Dags att byta gaffel?

Vippen

Aktiv medlem
Dags att byta gaffel?
Kära Happy!

Gaffeln på min trogne gamle Bombtrack, 4.200 mil på mätaren, har utvecklat en mindre smickrande hudåkomma. Jag gissar att det är någon form av delaminering som pågår, och att det bara är att bita i det sura gräset (som det brukar heta) och ersätta den innan den viker ihop sig, men jag provtrycker det här först, och cyklar under tiden vidare som om problemet inte fanns.

Nån som sett nåt liknande? Om så, diagnos och rekommendation?

Gaffelkrona 1.webp
Gaffelkrona 2.webp

Dags att byta gaffel?
Bombtrack har nog haft lite olika material i sina gafflar genom åren. Det där kanske är en aluminium-krona med kolfiberben? Är styrröret av metall (ta av topplocket och kolla om du inte vet), i så fall lär det vara aluminiumkrona. Kanske bara dåligt lackarbete. Delaminering brukar väl inte synas på ytan heller, det är det som är så lurigt med kolfiber.

Dags att byta gaffel?
Delaminering antyder kolfiber.
Det är ju dock inget som säger att det är fråga om delaminering av själva materialet. Rost under lack ser också ut sådär.

Edit: Eller korrosion av aluminium under lacken, om det exempelvis krupit in saltvatten över lång tid.

Edit 2: Oavsett är det väl läge att slipa bort lacken och kika. Är nog ingen bra idé att bara ignorera det där.

Dags att byta gaffel?
Det är ju dock inget som säger att det är fråga om delaminering av själva materialet. Rost under lack ser också ut sådär.

Edit: Eller korrosion av aluminium under lacken, om det exempelvis krupit in saltvatten över lång tid.

Edit 2: Oavsett är det väl läge att slipa bort lacken och kika. Är nog ingen bra idé att bara ignorera det där.
Det är TS som skriver delaminering. Förhoppningsvis vet hen vad det är för gaffelmaterial.
Men jag tycker också det ser ut som korrosion.

Tillbaka
Topp