Uppgradera hjul...?!?!?

FRIZ

Medlem
Uppgradera hjul...?!?!?
Många nämner att uppgradera hjul på sina cyklar kan göra stor skillnad..... Jag har 2 cyklar jag funderar på att uppgradera hjulen till ngt bättre.
Söker inte bästa hjulen, utan mer tips på rimliga uppgraderingar ngt/några steg upp jämfört med vad jag har.
Vad jag behöver : 700C, disc med genomgående axel och 11 delad.

Nuvarande hjul till min gravel (Diverege carbon) är Axis Elite ALU (orginalhjul till min base diverege 2021).
Rimlig uppgradering till dessa, med fokus på prisvärdhet?

Nuvarande hjul till min Roubaix carbon 2026 är DT Swiss G540.

med förhoppning att ni har värdefulla tips.

Uppgradera hjul...?!?!?
Vad jag behöver : 700C, disc med genomgående axel och 11 delad.
Nuvarande hjul till min Roubaix carbon 2026 är DT Swiss G540.
Spontant, utan att djup kunskap i ämnet är det lättare vikt jag är ute efter.
Det jag tycker märks tydligast är när den roterande vikten sänks men samtidigt bör hjulens laterala(sido)-styvhet vara hög. Vilket i praktiken betyder att totalvikten spelar mindre roll än fälgvikt och antalet ekrar
Fälgen i dina nuvarande hjul: DT Swiss G 540 är en stark och stryktålig fälg, men den är förhållandevis tung: 565g
Det finns en hel del alufälgar som är lättare än G540, därför behöver du inte välja dyra kolfiberfälgar för att få hjul som upplevs bättre.
Måste det vara kompletta hjul eller kan du tänka dig att välja ut fälg, nav och ekrar och bygga själv eller betala ngn för att göra det åt dig?
Ett exempel på en ovanligt lätt lätt alu-fälg (<390g) är
Men den har ju då en del begränsningar som bredd, däcktryck, ekerspänning och maxlast.
Vad gäller nav är DT350 ett vanligt val
Men det finns förstås många alternativ.

Det som märks allra mest är däcken, om du inte redan har tillräckligt breda däck med smidiga stomme ("supple casing") är det de du bör byta först, eller åtminstone samtidigt.
Jag, liksom flera andra här, är riktigt nöjd med Réne Herse-däcken
Även om de tyvärr kostar en hel del är jag nöjd med dem.

Uppgradera hjul...?!?!?
tackar för tips!

närmast tillhands är nog kompletta färdiga hjul, men kan oxå tänka mig att köpa lösa delar. Kan oxå tänka mig att hitta ngt begagnat. (Svårigheten är att veta vad jag letar efter)

Uppgradera hjul...?!?!?
Hunt har billiga (och dyra) kolfiberhjul. Många gillar dom. Beställde själv nya hjul nyligen från hemsidan med bra rabatt. Snabb hantering och leverans, inga dolda kostnader då allt skickas inom EU. Kika in lite olika alternativ på deras hemsida.

Tillbaka
Topp