Energiplan Vättern

Energiplan Vättern
Jag pallar inte heller. Får problem redan runt 60 när kör långt (+10h)

Men det är ju träning även av magen som behövs. Gradvis kan man ju vänja sig med mer. Alltid äta under alla träningspass är väl enda sättet, annars blir det för sällan.

Men sedan finns det säkerligen rätt stora individuella skillnader av vad man max kan klara av även med mer träning.

Energiplan Vättern
Tillräckligt optimalt är väl upplägget som för snabbgrupperna för dom flesta.
2 flaskor från start och 2 + 2 i snabbdepåerna.
Klart jobbigare att behöva gå in i vanlig depå för sportdryck med allt drygt folk.

Energiplan Vättern
Det har väl skiftat det här lite? "Förr" känns det som att man var sparsammare med kolisar och skulle vänja kroppen förbränna fett etc. Nu är det mer generöst med bränsle/snabba kolisar som gäller samt att åtminstone jag tycker att gels är fantastiskt bra (mycket smidigare än bars), vet inte ens om jag kommer köpa så mycket bars igen, tveksamt. Precis som DavidTheDoom vill jag nog testa med lite svagare sportdryck och istället komplettera med mer gels istället. Förra året var det på gränsen för mig, sportdrycken jag blandat till var ingen toppenupplevelse, lite av sötschock samt att smaken gick att diskutera (Bulk Complete Hydration Drink skogsbär tror jag), möjligen förstärkte värmen denna blä-upplevelse. Mycket ovanligt jag har problem med smaken/sötschock så det överraskade mig (jag har ju testat den förr). Ena flaskan vatten och den andra sportdryck är det ju också ganska många som kör med (och jag förstår verkligen varför nu).

Senast ändrad:
Energiplan Vättern
Jag körde gels och sportdryck den gången jag körde Vättern för drygt 10 år sedan. Ett tips är att inte ta samma smak på allt man äter, då tar det extra mycket emot med "en till" på slutet. Jag kunde inte med SiS Svartvinbär på ett par år efter att tryckt i mig 8 under turen...

Energiplan Vättern
Jag gillar de lite nyare typerna av gels som kommer i en mer fast form. Mer som en godisbit man får bita av. De är både godare och funkar bättre med min mage upplever jag.
tex https://www.apohem.se/traning/energigivande/enervit-c21-carbo-jelly-50-g

Jag hade nästan helt slutat med bars, blir så trött på alla efter använt dem 2-3 rundor redan. Men ska testa lite mer igen för komplettera gelsen. Gillar Umaras nyare U-bar med choklad och apelsin. Köpte en låda av dem. Efter bara en testrunda med en, så lite chansning. Men den känns annorlunda, som den kan funka bättre.

Energiplan Vättern
Jag körde gels och sportdryck den gången jag körde Vättern för drygt 10 år sedan. Ett tips är att inte ta samma smak på allt man äter, då tar det extra mycket emot med "en till" på slutet. Jag kunde inte med SiS Svartvinbär på ett par år efter att tryckt i mig 8 under turen...
Jag gillar SIS bars, i synnerhet att de är ganska trögflytande vilket minskar risken för strul avsevärt, SIS Beta Fuel (40 gram kolisar / gel).

Trots att jag nu diggar SIS gels så stör jag mig en del på märkesgels/bars... 🙃 Umara etc är ju så komiskt dyra. Sportryck som man förbrukar i ganska stora mängder tycker jag känns helt galet spendera massa pengar på, onödigt. Men det finns tyvärr fallgropar i budgetträsket gällande tex smaken. 🙃 Men Umara upplever jag så otroligt överhypat. Umara är för mig själva definitionen av hype, även Maurten platsar iofs där. 🙃 Måste vara skönt för den typen av märken när folk betalar vad f-n som helst och köper hela konceptet rakt av.

Senast ändrad:
Energiplan Vättern
Har inte varit imponerad av Umara heller, förrän ovan nämnda bar som jag gillade, samt de här nya Jelly-bar/gelsen. De är schyssta. Även kiwi-varianten

Energiplan Vättern
Har inte varit imponerad av Umara heller, förrän ovan nämnda bar som jag gillade, samt de här nya Jelly-bar/gelsen. De är schyssta. Även kiwi-varianten

Jag betvivlar egentligen inte att Umara och Maauurten (uttalet är viktigt) är både bra samt goda, bara att jag stört mig på prissättning men kanske blivit bättre. 🙃 🙂

Energiplan Vättern
Nej alltså man måste väl konstatera att det typ är samma socker i alla gels. Skillnaden är väl typ smaken och hur lätta den 12e är att få i kroppen.

Andra argumentationen är att man ska träna som man tävlar. Och om umara sponsrar loppet är det vad man kommer få i stationerna. Då kan man lika gärna ta det på träningen...

Jag blandade mkt själv för 10 år sedan, idag har jag fått ett gäng ungar och prioriterar tiden jag får träna högre än tiden jag blandar så betalar oftast (dyrt!) för pulvret... Men då får jag något jag vet jag kommer få i mig, kontrollerat och slipper tänka.

Ska sägas att jag sällan kör långpass heller, jag är främst löpare och har bara med energi på längre än 2h typ, då för att öva lite på själva grejen, så för mig blir det inte så mkt pengar för pulver/gel.

