[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är inget dåligt förslag om du hittar en. Men glöm att man med 40kWh kommer 30 mil på en laddning, då får det vara enbart 50-väg och helst nerför, definitivt sommar.
En laddning betyder nog:
Fulladdat
kör
Ladda
kör
Kom fram med batteri i behov av laddning

Det fixar den om den är frisk.

Sedan tänker jag att en 40kwh Nissan nv200 verkligen inte går långt på motorväg. Nissan hade 3 stjärnor i Ncap vilket inte känns toppen. Många bilar har ju nära noll i ncap nu men 5 när de kom. Det är jag ok med. Men nv200 verkar aldrig haft bra.

Samtidigt - det är så sällan den bilen går fort eller långt. Pendlingen går nog i snitt i 50 kmh max (småvägar och tätort).

Kollade verso. Väldigt mycket diesel och inom budget blir det 25 000 mil och 2013. Känns inte toppen. Yaris Verso är för gammal (ingen antisladd mm).

Något sådant är kanske det bästa alternativet:

18 mil sommar som vinter hade räckt gott och väl.

Men krocksäkerheten gör mig bekymrad när det är nära och kära som ska köra.

Min lilla pärla! 🥰

Bilagor

• 2023_0426_20204100.webp
    2023_0426_20204100.webp
    261.6 KB · Besök: 24
Kollade verso. Väldigt mycket diesel och inom budget blir det 25 000 mil och 2013. Känns inte toppen. Yaris Verso är för gammal (ingen antisladd mm).

Verso. Då är vi på bensin eller diesel? Personligen tycker jag det finns massa bilar som ger mer för pengarna än gamla Toyota, de är ofta dyra enligt mig.

Verso. Då är vi på bensin eller diesel? Personligen tycker jag det finns massa bilar som ger mer för pengarna än gamla Toyota, de är ofta dyra enligt mig.
Håller med. Någon sa att en Toyota Yaris verso bensin vore perfekt men jag tycker de är dyra mot vad man får. Och just yaris verso är för gammal.

Får kika. Kollade verso men den slutade 2011. Vill gärna va ABS och antisladd. Går det att få en habil verso yaris för 80 tkr?
för 80’ får du en Yaris Verso i mint condition och pengar över. Det är ju en gammal och pluttig bil till yttermåtten. Men jäkligt smart och bra kvalitet. Men ingen vidare komfort. Sannolikt usel att krocka med.
Edit: Yaris Verso är ju en liten enkel bil. Antisladd och ABS och sånt modernt undrar jag om det finns alls till modellen?
Snål och rymlig, skulle ta den före en halvgammal elbil alla gånger om inte eldrift är ett absolut krav.
Dennkanske är dyr jmft med andra 20 år gamla bilar, men mycket funktion för pengarna. (Jag sålde en som gått 34000mil till nån som skulle ta den till Afrika där den skulle gå som taxi!)

Senast ändrad:
Håller med. Någon sa att en Toyota Yaris verso bensin vore perfekt men jag tycker de är dyra mot vad man får. Och just yaris verso är för gammal.
Kommer att tänka på en vän som sitter på en stor betald bostadsrätt i Gbg innerstad och med god marginal 6-siffrig månadslön. Vad han kör? Gammal gammal Corolla. Varför? "Jag bara servar tankar och kör. Varför skulle jag byta?"

för 80’ får du en Yaris Verso i mint condition och pengar över. Det är ju en gammal och pluttig bil till yttermåtten. Men jäkligt smart och bra kvalitet. Men ingen vidare komfort. Sannolikt usel att krocka med.
Edit: Yaris Verso är ju en liten enkel bil. Antisladd och ABS och sånt modernt undrar jag om det finns alls till modellen?
Snål och rymlig, skulle ta den före en halvgammal elbil alla gånger om inte eldrift är ett absolut krav.
Dennkanske är dyr jmft med andra 20 år gamla bilar, men mycket funktion för pengarna. (Jag sålde en som gått 34000mil till nån som skulle ta den till Afrika där den skulle gå som taxi!)
Kommer att tänka på en vän som sitter på en stor betald bostadsrätt i Gbg innerstad och med god marginal 6-siffrig månadslön. Vad han kör? Gammal gammal Corolla. Varför? "Jag bara servar tankar och kör. Varför skulle jag byta?"
Antisladd, ABS och bältesspännare är vad jag förstår enormt positiva för olycksrisken i en bil så de vill jag gärna ha åt mina närstående :)
Ryck i ratten, blipp och blopp klarar jag mig dock utan.

