Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Made? Vad har de nu hittat på? Tung för helstel 24a men det är kanske sulorna?

Barncyklar samlingstråd
Reach är längre på Orbean än MB31 men stammen ser ut att vara kortare på Orbean, STA är densamma. Min son borde ha varit runt 138-140 cm när vi skaffade den, och ag fick sätta på en 40 mm stam istället för den medföljande 60 mm då han tyckte cykeln var för stor. Att den skulle ha varit för stor var nog mest att det var ovant å andra sidan. Sen cyklade han med den korta stammen i två år till han var ca 155 cm.

Barncyklar samlingstråd
Sonens fingrar är för korta för gripshift, eller snarare för att bromsa då gripshiftklumpen bygger en hel del. Tänker därför (tillfälligt?) byta till trigger.. vad bör jag köpa? Nåt att tänka på? Växeln är en Shimano Tourney.

WhatsApp Image 2026-04-07 at 20.27.18.webp

Barncyklar samlingstråd
Sonens fingrar är för korta för gripshift, eller snarare för att bromsa då gripshiftklumpen bygger en hel del. Tänker därför (tillfälligt?) byta till trigger.. vad bör jag köpa? Nåt att tänka på? Växeln är en Shimano Tourney.

Visa bilaga 823788

Gripshift vill man inte har till barn. En Shimano M315 trigger kostar inte mycket, men gear-display sitter i vägen för bromshandtaget. Kanske kan du hitta en begagnat trigger. Eller vet någon om det finns en annan trigger att köpa?

Barncyklar samlingstråd
Gripshift vill man inte har till barn. En Shimano M315 trigger kostar inte mycket, men gear-display sitter i vägen för bromshandtaget. Kanske kan du hitta en begagnat trigger. Eller vet någon om det finns en annan trigger att köpa?
Det funkar om man byter plats på broms och växel samt då byter handtag såklart.
Gjort så på 2 barnhojar, vart skitbra 👍

Barncyklar samlingstråd
byta plats som att triggern sitter på insidan och gripshift på utsidan men men normalt vill man byta plats på trigger från hur det leveras till trigger på utsidan. Det brukar inte gå med indikator på.

Barncyklar samlingstråd
fattade först nu problemet. Ja, med trigger så funkar det bra att växla även med små händer. Kan inte tänka mig att att mina barn har stora händer och det har funkat.
Det är bromsergonomin man kan fundera på men jag har låtit det vara till 26''. De barn som cyklar mer avancerat tidigare kanske är en annan sak.

EDIT. På 9s har jag själv växlarna på insidan och 4finger. Det går det med. Det är mest när man cyklar väldigt brant som jag tycker det spelar så stor roll.

Barncyklar samlingstråd
Egentligen är jag inte så brydd om växlingen, grabben är precis fyllda 5 så jag skulle ev kunna steloperera växeln i lämpligt läge iaf nåt halvår till och han är lika nöjd (och behöver inte tänka på att försöka växla). Men att inte kunna (bak)bromsa annat än genom att förstöra skorna är inget bra har vi upptäckt.

(Dvs det får bli nödlösningen om jag inte lyckas montera trigger osv på ett bra sätt.)

Barncyklar samlingstråd
grabben växlade när man sa till honom fram till att han upptäckte att det gick bra att cykla till skolan utan att växla om han valde lämplig växel från början.

Barncyklar samlingstråd
Mm, är säkert samma här. Enda problemet är att vi har en brant backe (uppför hem), som hittils krävt att en förälder bär cykeln uppför.. Om han kan lägga i lättaste växeln kommer han nog kunna cykla iaf en del av den, och sen leda själv.

Men bra backe att lära sig bromskontroll i, särskilt nu i vår innan rullgruset sopats bort..

Barncyklar samlingstråd
Står inför liknande frågeställningar om att bygga om 6-åringens "nya" cykel. Hittade en några år gammal Scott Scale 20", men är inne på att byta från Gripshift till trigger eftersom hon knappt klarar växla upp med två händer stillastående. Ny vajer och hölje kanske hjälper en bit på vägen, men föredrar själv trigger.

Någon som har erfarenhet av om Shimanos 9- eller 10-delade kassetter passar på Formula DC-25-7-R nav? I sådant fall kanske hon får ärva lite delar från "bra att ha lådan". Zee-växel och sedan begränsa största drevet om kedjelinjen blir för dålig.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har erfarenhet av om Shimanos 9- eller 10-delade kassetter passar på Formula DC-25-7-R nav? I sådant fall kanske hon får ärva lite delar från "bra att ha lådan". Zee-växel och sedan begränsa största drevet om kedjelinjen blir för dålig.

Hur många drev har kassetten? 8, 9 och 10-delade kassetter är lika breda. 7-delad är betydligt smalare.

Barncyklar samlingstråd
Kollat på den med. Känns som det är risk med bara en säsong på denna cykel. Samtidigt kommer två syskon efter så en 24” behövs i familjen.
Med tankens patt jag såg 2 st begagnade säljas för 6900:- st på blocket inom 1h vardera känns det som en bra investering. Du får lätt ut samma peng efter ett år när du säljer den.

Barncyklar samlingstråd
Wahoo Explore 6 känns som den heliga graalen för juniorcyklar, men den är rätt mycket pengar efter att ha lagt till lampor, skärmar och ljus (11k!)

Tänkbara alternativ?

Trek Wahoo Path 26 är billigare men har fälgbromsar och väger lite mer.

Bikester har en modell "MADE Acer 26", som ser bra ut på pappret men de skriver inte ut vad den väger, vilket känns oroväckande.

Fler förslag?

Damen som ska cykla på hojen har ställt ett absolut krav på att nästa cykel skall vara ny och inte begagnad. Så, så får det bli. Övriga krav är att den ska vara lätt och rulla bra på asfalt och vanlig grusväg.

Barncyklar samlingstråd
Det borde väl funka med fälgbroms på en sån cykel?
Made ser väl mer ut som en mtb tycker jag
Ja, det står inte och faller med hydrauliska skivbromsar. Är det bara det och 700g i vikt som är till Wahoons fördel, är den kanske inte värd drygt 3000 extra (antar att skärmar, stöd och lyktor blir ungefär lika dyrt för båda).

Är nyfiken på att höra om någon provkört och har åsikter.

Angående made så ser den mycket riktigt ut som en mtb, men det gör inget så länge den är lätt och rullar bra

Barncyklar samlingstråd
Det borde väl funka med fälgbroms på en sån cykel?
Made ser väl mer ut som en mtb tycker jag
Jag tycker fälgbroms är en fördel!
Lätta, tillräcklig bromsverkan och man behöver inte vara en galen ”cykelpappa” för att klara serva eller justera.

vi har köpt beggade Frogs eller Orbea till ungarna. Frogen är kanske inte lika fräsig som andra men dom har varit överlägsna!

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker fälgbroms är en fördel!
Lätta, tillräcklig bromsverkan och man behöver inte vara en galen ”cykelpappa” för att klara serva eller justera.

vi har köpt beggade Frogs eller Orbea till ungarna. Frogen är kanske inte lika fräsig som andra men dom har varit överlägsna!
Det beror nog på vilken bakgrund eller kanske vilken ålder man har.
Fälgbroms funkar bra för barn men skönt att slippa mecka med dem.
Har man meckat bil och mc känns det rätt smidigt med hydraliskt skulle jag säga.

Edit. Ok, enklare är det väl inte men bekant. Det som är skönt slippa är just att få båda sidor att ta lika

Barncyklar samlingstråd
Letar 24 tums cykel till grabben jag med, kollat trek trail 24 på lokala handlaren och kollade på superior cykeln folk verkar rekommendera här men tyvärr inte i lager längre. Vad finns det för fler alternativ?

