[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

det som är särskilt värt att undvika är bilar som efter kallstart satts snabbt i fart av någon ung man på hantverkaruppdrag.

nv200 som jag för övrigt tycker har ett attraktivt format, skulle jag killgissa är mer i den farozonen än en ceed. men en del tycks kommunägda, och kan förmodas körts mindre frenetiskt. kanske till och med i lugnaste laget om du nu oroar dig för partikelfilter.

den finns även elektrisk, med kort räckvidd.

en äldre avensis kombi med lågt ägarantal är också ett tråkigt men tryggt tips. man måste antagligen ner till nolltalet och för att få till ett direkt billigt inköp. men sönder går de i princip inte. buller? jajamensan.

när du tröttnar på det köps den av en firma som exporterar till afrika...
Har kört en Avensis Tor till Slovenien. Bra bilar! En av svärföräldrarnas tidigare. Tyvärr råkade en i den familjen parkera den på en sten. Det gillade den inte riktigt.

Ceed har också funnits i familjen och den går outtröttligt vidare. Låter som en trasig traktor men ger aldrig upp.

Har avensis på bevakning men de har varit lite dyra. Kanske får justera åren. Kör Max 2010 nu.

Fördelen med så gammal diesel är att de inte har lika mkt filter etc som kan strula heller :) sedan slits nog motorn lika illa dock. Märks bara inte lika tydligt.

det som är särskilt värt att undvika är bilar som efter kallstart satts snabbt i fart av någon ung man på hantverkaruppdrag.
Den bästa bil jag haft gick sina 1500 första mil som demo-bil och hyrbil. Då ny manuell BMW som garanterat fått många fullvarvdragbingar från kall av unga gasglada biltestare och hyrbilsförare. Den rullar fortfarande efter 20 år och el bra bit över 30k mil.
Den sämsta bil jag haft hämtade jag ut ny och skötte minutiöst.

Påstår inte att kallvarvande är bra, men min erfarenhet är att det finns tre faktorer:
* Bilmärke/typ
* Tidigare ägare
* Måndagsexemplar/otur eller ej (eller om det är en fransk bil: otur att få ett exemplar tillverkat efter lunch. Eller före 10. )

Den tredje faktorn har nog störst påverkan tyvärr, men kan ju visa sig i historiken om tidigare ägare är öppna med den...

Jag har fått en ny jobb-bil nu, en diesel-Caddy. Ganska ren, line-assist, krock-varning och hastighetsvarning plus lite andra smågrejer Jag tycker inte det är så mycket som stör så länge man använder blinkers och håller hastigheten. Ni som klagar på att det är jobbigt att stänga av saker använder inte blinkers och kör för fort antar jag? :-)

Min lane-assist följer varenda asfaltslagning den kan hitta. Nästan så den rycker ratten ur handen.

Den bästa bil jag haft gick sina 1500 första mil som demo-bil och hyrbil. Då ny manuell BMW som garanterat fått många fullvarvdragbingar från kall av unga gasglada biltestare och hyrbilsförare. Den rullar fortfarande efter 20 år och el bra bit över 30k mil.
Den sämsta bil jag haft hämtade jag ut ny och skötte minutiöst.

Påstår inte att kallvarvande är bra, men min erfarenhet är att det finns tre faktorer:
* Bilmärke/typ
* Tidigare ägare
* Måndagsexemplar/otur eller ej (eller om det är en fransk bil: otur att få ett exemplar tillverkat efter lunch. Eller före 10. )

Den tredje faktorn har nog störst påverkan tyvärr, men kan ju visa sig i historiken om tidigare ägare är öppna med den...
ja att köpa fabriksny bil är även det lite som grisen i säcken. undantag toyota?

Jag har fått en ny jobb-bil nu, en diesel-Caddy. Ganska ren, line-assist, krock-varning och hastighetsvarning plus lite andra smågrejer Jag tycker inte det är så mycket som stör så länge man använder blinkers och håller hastigheten. Ni som klagar på att det är jobbigt att stänga av saker använder inte blinkers och kör för fort antar jag? :-)
Med en VW är det ointressant om man kör för fort eller inte, för bilens uppfattning om vilken hastighetsgräns som gäller har bara i undantagsfall någon relation till verkligheten.
För Caddy är väl fortfarande en VW? Vissa arbetsbilar med VW-logga är ju numera förklädda Fordar, men tror inte Caddy är en sån? Det är väl Amarok och Transporter typ.
Men lane Assist har jag sällan problem med (sedan jag bytte bort V60:n). Den hanterar skarvar och annat snyggt.

Med en VW är det ointressant om man kör för fort eller inte, för bilens uppfattning om vilken hastighetsgräns som gäller har bara i undantagsfall någon relation till verkligheten.
För Caddy är väl fortfarande en VW? Vissa arbetsbilar med VW-logga är ju numera förklädda Fordar, men tror inte Caddy är en sån? Det är väl Amarok och Transporter typ.
Men lane Assist har jag sällan problem med (sedan jag bytte bort V60:n). Den hanterar skarvar och annat snyggt.
Körde en Toyota för ett tag sen. Satte man farthållaren på 70 på 70-väg så larmade "du kör för fort" OFTA.
Den gled regelmässigt upp i 72 varje nedförsbacke den hittade och då den larmade så fort den passerade 70 i mer än några enstaka sekunder så blev det många larm.
Kul också att den inte hade någon känsla för vilket håll hastigheten var på väg.
Om man släppt gasen i god tid inför en hastighetssänkning (skyltad) men kanske rullade förbi 60 skylten med 63 på mätaren men sjunkande så skulle den så klart också larma.

Hur stort värde lägger ni på servicebok? Många som ”servat själva” i prisklassen.
Beror helt på vilka tidigare ägare är. Den kan mycket väl vara bättre skött än på verkstad. Men det är också vanligt att den inte servats alls på några år med det som ursäkt.
Bedöm ägaren, har hen haft den länge, och kan man visa kvitto på oljeinköp och filterinköp? Allt beställs väl på nätet så bevis borde finnas i telefonen...
I prisklassen du letar är det nog svårt att kräva fullservice hela vägen, ännu mindre på märkesverkstad.

Körde en Toyota för ett tag sen. Satte man farthållaren på 70 på 70-väg så larmade "du kör för fort" OFTA.
Den gled regelmässigt upp i 72 varje nedförsbacke den hittade och då den larmade så fort den passerade 70 i mer än några enstaka sekunder så blev det många larm.
Kul också att den inte hade någon känsla för vilket håll hastigheten var på väg.
Om man släppt gasen i god tid inför en hastighetssänkning (skyltad) men kanske rullade förbi 60 skylten med 63 på mätaren men sjunkande så skulle den så klart också larma.
Då har du dessutom ganska säkert aldrig ens kört för fort, för bilen varnar utifrån mätarfart.
Jag förstår inte riktigt varför moderna bilar inte visar exakt hastighet utan räknar varv på hjulen utan att veta exakt dimension eller lufttryck. Och lägger på marginal ifall man bytt till dumperhjul.
Nästan alla nya bilar har en GPS i någon form, använd den. Så kan hjulmätare vara en fallback när ryssen drar igång eller annat stör.
Min gräsklippare vet på centimetern var den är, men min bil visar nästan 10% fel på viktiga data...

Beror helt på vilka tidigare ägare är. Den kan mycket väl vara bättre skött än på verkstad. Men det är också vanligt att den inte servats alls på några år med det som ursäkt.
Bedöm ägaren, har hen haft den länge, och kan man visa kvitto på oljeinköp och filterinköp? Allt beställs väl på nätet så bevis borde finnas i telefonen...
I prisklassen du letar är det nog svårt att kräva fullservice hela vägen, ännu mindre på märkesverkstad.
Japp, kan hålla med, bra poäng med kvitton.

Tankar om en bil som lagats mycket? Tyder det på strul eller positivt?

Om bilen visar 10% för hög hastighet så mäter den väl även körsträckan 10% för lång, dvs bränsleekonomin ser bättre ut än vad den egentligen är.
Om jag tar på mig foliehatten förstår jag precis varför de inte fixar problemet eftersom bra bränsleekonomi (på pappret) är ett bra försäljningsargument?

Vår första Forester hade 128km/h mätarfart i 110 km/h gps-fart... Innebär det att den hade över 10% kortare körsträcka än mätaren visade med?

Teslan är väldigt exakt. Misstänker att den kalibrerar mot gps.

Japp, kan hålla med, bra poäng med kvitton.

Tankar om en bil som lagats mycket? Tyder det på strul eller positivt?
Blir väl samma "det beror på"-svar där. Det kan bero på att ägaren snabbt åtgärdat minsta problem. Eller på att det är ett måndagsex som lagats dåligt så behövt lagas 10 ggr.
Det beror nog lite på vad som är lagat. Men positivt om ägaren är öppen med det. En bil som "gått som en klocka, inga problem alls, går lätt 100000 mil till vettu" skulle jag kanske vara mer försiktig med än med en bil som "ja den sliter lite på hjulen så du bör nog göra en hjulinställning, men jag bytte bromsarna i vintras för de kärvade".

