Slipade glasögon för stigcykling?

Jag har abbonemang hos Synoptik.
Betalar en summa i månaden (kostnaden beror på synfel o val av bågar) och jag har valt ett par vanliga glasögon, ett par solglasögon o ett par sport Oakley solglasögon till cykeln.
  • Man får byta ut en båge per år.
  • Om synen ändras, så byts linserna i alla 3 par glasögon.
  • Försäkring ingår i abbonemanget.
Enda nackdel med slipade sportglasögon (men inget att göra med abbonemanget) är att man är begränsade till glasögon med 2 separata linser, dvs sådana glasögon med en stor svepande lins är uteslutna, då det är svårt/väldigt dyrt att slipa dem.
Hur menar du? Går det inte att slipa välvda glas?

Är det någon som har testat clip-ins till goggles? Funkar det bra?
Testade att cykla med mina nya glasögon förra veckan. Även om det inte var helt optimalt i fullfacehjälmen var det rätt kul att se saker och ting på stigen igen ?

Jag kör sportglasogon med läsrutor för min gubbsyn.
Började med några som heter SunRead, men som trots namnet även finns med klarglas. De funkar ok, men satt inte riktigt lika bra som de utan korrektion jag hade innan.
Sista året har jag hört Bliz Hybrid och de har bågar man enkelt kan forma till. Sitter mycket bättre på mig. Till dessa finns extra linser med läsrutor att köpa till.

Såna där läsrutor man klistrar fast testade jag på ett par sportiga solglasögon en gång, men det var ingen höjdare. De satt inte fast ordentligt och de förstörde utan på glasögonlinsen. Möjligen fastnar de bättre på plana glas.

Kör också sunread. Perfekt när man sneglar ner på cykeldatorn genom läsrutan.

Har två par. Ett med klarglas för skytte och orientering i FM (perfekt för karta och kompass) och ett med polariserande solglas för cykling och löpning.

Jag kör vattenlimmade läsrutor i mina två par cykelbrillor. Jag har valt rutor i lägre änden av mitt spann för att inte få för stor kontrast. Det funkar väldigt bra. Jag kan diska av nerlerade brillor utan att rutorna släpper.

Jag har kört clips med slipade linser innanför mina "Jaw breaker" och "Sutro" i några år. Clipsen(bågarna) kostade kanske hela 200kr på Ebay från SydKorea, typ.
Den senaste slipade linserna lyckades jag övertala optikerna att fixa minimala gubbrutor långt ned för cykeldator.

För mig är lösningen helt fantastiskt bra då byten av solglasen i "Jaw breakers" är supersmidigt. Tar jag en tur mot skymmningen så kan jag ha t.ex. fotokromatiska solglas.
Med den ökade transparensen genom de fotokromatiska glasen ser man dessutom ultramuppig ut, vilket är en fantastisk bonus när man möter folk.

Bilagor

• 20260717_212337.webp
    20260717_212337.webp
    334.1 KB · Besök: 4
Tillbaka
Topp