Tour de France, 2026, 4-26 juli

Tror vi verkligen att UCI kommer slumpmässigt välja ut världsmästarens cykel för vägning?
Jag kan inte hur proceduren ser ut vad gäller vägning av cyklar. Om något borde väl toppåkarna cyklar kollas hårdare än hjälpryttarnas.

Edit: Wiebes är ju dessutom inte direkt någon dussincyklist även om hon förstås inte har med totalen att göra.

Jag kan inte hur proceduren ser ut vad gäller vägning av cyklar. Om något borde väl toppåkarna cyklar kollas hårdare än hjälpryttarnas.

Edit: Wiebes är ju dessutom inte direkt någon dussincyklist även om hon förstås inte har med totalen att göra.
Tyvärr tror jag att det är hårdare för damerna med regler än för herrarna, speciellt när det rör det absoluta toppskiktet som Pogacar. Det här är såklart bara spekulationer men om man tar en högprofilerad damcyklist blir det (tyvärr) färre rubriker och sura miner men man kan fortfarande hävda att man efterlever regelverket som man ska genom att peka på det. Min mest pessimistiska tanke är att det finns en del pengar på spel om man skulle diska världsmästaren (herrar) för 20 gram, antingen mutor eller bara ”förlorade inkomster” för UCI/Touren..

Jag hoppas jag har fel såklart men UCI/cykelsporten i stort känns inte så ren varken dopingmässigt eller kring mutor osv. Precis som med FIFA och fotbollen tyvärr. Så cykelsporten är inte ensam i detta.

Sen med det sagt skulle Pogacar göra något uppenbart regelbrott framför kamerorna tex eller om det avslöjas i internationella medier kring en dopingskandal skulle det såklart bli böter och straff från UCI. Dumma är dom inte.

Men just slumpmässiga kontroller är väl känt att stjärnorna får en bokad tid med dopingkontrollanterna, á la ”aha är du inte hemma då? nej men då bokar vi om, vad sägs om 4 veckor framåt?”, medan bottenskrapet/no name-cyklisterna och mindre lag jagas med blåslampa och inte får veta något i förväg.

Så gällande vägning tror jag nog att Pogacar klarar sig ifrån. Vill UCI markera tar dom nog en lagkamrat som högst.

Sen med det sagt skulle Pogacar göra något uppenbart regelbrott framför kamerorna tex eller om det avslöjas i internationella medier kring en dopingskandal skulle det såklart bli böter och straff från UCI. Dumma är dom inte.

Men just slumpmässiga kontroller är väl känt att stjärnorna får en bokad tid med dopingkontrollanterna, á la ”aha är du inte hemma då? nej men då bokar vi om, vad sägs om 4 veckor framåt?”, medan bottenskrapet/no name-cyklisterna och mindre lag jagas med blåslampa och inte får veta något i förväg.

Så gällande vägning tror jag nog att Pogacar klarar sig ifrån. Vill UCI markera tar dom nog en lagkamrat som högst.
Har du något som backar upp påståendet om dopningskontrollanterna?

Och om UCI inte vill ta stjärnorna, varför plockade de världens överlägset bästa spurtare i girot?

Har du något som backar upp påståendet om dopningskontrollanterna?

Och om UCI inte vill ta stjärnorna, varför plockade de världens överlägset bästa spurtare i girot?
Inget exakt om det där med datumen i förväg, det är från minnet. Minns inte vart jag läst/hört det exakt. Men att UCI inte vill fånga de stora stjärnorna är ju känt sedan innan, iallafall enligt boken ”The Secret Race”:

Inget exakt om det där med datumen i förväg, det är från minnet. Minns inte vart jag läst/hört det exakt. Men att UCI inte vill fånga de stora stjärnorna är ju känt sedan innan, iallafall enligt boken ”The Secret Race”:
UCI verkar inte själva utföra testerna längre: https://www.uci.org/anti-doping/192SPNKHvmPJkgVl6M6eNq

Dessutom utförs väl en icke försumbar del av OOC-testerna av de nationella förbunden, typ Antidoping Sverige, som absolut inte står under UCI.

Sen ska man förstås inte leva i någon illusion av att cyklingen är fri från dopning. Hamiltons tid var dock för ett par decennier sen och berättelserna han har från sin tid är i mina ögon inte jättestarka som "bevis".

UCI verkar inte själva utföra testerna längre: https://www.uci.org/anti-doping/192SPNKHvmPJkgVl6M6eNq

Dessutom utförs väl en icke försumbar del av OOC-testerna av de nationella förbunden, typ Antidoping Sverige, som absolut inte står under UCI.

