Nybörjare önskar hjälp med cykel

KayleW

Medlem
Hejsan alla!

Jag förstår att det säkert finns trådar redan som berör mitt ämne och tråden får självklart tas bort om den är irrelevant.

Intresset för cykel är något som fångat min radar på senaste tiden.
Inför nästa säsong tänker jag ge mig på ironman 70.3 i Jönköping och är nu ute efter en cykel som kan hjälpa mig i mål.

Jag är helt nybörjare. Min erfarenhet av cykel än så länge består av flertalet timmar på cykel på mitt lokala gym.

Finns det någon här som skulle vilja tipsa om cyklar jag kan rikta blicken mot?

Jag skulle vilja ha en cykel där det går att köra med aerobars (tempopinnar).
Budgeten jag har ligger på ca 20 000 SEK. Helst letar jag en billigare cykel så budgeten räcker till skor m.m som tillkommer.

Ursäkta långt inlägg men allt hjälp är guld värt då det känns som en djungel för tillfället.

Senast jag hade kontakt med en ironmanpilot var i Nice och han bröt mitt lillfinger. Det går fortfarande inte att räta ut trots att det var 5-6 år sedan så jag är lite skeptisk inställd till företeelsen.
Men om jag håller mig undan finns det några triathloncyklar inom din budget på K&S. Om de sen passar får du reda utbsjälv.

Du kan egentligen köpa vilken cykel som helst inom budget. Ju billigare desto mer pengar till skor. Och egentligen, första hojen tenderar att bli kortvarig, så håll igen så mycket som möjligt. Om du fastnar kommer du köpa en annan cykel, när du kört ett tag och vet vad du vill ha eller vill förändra.

Kolla efter en hoj med minst 2x10 växlar. Rätt storlek! Bra skick gärna, om du inte är händig. Kolfiber eller alu spelar ingen roll. Skivbromsar skulle jag inte betala extra för på första hojen. Se till att det är ett vanligt runt styre upptill, de flesta aero-styren är svårare att kombinera med lösa tempo-pinnar. Kan du hitta en hoj med lite högre profil på hjulen känns det rätt för triathlon. Skrev jag rätt storlek?

Lycka till!