Förvaring under vattenflaskan (istället för sadelväska)

miyatafarfar

Aktiv medlem
Tjena,

Jag har kollat lite på att förvara slang, verktyg och pump/co2 i en smidig kombo under vattenflaskan istället för en sadelväska. Anledningen är att det förhoppningsvis blir lite mer aero och/eller blir snyggare. Tycker att sadelväskan ibland är i vägen för tex lampor och annat som annars kan fästas mer permanent på sadeln med ett fäste som skruvas fast istället för fula gummiband runt sadelstolpen.

Har sett lite olika varianter men inte så många med väskor/lådor som kan fästas där man kan förvara slangen säkert.

Finns varianter med låda för verktyg, verktyg under flaskan, vissa med pump och däckavtagare..

Hittade denna Pro Smart Bottle Cage som har ”allt i ett”, alltså verktyg, väska för slangen, däckavtagare och en pump.

Min fråga är om någon har testat denna eller har andra förslag som kanske har väska modell mindre (ska bara få plats med TPU-tub osv? Har inte tänkt förvara pumpen på flaskstället då det blir för fult utan den åker nog i ryggfickan istället. Frågan är om det blir en ful tom plastrem där pumpen annars ska sitta om man tar av den eller om det fästet går att montera bort helt? Vikten skulle bli mer eller mindre +/- 0 än sadelväska med co2-pump och allt.

Specialized har haft SWAT-lådor för landsväg tidigare som verkar vara mer aero och stabila (plast? istället för mjukare tygväska). Men dessa verkar inte säljas längre och finns bara för MTB. Har sett multum med olika märken som enbart har multiverktyg, bland annat Topeak har något system för detta med olika flaskställ och lådor som går ihop med varandra. Men har fortfarande inte sett något annat alternativ som har en förvaringsväska som får plats med slang (TPU) också.

Alla tips och tankar är välkomna!

Jag har reservslangen i en sån här från Topeak.

Bilagor

• IMG_20260603_160923.webp
    IMG_20260603_160923.webp
    552.8 KB · Besök: 41
Jag har reservslangen i en sån här från Topeak.
Vad heter själva väskan?! Jag hittade bara små plastlådor bara för multiverktyg och inget annat. Det är Ninja-systemet eller?

Edit: Hittade den nu! Det är denna va?

Ja, men det är nog den som heter "Poch Mountain" jag har, den verkar rymma lite större slang än den "Puch Road" som du hittade.

Ja, men det är nog den som heter "Poch Mountain" jag har, den verkar rymma lite större slang än den "Puch Road" som du hittade.
Jag vill undvika PLÄP, eller pouch larger än (T)PU. Så spanar in roadversionen. Tror den kanske kan rymma ett minimalt miniverktyg och slang. Med pump i fickan är det komplett och mycket mer minimalistiskt än Pro-stället jag tittat på innan. Bra tips!

Jag vill undvika PLÄP, eller pouch larger än (T)PU. Så spanar in roadversionen. Tror den kanske kan rymma ett minimalt miniverktyg och slang. Med pump i fickan är det komplett och mycket mer minimalistiskt än Pro-stället jag tittat på innan. Bra tips!
Det får nog vara ett jäkligt minimalt miniverktyg. Jag öppnade just min pouch det är trångt. Men TPU-slangen är väl mindre än min vanliga slang.

Det får nog vara ett jäkligt minimalt miniverktyg. Jag öppnade just min pouch det är trångt. Men TPU-slangen är väl mindre än min vanliga slang.
Står att road-versionen är 16 x 10.6 x 6.8 cm. Räknar man med lite materialtjockhet kan man kanske ta bort 0,5-1 cm. Min TPU mäter 7 x 4 x 3 cm men kanske kan vika den bättre.

Då lämnar det 8,5 x 6,1 x 3,3 cm utrymme (amatörmässig uträkning).

En Lezyne SV Pro 7 mäter 6,3 x 2,7 x 1,1 cm. SV Pro 5 är ännu mindre men osäker om den har allt jag behöver och svår att hitta.

IMG_3988.webp

Fan tror ändå det skulle kunna gå alltså!

Har under flera år kört med en verktygs-flaska när jag ansett mig klara mig med en flaska vätska. När två flaskor behövts så har jag kört med ryggfickorna. Men har precis fått leverans av sadelväska och tänkte använda det för första gången på typ 10 år.

Köpte en liten rackare, men som med TPU-inträdet som rymmer; två slangar, verktyg, två avtagare och buntband.
Pumpen får åka i bakfickan tills jag får tummen ur för en liten elektrisk som jag bedömer kommer gå att knöka in i väskan också, om man köper en mindre modell.
1780509057856.webp

Däremot köpte jag även en variant som alternativ, som kanske någon annan har testat? Tänker att den kan vara ett trevligt alternativ till både mtb och lvg. Har inte testat den ännu, kanske någon som har erfarenhet av den typen?
1780508895684.webp

Har under flera år kört med en verktygs-flaska när jag ansett mig klara mig med en flaska vätska. När två flaskor behövts så har jag kört med ryggfickorna. Men har precis fått leverans av sadelväska och tänkte använda det för första gången på typ 10 år.

Köpte en liten rackare, men som med TPU-inträdet som rymmer; två slangar, verktyg, två avtagare och buntband.
Pumpen får åka i bakfickan tills jag får tummen ur för en liten elektrisk som jag bedömer kommer gå att knöka in i väskan också, om man köper en mindre modell.
Visa bilaga 834068

Däremot köpte jag även en variant som alternativ, som kanske någon annan har testat? Tänker att den kan vara ett trevligt alternativ till både mtb och lvg. Har inte testat den ännu, kanske någon som har erfarenhet av den typen?
Visa bilaga 834067
Känns spontant dåligt (utan att veta exakt) att ha slangen exponerad för klimatet, stark sol osv i längre perioder. Har sett sådana för mitt ändamål med att ha det under flaskan också men valt bort dom. Tanken med att ha en flaska för verktyg har slagit mig men vill ändå gärna ha möjligheten att ha med mig två flaskor under sommaren så det alternativet går också bort.

Känns spontant dåligt (utan att veta exakt) att ha slangen exponerad för klimatet, stark sol osv i längre perioder. Har sett sådana för mitt ändamål med att ha det under flaskan också men valt bort dom. Tanken med att ha en flaska för verktyg har slagit mig men vill ändå gärna ha möjligheten att ha med mig två flaskor under sommaren så det alternativet går också bort.
Kan vara så. Nu brukar jag linda in mina slangar i en tygtrasa (även när det ligger i sadelväska).
Hade väl en ide om att packa två tpu-slangar i en avklippt bit av butylslang om jag skulle använda Louri-strapen. (jag har en låda med punkade slangar, eftersom jag i 20 år har tänkt att jag ska laga punkterade slangar, fast en annan dag.)

Efter den här videon är jag övertygad. Det blir en sån smart cage från Pro. Videon visar tydligt att man kan ta av fästet för eventuell pump och bara köra multiverktyg under flaskan, däckjärn på sidan och en liten pouch under som med digitala ögonmått lätt håller en extra TPU-slang samt elpump eller co2.

Då får man också plats med två flaskor verkar det som. Topeak Ninja-pouchen (iallafall lvg-varianten) ovan verkar stå mer rakt ut och blockera ett eventuellt andra flaskställ. Köper jag MTB-versionen är jag osäker på om den får plats i ramen..

Tack Japan för er otroliga noggrannhet!

Tillbaka
Topp