Sen ska man förstås inte leva i någon illusion av att cyklingen är fri från dopning. Hamiltons tid var dock för ett par decennier sen och berättelserna han har från sin tid är i mina ögon inte jättestarka som "bevis".
Visst är boken och berättelserna från den från en svunnen tid. Men UAE har ju tex Mauro Gianetti från den tiden som CEO för sitt lag. Som du vet så kollapsade han i ett race av matförgiftning. Eller allergier. Absolut inget injicerat syrehöjande experimentellt blodsubstitut inblandat.

Visst är boken och berättelserna från den från en svunnen tid. Men UAE har ju tex Mauro Gianetti från den tiden som CEO för sitt lag. Som du vet så kollapsade han i ett race av matförgiftning. Eller allergier. Absolut inget injicerat syrehöjande experimentellt blodsubstitut inblandat.
Som sagt, jag lever inte i någon illusion av att cyklingen är ren. Det jag var intresserad av var om du har någon trovärdig källa som "bevisar" att de aktiva nu bokar tid hos dopningskontrollanterna som genomför OOC-tester.

Som sagt, jag lever inte i någon illusion av att cyklingen är ren. Det jag var intresserad av var om du har någon trovärdig källa som "bevisar" att de aktiva nu bokar tid hos dopningskontrollanterna som genomför OOC-tester.
Fattar. Återkommer om jag stöter på det igen. Tills dess får du kasta det åt sidan som spekulationer från min sida.

Nä alla cyklar kollas inte, det är slumpen som avgör (officiellt) vems cykel som blir kollad när. Vore sjukt om dom vägde etappens segrares cykel innan start. Då hade jag fått vatten på mina kvarnar minst sagt. ;)
På tempoetapperna på de stora etapploppen väger och mäter de alla cyklar innan start (enligt vad jag tyckt mig se från tvbilderna).

Jo åtminstone inför lagtempoetapper brukar de väga alla cyklar, så nog troligt det samma individuellt tempo. Var väl på Vueltan förra året (?) där det blev så struligt med invägningen så flera team fick göra flygande start i princip, iväg direkt efter kommit upp på rampen.

Är de nån annan här som har nåt Fantasy lag och isf var?

Ang Mads, jag valde att ta han i mitt Fantasy lag på FirstcCycling för de första 9 etapperna (man kan byta lag o placeringar på vilodagen) men kanske inte som en vinnare
Höll på med sånt under andra halvan av 1990-talet. Tar för mkt tid för att jag ska tycka det är värt det numera.

Strul i början för många visst.
Caja Rual: siste gubbe inte riktigt med i start och kommer inte in på rulle
Picnic PostNL: Warrren Barguil släpper, laget får vänta på honom
Q365: strul med sladd för radion? Innan start åtminstone..

Har jag missat något?

Med risk för skämskudde, men det är alltså lagtempo idag? Visste inte att det fanns. Trodde bara det var en och en som gällde. Ska se om jag lyckas lista ut hur tiderna/poängen räknas nu när alla kör samtidigt. Men om någon snäll själ här inne vill förklara som att jag vore fem år gammal är jag evigt tacksam.

"Normalt" tar man tiden på 4:e man i laget. Men nytt nu är att de kör med individuell tid för var och en. Dvs de tar tiden för laget på första man. Blir ju lite speciellt då man kan lägga upp loppet väldigt olika. En del sparar ju helt på sin bäste åkare till sista backarna

I vanligt individuellt TT får man inte ligga på rulle på andra om man kommer ikapp men hur är det nu? Såg ut som att det precis skedde? Men kanske såg fel på färgerna.

Nej det ska vara samma. Sista km gäller inte 30-metersregeln. Men där var det ju 1.5 km kvar, så borde inte varit ok. Får väl se om det blir någon bestraffning här. Men känns som det av nån anledning inte efterlevs lika hårt längre som det gjorde förr. Rätt konstigt.

EF har ju ett damlag som heter EF Education-Oatly. Vore det inte riktigt fint med ett helsvenskt lag? Iallafall helsvenskt med sponsorerna och hemmabas, kanske inte cyklisterna då.. där ligger vi ju efter. AstraZeneca-Oatly-BankID rullar ju lätt på tungan! Eller typ SKF-Clas Ohlson? Ska ringa lite folk och pitcha nu..

Edit: POC-EQT! Där har vi det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp