TCR 2026 - Transcontinental Race no 12

Tråkigt, men man förstod det nästan i och med att den grupp som låg efter och tog en senare färja från Ystad har kört om honom. Så det har påverkat honom en hel del redan. Hoppas han kryar på sig snabbt och kan fullfölja, även om resultatet inte blir det han önskat sig.
Enligt hans Instagram är det DNF.

Strasser
Enligt hans Instagram är det DNF.
yep

Bilagor

• IMG_1882.webp
    IMG_1882.webp
    218.2 KB · Besök: 64
Fy vad trist! Hade verkligen hoppats och önskat CS en sån där dunder comeback, kanske inte seger men pallplats i alla fall hade varit jäkligt kul.

Hade också varit kul om Alex McCormack gett sig på TCR. Han har ju fått Gemperle att svettas tidigare. Men det verkar som hans race kalender blir mer och mer fokuserad på de stora loppen med medial uppmärksamhet / mer USA fokus med pallplats på Unbound XL och Tour Divide (DNF).

Ni som är lite smarta med matematiken. Om man tittar lite längre bak i fältet. Var behöver man vara nu för att ha en rimlig chans att nå CP2 i tid? Följer några cyklister lite längre bak men vet inte om jag ska vara orolig eller inte.

Var ute i annat ärende men träffade av en händelse på Cap 279 under deras genomfart Malmö-Trelleborg (som jag ser att de nu lyckats med) rätt pratsam fransos som hade missat gårdagens åskväder. Med dyra väskor och högljudda frihjul är dessa cyklister rätt roliga inslag i stadsbilden :)

Klicka på kontrollen i kartan så finns de där.

För CP2; CP closure: Thursday 30th July 11:00 CEST

Edit; en vecka på sig alltså. Det är ju en hel del cyklister som fortfarande åker färja över Oslo-fjorden. Det borde väl vara möjligt för dem att klara det, eller?
#1 Robin Gemperle är vid ca 220 mil nu, hade cyklat ca 100 när han klev av färjan i Moss. Så därifrån är det ca 120 mil till CP2A. Fixar man 20 mil om dagen har man marginal. Om man inte hittar på nåt knas i navigeringen.

Robin körde parcoursen inatt och är påväg ner mot Slovakien. #368 Jonas Verest verkar snart vara framme vid parcours 2a med ca 10 mil upp till Robin iaf. Noterade att det bara skiljer 4mil cyklad sträcka mellan Jonas och Robin

Robin körde parcoursen inatt och är påväg ner mot Slovakien. #368 Jonas Verest verkar snart vara framme vid parcours 2a med ca 10 mil upp till Robin iaf. Noterade att det bara skiljer 4mil cyklad sträcka mellan Jonas och Robin
Ja, han sov lite längre än jag trodde, men kom igång strax innan kl3. Tog honom ganska exakt 3 timmar att komma igenom parcouren.

1000022085.webp

Korsade vägar med #375 Rene W, tyvärr vid tråkigt tillfälle, han övervägde just att scratcha och ta tåget hemåt mot Berlin. 🙁 Han sa att de hade -5° på första parcouren, och för honom har det gått segt sen dess. Allt gjorde ont och var svullet. Den ganska styva sydvästan som blåser för tillfället gör inte saken bättre. Kunde inte mer än beklaga och önska honom en lugn resa hem.

Visa bilaga 843058
Korsade vägar med #375 Rene W, tyvärr vid tråkigt tillfälle, han övervägde just att scratcha och ta tåget hemåt mot Berlin. 🙁 Han sa att de hade -5° på första parcouren, och för honom har det gått segt sen dess. Allt gjorde ont och var svullet. Den ganska styva sydvästan som blåser för tillfället gör inte saken bättre. Kunde inte mer än beklaga och önska honom en lugn resa hem.
Synd! Intressant kontrast det blir att ha minus grader i början till att gå mot +35°C eller så mot slutet

Ju mer jag tänker på det desto mindre övertygad jag är om att det var ett dumt val. Så här såg det ut vid slutet på Parcour 1b närmast #345 Falk D:
1784878701514.webp

De har nu spridit ut sig så här:
1784878805941.webp

Han har ca 14 mil och 8 timmar på sig att hinna till färjan i Nynäshamn. Landar i Gdansk kl 13 imorgon. (Verkar ha otur med en slö färja.)
1784879003308.webp

1784879109150.webp

Bäst jämförelse blir med #196 James A och #44 Mikko M, de verkar sikta på Karlskrona-Gdynia färjan, jag antar att de övriga kommer inte korsa vägar med honom innan parcours 2a.
#196 har ca 15 mil och knappt 10 timmar att hinna första färjan. För #44 är det tightare, han har 23-24 mil kvar. Men till sena färjan borde han hinna*. I så fall är de före, men inte med jättemånga timmar.
1784879552140.webp

*: (edit: jag räknade tidigare fel på två timmar, han (#44) har bara 12 timmar att göra ca 24 mil. Det är nog inte helt självklart att han fixar det. Han har en snittfart på 18.5 just nu, så det blir jobbigt.)

Senast ändrad:
Något illavarslande att #236 Henry Jacobsson är på centralen i Gbg. Någon som har koll på vad som hänt?
#144 Lars Olausson cyklade precis förbi kontoret, men jag missade honom tyvärr.
1784884122140.webp

Lite förvånad (inte alls egentligen) att ingen tar Helsingborg-Helsingör och sen Gedser-Rostock rutten. Hade kunnat vara ett alternativ om allt annat är fullbokat.

Lite förvånad (inte alls egentligen) att ingen tar Helsingborg-Helsingör och sen Gedser-Rostock rutten. Hade kunnat vara ett alternativ om allt annat är fullbokat.
Skulle det förresten vara OK att ta tåget tillbaka till Helsingborg från Malmö tex och fortsätta därifrån? Vad jag förstår är det OK att vid behov ta en taxi nånstans och sen fortsätta från samma ställe där man lämnade banan. Men är det OK att backtracka? Känns spontant att det borde vara det.

Edit: Förutsatt så klart att man hade cyklat igenom Helsingborg innan man kom till Malmö.

Senast ändrad:
Skulle det förresten vara OK att ta tåget tillbaka till Helsingborg från Malmö tex och fortsätta därifrån? Vad jag förstår är det OK att vid behov ta en taxi nånstans och sen fortsätta från samma ställe där man lämnade banan. Men är det OK att backtracka? Känns spontant att det borde vara det.

Edit: Förutsatt så klart att man hade cyklat igenom Helsingborg innan man kom till Malmö.

Vad jag förstått så är det ok att ta annat färdmedel om cykeln inte går att använda, för att få den fixad. Men när den väl är fixad måste du cykla tillbaka till punkten där du lämnade. Isåfall funkar inte ditt scenario.

Jag försökte genskjuta #297 här lite norr om Eslöv men den jäkeln svängde tvärt 90° österut när jag var på väg så jag missade honom precis. Sicken taskmört!

Visa bilaga 843025
Det är Ulf. Han och jag blev vänner förra året. Synd att du missade honom. Han verkar haft några tuffare dagar, tappat lite fart och placeringar.

#1 Robin Gemperle inne på parcour 2b. 9st bakom har klarat 2a och 5st till är inne på den.

#345 Falk Döring har ankommit Nynäshamn och väntar på att färjan ska gå om 1 timme. Av de två jag benchmarkar honom mot har #196 James Auburn anlänt till Karskrona och väntar på avfärd 19:30. #44 Mikko Mäkipää har 8 mil kvar dit, det lär han tyvärr inte fixa på 2,5 timmar, så för honom gäller båten 22:00.

Tillbaka
Topp