har kört östgöta många ggr. och 350w räcker mer än väl för att glida med i klungan i seniorklass.

Lite väl raljanta svar tycker jag och för att vara seriös så säger jag.
* du är stark nog för seniortävlingar säg H40-H50 eller så (det är där jag är och kan jämföra med). Men det beror helt på vilka som står på startlinjen hur väl du presterar.
* ABC indelningen skulle jag säga sikta på B men starta i C. Nivån kan vara högre än man tror.
* Har du inte kört större oorganiserad klunga så behöver du öva. Börja med en klubb som har "tävlingsträning" eller valfri snabbklunga med fartsträckor. Normalt så behöver du inte gå med i klubben för att bara med på några träningar. Då blir det lite tävlingslikt och ostrukturerat.
* Tävling är väldigt kul men kräver lite tillvänjning så räkna inte med ngn framgång till att börja med.
* Som sagt, det är roligt att tävla så välkommen!

Jag är för att man ska börja tävla och lära sig efterhand genom att just tävla. Men om man är relativt ovan att köra klunga på ett ”tävlingslikt” sätt skulle jag säga att seniorklass på Östgötaloppet är en rätt farlig första start. Det brukar kraschas där, många är Zwiftstarka efter vintern men ovana vid klungkörnkng, blandade klasser med hetsiga juniorer etc.
Mitt förslag är att köra nån mindre lokal tävling eller liknande först. Eller C-klass för att se nivån och lära sig med mindre risk för att skada sig själv eller andra.

Tillägg: jag är alltså positiv till att inte fundera för mycket utan bara dra igång och tävla, men eftersom just Östgöta kom Upp som förslag så ville jag föreslå att annat lopp nog kan vara mer lämpligt som första start, men med hyfsat omdöme så kör på för fanken!

Senast ändrad:
Jag är för att man ska börja tävla och lära sig efterhand genom att just tävla. Men om man är relativt ovan att köra klunga på ett ”tävlingslikt” sätt skulle jag säga att seniorklass på Östgötaloppet är en rätt farlig första start. Det brukar kraschas där, många är Zwiftstarka efter vintern men ovana vid klungkörnkng, blandade klasser med hetsiga juniorer etc.
Mitt förslag är att köra nån mindre lokal tävling eller liknande först. Eller C-klass för att se nivån och lära sig med mindre risk för att skada sig själv eller andra.
Ja, tänk att vara grön på tävling, taggad och sedan hamna bredvid Daniel från ”Ute och cyklar”. Fyttihelvete vad det skulle kunna gå illa. 😬

Bara att kolla insta (at)critdrama för skräckexempel.

OnT: välj valfri tävlingsklubb, ta dem med snyggaste tröjan eller den närmaste. Ta reda på när dom tränar ihop och testa vid några tillfällen. Undvik B första 2 gångerna så du får en känsla för starthetsen. Lycka till

Om du har erfarenhet från att åka snabbt i klunga, så skaffa licens och antingen skaffa eget chip eller om det går att hyra till den tävlingen. Har du ringa erfarenhet av att åka i hetsig snabbklunga, så är det nog för farligt både för dig själv och de medtävlande. Börja i så fall med att köra snabbgrupp i klubb eller motsvarande. Det är skillnad mellan att åka snabbt på motionslopp och i tävling. På motionslopp hjälps man åt, på tävling skall man ställa av konkurrenterna antingen under loppet eller i spurten.
Jag har erfarenhet av snabbklunga men inte jättemycket. Känner mig bekväm med cyklister framför, på sidorna och bakom i 50, 60, 70 km/h. Om någon annan tycker jag beter mig farligt vet jag ju inte, samtidigt som jag tycker att folk brukar vara rätt snabba på att hojta eller säga till.

Motionslopp jag kört har inte varit att hjälpas åt, det har körts lag och individer mot varandra med utbrytningsförsök, jakt och sista kilometrar med stress och avslutande spurt. Jag har dock inte deltagit i själva spurten, där drar jag min egen gräns på risktagande/vill inte sabba för någon annan.
Det värsta som finns är starka orutinerade cyklister.
Nu börjar jag tveka haha
Lite väl raljanta svar tycker jag och för att vara seriös så säger jag.
* du är stark nog för seniortävlingar säg H40-H50 eller så (det är där jag är och kan jämföra med). Men det beror helt på vilka som står på startlinjen hur väl du presterar.
* ABC indelningen skulle jag säga sikta på B men starta i C. Nivån kan vara högre än man tror.
* Har du inte kört större oorganiserad klunga så behöver du öva. Börja med en klubb som har "tävlingsträning" eller valfri snabbklunga med fartsträckor. Normalt så behöver du inte gå med i klubben för att bara med på några träningar. Då blir det lite tävlingslikt och ostrukturerat.
* Tävling är väldigt kul men kräver lite tillvänjning så räkna inte med ngn framgång till att börja med.
* Som sagt, det är roligt att tävla så välkommen!
Bra, tack för konstruktivt och informativt inspel!

Jag har inte riktigt uppnått 40-årsstrecket även om jag är snabbt påväg dit.
Jag kommer försöka hitta några lämpliga träningar eller gruppkörningar som är mindre strukturerad belgisk klunga och mer tävlingsklunge-likt. Dessvärre, av det jag sett, verkar de vilja att man har tävlingsvana även där. Var jag än vänder mig är jag rädd att någon tycker att jag inte platsar. Förstår att det är säkerheten framför allt men det är också synd att det i och med det blir lite exkluderande.

Att vinna eller ens göra så bra ifrån mig är inte fokus till en början. Att känna benen surna samtidigt som klungan försvinner i horisonten vore också en erfarenhet. Jag vill kämpa och mäta mig med andra samt lära mig och bli mer bekväm/kompetent i klungan för att på sikt kanske sikta på podier och att vara först över mållinjen.

Jag har erfarenhet av snabbklunga men inte jättemycket. Känner mig bekväm med cyklister framför, på sidorna och bakom i 50, 60, 70 km/h. Om någon annan tycker jag beter mig farligt vet jag ju inte, samtidigt som jag tycker att folk brukar vara rätt snabba på att hojta eller säga till.

Att vinna eller ens göra så bra ifrån mig är inte fokus till en början. Att känna benen surna samtidigt som klungan försvinner i horisonten vore också en erfarenhet. Jag vill kämpa och mäta mig med andra samt lära mig och bli mer bekväm/kompetent i klungan för att på sikt kanske sikta på podier och att vara först över mållinjen.
När man ser till vad du kan och har gjort tidigare så ser inte jag något som hindrar att du anmäler och provar på. Det som återstår verkar vara att riva av plåstret och välja ut en lämplig första tävling.

När man ser till vad du kan och har gjort tidigare så ser inte jag något som hindrar att du anmäler och provar på. Det som återstår verkar vara att riva av plåstret och välja ut en lämplig första tävling.
Ja man kan ju inte vara kräsen vad det verkar. Dräller ju inte av tävlingar direkt om man inte bor i Stockholm.

Tillbaka
Topp