Snygga gravels (30´-35´)?

HappyB

Medlem
Hej!
Ska köpa min första "riktiga" cykel. Har läst och youtubat så mkt att jag är på väg att fastna i nåt slags överslag / analysparalys.
Behöver hjälpa att snäva ner till några modeller som klarar första testet - estetik. Hade inte varit något som helst problem om inte budgeten varit begränsad (några seriösa habegär har inte ärlighetens namn inte uppstått under 50'). Sen får jag se om någon av dem dyker upp i rätt storlek på en eventuellt höstrea.

Prio 1 - snygg (ja, subjektivt). Tolkning:
- Rena klassiska linjer och färgsättning (blek pastelliga färger verkar tyvärr poppis nu)
- Aggressiv geometri, så kort head tube och horisontell top tube som möjligt *
- Gärna feta hjul
Budget 30´-35´ (vilket skulle kunna innebära cykel 20´+ hjul 10´).

Wilier Rave, gillar nog den bäst men svår att hitta i strl
wilier-rave-sl-rd-rx812-grx-2025-gravel-bike.webp

Scott Addict Gravel 40, helt ok, inte superförtjust i färgsättningen som verkar vanligast (och den oranga varianten går bort)
G-7616185210627.jpg@webp

Bianchi Impulso Comp - klassisk
gravelbike-bianchi-impulso-comp-grx610-celeste.jpeg

Kanske nån tysk:
Canyon Grail - de billigare varianterna ser inte så spännande ut (Grizl är för mkt touring)
2026_FULL_grail_cf-sl-7_4149_R119_P04_hoppzj

Cube Nuroad C:62 - mja, trist färg
synqup_130200_360I_00_1920x1920.jpg

Rose Backroad FF, mer pasteller tyvärr
D412AD18AE81C00AB7203F1D41B576A5.png

Tycker den här Topstone Apex 1 ser rätt trevligt ut med uppdaterade hjul och lindor:

Återigen, förförd av hjul (Open U.P):

Så kanske en billigare grundmodell (men vilken) med uppdaterade hjul?

* Schindelhauer Hektor går som vardagscykel (fattar att den geometrin är en skev referens men...)
large_10154342401303194.jpg

Övrigt:
- Vill köra på trainer i vinter (Swift verkar kul), ev lite ute beroende på väder
- Har hyfsat nära till Hellas och Tyresta så ska transportcyklas dit och sen ut på grusvägar (mer sugen på grus är terräng/knix)
- Gillar att köra hårt och kort (löpare som gillar max 10k)
- Rörlig/smidig, vill inte sitta upprätt
- 194 och kollar (nog) på L/58 främst pga horribla head tubes i större storlekar och vad det gör med utseendet

Tack & bock!

Vad kostar att låta lackera? Låter som att det är bäst att du köper en cykel som passar dina krav (utöver färgen), och sen fixar det i efterhand, än att köpa "fel" cykel för att den bästa var i fel färg. 🙂

Ja hade kunnat vara ett alternativ men då blir det lite för mycket av bygga-själv-projekt och det har jag bestämt mig för att jag inte har tid eller ork för :)

Jag föll själv pladask häromdan - efter en annons här på happy - för Meridas Silex-serie - särskilt kolfiberramarna. 4000/7000-modellerna passar in i budgeten. Nåt med deras formspråk som gick hem totalt hos mig, och ett par färgsättningar som jag verkligen gillar med som jag inte tror man tröttnar på som många gravels sista åren som du säger. Gillar färgen på 4000 bäst men 1x-setupen på 7000 är bara såå clean..
Edit: glömde du var efter aggressiv geometri, den här är väl tvärtom iofs, mer mot chill gravel. Still, ska man inte tävla på den så..😁
1000009447.webp

jag har liknande funderingar som du har, dock är mitt nästa cykelbyte längre bort, på min lista ligger allebike bow högt, dock har jag inte hittat nån bild på den i xl.

aningens över budget(som alltid) men då får man ju fin spec från start.
image
,

Jag föll själv pladask häromdan - efter en annons här på happy - för Meridas Silex-serie - särskilt kolfiberramarna. 4000/7000-modellerna passar in i budgeten. Nåt med deras formspråk som gick hem totalt hos mig, och ett par färgsättningar som jag verkligen gillar med som jag inte tror man tröttnar på som många gravels sista åren som du säger. Gillar färgen på 4000 bäst men 1x-setupen på 7000 är bara såå clean..
Edit: glömde du var efter aggressiv geometri, den här är väl tvärtom iofs, mer mot chill gravel. Still, ska man inte tävla på den så..😁Visa bilaga 803486
Inte så dum i silver man ja lite aggressivare geometri hade gillats.
merida-silex-4000-m-2024-carbon-grx-84f75e98_medium.jpg

jag har liknande funderingar som du har, dock är mitt nästa cykelbyte längre bort, på min lista ligger allebike bow högt, dock har jag inte hittat nån bild på den i xl.

aningens över budget(som alltid) men då får man ju fin spec från start.
image
,
Ball och smått galen. Förrymd aeroracer i skogen. Den får åka in på listan, tack.
Klämde lite på BCF Makadam igår. Den med hjul från K components hade blivit mitt val om jag hade haft din budget.

(Finns en beg på K&S: https://happyride.se/annonser/bcf-makadam.315917/)
Den där är nog lite liten. Makadam verkar inte finnas på deras site däremot Gravel Karbon. Fin och kul med svenskbygge. Åker in på listan, tack.
Studio-bild-gravel-RESIZE.png

Mmm, tack såg den. Intressant.

Tillät mig spåra lite men leveranstider (samt eventuellt förnuft när det kommit ikapp) kommer ändå sätta stopp.
Terra Race
orbea-race-1.jpg

Grönt i skogen kanske
Orbea-Terra-Race-1.webp

Grönt är skönt. G4-X.
alprad-pro-shop_produkt_Colnago-G4X_PIGR.jpg

Inte så dum i silver man ja lite aggressivare geometri hade gillats.
merida-silex-4000-m-2024-carbon-grx-84f75e98_medium.jpg

Ball och smått galen. Förrymd aeroracer i skogen. Den får åka in på listan, tack.

Den där är nog lite liten. Makadam verkar inte finnas på deras site däremot Gravel Karbon. Fin och kul med svenskbygge. Åker in på listan, tack.
Studio-bild-gravel-RESIZE.png

Mmm, tack såg den. Intressant.

Tillät mig spåra lite men leveranstider (samt eventuellt förnuft när det kommit ikapp) kommer ändå sätta stopp.
Terra Race
orbea-race-1.jpg

Grönt i skogen kanske
Orbea-Terra-Race-1.webp

Grönt är skönt. G4-X.
alprad-pro-shop_produkt_Colnago-G4X_PIGR.jpg
Orbean ser trevlig ut.

Om man bortser ifrån priset tycker jag Terra Race hade varit det självklara valet.

Har du kikat på dem nya Addict Gravel? Riktigt snygga men lite tråkiga komponenter för priset.

Ska du cykla kort och fort, skulle jag kika på Specialized superlätta Crux eller någon av Cubes varianter, den senare är sjukt prisvärd, extra allt inbakat i priset. Cube finns i en gul/guld/saffrans-färg som växer som 17 med tiden och i solen. Men det beror även på om du vill ha ett eller två framdrev. Själv förespråkar jag två drev.

Ska du cykla kort och fort, skulle jag kika på Specialized superlätta Crux eller någon av Cubes varianter, den senare är sjukt prisvärd, extra allt inbakat i priset. Cube finns i en gul/guld/saffrans-färg som växer som 17 med tiden och i solen. Men det beror även på om du vill ha ett eller två framdrev. Själv förespråkar jag två drev.
Crux verkar vettig men gick bort på tråkiga färger.
Ja Cube verkar svårslagen sett till komponenter. Guldfärgen tror jag är en äldre färg som inte finns nu men den är fin.
Jag har också letat hoj länge och landade till slut i en Ridley Astr. Hoppas på att ramen kommer nästa vecka!
För min del blir det force 1x13, men det finns mekaniska varianter för 30-35.
Trevlig!

Jag slänger lite skamlöst in min egna annons för min Allebike Rocket som jag har ute på annons.

Jag såg att du skrev om L/58, men jag är lika lång som du och sitter perfekt:

Haha, helt rätt. Lite lång head tube för min smak men fin hoj.

Tillbaka
Topp