Om bilen visar 10% för hög hastighet så mäter den väl även körsträckan 10% för lång, dvs bränsleekonomin ser bättre ut än vad den egentligen är.
Om jag tar på mig foliehatten förstår jag precis varför de inte fixar problemet eftersom bra bränsleekonomi (på pappret) är ett bra försäljningsargument?
Inte nödvändigtvis, det är många år sedan de är hängde ihop mekaniskt. Hastighetsmätaren får aldrig visa för lågt, därför har de så klart marginal för alla tillåtna hjul och sedan lite till. Sträckan kan man ju faktiskt göra en bättre approximation på genom att anta medelstora hjul då blir väl felmarginalen ungefär hälften så stor, men slår åt båda hållen. (Eller så tar man GPS och möter rätt...) Vet inte hur de gör i verkligheten.

10% var lite högt, men vid 90 är det minst 5 km/h (6%) på i princip alla bilar jag testat. Kollar ofta när jag hyr bil, för jag är en sån där knaspelle som vill veta hur fort jag kör.

Min gräsklippare vet på centimetern var den är, men min bil visar nästan 10% fel på viktiga data...
Jag har för mig att det ännu en av alla EU-regler som säger (ungefär):
Hastighetsmätaren får aldrig visa för låg hastighet med ngn av de däcksdimensioner den är typad med.

<REDIGERAT>
Du har själv redan skrivit samma sak ovan

Jag har för mig att det ännu en av alla EU-regler som säger (ungefär):
Hastighetsmätaren får aldrig visa för låg hastighet med ngn av de däcksdimensioner den är typad med.
Precis, och då funkar ju GPS utmärkt. Varvräknare på hjulen not so much. På 60-talet var det det bästa som fanns, men nu har många bilar mycket bättre koll än så.

Min fru ska bilpendla från och med september, 45 km enkel väg, 3-4 dagar i veckan. Cirka 13 av dessa är motorväg, resten är landsväg. Familjen, två vuxna och fyra döttrar under 9 år, har hittills klarat oss på en bil men känner nu behov av en till. Vi skulle antagligen kvalificera oss för det nya elbilsbidraget varför det känns rimligt att köpa en elbil. Budget tänker jag mig, innan bidrag, gärna en bit under 200 000. Bilen kommer i stort sett aldrig laddas någon annanstans än hemma.

Nissan Leaf verkar man kunna få en hyfsat ny och lågmilad för strax över 150 000 om man letar runt lite. Är det ett vettigt alternativ?

Är en Renault Zoe outhärdlig att köra för mig som mäter 192 cm? Får ens ett barn plats bakom förarsätet om jag drar stolen dit jag vill ha den?

Peugeot e-208 eller e-2008 går att få inom budget. Citroen e-c4 likaså. Vi har i dag en Citroen och är trots detta inte livrädda för franska bilar som en del verkar vara...

Något att säga om alternativen, eller några andra förslag?

Min fru ska bilpendla från och med september, 45 km enkel väg, 3-4 dagar i veckan. Cirka 13 av dessa är motorväg, resten är landsväg. Familjen, två vuxna och fyra döttrar under 9 år, har hittills klarat oss på en bil men känner nu behov av en till. Vi skulle antagligen kvalificera oss för det nya elbilsbidraget varför det känns rimligt att köpa en elbil. Budget tänker jag mig, innan bidrag, gärna en bit under 200 000. Bilen kommer i stort sett aldrig laddas någon annanstans än hemma.

Nissan Leaf verkar man kunna få en hyfsat ny och lågmilad för strax över 150 000 om man letar runt lite. Är det ett vettigt alternativ?

Är en Renault Zoe outhärdlig att köra för mig som mäter 192 cm? Får ens ett barn plats bakom förarsätet om jag drar stolen dit jag vill ha den?

Peugeot e-208 eller e-2008 går att få inom budget. Citroen e-c4 likaså. Vi har i dag en Citroen och är trots detta inte livrädda för franska bilar som en del verkar vara...

De sistnämnda PSA-bilarna känns ungefär tusen gånger trevligare än en gammal Zoe eller Leaf. Utan att ha djupdykt i statistiken så är min bild att el-PSA-bilarna funkar rätt bra över tid.

Även Mazda MX-30 med sitt lilla batteri torde väl utan problem klara 90 km även vintertid? (Visst var det @Fattiglapp som haft en sån?) och är både billig och riktigt trevlig invändigt. Om det räcker att pendlingen fixas och inga längre resor behöver klaras av alltså.

