Cykeltröjor som syns i trafiken med snyggare design!

Hej!

Är på jakt efter en kortärmad tröja som syns i trafiken med snyggare design och bra funktionalitet. Inte något helt fluorescerande och gärna aero.
Någon som vet bra märken och modeller?

Mvh

Snygg eller inte men syns ganska bra:

Vill man ha en mer ledig stil så är denna bra, använder den ganska ofta men då med ett tight kortärmat underställ under:

Samtliga (?) större märken har några tröjor i synliga färger men då kostar de kring 1000 kr/st eller mer.
Rapha har många i rosa och några i lugnare färger.
Santini, Le Col, Craft, Endera och Ekoi har flera i synliga färger.

Det är allt jag orkar söka på just nu.

R2-bike säljer ut sina reklamtröjor billigt nu, jag köpte precis en kortärmad för att synas lite bättre.
Klassisk italiensk passform, så ordentligt aero och känns som den är välgjord.

1779347882259.webp

Vad som är snyggt eller inte är ju helt enligt personlig uppfattning.
Jag har aldrig haft svårt att hitta enfärgade tröjor av diverse fabrikat, med kulör och helt utan blaffiga logoer eller reklam.
Och en vit hjälm på toppen syns väl även i djupa skuggor.

Var kommer idén om att man inte syns i trafiken om man inte har på sig grälla färger? Har aldrig riktigt förstått mig på detta, varken som cyklist eller som bilist. Om det är mörkt är det väl snarare lampor och reflexer som gör att man syns?

Var kommer idén om att man inte syns i trafiken om man inte har på sig grälla färger? Har aldrig riktigt förstått mig på detta, varken som cyklist eller som bilist. Om det är mörkt är det väl snarare lampor och reflexer som gör att man syns?
Skillnaden på en svartklädd cyklist och en färgglad är stor!

Har hört från diverse folk i bil saker i stil med "Bra att du har en färgglad väst, då syns du bra.". Detta när det kommer till cykling dagtid.

Vänta bara tills du blir lite äldre och dina ögon inte längre ställer om sig mellan ljus och mörker lika snabbt.
Och tänk lite på att det finns många äldre trafikanter på vägarna som är i den situationen.

Skillnaden på en svartklädd cyklist och en färgglad är stor!
Extremt stor! Förstår inte folk som cyklar LVG i mörka kläder. Råkar man cykla vid ett skogsbryn där solen lyser bredvid men inte på dig är man i praktiken helt osynlig tills avståndet är onödigt kort.

Att prioritera snygghet framför synlighet i trafiken är allmänt ovettigt.

Edit: Tycker för övrigt samma sak om att köra med släckta bakljus på bilen under dagtid. Vem fan kom på att det var en bra idé? Klart sämre synlighet.

Det går ju förstås inte att argumentera mot att något som syns mer också syns mer, det är ju en självklarhet. Det jag inte riktigt får ihop är hur stort detta problem är egentligen. Hur många cyklister blir påkörda på grund av att deras klädsel inte gav tillräckligt stor kontrast mot omgivningen?

Det går ju förstås inte att argumentera mot att något som syns mer också syns mer, det är ju en självklarhet. Det jag inte riktigt får ihop är hur stort detta problem är egentligen. Hur många cyklister blir påkörda på grund av att deras klädsel inte gav tillräckligt stor kontrast mot omgivningen?
Samma resonemang kan användas om massa andra saker som bara marginellt ökar säkerheten. Bilbälte, reflexer eller lampor, och så vidare. Det finns ju liksom ingen nackdel med att använda kläder som syns (nej, att det är "fult" räknas inte).

Edit: Sen behöver man förstås inte överdriva och leka julgran. Men just LVG i mörka kläder känns synnerligen tveksamt, tror jag de flesta som kör bil på landsväg ofta håller med om.

Edit: Sen behöver man förstås inte överdriva och leka julgran.
Nej, det är precis detta som är min poäng, och där är vi ju i alla fall principiellt överens. Någonstans behöver man dra gränsen, och göra en avvägning mellan vad som är rimligt. Jag tror det är enkelt att hitta exempel på olyckor som orsakas på grund av avsaknad av bilbälte, reflexer och lampor (dina exempel). Men jag har svårt att se att det finns någon som helst statistik som pekar på klädfärgen. Och då blir det väldigt godtyckligt och anekdotiskt, och frågan är var gränsen går till att det blir julgran av allt.

Men alla göra ju sin egen bedömning av vad som känns säkert och rimligt. Jag undrade mest var denna oro kommer ifrån.

Jag upplever att när jag syns mer för bilister (lvg) så lämnar de mer avstånd och gör säkrare omkörningar, vilket jag tror beror på att jag syns mer och framför allt tidigare än om jag vore svartklädd.

För några år sedan cyklade jag ett regnigt Mälarenrunt i en klunga på 16. Vi var totalt 4 st som hade något för att öka synligheten, baklyse och/eller färgglada kläder. Det kändes inte superskoj när gänget längst bak i klungan cyklade i helsvart, svart regnjacka och svarta cykelbyxor.

För några år sedan cyklade jag ett regnigt Mälarenrunt i en klunga på 16. Vi var totalt 4 st som hade något för att öka synligheten, baklyse och/eller färgglada kläder. Det kändes inte superskoj när gänget längst bak i klungan cyklade i helsvart, svart regnjacka och svarta cykelbyxor.
Kallade ni dem för buffertzon?

Edit: Tycker för övrigt samma sak om att köra med släckta bakljus på bilen under dagtid. Vem fan kom på att det var en bra idé? Klart sämre synlighet.

Just för cyklister är det dåligt för att de då ses ännu mindre. Tyvärr har man i Nederländerna satt krav på halvljus dagtids, efter att det har visits att antalet skadade gick ner i Danmark. Då har man dock mycket färre vägarna som är delade av cyklister och bilar. Cykelorganisationer lobbade emot men utan success.

Jag undrade mest var denna oro kommer ifrån.
Jag kan bara tala för mig själv, och där handlar det om egna observationer av hur extremt dåligt många LVG-cyklister syns, på grund av deras klädval. Jag förstår inte varför man vill utsätta sig för detta, med tanke på hur blinda många bilister är.

Edit: Ja, öppet mål för att anta att jag är blind, men jag vill påstå att jag är mer observant än de flesta. Åtminstone försöker jag vara det.

Just för cyklister är det dåligt för att de då ses ännu mindre. Tyvärr har man i Nederländerna satt krav på halvljus dagtids, efter att det har visits att antalet skadade gick ner i Danmark. Då har man dock mycket färre vägarna som är delade av cyklister och bilar. Cykelorganisationer lobbade emot men utan success.
Jag förstår inte vad du menar. Halvljus på bilar eller cyklar, och hur skulle det kunna vara sämre?

Edit: Fram till för bara några år sen körde alla med tända bakljus i Sverige även på dagtid. Jag vet inte om det är nåt EU-direktiv som nu tillåter att de är släckta, men det verkar vara ungefär 50/50 som kör med tända respektive släckta bakljus. För mig är det helt uppenbart att det är mycket lättare att avgöra avstånd, hastighet och riktning på en bil framför mig, om den har bakljusen tända.

Edit: Fram till för bara några år sen körde alla med tända bakljus i Sverige även på dagtid. Jag vet inte om det är nåt EU-direktiv som nu tillåter att de är släckta, men det verkar vara ungefär 50/50 som kör med tända respektive släckta bakljus. För mig är det helt uppenbart att det är mycket lättare att avgöra avstånd, hastighet och riktning på en bil framför mig, om den har bakljusen tända.
Ja det var någon EU-harmonisering runt 2011 eller så när vi fick varselljus på bilarna i stället. Klar försämring jämfört med det gamla reglerna som krävde halvljus hela tiden. Intressant om det skulle vända tillbaka igen.

Jag förstår inte vad du menar. Halvljus på bilar eller cyklar, och hur skulle det kunna vara sämre?

Jag menar att om bil har ljus på dagtid så upptäcker man cyklister senare för att ljus tar man attention och cyklister blir relativt mörkare.

Jag upplever att när jag syns mer för bilister (lvg) så lämnar de mer avstånd och gör säkrare omkörningar, vilket jag tror beror på att jag syns mer och framför allt tidigare än om jag vore svartklädd.
Jag har samma upplevelse. Ju mer jag anstränger mig för att andra ska se mig, desto bättre blir jag själv behandlad. Känns lite som ett "tack för visad hänsyn"-beteende från motortrafikanternas sida.

Tillbaka
Topp