Justering av bakväxel rd-r8000 ss 11-30

Hej! Hade behövt hjälp med er kunskap. Försökt justera min bakväxel jag precis nyligen köpt på min cykel. Lät en mekaniker installera den på cykel men den när jag cykla hade den extremt svårt med växlingen. Har nu försökt (många gånger) justera allt så den ska växla fint där bak. Har en rd-r8000 ss (mekanisk) och har 11-30 kassett. Har släppt på vajern växlat ner på styret till max dragit in vajerjusteringen och sen ett varv ut. Sen när jag har justerat h skruven har jag skruvat in den tills den precis slutar rassla mot nästa växel, sen L skruven har jag sett till att den ligger precis över den största klingan och inte går längre. Problemet är avståndet mellan den översta trissan och kassetten, vissa säger 4-6mm andra säger att på RD modellerna och när man har 30 kassett att den ska vara 14 mm. AI säger också 14mm, problemet är att jag inte kan få den att växla bra sen. Drar åt vajern och sen justerar jag spänningen. Nästan alltid har den svårt att antigen växla ner till lägsta eller upp till näst lägsta (minsta klingan) men att växlingen går bra på alla andra växlar, men inte perfekt. Trasslar ibland när den ska upp eller ner. Har försökt göra justeringen med att den ska ligga på näst minsta och hålla inne styret så det blir tomrum på växeln och höra för rasslet uppåt och sen släppa på den och se till att det inte låter något. Problemet då är att det frf inte blir bra. Fattar verkligen inte vad jag ska göra längre..?

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    256.2 KB · Besök: 31
Har samma rd r8000 som framväxel också
Ok.
Editerade med fler frågor.
Det kan bli så att nya delar behöver nötas in lite för att gå bra.
Jag försöker inte få min drivlina att växla perfekt från största till minsta på båda framklingorna.
Har som grundregel att undvika stora fram + största Och näst största bak, och lilla fram + minsta Och näst minsta bak.
(Kedjan ska förstås klara att hamna på största - största).
Det kan göra skillnad i vad man kommer undan med i justeringen bak.

Senast ändrad:
Se om du kan föra bakväxeln för hand över kassetten och hitta bra ljudlösa lägen. Helts ska då vajern var helt loss.
Jag misstänker dock att du får börja om med vajerjusteringen, och byte av kassett innebär oftast fräsch kedja.
L, H och B-skruvarna behöver man oftast inte röra, när de en gång är inställda.
Kedjan ska vara på lilla fram och mitten bak när du spänner vajern, så "lös" kedja som möjligt.
Använd inte mer än händerna när du spänner vajrar, möjligen handskar.
När kedjan löper nästan ljudlöst över mittersta kassetten är det färdigt.
Yttersta och innersta skivan på kassetten låter mer än mittersta, av geometriska skäl.

H-limit ska du justera så att den övre rulltrissan är i linje med ytterkanten av den minsta kuggen på kassetten. Justerar man precis så att den inte ligger mot nästa kugg så blir växlingen ofta långsam ner till minsta i min erfarenhet.

Det eller parktools guide - men inga egna ideer eller andras dumma dito
För 11 och 12 delat (eller de allra flesta moderna grupper) tycker jag det funkar betydligt bättre att följa tillverkarens manualer än PTs generella. Ganska ofta specifika sätt att justera dem. (Blir väl oftast hyfsat bra med PTs dock)

Tillbaka
Topp