Hör upp, cykel i media-tråden

Jag vill inte möta motorcyklar på cykelbanan lika lite som jag vill möta en lastbil eller drograttfull bilist. Speciellt oregistrerade utan trafikförsäkring om något skulle hända och vi krockar. Större skada från en sådan än en cyklist som trampar av egen kraft, större risk att dö. Så det är bra. Men jag skulle gärna samtidigt vilja se färre ”riktade åtgärder” som sträcker sig en dag/eftermiddag och hellre se att polisen dagligen tar tag i problemen. Tex bötfälla folk som går på cykelbanan (som tydligen inte skett en enda gång enligt Stockholmspolisen). Istället för att kanske som nu fokusera några timmar, samla in lite pinnar och få en artikel och sen känna ”nu var vi klara med det”.

Jag vet att det ibland stoppas några tonåringar som skjutsar varandra på en Voi en lördagskväll eller jagas en toktrimmad elspark genom stan. Men det är så lågprioriterat annars. Den här mannen som blev stoppad vet om det och kommer förmodligen att fortsätta köra ändå eftersom det går 5 år mellan att han blir stoppad och kontrollerad. Samma med cyklisterna som blev bötfällda vid slottet nyligen, samma visa varje år. Dom kommer fortsätta cykla mot rött sen om det är helt fritt fram.

Så jag har låga förhoppningar på att den här insatsen gör någon skillnad i det långa loppet mer än att det drabbat vissa enstaka personers privatekonomi den här månaden.
Jag är övertygad om att den här typen av insatser är ett viktigt verktyg för att på lång sikt få till de attitydförändringar som krävs för ett ändrat beteende.

Jag är även helt övertygad om att Joakim aldrig kommer ändra sitt beteende och är glad över att det känns i hans privatekonomi den här månaden. Alltid något.

Ja precis. Men när går gränsen mellan 250 W märkeffekt och ett över längre stunder verkligt högre effektuttag..? I praktiken i trafiken är det ju egentligen bara hastigheten och att accelerationen inte spårar ur helt som är av nåt större intresse.
Märkeffekt är väl något tillverkaren specar själva. "Vid den här effekten garanterar vi kontinuerlig drift". I en oreglerad marknad finns det nog goda skäl att försöka nå ett högt värde på detta. Men som tillverkare av elcykelmotorer är det tvärtom rätt positivt att bara garantera 250W. Och sen råka tillåta peakeffekt en ganska lång tid istället...

Märkeffekt är väl något tillverkaren specar själva. "Vid den här effekten garanterar vi kontinuerlig drift". I en oreglerad marknad finns det nog goda skäl att försöka nå ett högt värde på detta. Men som tillverkare av elcykelmotorer är det tvärtom rätt positivt att bara garantera 250W. Och sen råka tillåta peakeffekt en ganska lång tid istället...
250 W regeln skrevs på gamla goda borstmotortiden då elmotorer faktiskt hade en maxeffekt som gick att mäta/beskriva.

Hade lagstiftningen skrivits idag hade begränsningen suttit i battreipaketet istället för det är där effekten begränsas men på den tiden när lagarna skrevs var det där med elektronik som styr batterieffekt typ science-fiction

Vill hon verkligen återställa det till såsom det var innan? Var ju en halvt parodisk "hinderbana" för cyklister med svängar in och ut bland bilarna, med lite höjdskillnader och här och var folk som förirrade sig ut på cykelfältet.
1781121592576.webp

Vill hon verkligen återställa det till såsom det var innan? Var ju en halvt parodisk "hinderbana" för cyklister med svängar in och ut bland bilarna, med lite höjdskillnader och här och var folk som förirrade sig ut på cykelfältet.
Visa bilaga 835322
Cyklarna kanske var mindre ivägen för bilarna om ingen vill cykla där för att det var för dåligt?

Såklart: desto mer utrymme för bilister desto bättre.
Älskar också att dom intervjuer en bilist i videon och frågar ”kommer du fortsätta att åka bil genom stan i framtiden?” och får svaret ”usch, nej! aldrig” med ett leende. Det är väl EXAKT den effekten man vill få med det här? Få fler att använda kollektivtrafik (tunneltåg utan annan trafik, spårvagnar med företräde, bussar med egna filer ÄR snabbare och mer yteffektivt) och cykel.

Glöm inte hästskit på gatorna. 😏
Undrar hur tjockt lagret med hästskit skulle vara om man ersatte alla bilar, bussar o lastbilstransporter med hästar? För att inte tala om mängden hö som skulle odlas, skördas, transporteras till storstaden och sedan förvaras. Kanske var det i alla fall lite bra med bilar

Undrar hur tjockt lagret med hästskit skulle vara om man ersatte alla bilar, bussar o lastbilstransporter med hästar? För att inte tala om mängden hö som skulle odlas, skördas, transporteras till storstaden och sedan förvaras. Kanske var det i alla fall lite bra med bilar
Undrar hur mycket växthusgaser vi sluppit; hur mycket färre skadliga ingrepp i jorden det blivit på grund av all den olja, naturgas och de metaller som krävs för att vi skall rulla runt i varsin plåtomgärdad ensamhet; hur många kuststräckor vi varit tvungna att anvjuta utan raffinaderier och silos. För att inte tala om all den mängd renare luft vi tvingats andas och allt det oljud vi fått avstå. Vi hade inte ens haft en liten nollvision att misslyckas med år efter år efter år. Om vi hållit oss till hästar, eller till och med apostla-ditos.

Nu ligger oljefälten och raffinaderierna långt bort från oss och dom flesta ser inte ens bensinen när den åker från pumpen in i bilen. Bilarna luktar inte heller lika mycket avgaser idag som det gjorde förr. Men det betyder inte att det inte är mycket värre än höbalar och hästbajs bara för att vi inte ser eller känner av det här. Men även om bilar var helt utsläppsfria utan avgaser och drevs med bara förnybara bränslen så skulle jag fortfarande vilja ha ett bilfritt centrum i storstaden. Det är bilen i sig som är farlig och dum. Stockholm är på helt rätt spår just nu men det finns mycket kvar att göra!

Undrar hur mycket växthusgaser vi sluppit; hur mycket färre skadliga ingrepp i jorden det blivit på grund av all den olja, naturgas och de metaller som krävs för att vi skall rulla runt i varsin plåtomgärdad ensamhet; hur många kuststräckor vi varit tvungna att anvjuta utan raffinaderier och silos. För att inte tala om all den mängd renare luft vi tvingats andas och allt det oljud vi fått avstå. Vi hade inte ens haft en liten nollvision att misslyckas med år efter år efter år. Om vi hållit oss till hästar, eller till och med apostla-ditos.
Du har rätt men.... premraff är en riktig skönhet som satt Lysekil på kartan och hästar är mordmaskiner. Trafikdöda på manhattan var mycket högre per capita när folk åkte runt på hästar än det är nu.

Nu ligger oljefälten och raffinaderierna långt bort från oss och dom flesta ser inte ens bensinen när den åker från pumpen in i bilen. Bilarna luktar inte heller lika mycket avgaser idag som det gjorde förr. Men det betyder inte att det inte är mycket värre än höbalar och hästbajs bara för att vi inte ser eller känner av det här. Men även om bilar var helt utsläppsfria utan avgaser och drevs med bara förnybara bränslen så skulle jag fortfarande vilja ha ett bilfritt centrum i storstaden. Det är bilen i sig som är farlig och dum. Stockholm är på helt rätt spår just nu men det finns mycket kvar att göra!

Jo - bilfria innerstäder är jag helt för. Dessutom ett slöseri med tid, resurser och utrymme (parkeringar/vägar) att pendla till o från jobbet ensam i bil. Bott i/omkring Göteborg hela livet så jag har sett (o ser) eländet. Det där med hästskiten var inte ett sätt att propagera för bilkörning som ersättare för allmänna transportmedel eller cykel, mera en road betraktelse.

Vad kan det bero på? Någon kvinnlig cyklist som många helt plötsligt fått som förebild? Någon influencer? En ny trend?

