Fearless-tråden, tillika byggtråd för Fearless Vulture mkII. Monstergravel i engelskt stål

velman

Aktiv medlem
Fearless-tråden, tillika byggtråd för Fearless Vulture mkII. Monstergravel i engelskt stål
Gör man så fina ramar som Fearless gör förtjänar man en egen tråd!

Jag har pendlat på en riktigt rolig och rapp 26" hardtail i hur många år som helst. Den är gör sitt jobb klockrent utom på en punkt. Den ser bedrövlig ut med skärmar och pakethållare. Så till slut tog fåfängan över och jag satte igång och började leta efter en gravelram till pendling, gravel och blandade äventyr. En arbetshäst som skall tåla att bli sliten.

Kraven var i korthet: Tidlös design, i huvudsak extern vajerdragning, gängat vevlager, plats för upp till ca 55mm däck, inte kolfiber, helst stål, rätt storlek och rätt geoemtri.

Jag bytte racer förra året så jag har en väldigt bra referens vad gäller gemetri, stack, reach osv. Så det var bara att drar igång och börja leta. Många ramar förvann direkt pga att de är för långa och låga. Jag är förhållandevis vig men min nacke gillar inte för låg stack. Kör jag med för lågt styre får jag lätt spänningshuvudvärk och migrän efter träning. Och så vill jag inte ha det.

Först fastnade jag för Sour Purple Haze. Riktigt fin men rätt dyr. Utseendemässigt drogs jag även till Genesis Vagabond. Lång och stabil ram. Dvs lugnare än min racer. Många ramar var nästan perfekta men det var alltid något som gjorde att de fick nobben. Bara plats för 45mm däck, för lång, för låg, ful osv.

Efter ett tag slog det mig att jag egentligen inte har någon koll på hur olika geometrier känns. Hur påverkar 15mm längre kedjestag? Längre front-center? Trail? Osv osv osv. Det blev en enda soppa i huvudet. I samma veva hittade jag Fearless. En litet engelskt företag som tillverkar gravelramar i stål.

Jag fastnade direkt för senaste modellen (och den enda modellen han säljer just nu), Vulture mkII. Stål, utanpåliggande vajerdragning, BSA vevlager, upp till 55mm däck. Lite kraftigare rör än t.ex. Fairlight vilket bara är bra på en cykel som skall klara av att leva ett hårt liv. Och en läcker framgaffel i stål! Fram till nu hade jag helt uteslutit stålframgaffel pga utseende och andra oklara orsaker. Men den här gillade jag verkligen! Den kanske inte är så bekväm men det får tiden utvisa.

Det jag var mest osäker på vad stacken på 615. Reach på 372. Dvs en rätt kort och hög ram. Men efter lite trixande och räknande kom jag fram till att det kan fungera. Och jag har hellre en cykel utan spacers än en med 40mm som många kör med.

1778267764634.webp

Bild från https://www.fearlessbikes.com/vulture-mk2/

Jag försökte få kontakt med Fearless via mail, messenger och telefon men fick ingen som helst respons. Efter ett tag läste jag på facebook att Tim, som driver företaget, tog en hård paus i början av 2025 pga problem med den mentala hälsan. Att han bara valde att svara på akuta mail. Sen kom han tillbaka efter ett par månader. Så jag fundrar på om det var samma sak som hänt igen?

Men så av en slump hittade jag en begagnad Vulture mkII på nätet. Jag prutade och fick köpa den! Exakt det här exemplaret. Förra ägarens bilder.
1778268176341.webp

1778268263144.webp

Efter en vecka landade ramen på mitt lokala ombud
1778268296738.webp

Ram, styrlager och vevlager ingick i köpet. Skicket var i princip nyskick.

Gaffeln var kapad, ca 44mm kvar. Helt perfekt och så slipper jag själv ta ångestbeslutet över hur mycket gaffelröret skall kapas. :ROFLMAO:

Jag smygstartade bygget redan under vintern med att leta efter komponenter och jag får tacka alla vänliga säljare här på happy :giggle:

Nu till bygget:
1x12, GRX. 10-45
XT T8000 vevparti (jag vill ha en bredare q-faktor än vad man har på landsväg). NW-drev från aliexpress. Gamla tredelade vevpartier är perfekta att använda till 1x-konvertering. 49mm kedjelinje.
Specialized comp multi styrstam, justerbar mellan 8, 10, 12, 14 och 16 grader mha shims. Stabilt, osynligt, snyggt och perfekt när man vill hitta rätt sittställning.

