[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Jag fattar (tror jag) att grejen är att springa en majoritet långsamt och skonsamt så att kroppen pallar med hög volym, och drar nytta av fördelarna som hög volym ger.
Men har man inte tiden/viljan att lägga sig på hög volym måste man väl ändå ha lite att vinna på att öka tempot/belastningen på sina baspass, annars står man där med lågt tempo och låg volym och det kan väl knappast leda till några förbättringar?
Ja, det hela är väl rätt logiskt.
Långt svammel följer:
Löpare och cyklister med för den delen som ligger på bra volym/mängd kör ofta (undantag finns väl) merparten av passen i någon form av Z2 tempo men självklart också oftast med minst ett hårdare kvalitetspass i sin veckoplanering.
Däremot för folk som mera snittar träning ungefär varannan dag eller mer sällan än så finns det säkert lämpligare/andra upplägg. Man får ju då bättre återhämtning mellan passen.
Men jag håller absolut med kommentarer i tråden som antyder att det är lätt hänt att man generellt kör en del av sina pass lite för hårt, det är nog otroligt vanligt bland långdistanslöpare. Vilket tex kan få effekt att man inte får tillräckligt med ös/power till sina kvalitetspass alternativt att man blir lite allmänt sliten (även med högre skaderisk). Jag är nog själv rätt icke optimal (läs: dålig) i min träning men som 55 bryr jag mig inte alltför mycket längre. Men också beroende på att jag oftast enbart kör ca 2-4 löparpass/vecka, vi är ju trots allt på ett cykelforum och så länge som cyklingen har prio är det inte helt enkelt att springa mer än så tycker jag själv, även om det kan variera när man har något lopp som mål så klart.
Mitt egna mål är väl från och med nu att springa >=200 mil och cykla >=1000 mil per år ungefär. I år finns risk att jag hamnar strax under detta för både löpning och cykling men vi får se på fortsättningen (1000 mil för cykling hoppas jag greja åtminstone). Däremot upplever inte jag själv att löpningen gör mig till en bättre cyklist men jag skiter i det, gillar variationen. Kan uppleva att all löpning gör mig något tanigare/vekare sett till ansträngningar i närheten av mitt max men att uthålligheten är bra pga all träning, för cykling i Sverige där det inte är så backigt så underlättar lite mera power/kraft för mer hysterisk/hård cykling.
För mig extra rörigt nu eftersom jag upplever intervallpass (löpning) som mycket riskabla sett till skaderisk så jag undviker oftast dessa. Dvs ett Z2 upplägg + sporadiska knallhårda intervaller passar mig inte bra. Men som @JojjeM skrev ovan finns det fungerande kompromisser som tex "en smula snabbare än tröskel på två/trekilometers intervaller nån gång emellanåt", jag ska försöka skärpa mig och hitta något upplägg för träning i högre tempon.
Ur ett socialt perspektiv blir det lite svårare kanske. Mycket ofta springer ju löpargrupper och dylika relativt mycket intervaller för att det enklare ska passa alla vilket jag följaktligen försöker undvika. Däremot håller jag generellt (bortsett från typ elitmotionärer samt de snabbaste grupperna) ett piggare tempo än vad många av dessa sociala löpare gör på längre sträckor.
Senast ändrad: