Visa dina laster...

Visa dina laster...
Intressant design. Jag hittar inte din modell på hemsidan. Gör xtracycle bara ebikes nu för tiden?
Det är en FreeRadical. Du kan läsa mer om den här: https://xtracycle.com/pages/leap-freeradical
Varken FR eller efterföljaren Leap säljs längre.
Jag har dålig koll på Xtracycles nuvarande modellutbud men har också noterat att det är mer och mer fokus på elcyklar.

Surly tog fram en komplett ram, som är kompatibel med Xtracycle tillbehör - Big Dummy. https://surlybikes.com/products/big-dummy

Visa dina laster...
Blir lite trångt ibland!
20251213_100555~2.webp

Visa dina laster...
Igår lyckades jag nog ändå övertrasera vad man borde göra med en omnium cargo.
Hade köpt 200*2400 och 600*2000 furu men insåg sent att jag egentligen borde få med mig en tunn masonitskiva också.
De är 1200*2400 och otroligt fladdriga.
Men med ett snitt i längsled så gick det med.
Det svajade rätt vilt ibland.
20260319_201058.webp

Halvavlastat
20260319_204057.webp

Senast ändrad:
Visa dina laster...
Hade köpt 200*2400 och 600*200 furu men insåg sent att jag egentligen borde få med mig en tunn masonitskiva också.
Visa bilaga 820608

Halvavlastat
Visa bilaga 820609
Den cykeln konkurrerar inte längre med bilar. Den konkurrerar med hantverkar-skåpisar.

Visa dina laster...
Hade köpt 200*2400 och 600*2000 furu men insåg sent att jag egentligen borde få med mig en tunn masonitskiva också.
Visa bilaga 820608

Halvavlastat
Visa bilaga 820609
Kunde du inte kapat brädorna och staplat på varann istället? Känns stabilare.

Visa dina laster...
Last då tänker jag på mjölk cykel kärra kusiner hade sådana som kom i håg på slutet av 60 talet hade led fäste i sadelstolpen de skulle var väldigt bred cykla med på vägen nu mera med.

Visa dina laster...
Padda från Bauhaus maskinuthyrning. Minsta modellen, men ändå 60 kg. Plywoodskivan i botten av kärran sviktade och hjulen svajade. Och krävdes bogseringshjälp av ett extra benpar för att komma uppför sista långa branta backen hem. Men allt fortlöpte utan haveri.
IMG_4372.webp
IMG_4379.webp

Visa dina laster...
Padda från Bauhaus maskinuthyrning. Minsta modellen, men ändå 60 kg. Plywoodskivan i botten av kärran sviktade och hjulen svajade. Och krävdes bogseringshjälp av ett extra benpar för att komma uppför sista långa branta backen hem. Men allt fortlöpte utan haveri. Visa bilaga 834314Visa bilaga 834315
I förra veckan i Ring P1 vad det en lyssnare som kommenterade att det inte går att sköta ärenden med hjälp av cykel. "Det är farligt" hade personen som slutsats.

Visa dina laster...
I förra veckan i Ring P1 vad det en lyssnare som kommenterade att det inte går att sköta ärenden med hjälp av cykel. "Det är farligt" hade personen som slutsats.
Såg den här på Hornbach. Riktigt fet! Skämdes att jag kom i lånad bil.

Ring p1 är för övrigt en av de saker som snabbast får mig att tappa hoppet om mänskligheten. IMG_0351.webp

Visa dina laster...
Föreställ er följande situation (som inte inträffat ännu):

Du är ute på cykelsemester (vanlig bockstyrecykel med pakethållare bak lastad med två sidoväskor) och hittar en ram och gaffel som du gärna vill köpa och ta med dig hem (ca 1500 km). Hur lastar man bäst den här ramen och gaffeln för att klara några hundra km tills man eventuellt kan posta hem fyndet? Tar emot ALLA förslag!

Visa dina laster...

Du är ute på cykelsemester (vanlig bockstyrecykel med pakethållare bak lastad med två sidoväskor) och hittar en ram och gaffel som du gärna vill köpa och ta med dig hem (ca 1500 km). Hur lastar man bäst den här ramen och gaffeln för att klara några hundra km tills man eventuellt kan posta hem fyndet? Tar emot ALLA förslag!
Packar ner i en kartong och skickar hem med hjälp av ett transportföretag?

Visa dina laster...