32-ekrade hjul. Ramen klarar upp till 55mm däck. Jag slängde på ett bakhjul från min mtb (icke-boost). Däcket som satt på är just 55mm. Det finns plats över men om hjulen flexar mycket riskerar däcket skrapa i kedjestagen. Så jag kommer att köra på 32 ekrar för att få ett hjul som flexar minimalt. Alu-fälgar. Jag måste bestämma vilja nav jag skall ha, sen är det bara att börja bygga hjul. 28 hade kanske varit tillräckligt men nu löper jag linan ut och bygger en stabil cykel som kommer tåla det mesta. (Jag såg för övrigt att Amy & Kyle Hudson som just nu håller på att försöka slå rekordet för jorden runt för par, kör med 24-ekrade hjul. Då borde 32 räcka gott och väl för att pendla och köra på snälla grusvägar :ROFLMAO:)

Däck blir till att börja med Racing Ralph + Racing Ray 2,25 som sitter på mtb:n idag. Jag vill hellre ha 2,35 på mtb:n så då kan jag sätta 2,25orna på graveln och köra slut på däcken där istället. Jag skall komplettera med ett mer lättrullat däckpar framöver.

Och en massa småpryttlar från lådorna hemma.

Vad mer finns det att säga? Jo, jag tog loss alla skruvar på ramen för att fetta in gängorna. Det tog en stund. 33 skruvar allt som allt!

Jag är inte helt såld på den orangea loggan på ramen. Om jag får tid och ork kommer jag låta trycka en dekal med samma logga fast i gråblå eller något annat diskret. (Eller ännu mer odiskret?) Och försöka mönsterpassa över den orangea. Önska mig lycka till på den...

Och till sist. Jag slängde iväg ytterligare ett mail till Tim på fearless för att se om jag kunde få tag i ett extra växelöra. Det är ju alltid bra att ha i lådan hemma. Och jag fick svar! Han skickade dagen efter. Så förhoppningsvis går det även att beställa ramar om man vill.

Det kommer bilder på bygget inom kort!

En byggtråd utan bilder är rätt tråkigt.

IMG_9741.webp

Vevpartiet är som sagt var ett XT touring-vevparti. FC-T8000, med ett NW-drev där mittendrevet satt. 49mm kedjelinje, 170mm vevarmar. Begagnat men fint skick då tidigare ägare inte gnuggade skorna mot vevarmen.

IMG_9739.webp

Fint lackad ram. Jag vände på NW-drevet för så att grafiken på det inte skall synas lika mycket. Grafiken kommer att synas från vänster sida men man skall ju aldrig fotografera från den sidan... :giggle:

IMG_9740.webp

Frambromsen på plats, ansluten och luftad.

Många komponenter är som sagt var begagnade eller från lådan i garaget. Dock inte bromsoken. Det är inte lönt att köpa begagnade ok då man inte vet om de läcker, hur skicket på beläggen är osv. Det blev ett par nya från tyskland istället.

Även bakväxeln är på plats. Dock ingen bild på den.

Den stora pucken som återstår är hjul. Det finns små märken på ramen där däcken skrapat i för den tidigare ägaren. Han körde 24-ekrade hunt-hjul och däck som mätte 55mm (max för ramen). Jag skall tejpa kedjestagen så att jag har lite offermån om däcken skulle ta i för mig med. Men jag säkrar även upp med 32-ekrat bak för att minska flexet.

Till sist en bild på en Vulture mkII för inspiration.
1778434653732.webp

Tims cykel. Grundaren / ägaren till Fearless Notera vevpartiet. Samma lösning som jag kommer att köra med. Här med 650b tror jag.

Något som gjordes från cykelaffären 116 i stockholm. Producerades av Marino tror jag.

Då kommer det en liten uppdatering.
- Bakbromsen är installerad och luftad. Saknar dock adapter för 140-160 så det dröjer lite innan jag kan sätta fast oket på riktigt.

- Styret och reglagen är rätt inställda så nästa steg är styrlinda. Ev finjusteringar får jag göra när jag börjar cykla på den.

- Hjul är på gång men det dröjer någon vecka till innan de är klara.

- Vad gäller däck har jag inte bestämt mig än. Jag kommer börja med mina Racing Ralph / Racing Ray 2,25 för att se hur det känns. Onödigt att köpa något innan jag har en referens.

- Jag skall sätta skyddstejp på ett par ställen, där jag vet att höljen och annat kommer att skava. Det skall bli en finare brukscykel men det känns ändå dumt att inte skydda den där man vet att det kommer bli skav.

- Sadelstolpe kommer antagligen bli svart

- Hjulen på bilden skall egentligen sitta på min racer, har bara satt på dem för att kunna känna på geometrin osv. 38mm gravelking.

- Bilderna såg bra ut i min telefon men i datorn blir de av någon anledning för ljusa.

- Hoodsen har tyvärr töjt sig när jag luftade bromsarna. Jag var väldigt noga med att inte få olja på dem och jag vek dem försiktigt åt sidan. Hoodsen är helt nya så jag förstår inte varför det har blivit så. Söker man på nätet verkar det som att fler har problem med detta.

