Norm för hjuldiameter för cyklande med barnsäte

Valema

Medlem
Jag hade en 80-tals cykel med bockstyre och satte ett barnsäte på, och barn. Framhjulet fick så lite friktion. En gång välte cykeln med barnet. Jag tycker det borde finnas normer, kanske matematiskt baserade, på max storlek på en cykel med barnsäte. Detta borde beräknas utifrån förarens längd och vikt. T.ex. borde jag med 172 cm, 65-70 kg max få ha 24 tums-cykel... det är jädrigt ostabilt annars.

Socialstyrelsen och Trafikverket borde utveckla standarder...
All vikt på framhjulet betyder bekymmer, och "80-tals cykel med bockstyre" låter inte bra.

Jag hade en 80-tals cykel med bockstyre och satte ett barnsäte på, och barn. Framhjulet fick så lite friktion. En gång välte cykeln med barnet. Jag tycker det borde finnas normer, kanske matematiskt baserade, på max storlek på en cykel med barnsäte. Detta borde beräknas utifrån förarens längd och vikt. T.ex. borde jag med 172 cm, 65-70 kg max få ha 24 tums-cykel... det är jädrigt ostabilt annars.
Det är individers misstag som är basen för naturligt urval och lärdom åt andra. Myndigheter är ineffektiva, kostar pengar och skapar onödig byråkrati.

Trevlig fredag!
1000003585.webp

Socialstyrelsen och Trafikverket borde utveckla standarder...
All vikt på framhjulet betyder bekymmer, och "80-tals cykel med bockstyre" låter inte bra.
Ursäkta, men i mitt fall var det brist av vikt på framhjulet samt ökad vikt på bakhjulet... brukar inte barnsäten sitta över bakhjulet? Så var det för mig i alla fall. Ja Socialstyrelsen och Trafikverket.

Det är individers misstag som är basen för naturligt urval och lärdom åt andra. Myndigheter är ineffektiva, kostar pengar och skapar onödig byråkrati.
Skapar de byråkrati? Med dagens datorer borde man kunna simulera en "forsa" som lastar bebis på sin cykel... och se vad friktionen blir osv

Du skrev att du hade en cykel med bockstyre och satte ett barnsäte på. Det betyder ju förstås inte att du använde barnsätet, som du satt på bockstyret, men man ska inte märka ord.

Du skrev att du hade en cykel med bockstyre och satte ett barnsäte på. Det betyder ju förstås inte att du använde barnsätet, som du satt på bockstyret, men man ska inte märka ord.
Jag kunde inte korrigera min text, det jag dock menade var:
Jag hade en 80-tals cykel (med bockstyre) och satte ett barnsäte på (cykeln, bak)

Så någon myndighet borde säga åt dig att inte cykla med barnstol för att du inte vet hur man gör? Kan du inte bara sluta självmant nu när du märkt att det går dåligt?

Det har ingenting med hjuldiameter att göra. Stabiliteten med en barnsits bakpå avgörs av hjulbasen. Eller snarare kedjestagens horisontella längd. På en racer med korta kedjestag hamnar barnets masscentrum en bra bit bakom bakaxeln, vilket leder till längre vikt på framhjulet. Värre i uppförsbackar också.

Jag har kört med ôngen där bak på min fixie (en BLB Track först och sen en Bianchi Pista), och det är sketchy som fan. Bancykelgeometri är inte gjord för att skjutsa barn på. Man får se till att luta sig framåt för att lägga mer vikt på framhjulet. Oväxlade cyklar utan frihjul är inte heller optimala ur ett skjutsa barn-perspektiv, särskilt inte i Göteborg, men det är ett separat problem.

En normie-cykel har kedjestag som är åtskilliga centimeter längre än en landsvägscykel. Det gör att barnets vikt hamnar på bakaxeln, eller åtminstone inte lika långt bakom den. Det gör stor skillnad för cykelns beteende.

Kan tillägga att bredare däck också gör stor skillnad på barnsitsupplevelsen. Jag hade inte velat skjutsa barn på en cykel med mindre än 28 mm, helst 35 mm eller upp.

Varför inte? Spelar väl inte så stor roll vilket styre man har.

Finns ju en del gravel cyklar som är rätt mycket längre än klassiska landsvägsräcers.

För att cykeln är svårare att kontrollera med bockstyre, säkert när den blir mycket baktung med sits och barn helt bak.

problemet löses alternativt med att barnet sitter framför föräldern. denna del av cykelsitsmarknaden har varit begränsad ett tag, men numera finns åter ett gott utbud.

att sitta fram föredras av barnet big time. först om ett andra barn skall med tillkommer en sits baktill. konkurrensen bland barnen om den platsen är noll.

och ja, bockstyre är vanskligt i sammanhanget, och en lägre ram och pakethållare underlättar.

Man kan så klart göra som i drag racing, och använda stödhjul bak (alltså långt bakom bakhjulet). Så länge man har bra balans tillför ju framhjulet ändå bara rullmotstånd, så ren bonus om det lyfter.

Lagstadgat, så klart. Gärna med en egen nystartad myndighet som övervakar, det finns många städer som behöver en egen myndighet.

Ursäkta, ett ganska begränsat ämne som detta, kanske inte behöver tas upp bland myndigheter, jag använde ordet "norm" för att det här borde tas upp, och nu har vi gjort det. tack, mvh Abdullah Valter Ekholm

problemet löses alternativt med att barnet sitter framför föräldern. denna del av cykelsitsmarknaden har varit begränsad ett tag, men numera finns åter ett gott utbud.

att sitta fram föredras av barnet big time. först om ett andra barn skall med tillkommer en sits baktill. konkurrensen bland barnen om den platsen är noll.

och ja, bockstyre är vanskligt i sammanhanget, och en lägre ram och pakethållare underlättar.

Det här påminner litet grann om det gamla svaret på frågan "Hur gör man trafiksäkrare bilar?" och där svaret är "Enkelt, man sätter föraren oskyddad längst fram, utanför bilen"... :-)

Problemet är nog inte cykelstyret, utan att en nerlastad "racer" av 80-talsmodell ("kamrersracer") är allmänt olämplig, fastän den ofta byggdes på en standardram. Skall man asa på 20-30 kg extra (barnen, stolarna och kassen med deras byling kan nog bli såpass) vill det ju till att cykeln spårar bra och man kan hantera sin cykel och kan stå över den i alla lägen. Att svinga benet runt sadeln med någon i baksits gör man bara en gång..

För att cykeln är svårare att kontrollera med bockstyre, säkert när den blir mycket baktung med sits och barn helt bak.
Lite svårare än en MTB i skogen kanske. Men jämfört med en klassisk herrcykel typ skeppshult tycker jag inte att min gravel är svårare att kontrollera. Inte tungt lastad heller. En tungt lastad herrcykel har typ ingen tyngd alls på framhjulet och svänger rätt kasst.

Det funkar ju bra på alla cyklar som någon vettig människa fått för sig att testa.
Efter att ha sett 1000tals och 99.9% cykla utan problem på 28'' så går vi genast på trollningen att hjulen är problemet?

Lite svårare än en MTB i skogen kanske. Men jämfört med en klassisk herrcykel typ skeppshult tycker jag inte att min gravel är svårare att kontrollera. Inte tungt lastad heller. En tungt lastad herrcykel har typ ingen tyngd alls på framhjulet och svänger rätt kasst.
Rent nys att ett bockstyre i sig skulle vara svårare att kontrollera med ett barn bakpå. Berk borde veta bättre, men så ser den mtb-centrerade vyn ofta ut. Att om man inte har ett 70 cm brett styre att bröta med, är kraschen bara en tidsfråga.

Det funkar ju bra på alla cyklar som någon vettig människa fått för sig att testa.
Efter att ha sett 1000tals och 99.9% cykla utan problem på 28'' så går vi genast på trollningen att hjulen är problemet?
När man leder cykeln blir framhjulet lätt och får svagt fäste. En lägre cykel är lättare att pressa ner när man leder den, med barnsits

Har trådskaparen en bild på sin cykel med barnstol? Satt det någon vuxen på cykeln när den välte eller satt barnet själv med cykeln på stödet?

Har trådskaparen en bild på sin cykel med barnstol? Satt det någon vuxen på cykeln när den välte eller satt barnet själv med cykeln på stödet?
Jag har inte kvar cykeln. Det var en vanlig 80-talscykel fast med bockstyre, något för stor för mig... däcken var av en lite mindre landsvägsprofil, 3 cm kanske man kan säga, sitsen var Hamax, barn satt i sitsen. Jag ledde cykeln med stödet uppe. Marken kan ha varit sluttande, minns ej. Ingen skadades, sitsen hade skydd på sidorna om barnets huvud

Man dock notera att på den tiden cyklar användes av olika bud, så var det ganska vanligt att ha en pakethållare fram, och ett mindre framhjul. Men vi talar ju då om närmast historisk tid. Man får givetvis en stabilare cykel om extralasten placeras lägre, om allt annat är lika. Nu brukar det ju inte vara det. De flesta med barnsitsar brukar ju också ha en "vettig cykel" att sätta den på.

Är det en 80-tals-räser som avses (det har många haft) handlar det ofta om en vanlig standardram med litet uppiffade komponenter och ett bockstyre, ibland med extra bromshandtag (som sällan fungerade fullt ut). Kanske hade den en framgaffel med närmast självstyrande försprång, dvs långt från en litet halvnervös landsväg/gravel-kompakt. Sedan kan ju bockstyret kanske bli litet opraktiskt, beroende på växelsystemet, kanske med ramväxlar etc. Med ramväxlar kan man ju enkelt byta styre, för övrigt.

En modern geometri på en "räser" kan mycket väl vara sådan att styrstammens längd är kritisk för viktfördelning och att den går lugnast och bäst då man ligger i bocken eller i bromshandtagen.

Jag har inte kvar cykeln. Det var en vanlig 80-talscykel fast med bockstyre, något för stor för mig... däcken var av en lite mindre landsvägsprofil, 3 cm kanske man kan säga, sitsen var Hamax, barn satt i sitsen. Jag ledde cykeln med stödet uppe. Marken kan ha varit sluttande, minns ej. Ingen skadades, sitsen hade skydd på sidorna om barnets huvud
Då har nog friktionen eller hjulstorlek föga med saken att göra utan kort och gott tyngdpunkt.

Tillbaka
Topp