Hur börjar man tävla på landsväg?
Jag har några års erfarenhet av landsvägscykling och kör ganska strukturerat men tränar mest på egen hand.
Jag tror att jag är stark i förhållande till andra (~350W ftp, ~4w/kg) men det är mycket möjligt att jag bara inte cyklat med cyklister som är starka på riktigt. Har deltagit i motionslopp som i praktiken körts som tävling och kan hänga med i spetsen och det är just den känslan jag är ute efter alltså att få köra hårt, tävla och pressa mig. Under vanliga gruppcyklingar saknar jag ofta det där tävlingsmomentet.
Det jag undrar är egentligen:
Kan tillägga att gravel också är aktuellt även om jag mest är sugen på lvg.
Alla tips, erfarenheter eller konkreta rekommendationer uppskattas!
Jag tror att jag är stark i förhållande till andra (~350W ftp, ~4w/kg) men det är mycket möjligt att jag bara inte cyklat med cyklister som är starka på riktigt. Har deltagit i motionslopp som i praktiken körts som tävling och kan hänga med i spetsen och det är just den känslan jag är ute efter alltså att få köra hårt, tävla och pressa mig. Under vanliga gruppcyklingar saknar jag ofta det där tävlingsmomentet.
Det jag undrar är egentligen:
- Hur kommer man igång med tävling i Sverige, särskilt i Göteborgsområdet?
- Hur funkar klassindelningen (A/B/C)? Hur vet man vilken klass man ska börja i (för mig B eller C)?
- Hur gör man om man inte har en klubb med tävlingsfokus, är det “bara att anmäla sig” och dyka upp själv?
- Finns det mer informella tävlingsliknande sammanhang? Typ tempo på landsvägscykel, hårda gruppkörningar eller liknande där det är ok (eller förväntat) att köra fullt? Eller finns det sammanhang där det körs som en tävling någon random veckodag?
Kan tillägga att gravel också är aktuellt även om jag mest är sugen på lvg.
Alla tips, erfarenheter eller konkreta rekommendationer uppskattas!