Nu är detta svaret lite sent här med tanke på att loppet redan har gått av stapeln. Men jag tänkte att jag kan rapportera hur jag körde och vad för energiplan vi körde på. Vi var 3 killar som hade en plan, som så inte höll hela vägen i mål, men man lär sig av sina fel.
Planen
Tidsmål: 9h
Energimål: 90g kolhydrater / timme (totalt 810g över loppet)
+ elektrolyter efter behov (hade dålig koll på hur jag skulle planera detta)
Energival
Så målet var helt enkelt att få i sig 810g kolhydrater i löpet av de 9h som vi planerade att cykla. Mit val föll på 3 saker
- High5 Energy Gel (23g kolhydrater / 40ml gel. Väger också ca 40g/st)
- High5 Energy Gel (med koffein) (samma som ovan)
-
NoSht - Energi gel-kulor (paket om 4 kulor med ca 10g kolhydrater per kula)
Jag valde att "räkna baklänges" - dvs började med att se ta:
- 35st High5 Gels = 810g kolhydrater (och ca 4st / timme)
- Att äta 35 lika dana gels kändes tråkigt så bytte ut 7st mot dem med koffein
- Det kändes forfarande tråkigt så bytte ut 6 st mot 5 Snickers (ca 30g kolhydrater per st)
- Fortfarande inte helt undra - bytte ut 4 gels mot två paket NoSht.
Så till sist såg min energi plan ut enligt
- 18st High5 Energy Gels - 414g kolhydrater (720g vikt)
- 7st High5 Energy Gels - 161g kolhydrater (280g vikt)
- 5 snickers - 150g kolhydrater (250g vikt)
- 2 NoSht - 80g kolhydrater (104g vikt)
Totalt antal planerade kolhydrater: 805g
Total Vikt: 1255g
Som ni kan se så är det ingen energi i drycken här. Med det sagt så de gånger jag fyllde flaskorna på depoerna så fylldes en med Enervit Energidryck (med elektrolyter i om jag läst rätt) och en med bara vatten. Drack totalt 5 flaskor över hela loppet. 3* 750ml och 2* 500ml
Total mängd vätska: 3250ml
Detta förvarades i en ramväska (Canyon Midloader), fickor på ryggen samt i fickorna på cargo bigs för snabb åtkomst.
Utförandet
Vad är en plan om det inte går åt pipan :P Målet med 9h visade sig vara allt för ambitiöst. Men jag var väldigt nöjd med hur jag höll mig till energiplanen. Vi gick i mål på ca 9:50 (moving time 9:22, fick DNF pga knäproblem från en i laget samt en punktering som åt upp en annars fin stop tid på 12 min vi hade innan det).
Utförandet:
- Eat Alarm var 15 min på min Garmin (svarar mot målet at ca få i sig 4 gels/timme)
- Lärdom var att man inte alltid lyckas äta när notifikationen kommer och kan lätt glömmas / missas
- Körde "nytt varv" på garmin varje gång jag fick i mig 20g kolhydrater (1gel eller motsvarande)
- Kändes bra att "logga" ätandet för att slippa hålla det i huvudet. Elapsed time on lap gjorde det också lätt att hålla mig själv accountable för att hålla mig till planen.
- När jag gick i mål hade jag 28 varv på datorn - vilket svarar till ca 644g kolhydrater. Alltså ca 65g/timme
See länk til Stava Ride här: https://www.strava.com/activities/18905810969
Refleksiononer
Jag hade inga problem med magen före, under eller efter racet. Jag hade nog förväntat mig mer problem faktiskt. Nu lyckades jag inte helt hålla mig till de 90g/timme som planen var från början. Det grundar sig också i att vi gick lite för hårt efter Jönköping upp till Hjo, med illamående som resultat och en begränsad aptit. Men på det hela taget lyckades jag (i min mening och med mina amatörmässiga mål) ändå hålla mig till min egen plan. Det var också första gången jag körde med någon form av energiplan. Tidigare längre rundor har mer varit "jag tar med lite av vad som finns i skåpet och ser till att få i mig vad jag känner för".
Jag kunde också känna att jag hade kraft i benen hela rundan igenom och kraft kvar till att hålla en avg pace på ca 35km/h sista 40km. Så det fanns energi att ta av.
Jag har alltid varit rädd för att min mage inte skulle klara av energiplanen ovan. Körde ett par längre rundor innan loppet för att testa med varierande kvalitet men det gav mig i alla fall tillräckligt med tiltro till planen.
All in all så är jag nöjd med utförandet och de lärdomar jag fick av det. Huvudsakliga saker jag tar med mig:
- 65g/timme är inga problem för min mage.
- Mer träning i Z3 behövs för att orka cykla fort över längre tid utan att gå död.
- I övrigt bra förberedelser med ca 3000km i benen för i år innan loppet.
Ska bli kul att se hur man kan förbättra detta till nästa gång!