Trä ramen runt halsen, eller ha den som en axelväska om du är smal nog och sitter rätt upprätt! Annars är nog att posta den som paket bäst

Visa dina laster...

jag har kört mycket med ram-ryggsäck men det är inte kul så långt.

Hur stadig är pakethållaren? Finns bygghandel/cykelbutik?

Mitt förslag:
Köp en bräda. Skruva fast den ordentligt i pakethållaren så att den bildar som en flygplansvinge bakom dig. Alltså vinkelrät mot bakhjul/ram. Komplettera vid behov med en eller två till bräda så det bildar ett T eller H av brädor. Spänn sedan fast ramen vid brädorna. Bör gå bra hela vägen hem men du blir lite bredare.

IMG_0737.webp

Förslag två:
En bräda i cykelns riktning bakåt. Dra fast en gängstång i framkant med slangklämmor. Fäst framgaffeln i göngstången och spänn fast vevlagret i brädan.

Högre tyngdpunkt och höga krav på pakethållare och slangklämmor men mindre bred och man slår inte i.

IMG_0734.webp

Visa dina laster...

Mitt förslag:
Köp en bräda. Skruva fast den ordentligt i pakethållaren så att den bildar som en flygplansvinge bakom dig. Alltså vinkelrät mot bakhjul/ram. Komplettera vid behov med en eller två till bräda så det bildar ett T eller H av brädor. Spänn sedan fast ramen vid brädorna. Bör gå bra hela vägen hem men du blir lite bredare.

Visa bilaga 836988

Förslag två:
En bräda i cykelns riktning bakåt. Dra fast en gängstång i framkant med slangklämmor. Fäst framgaffeln i göngstången och spänn fast vevlagret i brädan.

Högre tyngdpunkt och höga krav på pakethållare och slangklämmor men mindre bred och man slår inte i.

Visa bilaga 836989
Flygplansvinge är en bra idé. Bygg gärna ett lager av papp och tejpa så att det blir en jämn yta så att du kan vinkla den för optimalt luftmotstånd. Frågan är om det skulle gå snabbare att bakhjulet får lite lyft (mindre rolling resistance?) eller om det skulle må bra av att få mer tryck mot marken (mer friktion/acceleration/kraftöverföring?)…

Visa dina laster...
Flygplansvinge är en bra idé. Bygg gärna ett lager av papp och tejpa så att det blir en jämn yta så att du kan vinkla den för optimalt luftmotstånd. Frågan är om det skulle gå snabbare att bakhjulet får lite lyft (mindre rolling resistance?) eller om det skulle må bra av att få mer tryck mot marken (mer friktion/acceleration/kraftöverföring?)…
Älskar! Marginal gains!!

Visa dina laster...

Mitt förslag:

Visa bilaga 836988

Förslag två:

Visa bilaga 836989
Nu snackar vi! Både cykelbutik och bygghandel bör jag kunna trolla fram. Kanske ska ge lite mer kontext: Ska flyga till England snart och sedan toura hemåt över två till tre veckor. Så började jag kolla utbudet på begagnade cyklar och ramar i England såhär innan resan. Det var dumt. Det finns ju hur mycket roligt som helst där. Får se om jag ror något i land men det som uppstår är att jag vill exportera mitt eventuella fynd själv ut från England och sedan posta hem det från Frankrike eller så. Inbillar mig att det är enklast för något med ganska ringa monetärt värde (under gränsen för vad man får ta med sig ut då alltså). Ska fnula mer på flygplansvingestrategin. Kan bli ett intressant ekipage som passerar franska tullen😂

Visa dina laster...
Tror jag hade satt ramen med baktriangeln ner på pakethållaren, vänd bakåt. Så ta av gaffel och också dra fast ner mot pakethållaren.

Ta med ett gäng grövre buntband. Lite wellpapp att linda runt utsatta rör hittar du nog i någon soptunna.

Sidospår: 3D printad utility knife har kommit med i mitt resekit. Skarpt och få gram ;)

Visa dina laster...
Tror jag hade satt ramen med baktriangeln ner på pakethållaren, vänd bakåt. Så ta av gaffel och också dra fast ner mot pakethållaren.

Ta med ett gäng grövre buntband. Lite wellpapp att linda runt utsatta rör hittar du nog i någon soptunna.

Sidospår: 3D printad utility knife har kommit med i mitt resekit. Skarpt och få gram ;)
Mycket smartare!

Visa dina laster...

Tack! Hade jag aldrig kommit på själv...

Edit: genuint alltså

Tillbaka
Topp