Steglös styrstam

Batavus

Aktiv medlem
Steglös styrstam
När jag såg Vingegaards styrstam fick jag en tanke: Skulle man inte kunna göra styrstammen justerbar!
I ena änden två "klor" för att hålla styret. Styrstammen sedan platt med ett spår i mitten. Styrstammen fäst vid styrröret med en väl åtdragbar expanderskruv.

Istället för att köpa en massa styrstammar i olika längder för att få cykeln att passa, räcker det med att lossa expandern och skjuta fram eller bak ovan i spåret.
Man skulle t. o. m. kunna ha en gradering inristad.

Steglös styrstam
Är det en sån här du söker? Har funnits i ett sekel eller så
stem.webp

Bilagor

• stem.webp
    stem.webp
    9.2 KB · Besök: 2
Steglös styrstam
Jag skulle även vilja kunna ändra vinkeln på styrstammen. Finns det ingen som har kombinerat möjligheten att ändra längden på styrstammen med att justera vinkeln på den?

*kollar på nätet*

Jo, man kan ju skaffa en styrstam för bike fitting. Kan ju vara bra att ha för att få till rätt vinkel och längd på stammen, men är troligen inte optimalt v.g. vikt och stabilitet.

1779604652215.webp

Bildkälla: https://fitkitsystems.com/product/adjustable-bike-sizing-stem/

Steglös styrstam
Jag skulle även vilja kunna ändra vinkeln på styrstammen. Finns det ingen som har kombinerat möjligheten att ändra längden på styrstammen med att justera vinkeln på den?

*kollar på nätet*

Jo, man kan ju skaffa en styrstam för bike fitting. Kan ju vara bra att ha för att få till rätt vinkel och längd på stammen, men är troligen inte optimalt v.g. vikt och stabilitet.

Visa bilaga 832054

Bildkälla: https://fitkitsystems.com/product/adjustable-bike-sizing-stem/
Klart att det går om du cyklar extremt försiktigt.
Frågan är om ögonen tål det eller om du blir blind direkt.

Steglös styrstam
När jag såg Vingegaards styrstam fick jag en tanke: Skulle man inte kunna göra styrstammen justerbar!
I ena änden två "klor" för att hålla styret. Styrstammen sedan platt med ett spår i mitten. Styrstammen fäst vid styrröret med en väl åtdragbar expanderskruv.

Istället för att köpa en massa styrstammar i olika längder för att få cykeln att passa, räcker det med att lossa expandern och skjuta fram eller bak ovan i spåret.
Man skulle t. o. m. kunna ha en gradering inristad.
Som inkörningsinstrument alldeles förträfflig men när man väl hittat sin optimala vinkel/längd etc finns det väl ingen anledning att cykla omkring med en justerbar?

Tillbaka
Topp