Kan slänga in e-up (efter 2020 typ eller något tidigare har de större batteri). Borde klara sig med god marginal och du kan hitta en för strax över 100’ före bidrag. Säljs även som seat mii och något mer

Kan slänga in e-up (efter 2020 typ eller något tidigare har de större batteri). Borde klara sig med god marginal och du kan hitta en för strax över 100’ före bidrag. Säljs även som seat mii och något mer
Jag provkörde en sån en gång och minns det som att stolen var som en brassestol från Preem och ljudnivån i samma klass som Flumeride på Liseberg. Men kan man leva med det så är det kanske en funktionell pytteliten bil?

De sistnämnda PSA-bilarna känns ungefär tusen gånger trevligare än en gammal Zoe eller Leaf. Utan att ha djupdykt i statistiken så är min bild att el-PSA-bilarna funkar rätt bra över tid.
Håller med. De bilarna skapar ju i alla fall lite habegär, men vet inte om det är att gå mer på känsla än förnuft. Å andra sidan är känslan inte oviktig.

Fått känslan av att det mer är att betrakta som en stadsbil. Denna bil kommer främst gå på 70-110-vägar. Men får väl försöka hitta någon att prova och se om det vore ett alternativ.

Fått känslan av att det mer är att betrakta som en stadsbil. Denna bil kommer främst gå på 70-110-vägar. Men får väl försöka hitta någon att prova och se om det vore ett alternativ.
Det finns en väldigt entusiastisk Facebookgrupp där folk åker till Grekland med dem (den vill man nog inte vara andra ägare av dock). De verkar lyriska. Själv kan jag leva med mycket om det gör 100 tkr på priset :) men det är nog väldigt olika. Och varje dag kan vara segt.

Ja för den som har gett upp om all glädje i livet är den ett vettigt alternativ.
Den är outhärdlig för mig som är 170, den är outhärdlig för alla... Såg någon som köpt en för runt tusenlappen efter elbilspremie, där börjar den väl bli prisvärd.

Vi har nöjda med vår Mazda MX-30, såg att den nämnts, för just sådan användning. Bara 20 mil WLTP, men det räcker gott om den skall gå 90 km per dag. Bortsett från räckvidd är bilen i en helt annan klass än Zoe m fl. Försökte hitta någon att föreslå på blocket, men med tanke på att vår med ca 2500 mil på mätaren utan några fel gick för runt 120k på KVD verkar blocketpriserna tokiga. Eller så har priset ökat rejält på två år, men det tror jag knappast?

Ja för den som har gett upp om all glädje i livet är den ett vettigt alternativ.

Den är outhärdlig för mig som är 170, den är outhärdlig för alla... Såg någon som köpt en för runt tusenlappen efter elbilspremie, där börjar den väl bli prisvärd.

Vi har nöjda med vår Mazda MX-30, såg att den nämnts, för just sådan användning. Bara 20 mil WLTP, men det räcker gott om den skall gå 90 km per dag. Bortsett från räckvidd är bilen i en helt annan klass än Zoe m fl. Försökte hitta någon att föreslå på blocket, men med tanke på att vår med ca 2500 mil på mätaren utan några fel gick för runt 120k på KVD verkar blocketpriserna tokiga. Eller så har priset ökat rejält på två år, men det tror jag knappast?
Fick du den bilen för 120 för två år sedan är nog sanningen tyvärr att priserna stigit rejält sedan dess. Jag har haft halvkoll på blocket under flera månader för att ha ett hum på hur priserna ligger och så lågt har jag knappast sett någon av aktuella bilar för, såvida de inte gått en bra bit över 10k mil.

Hur stort värde lägger ni på servicebok? Många som ”servat själva” i prisklassen.
Köpte nyligen en 3 år gammal caddy att ha som cykelbil. En målare hade haft den på leasing med servicavtal hos VW. Digital servicebok (kollades inte) men kvitton på alla servicar från VW-åf fint sparade i pärmen.
Tyckte kupefläkten var lite klen nu i värmen, så jag tog ut kupéfiltret för att kolla. Det var helt igenkloggat av björkfrön och annat mög. Garantert aldrig bytt.. 😄
Man får ju hoppas att dom bytt oljan i alla fall.

