[OT] Arbetsrätt

staine

Aktiv medlem
[OT] Arbetsrätt
Om man blir uppsagd pga "arbetsbrist"(företaget byter ägare och därmed förlorar man som nyckelperson sitt jobb då de nya ägarna har egna nyckelpersoner, det är avtalat så)
Om man ej är med i A-kassa eller något som helst annat fackligt eller så. Är tanken då att man bara ska överleva på sina besparingar, thats it. Eller finns annat generellt skyddsnät?

Frågan gäller iof både Sverige och Danmark men jag får väl ställa samma fråga på feltet.dk (haha, skoja bara, det går ej, de har kategorier!)

[OT] Arbetsrätt
Ja verkar så. Fanns väl nåt annat tidigare
Blir du arbetslös och saknar medlemskap i en a-kassa kan du gå med i a-kassan då och ändå ha rätt till viss ersättning. En medlemstid på mellan 0 och 5 månader ger dock bara upp till 50 procent av din tidigare inkomst (upp till 34 000 kronor brutto), så den generella rekommendationen är att gå med i a-kassan så fort man börjar jobba.

Det är kanske annorlunda i danmark men i sverige bör man nog vara med i akassa. Oklart varför det inte är obligatoriskt. Ingen mening att låta pöbeln bestämma sånt själv.

[OT] Arbetsrätt
Är man inte med i A-kassa så har man nog resonerat som så att man klarar sig på egna medel om man skulle bli av med jobbet, alternativt att man väldigt enkelt kan hitta ett nytt jobb.

Om det inte är fallet så är det egna besparingar man förväntas leva på, eventuella bidrag betalas bara ut vid särskilda skäl och i regel efter att de egna besparingarna har sinat.

[OT] Arbetsrätt
Alfakassan är väl någon slags A-kassa där man inte behöver vara medlem eller betalat in under tiden man varit anställd. Är väl rätt låg ersättningsnivå.
Står väl mer under villkoren:

[OT] Arbetsrätt
Ja verkar så. Fanns väl nåt annat tidigare

Det är kanske annorlunda i danmark men i sverige bör man nog vara med i akassa. Oklart varför det inte är obligatoriskt. Ingen mening att låta pöbeln bestämma sånt själv.
Ologiskt att man ens har rätt till försörjningsstöd när man väljer bort egen fallskärm ( a-kassa )

[OT] Arbetsrätt

A-kassan är en konstig konstruktion. Det är en skatt för folk med osäker anställning. I Nederländerna betalar arbetsgivaren som uppsäger ett halvt år stöd till uppsagda anställde. Inte bara bra för att man själva inte betalar, det ger också en tröskel för att uppsäga och framförallt incitament för arbetsgivaren för att hitta ett nytt jobb till uppsagde.

EDIT: fixade svenska

Senast ändrad:
[OT] Arbetsrätt
Om man blir uppsagd pga "arbetsbrist"(företaget byter ägare och därmed förlorar man som nyckelperson sitt jobb då de nya ägarna har egna nyckelpersoner, det är avtalat så)
Om man ej är med i A-kassa eller något som helst annat fackligt eller så. Är tanken då att man bara ska överleva på sina besparingar, thats it. Eller finns annat generellt skyddsnät?

Frågan gäller iof både Sverige och Danmark men jag får väl ställa samma fråga på feltet.dk (haha, skoja bara, det går ej, de har kategorier!)
Det är väl det som är poängen ja. Två alternativ för den lönearbetande:

1: Kan man inte bli av med sitt jobb, alt. kan försörja sig på sina besparingar eller allmosor om man skulle bli av med sitt jobb, så går man inte med i akassan.

2: Förefaller risken att man blir av med sitt jobb, och man inte har besparingar eller allmosor att förlita sig på för att bibehålla något som tangerar livsstilen under anställningen, så går man med i akassan.

Själv har jag varit med i drygt 20 år, och hoppas att det förblir den 100% onödiga utgift som det har varit hittills.

[OT] Arbetsrätt
Alfakassan är väl någon slags A-kassa där man inte behöver vara medlem eller betalat in under tiden man varit anställd. Är väl rätt låg ersättningsnivå.
Står väl mer under villkoren:
Jag trodde det men verkar som man måste ansluta sig

[OT] Arbetsrätt
A-kassan är en konstig konstruktion. Det är en skatt för folk med osäker anställning. I Nederländerna betalar arbetsgivaren som avskedar ett halvt år stöd till varslade anställde. Inte bara bra för att man själva inte betalar, det ger också en tröskel för att avskeda och framförallt incitament för arbetsgivaren för att hitta ett nytt jobb till avskedade.
Du menar väl uppsagda? Det är stor skillnad på att säga upp och avskeda personal.

