UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

Vägen ner från Jenesien/San Genesio till Bozen/Bolzano är rätt bra. Inga speciellt farliga kurvor eller så vad jag minns. På den tiden jag cyklade där var också beläggningen oproblematisk.

Hade varit kul att se dem ha med någon av "vansinnesvägarna" upp där, t.ex.

1777116744964.webp

Men det lär nog inte inträffa.

Får säga att jag har lite svårt att förstå damerna ibland. Lippert går i dag upp och tar täten med 450 meter kvar av en uppförsspurt med Kopecky på hjul. Och det finns ingen annan Movistarcyklist som riktigt är med och på allvar spurtar om segern. Hade hon kört i SD Worx hade jag förstått det, men nu kändes det väldigt mkt som eldning för kråkorna.

Två sista etapperna på vueltan går fredag och lördag och kommer med all sannolikhet att vara helt avgörande.

Fredag
1778177291757.webp

Avslutningsbacken är inte någon barnlek!
1778177418547.webp

Lördag
Och om avslutningbacken är tuff på fredagen är ju lördagen ett par snäpp upp då det vankas L'Angliru-klättring som avslutning på hela loppet.
1778177492624.webp

Sammandraget efter etapp 5 (även om det sannolikt kommer att vara rejält omblandat redan efter morgondagens etapp):
1778177918359.webp

Jag har nog PFP som favorit med Niewiadoma som en utmanare.

Man får ju imponeras av AvdB, bara gå upp och lägga sig och mata på och nöta ner allt motstånd. Inte mkt till bakåttittande heller.

Blasi är i mina ögon säsongens genombrott. Startade med en tredjeplats i Tour Down Under, en del skapliga placeringar därefter och sen en riktigt vass Ardennerveckan och nu med slagläge för en riktigt fin totalplacering i vueltan.

PFP och Niewiadoma pallade uppenbarligen inte för trycket av att vara favorittippade av mig.

GC efter dagens etapp:
1778267731744.webp

Ska man gå på dagens etapp är väl AvdB på väg mot totalsegern, men med tanke på att det är L'Angliru imorgon är det inte direkt någon betryggande ledning hon har.

Man får ju imponeras av AvdB, bara gå upp och lägga sig och mata på och nöta ner allt motstånd. Inte mkt till bakåttittande heller.

Blasi är i mina ögon säsongens genombrott. Startade med en tredjeplats i Tour Down Under, en del skapliga placeringar därefter och sen en riktigt vass Ardennerveckan och nu med slagläge för en riktigt fin totalplacering i vueltan.

PFP och Niewiadoma pallade uppenbarligen inte för trycket av att vara favorittippade av mig.

GC efter dagens etapp:
Visa bilaga 829258

Ska man gå på dagens etapp är väl AvdB på väg mot totalsegern, men med tanke på att det är L'Angliru imorgon är det inte direkt någon betryggande ledning hon har.
PFP verkar vara den ultimata old-school-cyklisten som är kass fram tills det att hon är hur bra som helst. Eller så vill jag bara tro det.

Jag hade skrivit ett inlägg igår att "AVDB kan skrälla" men skickade aldrig iväg det. Ångrar det bittert.

Blasi känns som mer än genombrott nästan. Hon kanske inte har Seixas-genombrott men Seixas har väl cyklat seriöst i 10 år längre än Blasi så vem vet var hennes tak ligger. Jag trodde verkligen inte att hon var ett W/kg-monster.

Kul att se Bunel göra bra ifrån sig. Denna etapp är väl rakt in i hennes hjulhus. Jag hoppas Bunel och/eller Berthet kan utmana lite mer imorgon på en lång rackare. Det är brantare partier och nästan en timme så lite vad som helst kan hända. Van Der Breggen är väl fortsatt favorit men om Blasi eller Bunel har en extra bra dag så vet man ju aldrig. Jag kommer att heja på Bunel!

Varför ska det vara så svårt att följa cykling? Kanske dags att skaffa HBO Max ändå. Att följa via Eurosport är förvirrande för 30 minuter in i sändningen förstår man att nä, det här är ju repris. Och sen är det tre olika sändningar för Girot med Vueltan intryckt i mitten. Girot kan väl inte bara vara 2 timmar idag? Sen nåt vagt ”Cycling Show Cykel” i schemat efter allt det.

Är Blasi på väg att tappa?
Du har inte funderat på att köra nån slags egen livepodd eller stream som kommentator? Du har skarpa analyser och mycket kunskap om både cykling, tävlingar och cyklisterna i sig. Hade varit kul att lyssna på medan man själv ser sändningen. Speciellt damloppen som jag har mindre koll på och som tyvärr ”B-laget” kommenterar på Eurosport/HBO. För att undkomma licenser osv så behöver du ju inte visa själva sändningen själv liksom. Och som bonus kan vi ju på forumet skriva frågor. 💪

Har de flyttat målet eller har kommentatorerna fel om att det är brant hela vägen upp? Brukar ju vara lättåkt en halvkilometer på slutet.

Gissar att Stiasny behöver ställa av Blasi om hon ska ta etappen. Gissar att spanjorskan har bättre tryck i en spurt och hon lär inte sakna motivation till att ta etappsegern.

Hm, damerna har ju varit upp till Zoncolan (på girot) och den brukar väl sägas vara jämförbar med L'Angliru så känns lite överdrivet att som kommentatorerna säga att det tveklöst är den tuffaste backen damerna kört.

Blir inte helt klok på hur det "riktiga" stravasegmentet förhåller sig till dagens officiella start på backen, men jag tror att Gardeners QOM-tid är lite snabbare än Stiasnys tid idag.

Tillbaka
Topp