[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Har kört en Avensis Tor till Slovenien. Bra bilar! En av svärföräldrarnas tidigare. Tyvärr råkade en i den familjen parkera den på en sten. Det gillade den inte riktigt.det som är särskilt värt att undvika är bilar som efter kallstart satts snabbt i fart av någon ung man på hantverkaruppdrag.
nv200 som jag för övrigt tycker har ett attraktivt format, skulle jag killgissa är mer i den farozonen än en ceed. men en del tycks kommunägda, och kan förmodas körts mindre frenetiskt. kanske till och med i lugnaste laget om du nu oroar dig för partikelfilter.
den finns även elektrisk, med kort räckvidd.
en äldre avensis kombi med lågt ägarantal är också ett tråkigt men tryggt tips. man måste antagligen ner till nolltalet och för att få till ett direkt billigt inköp. men sönder går de i princip inte. buller? jajamensan.
när du tröttnar på det köps den av en firma som exporterar till afrika...
Ceed har också funnits i familjen och den går outtröttligt vidare. Låter som en trasig traktor men ger aldrig upp.
Har avensis på bevakning men de har varit lite dyra. Kanske får justera åren. Kör Max 2010 nu.
Fördelen med så gammal diesel är att de inte har lika mkt filter etc som kan strula heller :) sedan slits nog motorn lika illa dock. Märks bara inte lika tydligt.