IM
Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag är övertygad om att den här typen av insatser är ett viktigt verktyg för att på lång sikt få till de attitydförändringar som krävs för ett ändrat beteende.Jag vill inte möta motorcyklar på cykelbanan lika lite som jag vill möta en lastbil eller drograttfull bilist. Speciellt oregistrerade utan trafikförsäkring om något skulle hända och vi krockar. Större skada från en sådan än en cyklist som trampar av egen kraft, större risk att dö. Så det är bra. Men jag skulle gärna samtidigt vilja se färre ”riktade åtgärder” som sträcker sig en dag/eftermiddag och hellre se att polisen dagligen tar tag i problemen. Tex bötfälla folk som går på cykelbanan (som tydligen inte skett en enda gång enligt Stockholmspolisen). Istället för att kanske som nu fokusera några timmar, samla in lite pinnar och få en artikel och sen känna ”nu var vi klara med det”.
Jag vet att det ibland stoppas några tonåringar som skjutsar varandra på en Voi en lördagskväll eller jagas en toktrimmad elspark genom stan. Men det är så lågprioriterat annars. Den här mannen som blev stoppad vet om det och kommer förmodligen att fortsätta köra ändå eftersom det går 5 år mellan att han blir stoppad och kontrollerad. Samma med cyklisterna som blev bötfällda vid slottet nyligen, samma visa varje år. Dom kommer fortsätta cykla mot rött sen om det är helt fritt fram.
Så jag har låga förhoppningar på att den här insatsen gör någon skillnad i det långa loppet mer än att det drabbat vissa enstaka personers privatekonomi den här månaden.
Jag är även helt övertygad om att Joakim aldrig kommer ändra sitt beteende och är glad över att det känns i hans privatekonomi den här månaden. Alltid något.