Men i höstas sprang jag 24h och åt nog 26-27 gels på det dygnet, det var kul med lite variation då... :D

Energiplan Vättern
Det har väl skiftat det här lite? "Förr" känns det som att man var sparsammare med kolisar och skulle vänja kroppen förbränna fett etc. Nu är det mer generöst med bränsle/snabba kolisar som gäller samt att åtminstone jag tycker att gels är fantastiskt bra (mycket smidigare än bars), vet inte ens om jag kommer köpa så mycket bars igen, tveksamt. Precis som DavidTheDoom vill jag nog testa med lite svagare sportdryck och istället komplettera med mer gels istället. Förra året var det på gränsen för mig, sportdrycken jag blandat till var ingen toppenupplevelse, lite av sötschock samt att smaken gick att diskutera (Bulk Complete Hydration Drink skogsbär tror jag), möjligen förstärkte värmen denna blä-upplevelse. Mycket ovanligt jag har problem med smaken/sötschock så det överraskade mig (jag har ju testat den förr). Ena flaskan vatten och den andra sportdryck är det ju också ganska många som kör med (och jag förstår verkligen varför nu).
Coolisar är definitivt da shit om man ska ta i allt annat är nys 👍

Energiplan Vättern
Nej alltså man måste väl konstatera att det typ är samma socker i alla gels. Skillnaden är väl typ smaken och hur lätta den 12e är att få i kroppen.

Andra argumentationen är att man ska träna som man tävlar. Och om umara sponsrar loppet är det vad man kommer få i stationerna. Då kan man lika gärna ta det på träningen...

Jag blandade mkt själv för 10 år sedan, idag har jag fått ett gäng ungar och prioriterar tiden jag får träna högre än tiden jag blandar så betalar oftast (dyrt!) för pulvret... Men då får jag något jag vet jag kommer få i mig, kontrollerat och slipper tänka.

Ska sägas att jag sällan kör långpass heller, jag är främst löpare och har bara med energi på längre än 2h typ, då för att öva lite på själva grejen, så för mig blir det inte så mkt pengar för pulver/gel.

Men i höstas sprang jag 24h och åt nog 26-27 gels på det dygnet, det var kul med lite variation då... :D
24h är minst sagt imponerande och 26-27 gels en del :cool: får väl se hur mina ultraambitioner fortlöper... 🙃 Mitt blygsamma rekord är ca 6 mil på asfalt i drygt 6 tempo. Jag har klarat energibiten (med en vettig löparväst klarar man ju det mesta) inte direkt problem med flåset heller (men sådant beror ju lite på hur bra eller dåligt man tränat sista månaderna). Kanske hjälper något för ultra att jag är lågpulsad (snittar runt 115 i 6 tempo) men mitt stora problem är att det gör lite ont redan vid maradistansen ungefär, tex i ett knä som jag oftast inte har problem med annars. Verkar dock gå att fortsätta springa men vet ej hur nyttigt det är... Pga detta är jag ganska skeptisk till att jag har vad som krävs, hög risk för att bryta. Ultra verkar ju vara någon form av långsam utnötning/nedbrytning av kroppen. 🙃 Jag upplever också asfalt som tuffare vid lång nötning jämfört med mjukt underlag/terräng trots att det oftast är avsevärt mer kuperat i terrängen.

Senast ändrad:
Energiplan Vättern
Själv har jag för övrigt problem med att äta på cykeln, mår illa av bars och gel har jag inte idits pröva. Sportdryck funkar bra för mig, blandar en halvlitersflaska sådan och har en 750-milliliters med vatten med också.

Energiplan Vättern
Det var en markant skillnad på helgens 30-milaren när jag varvade bars och gels lite mer strukturerat jämfört med den två veckor tidigare där jag gjorde som jag brukar och körde mest på känsla. Lite för få datapunkter för att dra några slutsatser, men jag tänker iallafall fortsätta på strukturspåret.

Energiplan Vättern
24h är minst sagt imponerande och 26-27 gels en del :cool: får väl se hur mina ultraambitioner fortlöper... 🙃 Mitt blygsamma rekord är ca 6 mil på asfalt i drygt 6 tempo. Jag har klarat energibiten (med en vettig löparväst klarar man ju det mesta) inte direkt problem med flåset heller (men sådant beror ju lite på hur bra eller dåligt man tränat sista månaderna). Kanske hjälper något för ultra att jag är lågpulsad (snittar runt 115 i 6 tempo) men mitt stora problem är att det gör lite ont redan vid maradistansen ungefär, tex i ett knä som jag oftast inte har problem med annars. Verkar dock gå att fortsätta springa men vet ej hur nyttigt det är... Pga detta är jag ganska skeptisk till att jag har vad som krävs, hög risk för att bryta. Ultra verkar ju vara någon form av långsam utnötning/nedbrytning av kroppen. 🙃 Jag upplever också asfalt som tuffare vid lång nötning jämfört med mjukt underlag/terräng trots att det oftast är avsevärt mer kuperat i terrängen.
Jag har aldrig sprungit så långt innan eller efter. Blev bara 15 mil och en DNF också. Längs med sörmlandsleden, så stundtals rätt brötigt…

Men för att återgå till temat på tråden. Utan en plan för nutrion hade jag ju kraschat långt tidigare. Jag drack sportdryck kontinuerligt med en sipp varje kilometer ungefär och tog en gel varje gång klockan slog halv. I övrigt smågodis och vad som bjöds på stationerna.

Tror det blev ungefär 60-70gr i timmen.

Kan också säga att jag aldrig haft problem med magen när jag springer. Inte av sportdryck

Tillbaka
Topp