Ingen aning. Jag följer ingen sociala medier, förutom Happy, men det verkar inte vara många unga kvinnor här. Populäritet av lvgcykling brukar går i vågor. Letade just efter nederländska siffror. Där har antalet lvg, grus och mtbcyklister gått från 1 miljon i 2023 till 1,5 miljon nu, så en stor stigning. Kvinnor gick upp från 1 i 5 till 1 i 3, så från 0,2 till 0,5 miljon. En otroligt stor stigning!

Jag har sett jättemånga nya tjejgrupper för lvg-cykel i Stockholm på Instagram. Ofta är det någon influencer som tidigare sprungit eller gjort nåt annat som skaffat cykel och lagt ut något i stil med ”vill nån tjej cykla ihop lite spontant?” som sen utvecklas vidare till en grupp. Eller någon som tränar inför Vättern. Mycket positivt!

Jag tror det är pga alla run clubs som var populära nyss. Folk vill röra på sig och ha gemenskap. Men sen skadar sig folk och skaffar cykel, sen blir dom fast. Andra ser det och blir inspirerade själva..

Ingen aning. Jag följer ingen sociala medier, förutom Happy, men det verkar inte vara många unga kvinnor här. Populäritet av lvgcykling brukar går i vågor. Letade just efter nederländska siffror. Där har antalet lvg, grus och mtbcyklister gått från 1 miljon i 2023 till 1,5 miljon nu, så en stor stigning. Kvinnor gick upp från 1 i 5 till 1 i 3, så från 0,2 till 0,5 miljon. En otroligt stor stigning!
Jag läser sedan några år Cycling weekly, den tidningen har alltid flera reportage om kvinnliga landsvägscyklister, cykeltävlingar osv. Inga undanskymda spalter utan många bilder och fyllig text. Läsvärt för alla och uppmuntrande för tjejer

Enligt chatgpt -
  • 2013 cyklade cirka 525 000 kvinnor i England minst en gång i veckan.
  • Redan 2017 rapporterade British Cycling att 723 000 nya kvinnliga cyklister hade tillkommit sedan strategin startade 2013.
  • År 2020 meddelade organisationen att målet om en miljon fler kvinnor på cykel hade uppnåtts.
  • Trots ökningen finns fortfarande ett tydligt könsgap. Nyare undersökningar visar att ungefär 10 % av kvinnorna och 21 % av männen i Storbritannien cyklar varje vecka.

Jag läser sedan några år Cycling weekly, den tidningen har alltid flera reportage om kvinnliga landsvägscyklister, cykeltävlingar osv. Inga undanskymda spalter utan många bilder och fyllig text. Läsvärt för alla och uppmuntrande för tjejer
+1
Mkt från Giro d'Italia Women i de senaste veckornas nummer
Men man bör strunta blankt i deras sk cykeltester, vilket förstås inte är förvånande med tanke på nivån hos de andra brittiska publikationerna.

Enligt chatgpt -
  • 2013 cyklade cirka 525 000 kvinnor i England minst en gång i veckan.
  • Redan 2017 rapporterade British Cycling att 723 000 nya kvinnliga cyklister hade tillkommit sedan strategin startade 2013.
  • År 2020 meddelade organisationen att målet om en miljon fler kvinnor på cykel hade uppnåtts.
  • Trots ökningen finns fortfarande ett tydligt könsgap. Nyare undersökningar visar att ungefär 10 % av kvinnorna och 21 % av männen i Storbritannien cyklar varje vecka.

Bra att det också går upp i England (eller menas UK?). Men siffrorna är riktigt låga jämfört med Nederländerna. 3/4 av nederländare cyklar. De 1,5 miljon cyklister jag nämnde uppe är bara lvg+gravel+mtb.

Bra att det också går upp i England (eller menas UK?). Men siffrorna är riktigt låga jämfört med Nederländerna. 3/4 av nederländare cyklar. De 1,5 miljon cyklister jag nämnde uppe är bara lvg+gravel+mtb.
Förändring tar ofta tid.
Sen kan det ju bli lite av en ketchupeffekt i något läge då något hår från att vara obskyrt till allmänt känt/accepterat.

Och läser man om tiden med hästdragna spårvägnar mm var även hästliken som låg o ruttnade på gatorna ett problem.

Som jag skrev ovan skulle jag köra mitt på bilkörfältet, precis för att undvika såna saker.

Tillbaka
Topp