Vad har hänt med användaren aben?

Jag är inte mycket för att ta bilder när jag cyklar, har aldrig förstått mig på Stravahetsare med mobilen i högsta hugg.

Så korv och choklad blir utmärkta substitut! Öl tycker jag inte om. Vin kan du få kort på. 🍷
Bilder från "after bike" finner jag ofta vida överlägsna. Vägporr har jag en privat samling som jag ibland njuter av ffa vintertid.

För egen del fotar jag gärna när jag "turistcyklar" och då primärt för att jag tycker det kan vara trevligt att kunna gå tillbaka och minnas. Sen möjliggör det att i RR:ar illustrera vägar som cyklats samt hur omgivningarna ser ut. Det är dock en bieffekt.

Vid vanligt motionscyklande ser jag dock ingen poäng med fotande. Det skulle i så fall vara om jag ser något speciellt som jag vill fota, ungefär på samma sätt som jag kan ta fram mobilen och fota något när jag är ute och går. Dock är ribban klart högre för att stanna under en cykeltur.

Senast ändrad:
Fast man behöver väl inte stanna? Dra fram den, två snabba klick på volymknappen, ner i ryggfickan igen. Ingen stannar väl för att dricka ur flaskan?
Nej, men om det är något som är så speciellt att jag skulle få för mig att vilja fota det på en vanlig träningsrunda hade jag nog stannat till för att försöka öka sannolikheten för att få en bra bild.

Sen beror det ju lite på vad det är. Om det skulle vara en riktigt fin groda som satt vid vägkanten i en uppförsbacke hade nog fotande i farten för min del varit närmast bortkastat.

Dessutom fotar jag i stort sett inte med mobilen sittandes på cykeln. Är lite småfumlig och en bild är i min värld inte värd risken för en havererad mobil. För cykelresor har jag en separat liten kompaktkamera för syftet att kunna fota från sadeln.

Man filmar så klart rubbet och låter Mr Wilman reda ut eländet,

Om man är orolig för monetisation så driver man väl trafik från Happy till lämpligt tiktok/snapchat/yt konto.

Men om problemet att man inte kan samsas med andra (ännu)odiagnserade gubbar så får man kanske titta innåt eller nåt. Låta bli att kalla dem grupprunkare osv.

Senast ändrad:
va fan. det är ju 1000tals like och 1470 följare. Bara att flytta till OF och ta en tusing i månaden

EDIT. Jag likade så många jag orkade (5) så nu ska det nog rassla till i lädret

Jag hatar alla som inte ger tumme upp på mina flygbilder. Det är ganska många! 🤣

För 4 år sedan kunde man få 4000 likes. Idag är jag glad om jag får 100.

Självklart har man med sig en GoPro och ryggfickorna fulla med batterier. Sen lägger man två veckor på att klippa ihop en film som får 3 likes på Youtube.
HaHa, precis. Man dokumenterar ju mest för sig själv, för att komma ihåg alla sina häftiga resor som alla andra skiter i.
Tar dessutom bara foto och filmar inte, det är sen gammalt. YT är ju nästan otittbart pga all reklam.

För att vara lite allvarlig tycker jag att det finns något sjukt med att förvandla sitt liv till ”content”. Visst är det kul att fotografera en resa eller ett cykelbygge och lägga ut här, men då handlar det om något som inte sker varje dag. Vissa, även snabba cyklister, verkar nästan tvångsmässigt skriva om och fotografera allt. Det är precis som att det inte har hänt om det inte publicerats på internet.

Jag tror inte att det är bra. Jag kan inte säga på vilket sätt och har inte studerat frågan närmare, men det känns helt enkelt dåligt, som att gå omkring med ett ständigt bekräftelsebehov och känna en press att visa upp allt man gör.

Senast ändrad:
För att vara lite allvarlig tycker jag att det finns något sjukt med att förvandla sitt liv till ”content”. Visst är kul att fotografera en resa eller ett cykelbygge, men då handlar det om något som inte sker varje dag. Vissa, även snabba cyklister, verkar nästan tvångsmässigt skriva om och fotografera allt. Det är precis som att det inte har hänt om det inte publicerats på internet.

