[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Håller helt med om att obesiktade bilar ska bort från vägarna, det är en ren säkerhetsfråga. Men vägen dit känns ändå jävligt skev. Det måste väl gå att plocka dem utan att vi ska bygga upp värsta övervakningssamhället på köpet? Känns som att man normaliserar kameror överallt.
Jag tror väl risken att åka fast med en obesiktigad bil är rätt liten. Sen tror jag inte problemet är gigantiskt heller, varken att obesiktigade bilar orsakar sådär enormt mycket olyckor eller att det är så vanligt.

Men vill man komma åt det krävs väl någon form av övervakning?

Sen tror jag inte problemet är gigantiskt heller, varken att obesiktigade bilar orsakar sådär enormt mycket olyckor eller att det är så vanligt.
Man kan definitivt tänka sig ett samband mellan människor med allmänt tveksamma livsval och vanor, och att de inte besiktigar sina bilar. Typ alkisar, brottslingar, individer som blivit av med körkortet, eller andra som nog inte borde köra bil om de inte ens klarar att besiktiga bilen. Bilar beläggs ju inte med körförbud för skojs heller liksom.

Edit: Jag försöker inte försvara kameraövervakning, men det är ändå rätt rimligt att använda befintliga kameror i detta fall. Själv förespråkar jag en kraftig ökning av antalet synliga poliser i trafiken istället. Trots att jag kör 7+7 mil om dan in och ut ur Stockholm ser jag nästan aldrig en polisbil. En gång i veckan, max. Det är helt sjukt faktiskt, och det är inte konstigt att så många kör som bokstavliga biltjuvar då.

[...]
Trots att jag kör 7+7 mil om dan in och ut ur Stockholm ser jag nästan aldrig en polisbil. En gång i veckan, max. Det är helt sjukt faktiskt, och det är inte konstigt att så många kör som bokstavliga biltjuvar då.
En gång i veckan är ändå mycket i jämförelse med resten av landet. Men håller med om att det vore bra med fler synliga poliser. Både på vägen och till fots.

Jag upplever ändå att trafiken har lägre andel biltjuvar nuförtiden. När jag var ny trafikant kändes det som att 20 km över hastighetsgränsen var standard på landsväg för ganska stor del av befolkningen (framförallt den unga, manliga, förstås..). Tror att både kameror och farthållare har gjort stor nytta för att ändra normerna där.

En gång i veckan är ändå mycket i jämförelse med resten av landet. Men håller med om att det vore bra med fler synliga poliser. Både på vägen och till fots.

Jag upplever ändå att trafiken har lägre andel biltjuvar nuförtiden. När jag var ny trafikant kändes det som att 20 km över hastighetsgränsen var standard på landsväg för ganska stor del av befolkningen (framförallt den unga, manliga, förstås..). Tror att både kameror och farthållare har gjort stor nytta för att ändra normerna där.
Misstänker att bränslepriserna (och räckviddsångest) spelar också in, men det är egen teori. Jag tycker att klungkörning bakom lastbil/buss har också blivit vanligare än förr. Kan ha med bättre momentanförbrukningsmätare att göra också.

När jag var ny trafikant kändes det som att 20 km över hastighetsgränsen var standard på landsväg för ganska stor del av befolkningen (framförallt den unga, manliga, förstås..). Tror att både kameror och farthållare har gjort stor nytta för att ändra normerna där.

Rätt nyss hemkommen från bilresa genom DK, via DE till FR och SUI och hem igen. Det är ytterst få som kör med +moms på motorvägarna i alla dessa länder. När det efter frifart blir 120 på Autobahn så bromsar alla, inkl svarta BMW 540 med M-paket, in.

När jag kör norrut på E6/E4 från Malmö så ligger vänsterfilen alltid åtm på +20 jmf hastighetsgräns. Jag tycker att vi svenskar är rätt kassa på att hålla hastigheten på motorväg.

(Min gissning till varför är att grundhastigheten på 110 är helt sjukt långsam om man kollar till kvaliteten på vägen. I DK på väg mot Rødby kör man i 130 på en motorväg med små vägrenar och en sjujäklarns massa yvig växtlighet både i mittremsa och nära vägen i ytterkant.)

Rätt nyss hemkommen från bilresa genom DK, via DE till FR och SUI och hem igen. Det är ytterst få som kör med +moms på motorvägarna i alla dessa länder. När det efter frifart blir 120 på Autobahn så bromsar alla, inkl svarta BMW 540 med M-paket, in.

När jag kör norrut på E6/E4 från Malmö så ligger vänsterfilen alltid åtm på +20 jmf hastighetsgräns. Jag tycker att vi svenskar är rätt kassa på att hålla hastigheten på motorväg.

(Min gissning till varför är att grundhastigheten på 110 är helt sjukt långsam om man kollar till kvaliteten på vägen. I DK på väg mot Rødby kör man i 130 på en motorväg med små vägrenar och en sjujäklarns massa yvig växtlighet både i mittremsa och nära vägen i ytterkant.)
Håller med om hastigheten på motorväg. De delar som är 120 har färre fortkörare känns det som. Men förr var det +20 även på 70 och 90-väg i större utsträckning.

Hade för övrigt obehagligaste trafikupplevelsen på länge i söndags på E6 från Laholm till Varberg. Två maxbroms till stillastående pga olycka strax framför och två till användande av varningsblinkers. Sjukt mycket dragspel och kamikazebilister och fullt i båda körfälten. Kanske är såna dagar en anledning till de lägre hastigheterna bitvis.

Håller med om hastigheten på motorväg. De delar som är 120 har färre fortkörare känns det som. Men förr var det +20 även på 70 och 90-väg i större utsträckning.

Hade för övrigt obehagligaste trafikupplevelsen på länge i söndags på E6 från Laholm till Varberg. Två maxbroms till stillastående pga olycka strax framför och två till användande av varningsblinkers. Sjukt mycket dragspel och kamikazebilister och fullt i båda körfälten. Kanske är såna dagar en anledning till de lägre hastigheterna bitvis.
Jag kör den vägen ganska ofta, brukar sällan vara problem. Antingen har du drabbats av semesterfirare eller så är jag härdad😂.
Vad gäller hastighetsgränser är min bild också att de hålls bättre i de flesta länder än i Sverige. Jag tror att de på många ställen orimligt låga gränserna (IMHO) gör att man tappar respekten. Risken blir ju att man inte håller dem där de är välmotiverade heller då...

Jag kör den vägen ganska ofta, brukar sällan vara problem. Antingen har du drabbats av semesterfirare eller så är jag härdad😂.
Vad gäller hastighetsgränser är min bild också att de hålls bättre i de flesta länder än i Sverige. Jag tror att de på många ställen orimligt låga gränserna (IMHO) gör att man tappar respekten. Risken blir ju att man inte håller dem där de är välmotiverade heller då...
Jag var helt klart drabbad av semesterfirare. 🙂

En hypotes är att ju längre avstånd och lägre befolkningstäthet ett land har ju liberalare ser man på hastighetsgränser.

Jag tror att de på många ställen orimligt låga gränserna (IMHO) gör att man tappar respekten. Risken blir ju att man inte håller dem där de är välmotiverade heller då...
Man kan ju vända på den steken med och säga att standarden på vägarna är orimligt låg på många ställen utomlands. Det dör ju de fakto betydligt fler i trafiken per körd kilometer i rätt många andra länder även i Europa.

Jag tycker att ett ganska stort problem är att lastbilar måste köra så mycket långsammare. Det skapar bara massa omkörningar (även på motorväg) där de som inte vill köra 110 (eller ännu fortare) upplevs vara "i vägen" när de kör om. Blir en herrans massa gasande och bromsande också helt i onödan.

Under min pendling till jobbet har jag insett att det är helt meningslöst att köra fort. Man tjänar bara nån enstaka minut på att hålla 110-120 istället för 105. Bilen drar därtill ganska avsevärt mycket mer soppa, det bullrar mer och man måste göra många fler omkörningar. Mer stress, sämre körning, sämre skick när man kommer fram.
Samtidigt är jag övertygad om att de allra flesta som har "bråttom" har kortare sträcka att köra än jag, när vi talar om rusningstrafik in och ut ur Stockholm.

Om lastbilar hade fått köra i 100 så hade jag förmodligen lagt mig bakom en sån och bara glidit. Tänk att slippa alla sönderstressade puckon som tycker att de har rätt till ytterfilen där de vill att alla som inte håller 130 ska flytta på sig.

------

Därmed sagt så skulle man lätt kunna höja lite på många sträckor ute på vischan. Sträckan Uppsala-Tierp vore helt lugnt att sätta 140 eller 150 på. Jag skulle nog inte köra så fort oavsett, på grund av ovan nämnda orsaker. Men vägen är ju i skick och ordning för betydligt högre hastigheter än 120 i alla fall, och trafiken är oftast såpass gles att det går bra med stora skillnader mot lastbilar.
Omvänt förstår jag inte varför det är 100 mellan Södertälje och Botkyrka. Det går oftast ändå inte att hålla 100 utom på vissa tider på dan, på grund av mycket trafik. Sen är innerfilen i regel ganska tom, så lika bra att ligga och löka där i ~87 bakom en långtradare.

Edit: Sen ska vi bara inte tala om landsvägsnätet där hastighetsbegränsningarna är så ologiska så man inte vet vart man ska ta vägen. En bred, fin väg med vägren, bra sikt och knappt några utfarter kan ha 70, medan en skitsmal, kurvig grusväg också kan ha det. Eller 80 på en betydligt mindre landsväg med max 100 meter sikt i kurvorna. Jag fattar inte.
I Storbritannien har man 60 mph = 97 km/t som bashastighet. Det är kanske onödigt mycket uppåt istället, men 70 känns verkligen fel på många ställen.

Senast ändrad:
@Makten

1784718001755.webp

Javisst, men om man nu ska ha en nollvision så kan man ju argumentera för att ingen nånsin får köra mer än 30 km/t (eftersom oskyddade trafikanter kan dö vid kollision i högre hastigheter).

Allt handlar om rimliga kompromisser. Att ha för låga gränser gör att skillnaden mellan olika fordon blir större, vilket jag definitivt tror gör att olycksrisken ökar (edit: skillnaden borde bli mindre, men eftersom vi inte har nån polismakt ute på vägarna och många skiter fullständigt i vad som står på skylten, så...).

Exempelvis så går det inte en enda dag utan att jag blir upphunnen på 40-sträckan genom Vagnhärad av nån idiot som inte accepterar att jag håller 40 (dessutom GPS-kalibrerad hastighet, alltså typ 42-43 på mätaren). Exakt varje gång, varje dag, i båda riktningarna. Detta hände bara ibland när det var 50. Dock anser jag personligen att 40 är rätt lagom, men uppenbarligen är jag i minoritet om detta.

Javisst, men om man nu ska ha en nollvision så kan man ju argumentera för att ingen nånsin får köra mer än 30 km/t (eftersom oskyddade trafikanter kan dö vid kollision i högre hastigheter).

Allt handlar om rimliga kompromisser. Att ha för låga gränser gör att skillnaden mellan olika fordon blir större, vilket jag definitivt tror gör att olycksrisken ökar.
Visst. Men vi är relativt överens om 80-gränsen för tunga fordon med släp inom EU, på rätt goda grunder kan jag tycka med tanke på hur hårt smäller när det smäller. Så att höja till ex 130 som hade kunnat vara rimligt på en del motorvägssträckor hade bara gjort problemet du är inne på värre. Det ligger närmare till hands med mer dynamisk hastighet och ex 100 i högtrafik på längre sträckor.

Tyskarna håller ju f ö på att reglera ner autobahn till 130 på fler och fler sträckor successivt. Den praktiska påverkan för de allra flesta blir rätt liten eftersom det rätt ofta inte går 130 ens annat än nattetid.

Jag var helt klart drabbad av semesterfirare. 🙂

En hypotes är att ju längre avstånd och lägre befolkningstäthet ett land har ju liberalare ser man på hastighetsgränser.

Det finns även vägar med orimligt hög hastighetsgräns. Ofta är små vägar alldeles för högt satta. I helgen körde jag på en smal, slingrig och backig väg med hus och gårdar där hastighetsgränsen var 70. Oftast låg jag i 40.

Ett annat konstigt exempel är när man kör från Tänndalen mot Funäsdalen. Hastighetsgränsen höjs från 60 till 80 några hundra meter före badplatsen. Varma sommardagar är det mycket folk och parkerade bilar där.

Screenshot_20260722-130512.webp
Screenshot_20260722-130610.webp

Visst. Men vi är relativt överens om 80-gränsen för tunga fordon med släp inom EU, på rätt goda grunder kan jag tycka med tanke på hur hårt smäller när det smäller. Så att höja till ex 130 som hade kunnat vara rimligt på en del motorvägssträckor hade bara gjort problemet du är inne på värre. Det ligger närmare till hands med mer dynamisk hastighet och ex 100 i högtrafik på längre sträckor.

Tyskarna håller ju f ö på att reglera ner autobahn till 130 på fler och fler sträckor successivt. Den praktiska påverkan för de allra flesta blir rätt liten eftersom det rätt ofta inte går 130 ens annat än nattetid.
Jo, det är ju rätt uppenbart att "handelsunionen" gör allt för att begränsa människors frihet, men såpass långsamt att bara några få märker det.

Risken för smällar måste också tas i beaktande och på motorväg lär den vara högre när lastbilar bara får hålla 80. Däremot kanske man vill ha tre filer i varje riktning om man skulle höja över 120 på vissa sträckor. Som på Autobahn alltså. Men att det över huvud taget funkar med fri fart säger en del om de överbeskyddande gränserna i Sverige.

Jo, det är ju rätt uppenbart att "handelsunionen" gör allt för att begränsa människors frihet, men såpass långsamt att bara några få märker det.

Risken för smällar måste också tas i beaktande och på motorväg lär den vara högre när lastbilar bara får hålla 80. Däremot kanske man vill ha tre filer i varje riktning om man skulle höja över 120 på vissa sträckor. Som på Autobahn alltså. Men att det över huvud taget funkar med fri fart säger en del om de överbeskyddande gränserna i Sverige.
Fast det funkar ju inte, därför är det på väg bort. Med prio på sträckorna med fri fart och bara 2 körfält, de är rätt skräckinjagande faktiskt.

Fast det funkar ju inte, därför är det på väg bort. Med prio på sträckorna med fri fart och bara 2 körfält, de är rätt skräckinjagande faktiskt.
På vilket sätt funkar det inte?

Edit: Jag visste inte att det fanns sträckor med fri fart där det bara är två körfält i varje riktning, dock. Det kan jag tänka mig är rätt läbbigt, ja.

Folk dör? Inte alltid den som nyttjat den höga hastigheten själv, vilket väl är det största problemet. Jag har förvisso inte lusläst underlagen som de som driver att ta bort det i Tyskland lutar sig mot.

Ur nån sorts samhällsperspektiv så blir framkomligheten också mycket bättre för fler om det går lugnare och inom fler människors komfortgräns.

Folk dör? Inte alltid den som nyttjat den höga hastigheten själv, vilket väl är det största problemet. Jag har förvisso inte lusläst underlagen som de som driver att ta bort det i Tyskland lutar sig mot.

Ur nån sorts samhällsperspektiv så blir framkomligheten också mycket bättre för fler om det går lugnare och inom fler människors komfortgräns.
Länge sen jag läste det. Men just ADAC argumenterade för att det inte var hastigheten som avgjorde hur allvarlig olyckan blir, utan avståndet folk håller till bilen framför.
Sen så tycker jag att bilkulturen är rätt läskig i Tyskland, man ligger i hög hastighet i filen och sen kommer det ett ägg i 170 bakifrån blinkar med helljusen utan att göra ansats att bromsa. Oavsett hur möjligheten ser ut att flytta på sig

Vill man ha ett fint exempel på ologiska hastighetsgränser kan man ju testa att komma in mot Jönköping västerifrån. Olika hastighetsgräns beroende på fordonsvikt. Vem kom på den idén, och var han tvungen att presentera den så sent på AWn när uppenbarligen alla var överförfriskade?
Detta apropå hastighetsskillnader, som ju är det som är intressant när det smäller.

Fast folk dör på 70-sträckor också. Som sagt handlar det om att väga vinster mot konsekvenser. Uppenbarligen vill de flesta tyskar ha fri fart, och att man har det visar också att man inte måste följa "handelsunionens" förtryckarförsök. Sen kan man förstås tycka att det är ganska vansinnigt. Det är inget jag förespråkar i Sverige, men jag anser heller inte att jag ska ha ett skvatt att säga till om vad tyskarna vill ha på tyska motorvägar. Det är deras ensak.

Här hemma är det ingen idé att ändra nåt alls innan man har synliga poliser som kan upprätthålla lagen. Ingen jävel kommer bry sig innan dess, nämligen. I Tyskland har man ju patrullerande motorvägspolis lite överallt. Men man har också 100 som bashastighet på landsvägar, och man får köra i 100 med släpvagn. Och ändå resulterar det bara i ungefär 50% högre dödlighet i trafiken per kapita. Konstigt va? Själv är jag övertygad om att det har mest med kultur och medvetande att göra.

Edit: Det är lite svårt att hitta tillförlitlig statistik, men 330 döda per år i trafiken är en fjärt i rymden jämfört med hur många som dör av rökning. Det vore enormt mycket billigare och bättre och helt utan nackdelar, att förbjuda tobak istället för att ha låga hastighetsbegränsningar. Om det bara handlade om liv, men det gör det uppenbarligen inte.

Senast ändrad:
Det finns även vägar med orimligt hög hastighetsgräns. Ofta är små vägar alldeles för högt satta. I helgen körde jag på en smal, slingrig och backig väg med hus och gårdar där hastighetsgränsen var 70. Oftast låg jag i 40.

Ett annat konstigt exempel är när man kör från Tänndalen mot Funäsdalen. Hastighetsgränsen höjs från 60 till 80 några hundra meter före badplatsen. Varma sommardagar är det mycket folk och parkerade bilar där.

Visa bilaga 842721Visa bilaga 842722
En av mina favoriter på det här temat är (den statliga) grusvägen till sommarstugan.

Ok, det är 70 för att det är bashastighet.
Men sen kommer en påminnelseskylt mitt ute i skogen.
Som dessutom byttes mot en ny fräsch när den började bli för överväxt av mossa, så någon hade faktiskt koll på den.

Nedförsbacken? Prova att köra den i lastbil.
Det har jag gjort. Flera gånger, även om det var länge sedan. Med en TGB 40 lastad med extremt hög tyngdpunkt, alltså något av det sämsta som existerar vad gäller att svänga i fart. Då anpassar jag farten efter mitt fordons förutsättningar.

Men om kurvan inte är lämplig att ta i 90 som resten av trafiken får köra (har jag för mig) finns det två acceptabla lösningar:
1. Att sänka till 70 för alla (vilket jag absolut hade köpt just där, det är sällan jag själv håller 90, särskilt som man ofta kör om lastbilar i svängen).
2. Att varna för svårt kurva och lita på att förarna anpassar sig efter sitt eget fordon.

Hastighetsgränsen är max, inte rekommenderad.

Att ta till olika hastighetsgräns för olika fordon är bara knasigt. På nästan alla vägar är lämplig fart olika för olika fordon. Men ingen annanstans har man låtit det slå på hastighetsgränsen. Det finns nog en anledning till det.

Det har jag gjort. Flera gånger, även om det var länge sedan. Med en TGB 40 lastad med extremt hög tyngdpunkt, alltså något av det sämsta som existerar vad gäller att svänga i fart. Då anpassar jag farten efter mitt fordons förutsättningar.

Men om kurvan inte är lämplig att ta i 90 som resten av trafiken får köra (har jag för mig) finns det två acceptabla lösningar:
1. Att sänka till 70 för alla (vilket jag absolut hade köpt just där, det är sällan jag själv håller 90, särskilt som man ofta kör om lastbilar i svängen).
2. Att varna för svårt kurva och lita på att förarna anpassar sig efter sitt eget fordon.

Hastighetsgränsen är max, inte rekommenderad.

Att ta till olika hastighetsgräns för olika fordon är bara knasigt. På nästan alla vägar är lämplig fart olika för olika fordon. Men ingen annanstans har man låtit det slå på hastighetsgränsen. Det finns nog en anledning till det.
Ja, det finns rätt få andra vägar av den digniteten som är så dåliga som det är just där, med en så brant backe till en så brant kurva. Det är så klart inte önskvärt, men ett ganska rimligt undantag just där. Det ska ju funka även för lastbilschaffisen som aldrig kört sträckan förut. Vet du inte i förväg att du har en skarp kurva i botten kan det nog bli onödigt spännande misstänker jag.

Edit: Jag visste inte att det fanns sträckor med fri fart där det bara är två körfält i varje riktning, dock. Det kan jag tänka mig är rätt läbbigt, ja.
Nyss hemkommen är mina intryck samma som de senaste åren.
1. Fri fart = majoriteten ligger mellan 120-140.
2. Tvåfiligt och fri fart funkar förvånandsvärt bra. Trefiligt flyter väldigt bra
3. Det är avslappnande att köra på autobahn för trafiken är mer förutsägbar med färre överraskningar jämfört med här hemma
4. Danskar borde få körförbud

Edit:
Egentligen inte riktat till Makten. Det var det tvåfiligas fel

Edit: Det är lite svårt att hitta tillförlitlig statistik, men 330 döda per år i trafiken är en fjärt i rymden jämfört med hur många som dör av rökning. Det vore enormt mycket billigare och bättre och helt utan nackdelar, att förbjuda tobak istället för att ha låga hastighetsbegränsningar. Om det bara handlade om liv, men det gör det uppenbarligen inte.

Tjena!

Nu ligger ju Sverige rätt bra till när det gäller rökning. Vi är ett såkallat rökfritt land nuförtiden, dvs under 5% av befolkningen röker, vi ligger på 3,7% och det är stadigt sjunkande. Viss skillnad mot 70-talet när det var över 30% som rökte.
Men visst, det är fortfarande fler som dör av rökrelaterade sjukdomar än i trafiken.

Länge sen jag läste det. Men just ADAC argumenterade för att det inte var hastigheten som avgjorde hur allvarlig olyckan blir, utan avståndet folk håller till bilen framför.
Sen så tycker jag att bilkulturen är rätt läskig i Tyskland, man ligger i hög hastighet i filen och sen kommer det ett ägg i 170 bakifrån blinkar med helljusen utan att göra ansats att bromsa. Oavsett hur möjligheten ser ut att flytta på sig
Gissningsvis pga att det är din skyldighet att se till att du hinner avsluta omkörningen innan upphinnande bil kommer ikapp dig. Även om "ägget" håller 300. "Linksblockierer" är en trafikförseelse i tyskland som ger böter.

Tjena!

Nu ligger ju Sverige rätt bra till när det gäller rökning. Vi är ett såkallat rökfritt land nuförtiden, dvs under 5% av befolkningen röker, vi ligger på 3,7% och det är stadigt sjunkande. Viss skillnad mot 70-talet när det var över 30% som rökte.
Men visst, det är fortfarande fler som dör av rökrelaterade sjukdomar än i trafiken.
Det är ju det jag menar, att TROTS att väldigt få röker, så dör fler av det än i trafiken. Trafiken tillför dock stor nytta, till skillnad från rökningen. Då blir det väldigt märkligt att man lägger ner så oändligt mycket pengar på att hindra folk från att dö i trafiken när det medför massor av nackdelar också, istället för att lägga ner en bråkdel och spara fler liv på annat håll.

Naturligtvis är det bra att få dör i trafiken. Men att ha en "nollvision" visar bara att man inte vet hur statistik fungerar. Och/eller att det som sagt inte har ett jota med dödlighet i trafiken att göra, utan kanske till exempel att man vill begränsa bilismen av ideologiska skäl, utan att säga det rakt ut.

Gissningsvis pga att det är din skyldighet att se till att du hinner avsluta omkörningen innan upphinnande bil kommer ikapp dig. Även om "ägget" håller 300. "Linksblockierer" är en trafikförseelse i tyskland som ger böter.
Råder fri fart så FÅR man ju dessutom åtminstone öka farten vid omkörning så man hinner förbi. Att köra förbi nån som håller 100 på 110-väg tar evigheter om man ska hålla sig till 110. Vilket inte borde vara ett problem om ingen körde fortare än så, men det gör väldigt många. Edit: Det där lät motsägelsefullt. Jag menar att man kanske vill hålla 110 när man väl kommit förbi, men högre hastighet under omkörning för att bli av med den så fort som möjligt.

Ännu värre är det på landsväg. Oftast är det helt omöjligt att köra om nån som håller 60 på kurvig 70-väg utan att gravt bryta mot lagen.

Har sagt det förut men nollvisionen har ju spelat ut sin roll. Det är otroligt dyrt att ytterligare få ner den redan låga trafikdödligheten på under 300 pers/år. Jämför med de 1000+ som tar livet av sig själva varje år, lägg pengarna på dem istället.

Har sagt det förut men nollvisionen har ju spelat ut sin roll. Det är otroligt dyrt att ytterligare få ner den redan låga trafikdödligheten på under 300 pers/år. Jämför med de 1000+ som tar livet av sig själva varje år, lägg pengarna på dem istället.
Japp. Eller partiklar från framförallt kontingentens kolkraft. Verkar vara tusentals per år.

Det är ju det jag menar, att TROTS att väldigt få röker, så dör fler av det än i trafiken. Trafiken tillför dock stor nytta, till skillnad från rökningen. Då blir det väldigt märkligt att man lägger ner så oändligt mycket pengar på att hindra folk från att dö i trafiken när det medför massor av nackdelar också, istället för att lägga ner en bråkdel och spara fler liv på annat håll.

Naturligtvis är det bra att få dör i trafiken. Men att ha en "nollvision" visar bara att man inte vet hur statistik fungerar. Och/eller att det som sagt inte har ett jota med dödlighet i trafiken att göra, utan kanske till exempel att man vill begränsa bilismen av ideologiska skäl, utan att säga det rakt ut.
Jag är lite kluven till nollvisionen. Å ena sidan så riskerar man - som nu - att när man plockat de enkla frukterna vad gäller trafiksäkerhet så blir framtida åtgärder väldigt ”oprisvärda” till vad de ger.

Å andra sidan kan man ju inte komma ifrån att det har varit rätt bra utveckling på trafikområdet, en hel del är nog ändå tack vare nollvisionstänket. Men jag tror nog ändå att vi nått så pass långt att det är klokare att ur ett samhälleligt perspektiv omfördela en del av resurserna någon annanstans. Samma sak sker för övrigt på många ställen, tex inom vården. Det är väldigt svårt att stoppa när man väl nått långt nog. De som är mest engagerade i tex Nollvisionen är ju inte som kommer bromsa, de ser ju bara att man inte nått hela vägen än. Någon med bestämmanderätt och ett utifrån-perspektiv måste se detta och helt enkelt omfördela resurserna.

Jag tror väl risken att åka fast med en obesiktigad bil är rätt liten. Sen tror jag inte problemet är gigantiskt heller, varken att obesiktigade bilar orsakar sådär enormt mycket olyckor eller att det är så vanligt.

Men vill man komma åt det krävs väl någon form av övervakning?

Visst behövs det kontroll, men Om vi bygger upp en enorm övervakningsinfrastruktur bara för att sätta dit ett relativt litet antal obesiktade bilar öppnar vi dörren för ett samhälle där all rörelse registreras. .

Edit: håller med makten att mera närvaro av farbror blå i trafiken isåfall hade varit bättre.

Senast ändrad:
Visst behövs det kontroll, men Om vi bygger upp en enorm övervakningsinfrastruktur bara för att sätta dit ett relativt litet antal obesiktade bilar öppnar vi dörren för ett samhälle där all rörelse registreras. .

Edit: håller med makten att mera närvaro av farbror blå i trafiken isåfall hade varit bättre.
Jag vill inte vara den som är den, men "...Om vi bygger upp en enorm övervakningsinfrastruktur bara för att..." känns liiiite överdrivet, när förslaget (som jag förstod det) går ut på att använda befintliga fartkameror till detta. Så det enorma övervakningsinfrastrukturbyggandet har antingen redan skett, eller består av lite extra kod i mjukvaran.

Jag är lite kluven till nollvisionen. Å ena sidan så riskerar man - som nu - att när man plockat de enkla frukterna vad gäller trafiksäkerhet så blir framtida åtgärder väldigt ”oprisvärda” till vad de ger.

Å andra sidan kan man ju inte komma ifrån att det har varit rätt bra utveckling på trafikområdet, en hel del är nog ändå tack vare nollvisionstänket. Men jag tror nog ändå att vi nått så pass långt att det är klokare att ur ett samhälleligt perspektiv omfördela en del av resurserna någon annanstans. Samma sak sker för övrigt på många ställen, tex inom vården. Det är väldigt svårt att stoppa när man väl nått långt nog. De som är mest engagerade i tex Nollvisionen är ju inte som kommer bromsa, de ser ju bara att man inte nått hela vägen än. Någon med bestämmanderätt och ett utifrån-perspektiv måste se detta och helt enkelt omfördela resurserna.
det är ju inte som att det finns pengar från den kraftigt underfinanansierade väginfrastrukturen att fördela till annat?

det svenska motorvägsnätet är inget annat än ett internationellt skämt.titta till att börja med på hur der ser ut mellan våra större städer...

istället slösar man exempelvis bort pengar på att helt otroligt även på kraftigt trafikerade sträckor som e20 bygga nyanlagda trefilsvägar, en nödlösning framtagen för att rädda säkerheten där man tidigare snålat och byggt farliga motortrafikleder. detta i stället för självklarheten motorväg.

historiens dom över detta snåla vansinne kommer bli hård.

mitt i allt detta är det idag jämförelsevis historiskt billigt bygga motorväg. priset per mil har gått ner i kronor räknat sedan 1990. samtidigt har kostnad för att bygga ny järnväg ungefär tredubblats.

Jag vill inte vara den som är den, men "...Om vi bygger upp en enorm övervakningsinfrastruktur bara för att..." känns liiiite överdrivet, när förslaget (som jag förstod det) går ut på att använda befintliga fartkameror till detta. Så det enorma övervakningsinfrastrukturbyggandet har antingen redan skett, eller består av lite extra kod i mjukvaran.
Fast vi pratar om att kontrollera alla bilar jämfört med att spara data för de som kör fort. Det är stor skillnad.

Personligen hade jag uppskattat en mer tydlig påminnelse om att besiktningen inte utförts som den skall. Även om en inte besiktigar så tickar allt annat på som vanligt, skatt och försäkring… så en kunde ju öka det administrativa trycket en del som ett första steg. Nu får en mycket reklam förvisso, men jag har i preskriberad tid kört obesiktigat lite för länge av ren försumlighet.

Fast vi pratar om att kontrollera alla bilar jämfört med att spara data för de som kör fort. Det är stor skillnad.

Personligen hade jag uppskattat en mer tydlig påminnelse om att besiktningen inte utförts som den skall. Även om en inte besiktigar så tickar allt annat på som vanligt, skatt och försäkring… så en kunde ju öka det administrativa trycket en del som ett första steg. Nu får en mycket reklam förvisso, men jag har i preskriberad tid kört obesiktigat lite för länge av ren försumlighet.
Jag ser inte den enorma skillnaden mellan

a - titta på alla bilar, skicka brev till de som kör fort
eller
b - titta på alla bilar, skicka brev till de som kör obesiktigat.

Jag får mail från Bilprovningen i god tid om att det är dags att besikta bilen samt förslag på tid. Dessutom rabatt om jag väljer den föreslagna tiden. Lösningen finns alltså men kräver väl att man uppger sin mailadress.

Edit: inte riktigt samma sak men ett sätt att förekomma…

eller
Det tittas ju inte på alla bilar i a, kameran triggas ju bara av de som faktiskt kör för fort. I b måste du ju aktivt titta på alla bilar för att via databas identifiera de som inte är besiktigade. Det är en ganska stor skillnad.

Jag får mail från Bilprovningen i god tid om att det är dags att besikta bilen samt förslag på tid. Dessutom rabatt om jag väljer den föreslagna tiden. Lösningen finns alltså men kräver väl att man uppger sin mailadress.

Edit: inte riktigt samma sak men ett sätt att förekomma…

I övergången från statlig till privatiserad besiktning fungerade inte det. Då körde jag med körförbud i tre månader 😳

eller
Den stora skillnaden är att i a tas en bild NÄR någon gjort fel och i b tas en bild oavsett
Jätteskillnad i min bok

Tillbaka
Topp