- Pedalerna är bara på tillfälligt besök.

20260514_115055716_iOS.webp

20260514_115144800_iOS.webp

20260514_115214651_iOS.webp

Specialized comp multi. Bra styrstam, jag kan justera vinkeln i fem steg samtidigt som styrstammen ser helt normal ut. Just nu -14 grader.

20260514_115241295_iOS.webp

20260514_115347352_iOS.webp

Fästena för vajerdragningen går isär nära vevlagret. Antagligen för att ge plats åt valfritt tillbehör vid de två skruvarna. De behöver egentligen inte gå ihop igen under vevpartiet men jag tycker att det blev bäst så. Jag skall göra ett litet fäste och sätta på en av skruvarna på underöret så att höljena går tillsammans hela vägen.

Om jag åker till Island och bikepackar i ett halvår behöver jag antagligen använda fästena till något äventyrligt tillbehör så som en gastub, vinflaska eller något annat. Då får jag flytta isär höljena.

Tack!

Jag ville bygga ihop en gravel som känns som en cykel jag slitit på i tio år. Men den känns och ser helt ny ut. Ramen är begagnad men är i nyskick. Reglagen var begagnade men krånglade så jag fick helt nya på garantin mha säljaren. Vevpartiet och växeln är begagnad men är i riktigt fint skick. Osv osv.

Men jag skall nog lycka slita in den så att jag får rätt känsla för den. :giggle:

Jag är lite sugen på att köra med navdynamo till hösten men det kostar pengar och samtidigt är jag lite av en lampnörd. Och en lampa tar onekligen mindre plats i garaget än ett extra hjul.

Styrlinda och ringklocka
IMG_9764.webp

Lindade vänster sida åt fel håll så jag lindade om den. Det hade varit fint om man kunde ha ringklockan dold men jag nöjer mig så här tills vidare.

Nu är det bara hjulen kvar. Väntar tålmodigt på paket från Tyskland.

Monologen fortsätter. 🙂

9,8kg med fel pedaler, fel hjul och utan kedja. I övrigt komplett. Helt ok ändå för en stålram med stålgaffel.

Den kommer dock bli tyngre med något tyngre hjul och bredare däck.

Snygg cykel!
Bra tips på styrstam också som jag tidigare missat…

Kul att läsa! Blir väl mindre svar när man kan ”tumma” istället för ”+1:a” eller liknande.

Bra tips på stam, hade inte heller koll.

Pendelcykel med navdynamo är nog det bästa sedan stänkskärmar!

Fin cykel! Om jag skaffar grävel någon gång hoppas jag att jag är tillräckligt cool för att bygga något liknande.

Bra tips på styrstammen. Inte heller jag hade koll. Fick Youtuba för att fatta, kunde verkligen inte se var justeringen satt trots att jag zoomade in på dina bilder.

Fin cykel! Om jag skaffar grävel någon gång hoppas jag att jag är tillräckligt cool för att bygga något liknande.

Bra tips på styrstammen. Inte heller jag hade koll. Fick Youtuba för att fatta, kunde verkligen inte se var justeringen satt trots att jag zoomade in på dina bilder.
Det enda man skall tänka på med den styrstammen är att det kan vara svårt med spacers ovanför styrstammen. Dels är topcapen något större än vanligt och dels får styrstammen och styrröret olika vinklar tack vare shimsen. Har man ett par spacers ovanför kan inte topcapen ta upp hela vinkelskillnaden och det kan bli svårt att få fast skruven genom topcapen.

Jag har ju inte det problemet då förra ägaren kapade gaffeln rätt aggresivt. 45mm kvar men det räcker fint. Egentligen hade det räckt med 40mm styrrör men jag kommer nog inte ge mig på att kapa 5mm för fåfängans skull.

Och vad gäller vevpartiet så är jag ju en stor vän av gamla tredelade vevpartier. Mycket tack vare att jag inte äger någon cykel med boost än... Bara 135 och 142mm-axlar. Inget som stör mig egentligen men har man boost är det onekligen enklare att hitta komponenter (mtb). Men de tredelade vevpartierna ger en bra kedjelinje och dreven kostar i princip ingenting på aliexpress.

Det dröjer nog inte länge förrän man ser fler gravelcyklar med boost, i alla fall bak. Det för med sig nackdelar (eller fördelar, beroende på hur man ser det) som t.ex. vevpartier med bredare q-faktor osv. Men man kan få in betydligt bredare däck, och framför allt ha vettigt breda däck tillsammans med ordentlig frigång mellan ram och däck. Kanske en nisch inom gravel men jag tror ändå att det kommer.

Här är en bild på vevpartiet med en liten klinga på. Dock för liten (22T) för att vara användbar, men skall man ut på ett större äventyr och kör med 1x är det ju inte fel att kunna lägga ner kedjan manuellt på ett mindre drev och ta sig upp för vad man nu skall ta sig upp för.

IMG_9575.webp

IMG_9576.webp

Det finns ett namn för när man kör med två/tre drev fram och växlar manuellt men jag kommer inte ihåg vad det är just nu.

Med 22-45 lär jag inte få några problem att ta mig upp för branta backar i alla fall. Bortsett från den rätt påtagliga risken att välta pga låg hastighet.

(Drevet sitter inte på nu men jag har sparat det för skojs skull)

Det finns ju faktiskt både 26 och 28T-drev att köpa.
1778789998882.webp

Så vill man går det ju att göra en 2x12 1x-setup. Lite oklart vad det skall heta dock.

Jag har svårt att bestämma mig för om det är en helt genialisk idé eller något jag inte borde berättat om över huvud taget. :ROFLMAO:

Jag slöjdade lite i garaget igår. Lite aluminiumplåt, en bit svart skärbräda från biltema.

Plasten är något tjock så jag skall slipa ner den senare. Den behöver bara vara lika tjock som skruvhuvudena är tjocka. Jag är såpass nöjd med lösningen att den den nog kommer bli permanent.

IMG_9804.webp

IMG_9810.webp

IMG_9812.webp

IMG_9813.webp

Jag hade gärna haft en 3D-printer. Men det går stick i stäv med min strävan i att minska på antalet saker jag har / antal hobbys. :rolleyes:

Men ja, det är i klockren sak att 3D-printa, så länge den blir stark nog.
Jag har ingen hemma längre, men har halvdan printer på jobbet. Har gjort ett pumpfäste i TPU som fungerat i över ett år, dock utskrivet på kollegas printer 😊
Kan rita något om du ger lite mått på skruv och hålbilden 😊

Jag har ingen hemma längre, men har halvdan printer på jobbet. Har gjort ett pumpfäste i TPU som fungerat i över ett år, dock utskrivet på kollegas printer 😊
Kan rita något om du ger lite mått på skruv och hålbilden 😊
Tack, vad snällt! Men just det här fästet vill jag ha så tunt som möjligt vid skruvarna och då passar aluminium bra. Men om jag behöver något mer lovar jag att höra av mig. :giggle:

Senast ändrad:
Vad gäller däck så kommer jag inte använda Racing Ralph 2,25 bak. Kantdubben är lite för aggressiva och risken är att de tar i kedjestagen om man t.ex. står upp och bänder i någon backe. Ett snällare och lite rundare 55mm däck kan nog fungera fint.

Jag beställde ett par Schwalbe G-One R Pro 50-622 idag. Det är ca 48mm i verkligheten enligt internet så då har jag god marginal till kedjestagen. Det är möjligt att just det däcket hade fungerat i 55mm men jag har ingen lust att chansa. Det blir nog ett bra allround-däck. Jag är inte ute efter att jaga sekunder på tävlingar utan snarare ha riktigt bra grepp vart jag än kör.

1779198709958.webp

Jag har inte släppt tanken på att även ha ett par riktigt grova däck. Racing Ralph / Racing Ray finns ju i 2,1 med. 2,25 (som jag har hemma) är ca 54-55mm så 2,1 borde vara ca 4mm smalare. Vi får se vad som händer i framtiden.

Nästa steg är som sagt var att bygga hjul. Fälgarna kom äntligen idag efter att ha varit försvunna i den tyska postgången i nästan tio dagar. XM 421. Klistermärkena åker av så fort jag börjar bygga. :giggle:

Sådär,
hjulen är byggda och jag har testkört cykeln. Helt otroligt skön cykel! Jag vet inte om det är däcken eller ramen men den går så himla mjukt. Allt positivt man kan säga om stål stämmer in på den här ramen!

Jag tog med min gamla kamera ut och tog ett par bilder. Jag skall nog försöka hålla cykeln ren och komplettera med lite fler bilder. Det var längesedan jag fotade något, riktigt kul det med!

IMG_9407.webp

IMG_9422.webp

IMG_9425.webp

IMG_9449.webp

Tack!
Ja den blev faktiskt över förväntan. Den är bara lite för proper just nu. Jag ser fram emot när den är mer insliten och incyklad. Men det kommer
Är helt med dig på känslan där!😂 Man vill va den där goa, nötta känslan på kontaktpunkterna. Några lackskav där man parkerade cykeln mot den där dumma saken som man VISSTE att man inte skulle ställa cykeln mot varpå den välte, osv.

Jag är dålig på att uppskatta saker jag gjort, men ibland kan jag komma på mig själv med att verkligen älska en cykel jag haft länge och att den känns som en vän man gått igenom saker ihop med. Du har en go resa framför dig tänker jag!☺️

Tillbaka
Topp