Men mina föräldrars Kia ceed från 2009 verkar vara en sådan bil. Bara tanka och köra. Verkar gå för evigt.

Antisladd, ABS och bältesspännare är vad jag förstår enormt positiva för olycksrisken i en bil så de vill jag gärna ha åt mina närstående :)
Ryck i ratten, blipp och blopp klarar jag mig dock utan.

Men mina föräldrars Kia ceed från 2009 verkar vara en sådan bil. Bara tanka och köra. Verkar gå för evigt.
ABS lär det vara för det har väl(?) varit lagstadgat sen hedenhös.
Hittar inte året nu.
Antisladd sen sent 2014 verkar det som.

Antisladd är inte nödvändigtvis olyckshämmande, eftersom den kan dölja hur halt det är. Och när det väl släpper så är det kört istället för att man märker det i tid.

Därmed inte sagt att det inte oftast är bättre. Men jag gissar att det finns ett samband mellan folk i moderna bilar som kör som om det vore sommar när det är snorhalt, och att de faktiskt inte har en aning om att det ÄR snorhalt för att bilen döljer det.

Vilken tråkmåns. Säg åt han att köpa nåt som gör 0-100 på < 5 sec.

Den ser ju ut att vara lite mellan en kombi och minibuss? Men vad gör den speciellt bra? Den ser väl ut att ha kort motorhuv kanske och mer plats inne i bilen? Men jag skulle valt en mer "klassisk" kombi. Seriös fråga, jag har aldrig haft riktigt den typen av bil.

Sedan tänker jag att en 40kwh Nissan nv200 verkligen inte går långt på motorväg. Nissan hade 3 stjärnor i Ncap vilket inte känns toppen. Många bilar har ju nära noll i ncap nu men 5 när de kom. Det är jag ok med. Men nv200 verkar aldrig haft bra.

Samtidigt - det är så sällan den bilen går fort eller långt. Pendlingen går nog i snitt i 50 kmh max (småvägar och tätort).

Något sådant är kanske det bästa alternativet:

18 mil sommar som vinter hade räckt gott och väl.

Men krocksäkerheten gör mig bekymrad när det är nära och kära som ska köra.
Vill man ha lågt pris och eldrift känns en skåpbil som ett sämre val på vissa sätt. Just skåpet borde väl sänka räckvidden ganska mycket? Borde ju va bättre av den anledningen med en annan elbil och släp? Om man inte kör så långt med släpet vill säga.

Bor man nära någon Freetrailer, så behöver man inte ens ha egen. Finns oftast lediga i min närhet.
Om man är en sådär överdrivet laglydig medborgare som jag finns det dock liten varningsflagga för elbilar och hyrsläp. Många elbilar har låg dragvikt och/eller begränsat för b-körkort. För mig innebar det tex att just freetrailer fick väljas bort (de som fanns i närheten var en aning för tunga). Urvalet av lagliga hyrsläp var kraftigt begränsat.

Vill man ha lågt pris och eldrift känns en skåpbil som ett sämre val på vissa sätt. Just skåpet borde väl sänka räckvidden ganska mycket? Borde ju va bättre av den anledningen med en annan elbil och släp? Om man inte kör så långt med släpet vill säga.
Billigaste elbilarna som kan dra släp är relativt nya och kostar därmed 250 tkr+.

Skåpbilar är oproportionerligt billiga. Tror att det är få som vill köpa en beg el skåpbil. Samhall och kommuner köpte dem från början men nu är de nog svårsålda. Finns någon enstaka e-up, Leaf eller Zoe med 40 kWh för samma pris men ingen av dem har ens vettiga takräcken! Inte en chans på krok. Leafen är ju en mycket sämre bil än nv200 som i alla fall har någon kylning etc.

Den ser ju ut att vara lite mellan en kombi och minibuss? Men vad gör den speciellt bra? Den ser väl ut att ha kort motorhuv kanske och mer plats inne i bilen? Men jag skulle valt en mer "klassisk" kombi. Seriös fråga, jag har aldrig haft riktigt den typen av bil.
För yttermåtten är den väldigt stor invändigt. Smart fällning (eller urplockning) av säten ger helt platt golv. Bara att rulla in en cykel stående till skillnad från en kombi. Kantig kaross gör att den är lätt att överblicka och parkera.

För yttermåtten är den väldigt stor invändigt. Smart fällning (eller urplockning) av säten ger helt platt golv. Bara att rulla in en cykel stående till skillnad från en kombi. Kantig kaross gör att den är lätt att överblicka och parkera.
Honda jazz ligger högt på min lista om jag ska köpa egen bil. Men väldigt ont om dem. Lite liknande men mer aero. Lånade en med automat och automaten var hemsk men annars var det en väldigt bra bil i efterhand. Och inga vettiga takräcken. Men kunde ha krok.

Men för 100’ får man en från 2015 med 20 000 mil. Då är en leasad elbil nog bättre.

För grundfrågam ligger env200 bäst till. Någon som har tankar om varför euro ncap har fel så jag kan motivera att tipsa om den?

Honda jazz ligger högt på min lista om jag ska köpa egen bil. Men väldigt ont om dem. Lite liknande men mer aero. Lånade en med automat och automaten var hemsk men annars var det en väldigt bra bil i efterhand. Och inga vettiga takräcken. Men kunde ha krok.

Men för 100’ får man en från 2015 med 20 000 mil. Då är en leasad elbil nog bättre.

För grundfrågam ligger env200 bäst till. Någon som har tankar om varför euro ncap har fel så jag kan motivera att tipsa om den?
Utan att ha grottat i Euro Ncap för just den bilen är nog svaret att de inte alls har fel. Däremot kan en del bilar förlora poäng för avsaknad av utrustning/egenskaper som man kan tycka olika om. Bryr man sig bara om sig själv är forgängarskyddet ointressant. Har man inga barn är kanske bältesvarnare i baksätet ointressant. Vill man ändå köra själv kanske det inte är ett problem (eller för vissa tom en fördel) om den fått avdrag för filhållarassistant, autobroms osv.
Om det gjorde att NV200 blev mer eller mindre intressant vet jag inte.

Ja Honda Jazz är smart designad också. Biostolssits i baksätet - varför har inte alla bilar det?
Honda FRV är också en riktigt vettig bil, kanske lite gammal för TS dock, men att ha tre platser fram men ändå kunna nyttja hela bagageutrymmet är inte dumt.

E-nv200 och partner (som tidigare var det starkaste alternativet) har nästan exakt samma resultat i krocktester. Så då var det löst.

Däremot fick vi bilägare 13 mil räckvidd (0grader) på motorväg. Rätt jäkla dåligt för 40 kwh.

E-nv200 och partner (som tidigare var det starkaste alternativet) har nästan exakt samma resultat i krocktester. Så då var det löst.

Däremot fick vi bilägare 13 mil räckvidd (0grader) på motorväg. Rätt jäkla dåligt för 40 kwh.
13 mil är dåligt, men jag tror det är rätt realistiskt vad man kan vänta sig av de flesta skåpbilar och/eller äldre små elbilar har i verkligheten på vintern på 40kwh. Dålig aerodynamik och lite äldre teknik. (I hushållet har vi en DS3 e-tense, 2019, 50kwh batteri, samma teknik som en massa andra PSA/Stellantis, den har gjort 26 mil på sommaren som mest, på vintern max 15 mil. De äldre elbilarna är törstiga och minusgrader suger verkligen kraften ur batterierna, gäller inte bara lite äldre bilar tror jag.)

Ärligt, detta låter ju som ett skämt. Vem tillverkar en sån bil ? Och vilka korkbollar köper den ? Har folk blivit knäppa ?
Alla behöver inte 100 mils räckvidd och snabbladdning på 2 sek. Skulle tro att många hantverkare klarar sig utmärkt med 13 mils räckvidd.
Vi hade tidigare en MX-30 med 20 mils räckvidd på pappret. Vi saknade räckvidd exakt noll gånger på de tre åren. Och så slapp vi betala för ett svintungt batteri som bara släpats med.

Så bara för att bilen inte funkar för dagliga långresor är det absolut ingen dålig bil, men man måste veta vad man köper.

Ärligt, detta låter ju som ett skämt. Vem tillverkar en sån bil ? Och vilka korkbollar köper den ? Har folk blivit knäppa ?

Tjena!

Mercedes kollade igenom alla Sprinters som rullar i Europa (och servas på auktoriserade verkstäder) och kom fram till att runt 90% aldrig körs mer än 15 mil på en dag och då är det onödigt att köra runt med ett större batteri. Tyvärr hjälpte inte det när dom släppte den, för 90% av alla kunderna tyckte att räckvidden var kass, vilket var 15 mil blandad körning men eftersom dom till största delen går i städer så är räckvidden längre än så.

Det kan nog stämma att dom flesta bilresor är ganska korta. Men ibland vill man köra lite längre, och ha den friheten kvar. Det är väl därför dom utvecklat laddhybrider, ett bra koncept men ganska dyra bilar. Men att bara ha en ganska dyr elbil med kort räckvidd är ju väldigt begränsande. Köp då en billig bensinbil istället, dina utsläpp är ändå en fis i rymden.

Det kan nog stämma att dom flesta bilresor är ganska korta. Men ibland vill man köra lite längre, och ha den friheten kvar. Det är väl därför dom utvecklat laddhybrider, ett bra koncept men ganska dyra bilar. Men att bara ha en ganska dyr elbil med kort räckvidd är ju väldigt begränsande. Köp då en billig bensinbil istället, dina utsläpp är ändå en fis i rymden.
Ibland är ju dock rätt Relativt. Personligen ser jag det behovet 1-2 ggr per år och då är cirkel k tio min bort :)

Varför skall målaren som har ett upptagningsområde inom 5 mil från kontoret/hemmet och har lager/hämtning av material nära hemmet betala extra för ett batteri som tillåter resor över 15 mil utan laddning?
Varför skall vaktmästaren som behöver en bil för att frakta prylar inom universitetsområdet få en bil som kostar extra för högre räckvidd?
Och varför är de/deras arbetsgivare korkbollar som köper bilar anpassade till behovet?
Dessa bilar riktar sig inte mot fraktbolaget som kör last mellan Stockholm och Malmö. De köper något annat. Hoppas jag. Annars får de arga chaufförer.
Edit: elbilar är dessutom väldigt bra anpassade just till korta sträckor, till skillnad från förbrännare som mår dåligt av att aldrig bli varma. Och behöver knappt service, vilket kostar i stillestånd. En elbil kan alltså vara överlägsen i funktion.

Senast ändrad:
Varför skall målaren som har ett upptagningsområde inom 5 mil från kontoret/hemmet och har lager/hämtning av material nära hemmet betala extra för ett batteri som tillåter resor över 15 mil utan laddning?
Varför skall vaktmästaren som behöver en bil för att frakta prylar inom universitetsområdet få en bil som kostar extra för högre räckvidd?
Och varför är de/deras arbetsgivare korkbollar som köper bilar anpassade till behovet?
Dessa bilar riktar sig inte mot fraktbolaget som kör last mellan Stockholm och Malmö. De köper något annat. Hoppas jag. Annars får de arga chaufförer.
En lite äldre och billig bensinbil har inte sådana nackdelar och begränsningar. Så bara korkat att välja något annat. El eller laddhybrid väljer man såklart bara om det funkar lika bra, och inte är dyrare.

Se min edit. Det kan vara helkorkat att använda bensinbil för vissa ja.
Det är ju superhelkorkat att nödvändigtvis använda elbilar, speciellt med kort räckvidd. Alla smarta fattar ju att en betydligt billigare och lite äldre bensinbil är ett mkt bättre val.
Dom som vill kan ju betala en massa extra och få lida lite för miljön. :cool:😄

Det är ju superhelkorkat att nödvändigtvis använda elbilar, speciellt med kort räckvidd. Alla smarta fattar ju att en betydligt billigare och lite äldre bensinbil är ett mkt bättre val.
Har du provat att acca till 100 på 3 sekunder med en stor familjebil kommer du aldrig vilja ha en trött avgasbil igen.

Har du provat att acca till 100 på 3 sekunder med en stor familjebil kommer du aldrig vilja ha en trött avgasbil igen.
Jag har hellre en lite tröttare bil med färre begränsningar i övrigt.
Det är sällan jag planerar körningen så dåligt att 0-100 på 3s behövs.
För det är trots allt nödvändigheter och inte nöjen som verkar vara socialt accepterat i den här tråden.
Skäms att uppmuntra rolig körning!
#hittar_inte_emoji_på_stränga_farmor_fingret

Tjena!

Som hantverkare, budbilsföretagare m.m. vill du inte ha en bil som står stilla. Det kostar massor av pengar. Därav har man nya bilar med garanti där man får lånebil om något händer.
Alternativet är att ha extra bilar ståendes som också kostar pengar.

Jag ska bygga epa åt dottern, så det blir inköp av en VW polo inom kort 😅. Ser orimligt mycket fram emot att bygga den faktiskt, kommer att ha många roliga timmar i garaget även om en modern epa inte är krocket science att bygga med rotcart spärr.

Tillbaka
Topp