[OT] Arbetsrätt
Jag trodde det men verkar som man måste ansluta sig
Tolkar detta som att man får lägre ersättning om man inte är medlem.

Medlem kortare än 6 månader eller inte medlem alls​

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit det kortare än 6 månader får du 50 procent av din tidigare inkomst. Det gäller även för dig som har varit medlem längre men inte uppfyller villkoren för 80 eller 60 procent.

[OT] Arbetsrätt
Ologiskt att man ens har rätt till försörjningsstöd när man väljer bort egen fallskärm ( a-kassa )
Killgissar att tanken är något i stil med

Betala inkomstskatt --> existensminimum
Betala inkomstskatt+akassa --> 80% av en låg lön
Betala inkomstskatt+akassa+inkomstförsäkring --> 80% av en högre lön
Betala inkomstskatt+akassa+inkomstförsäkring+privat sparande --> Lev vidare som vanligt

[OT] Arbetsrätt
A-kassan är en konstig konstruktion. Det är en skatt för folk med osäker anställning. I Nederländerna betalar arbetsgivaren som avskedar ett halvt år stöd till varslade anställde. Inte bara bra för att man själva inte betalar, det ger också en tröskel för att avskeda och framförallt incitament för arbetsgivaren för att hitta ett nytt jobb till avskedade.
Nja, det är en försäkring. Eftersom det saknas rimlig anledning att inte betala så borde det som så mycket annat i sverige vara obligaroriskt.

Tex tandvård är inte gratis i sverige. Då ska vi inte ta bort gratis sjukvård utan göra tandvården gratis.

Jag hörde förresten att pappor numera i NL blir lediga 10 dagar vid födsel. Bananas. Undrar var den iden kom ifrån? Brukade vara 1 dag för att gå och skriva under.

[OT] Arbetsrätt

Va? Har de ingen arbetsbrist-kategori?

[OT] Arbetsrätt
Tolkar detta som att man får lägre ersättning om man inte är medlem.

Medlem kortare än 6 månader eller inte medlem alls​

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit det kortare än 6 månader får du 50 procent av din tidigare inkomst. Det gäller även för dig som har varit medlem längre men inte uppfyller villkoren för 80 eller 60 procent.
Ja det är klart. Då var det alfa jag tänkte på.

Då finns alltså alfa innan soc. Utmärkt.

[OT] Arbetsrätt
Jag hörde förresten att pappor numera i NL blir lediga 10 dagar vid födsel. Bananas. Undrar var den iden kom ifrån? Brukade vara 1 dag för att gå och skriva under.

Tror att du har fel. Det var hela två dagar sedan 2001. Och 10 dagar sedan 2018. Hände ungefär när EU ställde krav på det.

Några år innan kam en lag att pappor får mammas föräldraledighet (eller var det ledighet vid födelse?) när mamma dör vid födelsen. Hur generöst!

[OT] Arbetsrätt
Tror att du har fel. Det var hela två dagar sedan 2001. Och 10 dagar sedan 2018. Hände ungefär när EU ställde krav på det.

Några år innan kam en lag att pappor får mammas föräldraledighet (eller var det ledighet vid födelse?) när mamma dör vid födelsen. Hur generöst!
NL's jämförelsevis inhumana föräldravillkor har föranlett många diskussioner mellan mig och mina kollegor i NL.

"Jag valde att skicka mitt barn på förskola trots att det kostar hela min heltidslön, så att jag inte skulle falla efter karriärmässigt" verkar ju vara ett relativt vanligt synsätt där, och inget jag längre chockas av. Men i början lät det bra märkligt.

[OT] Arbetsrätt
NL's jämförelsevis inhumana föräldravillkor har föranlett många diskussioner mellan mig och mina kollegor i NL.

"Jag valde att skicka mitt barn på förskola trots att det kostar hela min heltidslön, så att jag inte skulle falla efter karriärmässigt" verkar ju vara ett relativt vanligt synsätt där, och inget jag längre chockas av. Men i början lät det bra märkligt.

Mycket vanligare är att mamma jobbar 40 eller 50% och pappa 80%. Och då en eller två dagar (dåliga) förskolan.

[OT] Arbetsrätt
Mycket vanligare är att mamma jobbar 40 eller 50% och pappa 80%. Och då en eller två dagar (dåliga) förskolan.
Jag har förstått det. Men att lägga hela sin lön på förskola för att främja karriären verkar inte (längre) vara så ovanligt för de som vill ta sig ur kvinnofällan?

[OT] Arbetsrätt
Jag har förstått det. Men att lägga hela sin lön på förskola för att främja karriären verkar inte (längre) vara så ovanligt för de som vill ta sig ur kvinnofällan?

Det var länge sen jag bodde i Nederländerna så jag vet inte hur saker ligger till nu.

Jag är glad att vi fick barn i Sverige. I Tyskland var problemet att man måste köa till förskolan innan barnet är född. Eller så blir man katolskt och får en plats. Catchen där är att man måste betala skatt till kyrkan för tio eller tjugo år tillbaka. Kyrkan får tillgång till skatteverkets administration.

[OT] Arbetsrätt
Det var länge sen jag bodde i Nederländerna så jag vet inte hur saker ligger till nu.

Jag är glad att vi fick barn i Sverige. I Tyskland var problemet att man måste köa till förskolan innan barnet är född. Eller så blir man katolskt och får en plats. Catchen där är att man måste betala skatt till kyrkan för tio eller tjugo år tillbaka. Kyrkan får tillgång till skatteverkets administration.
Katolicismen har ju alltid varit finansiellt och fiskalt, ehm, bevandrad.

[OT] Arbetsrätt
För att återgå till den inledande frågan så har man även normalt sett rätt till lön under uppsägningstiden. Uppsägningstidens längd beror på hur länge en har varit anställd (LAS 11 §) och sträcker sig mellan två månader (om arbetstagaren varit anställd hos arbetsköparen (eller arbetsgivaren med LAs vokabulär) under minst två år men kortare än fyra år) till sex månader (om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år). Rätten till lön och andra anställningsförmåner gäller även om en är arbetsbefriad under uppsägningstiden (LAS 12 §). Och ja, det är normalt sett förmånligt för en arbetstagare att vara ansluten till såväl a-kassa som fackförbund, inte minst när arbetssäljaren vill säga upp ens anställning och det även om en är tjänsteman.

[OT] Arbetsrätt

Vet inte hur långt processen gått för dig men företaget jag jobbade på för några år sedan såldes och vi blev arbetsbefriade på grund av arbetsbrist. Vi såg till att få in i avtalet att vi hade rätt att ta nya jobb och få dubbel lön under uppsägningstiden. Huvudregeln är tvärt om, att arbetsgivaren får dra bort för annan lön man får in under uppsägningstiden. Jag hittade nytt jobb på någon månad och hade ett par månade med dubbel lön sen.

[OT] Arbetsrätt
Katolicismen har ju alltid varit finansiellt och fiskalt, ehm, bevandrad.

Lagen gäller alla kyrkor men det är bara katolska och protestantiske kyrkan som använder den. Jag är inte förvånad att kyrkor vill har pengar. Jag var dock förvånad att kyrkan får information direkt från skatteverket i Tyskland där folk faktiskt tycker om privacy (i motsatsen mot Sverige).

[OT] Arbetsrätt
Det som @rouster @JohnVA skrev stämmer bra.

Du står inte helt utan skydd. Vid uppsägning pga arbetsbrist har du normalt enligt Lagen om anställningsskydd rätt till lön under hela uppsägningstiden, ofta flera månader, även om du blir arbetsbefriad.

Det viktiga är verkligen att förhandla smart: försök få vara arbetsbefriad med full lön, rätt att ta nytt jobb utan avräkning (dubbel lön), att eventuella konkurrensklausuler stryks, gärna ett avgångsvederlag, att ev. bonusar och semester betalas ut som om du jobbat kvar, och att du får behålla förmåner som tjänstebil eller liknande under perioden.

+ eventuellt ifall du nyckelkompetens och de riskerar att höra av sig till dig för att saker "strular" så se till att ta betalt för detta med via tex egen firma m.m.

Har ni kollektivavtal kan du också få omställningsstöd som hjälper dig vidare. Efter uppsägningstiden blir det däremot betydligt tunnare utan a-kassa, så det är nu man kan påverka sin situation och köpa sig tid framåt.

[OT] Arbetsrätt
Jag vill minnas att Danmark varit det nordiska land som profilerat sig hårdast för att ha hög "flexibilitet" på arbetsmarknaden - på pappret utmärkt för arbetsköparna men de facto otryggt för arbetstagarna.

[OT] Arbetsrätt
Har man ingen villaförsäkring får man inget om huset brinner ner, har man ingen bilförsäkring (mer än trafik) får man inget om man själv kör i diket. Blir lika förbannad när folk utan reseförsäkring vill bli hämtade gratis när något händer.

[OT] Arbetsrätt
Bil och resor är lyxkonsumtion. Mat på bordet och tak över huvudet nåt annat, borde vara en rättighet för alla, skylla sig själv kan man inte alltid göra om man blir arbetslös. Imho.

Håller med. Men tiden går åt andra hållet. Läste just idag att nederländska regeringen har stoppat en plan som har förberetts i flera år för att informera fattiga personer om vilken bidrag de har rätt till. Det handlar om 150000 personer som lever under officiella minimumnivån och det skulle sänka fattigdomen i Nederländerna. Folk som har pengar brukar vara bra informerade om vilken bidrag de har rätt till, fattiga ofta inte.

[OT] Arbetsrätt
Jag vill minnas att Danmark varit det nordiska land som profilerat sig hårdast för att ha hög "flexibilitet" på arbetsmarknaden - på pappret utmärkt för arbetsköparna men de facto otryggt för arbetstagarna.
Det har aldrig funnits nån anställningstrygghet i DK. Däremot bra A-kassa och betydligt lägre arbetslöshet jmf SE.

[OT] Arbetsrätt
Klart man kan betala akassa och inte leka sosse. Men då ska fan skatten också anpassas till detta! Annars blir man ju dubbelsosse, både skatta och betala akassa!

[OT] Arbetsrätt
Man kan cyniskt klura på om det finns någon tanke att hålla nere kostnaderna för utbetalning med självreglering: de som fattar beslut att inte teckna a-kassa kanske överlappar bra med de som fattar beslut som gör att man förlorar jobbet, således sållas de mest sannolika försäkringstagarna bort genom att hålla a-kassan frivillig?

[OT] Arbetsrätt

Beror kanske på vilken bransch du jobbar i men kontorsjobb brukar sluta i avgångsvederlag på 1 till 1,5 års lön iallafall vilket man brukar klara sig på ett tag. Skriv inte på något innan du dealat till dig detta. Sen lär du dig den bittra läxan till nästa gång och går med i fack och organiserar dig, kamrat.

[OT] Arbetsrätt
Beror kanske på vilken bransch du jobbar i men kontorsjobb brukar sluta i avgångsvederlag på 1 till 1,5 års lön iallafall vilket man brukar klara sig på ett tag. Skriv inte på något innan du dealat till dig detta. Sen lär du dig den bittra läxan till nästa gång och går med i fack och organiserar dig, kamrat.
Det har jag aldrig hört någon tjänsteman få efter att ha jobbat 20 år på kontorsjobb. Det gäller vanlig uppsägningstid. Du kanske tänker på politiker?

[OT] Arbetsrätt

Gäller det där med fack också i Danmark? I Nederländerna har man inte bättre skydd när man är med i facket. Jag tycker att skyddet borde vara samma för alla.

[OT] Arbetsrätt
Facket en massa feta grisar som äter räkmacka på arbetstagarnas inbetalda avgifter
A kassan är statlig och det enda facket gör är att administrera om man blir arbetslös men det kan man göra själv och då slipper man betala räkmackan.

[OT] Arbetsrätt
Det har jag aldrig hört någon tjänsteman få efter att ha jobbat 20 år på kontorsjobb. Det gäller vanlig uppsägningstid. Du kanske tänker på politiker?
Nej vanliga kontorsjobb. Har kompisar som fått detta och vet även att det skett på både tidigare och nuvarande arbetsplatser. Man blir varslad om arbetsbrist och blir sedan erbjuden en deal om X antal månadslöner mot att man avsäger sig rätten till återanställning/förtur. Tackar du nej kan du ha en chans att ha kvar jobbet via omplacering till annan tjänst (ingen garanti dock) men tackar också nej till pengarna.

[OT] Arbetsrätt
Facket en massa feta grisar som äter räkmacka på arbetstagarnas inbetalda avgifter
A kassan är statlig och det enda facket gör är att administrera om man blir arbetslös men det kan man göra själv och då slipper man betala räkmackan.
Vad har detta med mitt inlägg att göra? Ett fack är bara lika starkt som medlemmarna är engagerade.

Tillbaka
Topp