Känns som lite förenklat resonemang. Att vi har CET tid i Sverige är inte för att vi "prioriterar mörker på eftermiddagarna", utan det är för att det är just CET (Central European Time). Det sågs som en fördel en gång i tiden, och är fortfarande anser nog dom flesta bizznizmen. Och tittar man på tidszonerna så är det den mest naturliga zonen.
För övrigt så "prioriteras" det ljus på eftermiddagarna, hur Stockholmare och övriga norrlänningar ser på det saknar relevans.
Samma för Polen antar jag. En del länder får tänja på det för att tillhöra CET, Spanien jobbar verkligen, men till slut brister det vid Portugal, dom orkar liksom inte tänja på det mer.
Det här med att det skulle vara mer mening att flytta fram klockan på vintern, nja. Meningen med sommartid är att bättre ta till vara dom ljusa timmarna, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det skulle ändå i stort sett vara mörkt vid arbetsdagens start och slut på vintern (kontorstid), och då få 1 timma mörkare på förmiddagen, nej tack, det är eländigt nog som det är.
Och som
@NAnders skriver, om man ser på befolkningstyngdpunkten i Sverige så det mer rött än blått.
Här har jag dragit en linje som är typ mitt i våran tidszon, hade varit väldigt märkligt att välja samma tidszon som Finland.
Visa bilaga 822274