Jag tror inte att det är bra.
För mig handlar det mycket om att det är kul att dela intresset med flera. Jag har tidigare inte haft något cykelsammanhang utanför internet. Började själv. Cyklade bara själv och hade ingen att prata om det med. Ingen kompis, kollega eller partner var intresserad. Därför skrev (och skriver fortfarande) jag mycket här, följer folk på Instagram, kollar YouTube osv. Jag förstår då att folk tycker det är kul att dela sitt egna content. Vissa får rulle på det och börjar tjäna pengar till och med, då blir man ju än mer motiverad att dokumentera och filma mera osv. Tror dock att folk kan hålla isär cykelintresset med content för detta och sitt övriga liv och att det fortfarande kan vara hälsosamt. Men alla behöver inte bli eller ens följa influencers mot sin vilja såklart.

Fota drönare är det nya....
Typ så här?
Drone_24a.webp

Jag tror inte att det är bra. Jag kan inte säga på vilket sätt och har inte studerat frågan närmare, men det känns helt enkelt dåligt, som att gå omkring med ett ständigt bekräftelsebehov och känna en press att visa upp allt man gör.
Jag förstår hur du tycker, och kan till viss del hålla med.

Sen finns det för mig personligen en annan drivkraft. Att ta bild/bilder ute under cykelrundan är en slags morot och motivation för att ta steget att ge sig ut och träna eller bara rekreationscykla en tidig morgon. För då blir det som en extra anledning att ge sig ut, så man kan ladda upp och posta en bild (med eller utan räv) på Happy några timmar senare. En kanske något banal anledning men funkar för mig, eftersom min regelbundna cykling dessutom fungerar som en viktig förebyggande medicin mot psykisk ohälsa.

Jag skriver en RR om året. Det är oftast från årets cykelsemester. Varför? Jag hoppas att de ger något tillbaka till användarna här, eftersom jag resten av året får tillbaka från alla er.
Alltid läsvärda! Vi hoppas på att komma iväg med våra barn i år i några dagar, dina RRs har varit jättebra inspiration.

Sen finns det för mig personligen en annan drivkraft. Att ta bild/bilder ute under cykelrundan är en slags morot och motivation för att ta steget att ge sig ut och träna eller bara rekreationscykla en tidig morgon. För då blir det som en extra anledning att ge sig ut, så man kan ladda upp och posta en bild (med eller utan räv) på Happy några timmar senare. En kanske något banal anledning men funkar för mig, eftersom min regelbundna cykling dessutom fungerar som en viktig förebyggande medicin mot psykisk ohälsa.
Alla anledningar är bra förstås. Men jag kan inte komma ifrån känslan av att det skulle vara bättre om man gjorde saker för sakens egen skull, inte för att berätta om den senare. I alla fall fungerar jag på så vis, att om jag tänker på hur jag ska presentera det jag gör på exempelvis Happy, glömmer jag bort att vara i nuet och faktiskt uppleva det jag gör när jag gör det. I mitt huvud har det redan blivit ett minne, trots att det pågår just då.

För att vara lite allvarlig tycker jag att det finns något sjukt med att förvandla sitt liv till ”content”. Visst är det kul att fotografera en resa eller ett cykelbygge och lägga ut här, men då handlar det om något som inte sker varje dag. Vissa, även snabba cyklister, verkar nästan tvångsmässigt skriva om och fotografera allt. Det är precis som att det inte har hänt om det inte publicerats på internet.

Nja, jag tror det är en lite enkelriktad syn på det hela. Jag skriver någon gång om året en/några rr från sommar-höjdpunkter. Jag gör det mest för att jag under åren har uppskattat att läsa andras RR, och även om jag själv är en rätt kass skribent jmf med de flesta andra som skriver RR, så känns det som att man ger ngt tillbaka. (Alternativet är ju att köpa artiklar i ngn form, som oftast är sponsrade.) RR på happy har jag i regel sett som guldgruva när man söker inspiration för att ta sig någonstans att cykla. En mycket ärligare info och helhetsbild än det mesta man får via Visit-[valfri-ort-som-har-ett-typ-destinationsbolag]-webbsidor.

Bekräftelsebehov, kanske till viss del, men det innebär väl att varenda författare, journalist och konstnär bör undvikas? Majoriteten av inlägg i forumet kan väl generellt kopplas till någon form av förväntan på bekräftelse?

