Tips på gravelhoj!

Rufus92

Medlem
Tips på gravelhoj!
Hej,
Så som rubriken lyder så önskar jag lite tips på olika gravelhojjar/fabrikat då jag går i tankarna att skaffa mig en.
Vad ska man kika efter och vad bör man undvika etc.
Det jag vill ha är en cykel med racergeometri på ramen, elväxel mm

Mvh,
Basse

Tips på gravelhoj!
Måste ju vara nästan obegränsat med den budgeten. Vanligtvis handlar ju sådana här trådar om någon som vill köpa en fet hoj för 10k..

Jag hade kanske inte tittat på de stora mainstreamtillverkarna med den budgeten eftersom man inte får något för pengarna där. Bland de mer nischade måste man få en superfin hoj för 55k, om än inte med Dura-Ace osv. Jag är dock i fel ände av konsumtionskedjan för att veta så mycket om specifika cyklar för nyköp att tipsa om..

Tips på gravelhoj!
Hej,
Så som rubriken lyder så önskar jag lite tips på olika gravelhojjar/fabrikat då jag går i tankarna att skaffa mig en.

Mvh,
Basse
Eftersom du har gott om flis vågar jag rekommendera https://theradavist.com/mason-cycles-bokeh-gravel-bike-review
-eftersom jag själv har en (V1, köpt begagnat för betydligt mindre flis 😊)
Den byggs på beställning så där finns alla möjligheter att påverka utrustningen.

Finns även med titanram om du känner för att gräva djupt i plånboken.
Eller en variant med stålram om du är lagd åt det hållet

Sådär, ja.

Tips på gravelhoj!
Utan mer info är det svårt att svara mer än generellt
Men de två allra viktigaste sakerna är enl mig
  • Cykeln skall passa dig!
    Det gäller då både i höjd och längd (dvs stack och reach) men även i uppträdande (kvick/nervös eller stadig/trög?)
  • Du skall tycka att den är snygg!
    Det är du som skall bli nöjd med ditt köp, vad en massa mer eller mindre tokiga internettomtar skriver på ett Forum är noll värt jmf med din egen åsikt
    Utom förstås det jag skriver, det kan du alltid lita på!
Sedan, som redan har börjat i tråden, går det att posta hur många åsikter som helst...

Tillbaka
Topp