Kollar mest vikt..

Grabben är 128cm lång.

Barncyklar samlingstråd
Letar 24 tums cykel till grabben jag med, kollat trek trail 24 på lokala handlaren och kollade på superior cykeln folk verkar rekommendera här men tyvärr inte i lager längre. Vad finns det för fler alternativ?

Kollar mest vikt..

Grabben är 128cm lång.
Lite dyr numera men ser fin ut

Barncyklar samlingstråd
Efter att ha behövt skruva v-broms på skolcykeln och således återuppleva tidigt 2000-tal är jag benägen att säga ”aldrig mer”.

Vilken misär det är jämfört med skivbromsar.
Fast ett par motsvarande skolcykelsskivbromsar i samma prisklass som de v-bromsar som troligen sitter på idag är ju inte någon fröjd att mecka med heller....

Barncyklar samlingstråd
mt200 funkar ändå tycker jag
Håller med, speciellt så länge de är hyfsat fräscha.
Edit. Men på barncyklar sitter det ju ofta några hemska no-name v-bromsar, inte ett par billiga Shimano. Menar mer att det är lätt att jämföra de skivbromsar man själv har på sin cykel med något i en annan prisklass. Och det jag vill säga med hela det här förvirrade resonemanget är att v-bromsar i min mening inte är bökigare att hantera än motsvarande skivbroms.

Barncyklar samlingstråd
Håller med, speciellt så länge de är hyfsat fräscha.
Edit. Men på barncyklar sitter det ju ofta några hemska no-name v-bromsar, inte ett par billiga Shimano. Menar mer att det är lätt att jämföra de skivbromsar man själv har på sin cykel med något i en annan prisklass. Och det jag vill säga med hela det här förvirrade resonemanget är att v-bromsar i min mening inte är bökigare att hantera än motsvarande skivbroms.
Jag har begränsad erfarenhet av högkvalitets-fälgbromsar, men har tillbringat mycket tid med att fixa och trixa med lågkvalitetsvarianter.

Det jag gillar med de hydrauliska skivbromsarna på min egen cykel och den senaste barncykeln (en White XC240 till det yngre syskonet, som varit fullständigt briljant för övrigt. Superlätt, snabb och helt krångelfri i snart ett års tid nu), är att jag behövt göra absolut ingenting med dem. De bara funkar och fortsätter funka. Inget gnissel, ingen service, ingen sneddragning, bara bra bromsar.

Om jag behöver ta cyklarna till verkstad för bromsrenovering en gång var tredje eller fjärde år, föredrar jag det framför förmånen att kunna/behöva renovera bromsar på egen hand var tolfte vecka.

Barncyklar samlingstråd
Jag har begränsad erfarenhet av högkvalitets-fälgbromsar, men har tillbringat mycket tid med att fixa och trixa med lågkvalitetsvarianter.

Det jag gillar med de hydrauliska skivbromsarna på min egen cykel och den senaste barncykeln (en White XC240 till det yngre syskonet, som varit fullständigt briljant för övrigt. Superlätt, snabb och helt krångelfri i snart ett års tid nu), är att jag behövt göra absolut ingenting med dem. De bara funkar och fortsätter funka. Inget gnissel, ingen service, ingen sneddragning, bara bra bromsar.

Om jag behöver ta cyklarna till verkstad för bromsrenovering en gång var tredje eller fjärde år, föredrar jag det framför förmånen att kunna/behöva renovera bromsar på egen hand var tolfte vecka.
Ja, each to their own så att säga. För min del föredrar jag en strulande v-broms före en strulande skivbroms alla dagar i veckan, men skivbroms är ju bättre på många andra sätt!

Barncyklar samlingstråd
Lillkillen valde äntligen trampcykeln istället för balans cykeln för någon helg sedan. Hade stång på den men dagen efter åkte den av. 2år och 3 veckor på bilderna och tycker det är så jäkla skoj vilket även jag tycker 😍 Stanna och komma iväg går inte lika bra alltid så man får vara med och springa bredvid för att vara beredd 🥵😅
IMG_2257.webp
IMG_2243.webp

Har en Berg Biky och en Velogo cykel samt Giros minsta hjälm till salu, skicka pm vid intresse :)
IMG_0670.webp
image0000001.webp

Barncyklar samlingstråd
Fick ett par Vee Snap på äldsta barnets nya cykel. Vilken misär. Över ett kg per däck i 26”. Tvivlar inte på att det greppar bra, men led med honom på platten och uppför.

Insåg i jakten på något med anständig vikt och rull att utbudet av bra 26” däck är rätt skralt numera… Fick bli Conti Trinotal för stigåka hemmavid. Hade velat ha något lite mer mönstrat iaf fram men då är det 1kg monster som finns…

Barncyklar samlingstråd
Fick ett par Vee Snap på äldsta barnets nya cykel. Vilken misär. Över ett kg per däck i 26”. Tvivlar inte på att det greppar bra, men led med honom på platten och uppför.

Insåg i jakten på något med anständig vikt och rull att utbudet av bra 26” däck är rätt skralt numera… Fick bli Conti Trinotal för stigåka hemmavid. Hade velat ha något lite mer mönstrat iaf fram men då är det 1kg monster som finns…
Vissa däck för barncyklar har rull som motsvarar att man hänger ett bildäck i ett snöre bakom cykeln... Rocket Ron som @jonte987 skriver har varit kalasrull i för sönernas 26-tummare. Ingen aning vad de väger men inte heller det viktigaste kanske - välrullande däck som ser biffiga ut är en bra grej!

Kan de heta Addix Speed kanske? Kostar väl som riktiga däck kostar gissar jag, men så är också däck i princip den enskilt viktigaste komponenten på en cykel.

Edit: googlade lite. Finns typ tusen varianter. Super Ground, Super Race osv osv som vanligt med mtb-däck. Vet inte vad sonen har och han har cykeln till skolan men man ska garanterat inte ha däcket som heter Performance och kostar 350 spänn, utan det lär vara däck som kostar typ 550 som gäller..

Barncyklar samlingstråd
Ja, Evo Addix Speed. Hittade inga speed grip som man kanske egentligen vill ha fram. Original var Performance Nobby Nic. De har inte rullat en meter men kan nog vara lite trögare.

Ground control hade nog varit ett bra alternativ om det finns mjukare än speed.

Jag gillar RR men nu står de med högt tryck och ny gucka. Fan vad de släpper igenom skumm i år. Jag får nog sänka lite.

Barncyklar samlingstråd
Ja, Evo Addix Speed. Hittade inga speed grip som man kanske egentligen vill ha fram. Original var Performance Nobby Nic. De har inte rullat en meter men kan nog vara lite trögare.

Ground control hade nog varit ett bra alternativ om det finns mjukare än speed.

Jag gillar RR men nu står de med högt tryck och ny gucka. Fan vad de släpper igenom skumm i år. Jag får nog sänka lite.

Jag var nöjd att jag köpte en av de sista gamla NN innan alla Schwalbes däck blev 100 gram tyngre. Jag ser nu att det finns Racing Ray i 26" i SpeedGrip (antar att du har Ralph).

Barncyklar samlingstråd
Jag var nöjd att jag köpte en av de sista gamla NN innan alla Schwalbes däck blev 100 gram tyngre. Jag ser nu att det finns Racing Ray i 26" i SpeedGrip (antar att du har Ralph).
Ron. Det var covid och jag tror Ray var helt nytt på 29''. Om jag minns rätt kunde jag inte få tag i några spez eller så mycket alternativ alls.
Ray / Ralph hade varit bra där vi cyklar.
Ron får duga om inte pojken ökar på sitt intresse markant.

Tillbaka
Topp