Det är ju ändå en grymt bra "naturmedicin" och en medveten drivkraft som i mina ögon skiljer sig från den typiska selfie-atleten på facetagram. Utan att hetsa vill jag säga att det är fantastiskt att se de tidiga morgonbilderna eftersom det bara inte blir att jag är ute så tidigt i den vackra sommarmorgonen. :love:
Jag blir glad men gladast var nog räven! 😄

Alla anledningar är bra förstås. Men jag kan inte komma ifrån känslan av att det skulle vara bättre om man gjorde saker för sakens egen skull, inte för att berätta om den senare. I alla fall fungerar jag på så vis, att om jag tänker på hur jag ska presentera det jag gör på exempelvis Happy, glömmer jag bort att vara i nuet och faktiskt uppleva det jag gör när jag gör det. I mitt huvud har det redan blivit ett minne, trots att det pågår just då.
Är det verkligen så många som planerar innan eller under turen att göra en RR? När jag tänker ur mitt eget perspektiv så kan jag åka på tjugo turer och de blir vad de blir. Jag tar mina kort mest för eget minne och för att jag gillar fotografering och cykling. Skulle sedan den 21:a turen vara något extra eller full av strapatser som är roliga i efterhand skulle jag kanske komma på senare att sätta ihop en berättelse och titta om det finns bilder nog för att hålla ihop den.

Finns en del gamla RRs här som kan ge mycket inspiration osv. Denna tex, som jag hittat & sparat sen tidigare ! :cool:

Finns en del gamla RRs här som kan ge mycket inspiration osv. Denna tex, som jag hittat & sparat sen tidigare ! :cool:

Den där gamla obehagliga och sedermera avstängda stalkern är väl knappast någon som behöver lyftas fram?

Jag gillar ju att läsa RR:s så borde väl skriva själv också, men cyklar till 98% samma rundor som jag kört 100-tals gånger förut så det känns inte så intressant..

Trevligt du frågar samt även för de snälla kommentarerna i övrigt :) Och du har rätt i att det var ett slags statement, det ligger en hel del arbete bakom en RR, kanske mer än vad många som läser inser och jag kom till slut fram till att det inte riktigt är min sak att sponsra ett kommersiellt forum och dess ägare. Tanken var att publicera på annat sätt men får se om det blir av.

Annars har jag även i år cyklat några +200-milare, senaste en till fjällen nu slutet av maj :)

Bra att det inte var bråk med någon annan som var anledningen. Jag har full förståelse för hur du tänker. Jag har bara skrivit några få RRs, men vet att det tar mycket tid. Hoppades @jomper skulle skriva i tråden och ge sin bild av hur förutsättningarna för att driva ett forum som det på Happyride ser ut och i vilka former det skulle kunna ske.

Härligt att du fortsätter min din rätt udda/extrema form av cykling.🙂

Meddela gärna om du gör din RRs tillgängliga i någon annan form.

Angående RR-döden har jag en teori:

En RR är en (lång) bloggpost, och hade sin storhetstid när bloggarna hade sin storhetstid(kanske sent 00-tal). Sen började folk titta på video istället, först långa youtubevideos som inmundigades vid datorn(man skulle hålla sig över 10min tror jag) och sen kortform (tiktok/shorts/reels) i mobilen.

Vill man idag dela nånting, och många skall se det, så gör man kortvideos. Folk orkar inte läsa längre.

Bland folk som vill tjäna pengar på att skildra sina upplevelser köper jag det resonemanget.

Att det skulle ligga bakom en minskning av RR:ar i detta forum är jag mer tveksam till. Knappast så att kortvideo-RR:arna står som spön i backen och jag tror inte att likes-jakt är det som primärt driver RR-producenterna här.

Bekräftelsebehov, kanske till viss del, men det innebär väl att varenda författare, journalist och konstnär bör undvikas? Majoriteten av inlägg i forumet kan väl generellt kopplas till någon form av förväntan på bekräftelse?
Jag tror inte att det är bra att odla och förstärka bekräftelsebehovet i alla fall. Det är nog ett sluttande plan, med tanke på hur många influencers och liknande som berättat om hur sjukt livet blir när man jagar bekräftelse på internet.

Vill man idag dela nånting, och många skall se det, så gör man kortvideos. Folk orkar inte läsa längre.

Det där är intressant, då jag inte orkar titta på videos.
Dels kan man inte hoppa över det man inte vill se lika enkelt som att flumma förbi text men även att jag upplever att det är så mycket mer meningslöst flimmer i videos.
Och det tar en helsikes tid för folk att få ut något som man hade läst på en tiondel av tiden.

Givet har videos sin funktion med när det kommer till instruktioner t ex.

Tänker att ju längre den här tråden blir desto mindre sannolikhet att Aben kommer tillbaka med en RR på Happy.

Tillbaka
Topp