Fick du den bilen för 120 för två år sedan är nog sanningen tyvärr att priserna stigit rejält sedan dess. Jag har haft halvkoll på blocket under flera månader för att ha ett hum på hur priserna ligger och så lågt har jag knappast sett någon av aktuella bilar för, såvida de inte gått en bra bit över 10k mil.
Nej, men vår bil såldes på KVD för det när vi lämnat tillbaka den. Men köparen hade nog tur i att det lades ut flera av den underskattade modellen samtidigt.
Å andra sidan har ju Blocket-bilarna en sak gemensamt, att de inte är sålda.
Hade leasingbolaget erbjudit oss att köpa loss den för 150k hade vi inte tvekat en sekund, men de var ointresserade. Synd för dem.
Edit: jag gillar modellen för att det är en rätt "lyxig" (jämfört med konkurrenterna) bekväm bil. Och för att många köper elbilar med stora tunga dyra batterier helt i onödan. Men med 20 mil WLTP och 50 kW "snabbladdning" skall den ju vara billig för att vara intressant. Den är ju mer begränsad än många alternativ. Perfekt pendlarbil i stan men urusel långresebil, så duger bara som andrabil.

Senast ändrad:
Snart tid för att beställa ny förmånsbil, har en Kia EV9 nu och kravet är 7 sitsig elbil. Finns det några nya alternativ som inte drar iväg mer i pris? Tesla och kinesiska märken är ej intressanta

Klurat på om det kommer en Kia pv7 snart?
Kan boka in dig på en förhandsvisning av Skoda Peaq i Gävle om du vill. El och 7-sits uppfyller den, inte heller Tesla eller kinesisk.

Synd att HVO100-priset är kvar på helt astronomiska nivåer. Lite tragikomiskt att man känner sig tvungen att tanka fossilt för att råoljepriset är högt (vilket jag antar är anledningen att HVO är dyrt).

Här kommer en kluring för experterna. Platsar nästan i tråden.
Gammelbilen, Z4 -09, har larm. Det har nu falsklarmat sådär 7-8 gånger, kanske inget ovanligt för en gammal bil. Men samtliga falsklarm, utan undantag, har skett på en och samma parkeringsplats. Och där går larmet sådär varannan gång jag parkerar. Ingen annan stans har den falsklarmat någonsin.
Det är en välbesökt parkering på ett stadstorg dagtid, så det är knappast inbrottsförsök varannan gång jag parkerar där.
Vad är förklaringen?
Någon spränger under marken så bara min bil reagerar? Knappast. Det är en bit till närmsta större arbete och då borde fler reagera?
Någon går och slår på just min bil? Nej, för larmet har ibland gått igång efter 20s när jag fortfarande ser bilen.
BMW-häxans vålnad startar larmet för att straffa allt EPA-folk som förstör sina BMWs? Mest troligt av alternativen, men tror att jag hade känt kalla kårar när jag parkerar då.

Jag är öppen för andra ideer.
Vad kan detta handla om?
Och om det är häxan, var hittar jag en exorcist?

Senast ändrad:
Här kommer en kluring för experterna. Platsar nästan i tråden.
Gammelbilen, Z4 -09, har larm. Det har nu falsklarmat sådär 7-8 gånger, kanske inget ovanligt för en gammal bil. Men samtliga falsklarm, utan undantag, har skett på en och samma parkeringsplats. Och där går larmet sådär varannan gång jag parkerar. Ingen annan stans har den falsklarmat någonsin.
Det är en välbesökt parkering på ett stadstorg dagtid, så det är knappast inbrottsförsök varannan gång jag parkerar där.
Vad är förklaringen?
Någon spränger under marken så bara min bil reagerar? Knappast. Det är en bit till närmsta större arbete och då borde fler reagera?
Någon går och slår på just min bil? Nej, för larmet har ibland gått igång efter 20s när jag fortfarande ser bilen.
BMW-häxans vålnad startar larmet för att straffa allt EPA-folk som förstör sina BMWs? Mest troligt av alternativen, men tror att jag hade känt kalla kårar när jag parkerar då.

Jag är öppen för andra ideer.
Vad kan detta handla om?
Och om det är häxan, var hittar jag en exorcist?
Borde väl egentligen vara i bilmeks-tråden. Men hur mår batteriet? Nästan alltid när sånt där mystiskt börjar inträffa så är det första tecknet på att batteriet börjar bli dåligt. Men visst, lite mysko att det bara sker på just den platsen.

Borde väl egentligen vara i bilmeks-tråden. Men hur mår batteriet? Nästan alltid när sånt där mystiskt börjar inträffa så är det första tecknet på att batteriet börjar bli dåligt. Men visst, lite mysko att det bara sker på just den platsen.
Aha har missat att det finns en sådan. Hör bättre hemma där ja. Jag ställer frågan där så dödar vi den här.

Snart är en ny vägsnigel född.
IMG_0128.webp

Hyundai Ioniq Electric med 28kWh batteriet verkar många tycka ett en trevlig bil. Inget för långresor och lite under radarn så den kanske är prisvärd?

Extremt snål så den går längre än en Leaf 30kWh t.ex

Tillbaka
Topp