Hafjell Bike Park

Hafjell Bike Park
Hafjell Bike Parks ägare Alpinco har beslutat at stänga sittliften (Hafjellheis 2) sommaren 2026. Dom säger dom skal satsa på barnfamiljer. Så med detta väljer dom at köra Moseterheisen, en knapplift i stället för den vanliga sittliften. Det här gör att leder som Motown, Buldre, Gress och Rollercoaster inte kommer vara tillgängliga. Dom skal bygga en ny grön från toppen på Moseterheisen. Knappliften skal få Easyloop, men det är en lång lift med et ganska litet avstignings område. Tror inte detta kommer bli något barnvänligt alternativ.

Att Hafjell satsar på barnfamiljer är säkert önskat av många, men göra det med att lägga ner deras populäraste leder känns konstigt.

Dör DH ut i Skandinavien? Nu är det bara Åre kvar som har fullskaligt DH utbud kvar. Finns flere mindre backar med väldigt bra anläggningar, men inte stora fjäll anläggningar.

Vad tror ni, går det inte at driva en bike park i skandinavien? Måste allt vara en familje park?

Hafjell Trail Map

Hafjell Bike Park
Liftburenbarncykling med knapp? Då får vi önska lycka till med det.

Sen KAN det vara så att för att tjäna pengar på familjer så behöver man ha några leder för pappa eller storasyster också.

Hafjell Bike Park
Hafjell Bike Parks ägare Alpinco har beslutat at stänga sittliften (Hafjellheis 2) sommaren 2026. Dom säger dom skal satsa på barnfamiljer. Så med detta väljer dom at köra Moseterheisen, en knapplift i stället för den vanliga sittliften. Det här gör att leder som Motown, Buldre, Gress och Rollercoaster inte kommer vara tillgängliga. Dom skal bygga en ny grön från toppen på Moseterheisen. Knappliften skal få Easyloop, men det är en lång lift med et ganska litet avstignings område. Tror inte detta kommer bli något barnvänligt alternativ.

Att Hafjell satsar på barnfamiljer är säkert önskat av många, men göra det med att lägga ner deras populäraste leder känns konstigt.

Dör DH ut i Skandinavien? Nu är det bara Åre kvar som har fullskaligt DH utbud kvar. Finns flere mindre backar med väldigt bra anläggningar, men inte stora fjäll anläggningar.

Vad tror ni, går det inte at driva en bike park i skandinavien? Måste allt vara en familje park?

Hafjell Trail Map
Vad faen, har ju inte hunnit besöka Hafjell än! :(

Hafjell Bike Park
Tyvärr tror jag att liftburen cykling är en ekonomiskt svår ekvation för många anläggningar. Liftarna är dyra i drift och underhåll och besöksantalet relativt lågt.

Även med liftar med cykelhållare för varje plats så blir lederna ändå ofta den begränsande faktorn då en cykelled är så mycket mindre till ytan än en slalombacke och dessutom small. Dvs man kan ej cykla i bredd så kö blir ett större problem vilket i längden minskar gästers benägenhet att återvända.

Många anläggningar i Sverige och Norge har inte fördelen av större mängder gäster som nyttjar liftarna för vandring, utsikt, paragliding och klättring likt vissa alporter.

Hafjell Bike Park
Dvs man kan ej cykla i bredd så kö blir ett större problem vilket i längden minskar gästers benägenhet att återvända.
Det finns inga cykelleder värda att cyklas där det går att cykla i bredd. Såna leder skapar ingen benägenhet att åka dit första gången ens. Det är fel sport. Vilket gör att det istället krävs många leder för hög kapacitet.

Men i just Hafjell har jag mest vart där på midsommar när de öppnar, och då är liften enormt begränsande med lång kö. Kanske är lugnare resten av året.

Men jag håller med om att det är en mer ekonomiskt utmanande aktivitet än skidåkningen. Behöver nog ses i ett större sammanhang med möjlighet till beläggning i stugor och sysselsättning en större del av året, särskilt när skidsäsongen blir kortare. Men det krävs en kritisk massa även för det så klart, Åre med sitt större utbud är nog närmare än många andra orter. Men t ex Trysil verkar ju dra folk.

Hafjell Bike Park
Jag har inte varit på så många ställe men det har alltid varit mer kö i lift än på lederna.
Sen har kön i liften oftast varit under en väldigt liten del av dagen.

Man bör nog helst använda liften som dragplåster för andra intäkter.

Hafjell Bike Park
Hafjell brukar ha en del besökare helgerna innan och efter sommarlovet. I juli är det väldigt lungt.

Åre har ju mer än de andra orterna som erbjuder cykling har. Hafjell, Trysil, Jarvsö och Sälen har väll stort sätt bara cyklingen. Åre är ju mer en destinasjon som orterna i Alperna är.

Hafjell säljer ca 14 000 dagskort på en sommar, till jämförelse sålde som 30 000 kort i påsk helgen.
Trysil satte rekord med 101 000 sommar dagskort i 2025.

Vad säljer Åre, Järvsö och Sälen?

Hafjell Bike Park
Är inte en stor grej i hafjell att man kan ta sittlift upp och sen cykla stig på platån, eller har jag blandat ihop orterna?

Hafjell Bike Park
Ska man rulla stora pengar så är det nog destination man ska satsa på.
Hur man får en liten skitbacke utan sjö och stugby dit vet jag inte men man kan ju börja med att maximera mat och sånt.

Nu vet jag iofs inget om att tjäna pengar på mat och isaberg gör tvärtom vad som verkar logiskt för mig. (Dyr mat ingen verkar gilla).

Tillbaka
Topp