[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
DSC0919.jpg


Sveriges nationaldag och Siljan runt är en lika tung tradition som midsommarafton för vissa. Stämningen var på topp och så var vädret. Lite friska grader på morgonen som gick upp mot 20 grader under dagen är utmärkta förhållanden för att cykla snabbt utan att svettas ihjäl.

Läs hela artikeln:
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Ett litet förslag. Om man vet var fotografen var vid olika tidpunkter är det lättare att leta cyklister.
Nu har vi uppdaterat artikeln med fotoplatserna

  • Sollerön Idrottspark
    16 mil: 06:00–06:45

  • Lindängets fågelplattform
    16 mil: 07:15–08:00

  • Telefonkiosken i Tällberg
    12 mil: 11:15–12:30
    16 mil: 10:00–11:30

  • Sollerön Idrottsparken (mål/start)
    12 mil: 13:30–16:00
    16 mil: 13:00–16:30
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Nu har vi uppdaterat artikeln med fotoplatserna

  • Sollerön Idrottspark
    16 mil: 06:00–06:45

  • Lindängets fågelplattform
    16 mil: 07:15–08:00

  • Telefonkiosken i Tällberg
    12 mil: 11:15–12:30
    16 mil: 10:00–11:30

  • Sollerön Idrottsparken (mål/start)
    12 mil: 13:30–16:00
    16 mil: 13:00–16:30
Fast det stämmer ju rätt dåligt, tex runt 11.40 är ju vid mål. Och detta med 6000 bilder kan man ju lätt dela med 6 eller 8 då det är på samma cyklister, fantastiskt lopp även i år men fotograf Fhyr har lite att träna och tänka på till nästa år.
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Fast det stämmer ju rätt dåligt, tex runt 11.40 är ju vid mål. Och detta med 6000 bilder kan man ju lätt dela med 6 eller 8 då det är på samma cyklister, fantastiskt lopp även i år men fotograf Fhyr har lite att träna och tänka på till nästa år.
Så du menar att man bara vill ha en bild på sig själv? Jag vill ha så många som möjligt
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Så du menar att man bara vill ha en bild på sig själv? Jag vill ha så många som möjligt
Det han menar är förmodligen att om man skjuter 6 bilder i rad på samma cyklister, så kommer innehållet av totalt 6000 bilder visa ungefär 1000 olika motiv. Nu finns det ju många individuella bilder också i samlingen. Jag har inga negativa synpunkter på detta svåra jobb med massor av rörliga objekt i grupp. Jag tog bara upp frågan om fotografens position för att öka intresset av att söka bland alla bilder. Det är ju löst nu, förutsatt att man själv vet var man befann sig. Bäst är ju om jobbet ger maximal utdelning för alla.
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Jag har inte sökt igenom allt, men kollat en del utifrån de tiderna som anges och tror inte jag är med på nån bild. Fotografen verkar ha dragit vidare strax innan jag passerat (start och Lindänget) eller tagit fikarast eller nåt då det är stora glapp inom tiderna (Tällberg, mål). Och då hade jag ändå en hel del cyklister bakom mig.

Att som fotograf flytta sig runt hela varvet under pågående lopp innebär ju att man missar väldigt många cyklister. Bättre är ju att stanna på samma plats. Och inte heller knata runt inne i depån eller målområdet. Om man nu vill ha alla cyklister på bild, men det kanske inte var syftet?
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Jag har inte sökt igenom allt, men kollat en del utifrån de tiderna som anges och tror inte jag är med på nån bild. Fotografen verkar ha dragit vidare strax innan jag passerat (start och Lindänget) eller tagit fikarast eller nåt då det är stora glapp inom tiderna (Tällberg, mål). Och då hade jag ändå en hel del cyklister bakom mig.

Att som fotograf flytta sig runt hela varvet under pågående lopp innebär ju att man missar väldigt många cyklister. Bättre är ju att stanna på samma plats. Och inte heller knata runt inne i depån eller målområdet. Om man nu vill ha alla cyklister på bild, men det kanske inte var syftet?
Vår fotograf var i kontakt med Siljan runt inför loppet och i samråd med arrangören så valdes vilka av platserna som var optimala för att ta bilder ut och vilka bilder som de ville ha. Att som ensam fotograf fotografera ett sånt här lopp är en massiv uppgift och Filip gjorde ett utmärkt jobb. Man skulle helst haft en fotograf på varje plats. Men budget, tid, personer räcker ibland inte till.
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Vår fotograf var i kontakt med Siljan runt inför loppet och i samråd med arrangören så valdes vilka av platserna som var optimala för att ta bilder ut och vilka bilder som de ville ha. Att som ensam fotograf fotografera ett sånt här lopp är en massiv uppgift och Filip gjorde ett utmärkt jobb. Man skulle helst haft en fotograf på varje plats. Men budget, tid, personer räcker ibland inte till.
Aha, så syftet var inte att få alla cyklister på bild, utan ta bilder som Siljan runt kan använda i sin marknadsföring? Det förklarar saken.
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Aha, så syftet var inte att få alla cyklister på bild, utan ta bilder som Siljan runt kan använda i sin marknadsföring? Det förklarar saken.
Syftet var att fotografera deltagare och visa bilder från loppet som ger en bra stämning och ett helhetsintryck. Jag förstår inte hur man kan bli irriterad över en gratistjänst som gör sitt bästa att leverera bra bilder? När jag gjort lopp utomlands och till och med betalat för att få tillgång till bilder så är det max kanske 3 som är okej på mig. Då har de 3-6 fotografer runt om på banan och jag får pröjsa 250 kronor för bildpaket
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Syftet var att fotografera deltagare och visa bilder från loppet som ger en bra stämning och ett helhetsintryck. Jag förstår inte hur man kan bli irriterad över en gratistjänst som gör sitt bästa att leverera bra bilder? När jag gjort lopp utomlands och till och med betalat för att få tillgång till bilder så är det max kanske 3 som är okej på mig. Då har de 3-6 fotografer runt om på banan och jag får pröjsa 250 kronor för bildpaket
Det verkar vara du som är irriterad, jag är det inte. Artikeln slås upp som att man ska gå in och leta bilder på sig själv, klart att tillvägagångssättet väcker lite frågor då troligtvis inte ens hälften av deltagarna finns på bild. Ta det som feedback inför nästa år, precis som Daniel74L skrev i torsdags.
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026
Det verkar vara du som är irriterad, jag är det inte. Artikeln slås upp som att man ska gå in och leta bilder på sig själv, klart att tillvägagångssättet väcker lite frågor då troligtvis inte ens hälften av deltagarna finns på bild. Ta det som feedback inför nästa år, precis som Daniel74L skrev i torsdags.
Läste in kanske en ton i texten som inte fanns avsiktligen då. Olyckligt att du inte fanns med på bild, men hoppas du hade en god tur ändå. Skulle gärna skicka fler fotografer
 
[Artikel] Bilderna från Siljan runt 2026

Bilagor

  • Screenshot_20260615_062351_Chrome.webp
    Screenshot_20260615_062351_Chrome.webp
    271.7 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp