Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den hade garanterat ett liknande namn på franska!På kååååntinnännnten så är även "Sauce Algérienne" poppis till pommes. Den har nyligen hittat till Normal i Sverige, kan ha funnits på Lidl med?
Den är sådär. Inget sting och smakar mer konserveringsmedel än majonHar Lidls egna Sriracha majonnäs hemma. Ännu oprövad.
Nä, men den verkar.. Intressant.Här är veckans oranga sås till grill, inte den?
Aha, du menar att du alltid har haft en!Visa bilaga 842428
En sadelläskstång har jag faktiskt aldrig saknat
Två faktiskt! En höger, en vänster.Aha, du menar att du alltid har haft en!
Ryktborsten är också ny i cykelrengöringssetet. Stålhäst på alla sättVisa bilaga 842428
Man har ett par stycken , iallafall om det funkar med samma som till pistol/bössorna….!?Aha, du menar att du alltid har haft en!
PerfektRyktborsten är också ny i cykelrengöringssetet. Stålhäst på alla sätt
Eller om man rider barbacka kanske man kan rykta bakmanen med den
haha, fan så dumt. Kanske är bra till att rengöra insida styre med så man kan stoppa in sin ölkorv därVisa bilaga 842428
Hört mycket gott om det, men ifjol verkade de byta till en som såg ut att ha lite mindre rejäla klämmor. Bägge kan också ha funnits samtidigt iofs.Deras mekställ är prisvärt. Köpte ett för 4-5 år sedan, fungerar klanderfritt.
/steen
Att döma av bilden på Lidl´s hemsida så ser mitt likadant ut förutom att mitt ställ har blå detaljer.Hört mycket gott om det, men ifjol verkade de byta till en som såg ut att ha lite mindre rejäla klämmor. Bägge kan också ha funnits samtidigt iofs.
Hur bra är noggrannheten på en momentnyckel som täcker 2-24 Nm och kostar 200kr?Nästa vecka (från 30/7) är det cykelvecka. Intressant nyhet(?) är momentnyckel, eller den kanske har funnits tidigare?
Bra rewards i lidl plus med sådana storköp :DAtt döma av bilden på Lidl´s hemsida så ser mitt likadant ut förutom att mitt ställ har blå detaljer.
Vi är fyra syskon som har samma ställ och alla är nöjda med det. Syrran var inne och handlade till oss. Personalen trodde väl att hon var tokig som kom med fyra ställ i vagnen till kassan :-)
/steen
Troligen fullt tillräcklig.Hur bra är noggrannheten på en momentnyckel som täcker 2-24 Nm och kostar 200kr?
Hur bra är noggrannheten på en momentnyckel som täcker 2-24 Nm och kostar 200kr?
För lätta cyklar.Deras mekställ är prisvärt. Köpte ett för 4-5 år sedan, fungerar klanderfritt.
/steen
Att döma av bilden på Lidl´s hemsida så ser mitt likadant ut förutom att mitt ställ har blå detaljer.
Vi är fyra syskon som har samma ställ och alla är nöjda med det. Syrran var inne och handlade till oss. Personalen trodde väl att hon var tokig som kom med fyra ställ i vagnen till kassan :-)
/steen
Touché! Du är nog inte helt fel ute i det påståendet :-DTjena!
Nåja, när det gäller din syskonskara så är väl inte tokig så långt ifrån sanningen oavsett vem av er man pratar om.![]()
För mina ändamål funkar det perfekt. Men visst, det går ju inte att jämföra med ett från Park Tool, men då kostar det därefter också.Jag är också nöjd med mekstället.
"Bra" i det här fallet betyder nog "det gör sitt jobb tillräckligt bra för hobbyändamål och för det priset är det svårt att hitta något annat som är lika bra eller bättre".
Ibland vrider sig cykeln, ibland tippar den lite när jag plockar av ett hjul, men den hänger kvar och låter mig meka utan oro över att den ska falla i backen.
Troligen
Underbart!SFN, Svenska Föreningen för skruvförband![]()
De har en informativ hemsidaUnderbart!
Hur har jag kunnat missa den föreningen?
Ja, den var ju synnerligen välfylld med intressant information!De har en informativ hemsida![]()
Beror väll på vart man bor men nä räcker nog att komma under första/andra dagen för att va säker på att det finns kvar. Sist här i Örebro fanns det mekställ kvar på rea 2veckor efter kampanjen.om man nu är intresserad av att lägg vantarna på ngt i lidl reklamblad tex momentnyckeln. Ska man hänga på låset på rätt dag?
dock att överväga om aktuell lidl har plats för det du önskar köpa?om man nu är intresserad av att lägg vantarna på ngt i lidl reklamblad tex momentnyckeln. Ska man hänga på låset på rätt dag?
Troligen
Åtdragningsmoment är i sig en ganska dålig metod för att uppskatta ett skruvförbands förspänning, eftersom merparten av momentet går åt till att övervinna friktion i gängorna samt under skruvskallen/muttern. Endast omkring 10-15 % av momentet bidrar normalt till att skapa förspänning.
Om inget annat anges avses normalt rena och torra gängor. Smörjs förbandet minskar friktionen, vilket innebär att samma åtdragningsmoment ger en högre förspänning. Använder man då samma moment finns en risk att förbandet överdras.
Om man nu vill nörda ner sig, finns SFN, Svenska Föreningen för skruvförband![]()
+1En avsevärd fördel är att lägsta-momentet är på 2 NM - de som slutar vid 10 är inte så användbara på pytteskruvarna på en cykel.
Modellen var vanlig förr, även i "större" sammanhang. Tyvärr har den samma nackdel som andra konstruktioner, eftersom den mäter vridmotståndet, inte förspänningen i skruven. Som tur är finns det rätt få ställen på en cykel där förspänningen i skruvförbanden är så kritisk att man inte kan använda standardverktygen för åtdragning. Det omvända har nog alla upplevt, "hur f-n får jag loss den här, är det verkligen rätt håll"...+1
Jag tycker att det är svårare att hamna rätt på låga moment jmf med höga,
dvs att känna skillnaden mellan 6-8 Nm är svårare jmf med 35-50 Nm
Men för den som klarar sig med 3-12Nm finns det billigare alternativ
Tex denna för under 123 SEK inkl fem bits: (insex 3, 4, 5, 6 mm och torx T25)
![]()
Ytterligare en fördel är att den inte behöver ngn kalibrering, nackdelen ä'r förstås att den behöver mer plats när den används
Liknande momentnycklar säljs under många olika namn, tex fick man åtminstone tidigare med en liknande när man köpte en Canyon.
På landet har jag sedan flera år en med namnet Asaklitt (från Clas Ohlson, säljs inte längre) som fortf fungerar utmärkt.
just det, den där kedjeborsten längst upp till höger. Det är sådana man brukar (?) ha till motorcykel. Tveksamt om den passar lika bra till cykelkedja om det är samma storlek, lurt.
Jag har en sån från när jag köpte samma set i blått för kanske 5 år sen. Den borstar bara en sida åt gången.just det, den där kedjeborsten längst upp till höger. Det är sådana man brukar (?) ha till motorcykel. Tveksamt om den passar lika bra till cykelkedja om det är samma storlek, lurt.
Dock är ju nästan inga skruv på en cykel specade med torr åtdragning eftersom det ska vara loctite på i princip allt. Och rent är det ju bara första gången oavsett. Så det blir fel hur man än gör, bara man är inom rimlighetens gränsEtt snarlikt set landade från Amazon i nyssens. Själva spärr/momenthandtaget verkade seriöst, väl arbetat och med en låsbar inställning. Antagligen är detta en China-Generic-produkt, som så mycket annat. Men för priset är det naturligtvis ett fynd. En avsevärd fördel är att lägsta-momentet är på 2 NM - de som slutar vid 10 är inte så användbara på pytteskruvarna på en cykel.
Utmärkt påpekande om "torr åtdragning", och eftersom en hel del gängor på nyare cyklar är bussningar som är pressade, limmade eller gängade i plasten, så skall man verkligen vara vaken på att inte dra för hårt. Det är sällan skruvens data som begränsar, utan godset skruven sitter i. I många sammanhang mäter man förspänningen i "vridningsgrader" i stället - då mäter man (indirekt) förlängningen i skruven. Givet att mätmekanismen "bara" är en fjäderbelastad kula, bör man vara vaken på att den utlovade precisionen blir mindre ju närmare ytterlägena man arbetar. Antagligen är repetiviteten dessutom bättre än absolutprecisionen
Just mitt set hade ett antal bits av litet tveksam kvalitet. När de blir slitna kan man anskaffa en adapter för vanliga 1/4-tums-bits (fyrkant till sexkant) och använda standardbits.