Att plinga eller inte plinga - undersökning

Plingar du bakom fotgängare?

• Ja det är la trevligt änna

• Nej - det är för farligt!

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Hade varit intressant att se ställningen om folk var tvungna att välja ett val och inte kryssa i båda två ändå. Tror det möjligtvis hade varit jämnare då än nu.

Några enstaka gånger. Om man är på delad infrastruktur (GC, shared space) och det går folk över hela bredden så de inte går köra förbi säkert, eller finns barn, hundar eller liknande så det kan finnas extra risk för att de rör sig oförutsägbart. Då behöver man ge signal i god tid, och sakta in tills de bestämt sig för reaktion (plinga nära lär nog också uppfattas otrevligt). Har en relativt bra ringklocka på pendlaren, som kan göra längre "rrrring" i stället för enstaka pling.

Möjligen någon enstaka gång också om det till exempel kommer en elsparkcyklist med lurar och vill tränga sig förbi utan att kolla. Men det är mest symboliskt, sällan det ser ut göra skillnad.

Och när det passar ceremoniellt - om man är med i någon parad eller liknande :-)

IMG_8269.webp

Uppsalabo! Inne i stan plingar jag när det annars blir smäll, eftersom folk alltid skriker efter en om man plingar. I ytterområden och landet plingar jag rätt mycket.

I det Stockholm jag bor i händer det ungefär i princip varje dag :)
De gånger jag cyklat i Stockholm (främst söder, söder om söder samt centralen till norrort) så har jag upplevt att det händer relativt ofta, men att de till skillnad från i Uppsala flyttar åt rätt håll (åt trottoaren och gångbanan) när man närmar sig.

De gånger jag cyklat i Stockholm (främst söder, söder om söder samt centralen till norrort) så har jag upplevt att det händer relativt ofta, men att de till skillnad från i Uppsala flyttar åt rätt håll (åt trottoaren och gångbanan) när man närmar sig.

På delar av min normala pendlingsväg är det några ställen där cykelbana/gångbana är på olika sidor av vägen eller något annat, där vandrar det ganska ofta omkring fotgängare som inte förstår det eller bara är lata på cykelbanan.

Om det gående mitt på CB brukar jag bara öka hastigheten och köra riktigt nära. Men det hjälper föga då deras blick allt som oftast är som fastklistrad i mobilen.

Pling!

Om det gående mitt på CB brukar jag bara öka hastigheten och köra riktigt nära. Men det hjälper föga då deras blick allt som oftast är som fastklistrad i mobilen.

Pling!
På min senaste runda mötte jag vad som bara kan beskrivas som en influencer i det vilda. Det här var nere mellan västerhaninge och Årsta havsbad på cykelbanan. Hon gick först korrekt på gångbanan, om än något nära kanten till cykelbanan. Handen med mobil samt blicken och huvudet riktade mot skyn som att hon höll på att ta en selfie och log brett. Eftersom att hon inte kollade rakt fram dit hon gick började hon sakta glider över mot cykelbanan och jag blir trängd, swishar förbi henne men hon går fortfarande som stelopererad i samma position. Mycket märkligt möte. Noll koll verkligen. Min enda tanke var att hon selfiefilmade sig själv till något TikTok-montage och ville få med mig på filmen när jag åkte förbi, för det var nästan som att hon siktade mot mig utan att kolla.

Jag tror jag borde plinga mer, ska försöka skärpa mig. I går passerade jag en gående dam i ca 30 och hon höll på att få hjärtinfarkt, ett mycket gällt falsett skrik (vem som nu blev mest rädd, hon eller jag går dock att diskutera).

Jag tror jag borde plinga mer, ska försöka skärpa mig. I går passerade jag en gående dam i ca 30 och hon höll på att få hjärtinfarkt, ett mycket gällt falsett skrik (vem som nu blev mest rädd, hon eller jag går dock att diskutera).
Beskriv mer om situationen! Varför tycker du att du borde ha plingat? Kunde det inte ha lett till en hjärtinfarkt i sig och panikspring i fel riktning så att det blev kollision istället?

Jag ska montera dehär Biltema hornen å den lilla 12v kompressorn , monterade en 135db tuta i bilen min då orginalet lät som en hes kanin .

Borde tjuta ordentligt på cykeln :0) smått allergisk mot ringklockor a som finns , de är ju aldrig tysta ? .

Bilagor

• IMG_20260425_102942_MFNR.webp
    IMG_20260425_102942_MFNR.webp
    602.7 KB · Besök: 4
Det finns i regel tre situationer när jag plingar.

1) Vanligast är att jag okynnesplingar för mig själv, när ingen annan finns i närheten, för att ringklockan låter så trevligt.

2) Uppmuntrande pling när man möter små barn som är ute och cyklar. Gärna efterföljt av en liten vinkning eller en 👍. Barn behöver den positiva förstärkningen så att de förstår hur roligt det är att cykla.

3) Mest sällan för att uppmärksamma andra trafikanter (läs fotgängare) på att de nog borde sluta drälla över hela cykelbanan. Men det händer väldigt sällan. Att jag plingar av den orsaken alltså.

Problemet med att plinga är att då börjar folk vända sig om och gör plötsliga förflyttningar i sidled. Så oftast är det bättre att fotgängaren upptäcker en precis när man passerar.

Tillbaka
Topp