Kedjan går emot cagen, något tips?

Ilves

Aktiv medlem
Kedjan går emot cagen ("yttre insidan" av cagen) på största drevet. H limit screw är rätt inställd (och gör för övrigt varken till eller från i just det här fallet), växeln sitter på rätt höjd, cagen är parallell med drevet, sprillans ny vajer (eftersom jag tänkte att vajern kunde vara boven i dramat), vajern är rejält spänd, jag drog i den med en tång när jag skruvade åt fästbulten... men det går emot.

Det går att manuellt trycka cagen utåt så att det inte går emot, men det blir en ganska jobbig sittställning i längden att sitta och trycka ut cagen med handen.

FSA vevparti, Shimano Sora växel. Någon som har något tips?

1000002227.webp

Har du testat att spänna vajern ytterligare?
Kan vara svårt om man inte har barrel adjusters men du vill ju ändå spänna så att växeln precis lägger sig mot h-limit-skruven.

Lägg växeln i innerläge, släpp vajern, justera L-läget, spänn vajern med handkraft (eller en tång men inte hårt), säkra den. Då ska du ha tillräckligt med vajer för att H-läget skall lyfta buren tillräckligt utåt. Om inte justerskruven tar emot men då justerar du förstås den.

Testa att skruva ut H-skruven litegrann så att växeln kan gå till sitt växlingsläge och tillbaka och spänn wiren lite till.

Det kan vara så att ena veven lossnat och klingan rör sig i sidled? Om nu växeln har varit eller är ”rätt justerad”.

Tack allihop. Nu orkar jag inte fundera mer ikväll, jag får göra ett nytt försök imorgon efter jobbet.

Det bara blev så här medan du var ute och cyklade?
Det vanligaste är att man tagit i med verktyg när man spänt vajern.
Lossa vajern helt och kolla att växelföraren når ut ordentligt. Bäst och säkrast görs det arbetet med kedjan avtagen.

Uppdatering: Jag drog åt vajern så in i... och märkte att det blev bättre. Sedan funderade jag en liten stund, kom fram till att lösningen borde vara att få ut cagen ännu längre, så jag:

Växlade ner till minsta drevet, kilade in en träbit som höll ut cagen från ramen, drog åt vajern så in i... och kedjan går inte emot längre.Varken på högsta eller lägsta, både fram och bak.

Helt galet. Har aldrig varit med om det tidigare. Och solen skiner från en klarblå himmel.

Tack för alla tips!

Senast ändrad:
Uppdatering: Jag drog åt vajern så in i... och märkte att det blev bättre. Sedan funderade jag en liten stund, kom fram till att lösningen borde vara att få ut cagen ännu längre, så jag:

Växlade ner till minsta drevet, kilade in en träbit som höll ut cagen från ramen, drog åt vajern så in i... och kedjan går inte emot längre.Varken på högsta eller lägsta, både fram och bak.

Helt galet. Har aldrig varit med om det tidigare. Och solen skiner från en klarblå himmel.

Om jag förstår ditt inlägg rätt så innebär det att vajern inte är lika hårt spänd som om du inte kilat in en träbit och då spänt den allt du kan.

Är inte en jättevan mekare, men hade liknande problem med min framväxel, Shimano 105 10s. I mitt fall fick jag hålla på ett tag med just hur hårt jag spände vajern för att få det bra. Det blev inte bra när jag spände den för hårt. Skall vara "lagom".

Jag har dock svårt att ställa in den så "justerlägena" blir rätt, där verkar det vara väldigt noga med hur hårt/löst man spänner vajern (ja, har skruvat med ändlägena också).

En annan sak jag justerade var att cagen hade gått ut mitt på eller hur man ska förklara, den var för bred på "mitten", böjde in den lite så det blev bättre. Innan det hade jag problem som liknade ditt.

Om jag förstår ditt inlägg rätt så innebär det att vajern inte är lika hårt spänd som om du inte kilat in en träbit och då spänt den allt du kan.

Är inte en jättevan mekare, men hade liknande problem med min framväxel, Shimano 105 10s. I mitt fall fick jag hålla på ett tag med just hur hårt jag spände vajern för att få det bra. Det blev inte bra när jag spände den för hårt. Skall vara "lagom".

Jag har dock svårt att ställa in den så "justerlägena" blir rätt, där verkar det vara väldigt noga med hur hårt/löst man spänner vajern (ja, har skruvat med ändlägena också).

En annan sak jag justerade var att cagen hade gått ut mitt på eller hur man ska förklara, den var för bred på "mitten", böjde in den lite så det blev bättre. Innan det hade jag problem som liknade ditt.
Precis. Jag försökte hålla ut cagen en bit med handen samtidigt som jag skulle dra åt bulten, men jag lyckades inte koordinera mig riktigt. Så en träbit som höll ut cagen, drog ut vajern rätt hårt med en third hand tool (vet inte vad det heter på svenska) och drog åt bulten. Det funkade.

Det ska det ju egentligen inte göra, drar man åt vajern för hårt så funkar det inte. Oftast. Den här gången gjorde det det.

Finns det ingen barrel adjuster vid vajerstoppen för att justera vajerspänningen, så är metoden att trycka ut cagen samtidigt som man spänner fast vajern. Man behöver inte dra för kung och fosterland i vajern, utan bara se till så den har spänning, när man skruvar fast den. Tycker man det är pilligt, så kan man montera en inline adjuster på höljet.

Finns det ingen barrel adjuster vid vajerstoppen för att justera wire tension, så är metoden att trycka ut cagen samtidigt som man spänner fast vajern. Man behöver inte dra för kung och fosterland i vajern, utan bara se till så den har tension, när man skruvar fast den. Tycker man det är tricky, så kan man montera en inline adjustercasinget.
Fixade lite så det blev mera happycorrect.

Arbete med framväxeln etc. bör göras med kedjan av, eller åtminstone där den är som mest slack. Lilla fram och mitten bak brukar det vara.
Flytt från lilla till stora klingan fram innebär att man spänner vajern, alltså gör den kortare i princip. Om man har tagit i med tång och verktyg "räcker" inte vajern till, för att kunna flytta parallell-paketet till stora klingan. - Bara duktig handkraft, möjligen en handske.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp