[Artikel] Test av Campagnolo Super Record 13

Redaktionen

Medlem
Campagnolo-superrecord-_DSF6190-2000x1500.jpg

I en cykelvärld som domineras av två jättar på varsin sida om globen vill den italienska tillverkaren Campagnolo, som utan vars innovationer vi aldrig hade sett dagens moderna bakväxel, visa att de fortfarande, eller återigen, är relevanta för 2026.

Läs hela artikeln:

Skämt åsido, det är bra att Campagnolo håller sig flytande - det behövs europeiska tillverkare så att allt inte styrs från USA och Japan/Kina. Och det är roligt ur ett historiskt perspektiv.

@tobiasbjorkgren Det där med Croce d’Aune är en seglivad myt. Bra historia ur ett marknadsföringsperspektiv, men inte mer sant för det. Campagnolo uppfann inte snabbkopplingen heller, det han gjorde var troligen att förbättra den. Han var duktig på att popularisera andras uppfinningar, och ännu duktigare på att bygga myten om sig själv. Det visar väl att, precis som inom politiken, det är extremt viktigt med en berättelse att hänga upp saker på, när man ska sälja in någonting.

Men som det står i artikeln, jag älskar Campas tumreglage för växlingen!
Det är nog därför jag aldrig varit sugen på Shimanos STI.

Senast ändrad:
Mina mekaniska Campa funkar finemang efter många år.
Jag har nog haft tre eller fyra högerreglage med väldigt sketchy funktion. Typiskt är att de blir både sladdriga och tröga och gärna växlar upp flera steg eftersom man måste ta i mer. De har funkat efter renovering, men det var inte billigt.

Det här gäller då de ”fina” serierna, Record och Super Record.

Jag har nog haft tre eller fyra högerreglage med väldigt sketchy funktion. Typiskt är att de blir både sladdriga och tröga och gärna växlar upp flera steg eftersom man måste ta i mer. De har funkat efter renovering, men det var inte billigt.

Jag kör med budgetserien Mirage, och den har inte svikit mig ännu.
Tror den installerades 2005/2006 eller så.
Fast då var det ju bara 9-delat...Men 9-delat räcker faktiskt bra för mig.
Och även den har ju de underbara tumreglagen!

Senast ändrad:

Men har du cyklat upp till Madonna del Ghiasallo, gått runt santuarion ett varv för varje Campaseger i girot och skänkt en hög liresedlar till helgonet? Annars kan du självfallet inte tro att du ska begåvas med det rätta handlaget för att hantera Campagnolos heliga grupper.

Jag kör med budgetserien Mirage, och den har inte svikit mig ännu.
Tror den installerades 2005/2006 eller så.
Fast då var det ju bara 9-delat...Men 9-delat räcker faktiskt bra för mig.
Men du, jag pratade med en sjukt erfaren cykelkompis om detta i dag, och han menade att niodelade Mirage är typ det bästa Campa har byggt. Han har vinterkört sin 3x9 i flera år utan några problem ö.h.t. ”Aldrig hänt med Campa varken tidigare eller senare!” De hade väl go stämning på fabriken när de byggde den gruppen, kantänka. Ingen som vänsterprasslade med chefens fru just då, eller så.

Men har du cyklat upp till Madonna del Ghiasallo, gått runt santuarion ett varv för varje Campaseger i girot och skänkt en hög liresedlar till helgonet? Annars kan du självfallet inte tro att du ska begåvas med det rätta handlaget för att hantera Campagnolos heliga grupper.
Det kommer! Sedan ser jag fram emot den eviga friden.

⛪🚴🏻‍♂️

Senast ändrad:
2129 Euro! Herre jösses....Det kostar att ligga på topp...
Det är med den lägre tyska momsen men utan effektmätare, den skall Campa tydligen ha 600 € mer för
Endera köper man en grupp, med effektmätare, för 2.799 €

Eller en kompl cykel med kolfiberram, elektriska växlar och effektmätare för 2.699 €
Eller man gjorde, "alla" upptäckte vilket fynd cykeln var och den är nu slutsåld.

Jag tycker det är utmärkt att det finns ett europeiskt alternativ på den högsta nivån till ett pris som är ungefär lika orimligt högt som Shimano Dura Ace eller SRAM Red. Även om man kan köpa en postordercykel med elväxlar av enkelt snitt för mindre pengar än en komplett grupp Super Record.

Senast ändrad:
"Campagnolo wears in, Shimano wears out" hette det väl förr?
Om det hade och har något med verkligheten att göra kan jag inte säga.
Jag kör med Shimano eftersom jag är snål/fattig/ekonomisk.
Men det är bra att det finns alternativ till Shimano och SRAM.

Synd att Campa har slutat med sina enklare grupper.
Den billigaste nu är ju rätt dyr även den.
Miragegruppen jag har funkar perfekt för mig, ska väl vara nästan som
Shimano 105, och den var inte speciellt dyr vad jag minns.

Mer realistiskt är väl att hoppas på att de överlever (ett tag till)
Det har ju inte gått så bra för dem under åtminstone de tre senaste åren

Mer realistiskt är väl att hoppas på att de överlever (ett tag till)
Det har ju inte gått så bra för dem under åtminstone de tre senaste åren
Ja...men varför slutade de med de enklare grupperna som folk har råd med? :unsure:
Men de tänkte kanske att det var en bra ide att släppa den marknaden till Shimano/SRAM, och enbart
satsa på top of the line?

Ja...men varför slutade de med de enklare grupperna som folk har råd med? :unsure:
Men de tänkte kanske släppa den marknaden till Shimano/SRAM, och enbart satsa på top of the line?

Det var nästan ingen cykeltillverkare som valde att montera Campagnolo på nån modell. Alla hade väl några modeller innan Sram kam på marknaden, men det var snabbt slut efter det. Jag vet inte precis varför. Om jag inte minns fel var det svårt för tillverkare att får en kontrakt med Campagnolo. Kanske var de också för dyra.

Tillbaka
Topp