Vianterdäck

Xarlizar

Medlem
Vianterdäck
Jag har beställt en cykel för främst jobbpendling, på asfalt. Ambitionen är att cykla genom vintern och jag undrar om jag bör skaffa dubbade däck. På cykeln sitter ett par breda graveldäck

Bontrager GR1 Expert, 700, 40mm )
Jag tycker ärligt talat dubbade cykeldäck verkar skittråkigt - tror ni att jag klarar mig med mina gravel? det som gör mig lite tveksam är att ca 2km av vägen till jobbet är på landsväg utan cykelbana.
Tack för hjälpen!

Vianterdäck
De dagar det är isigt är det helt klart rätt halt med annat än (dubbade) vinterdäck. Är det landsväg med en del trafik så skulle jag nog inte köra odubbat, inte så bra att krascha oväntat bland snabbare bilar.
En kompromiss är dubbfria vinterdäck. Mycket bättre än sommardäck men på is förstås sämre än dubbat. Dock roligare att cykla på än dubbat. Eller dubbat fram men nåt utan dubb bak. Bak betyder ju mer för rullmotståndet än fram.

Vianterdäck
Erkännes jag hatar dubbdäck. Jag har löst problemet med att ha två uppsättningar en med ett grovmönstrat crossdäck och ett med dubbade däck. Den ökända Göteborgsvintern med snabba övergångar från minus till plus och tillbaks till minus. Får du plus på detta blir Ortopeden i Mölndal överbelastad. Oftast kan sådana situationer förutsättas och lämpligt däck väljas. En annan är djup nyfallen snö där dubbarna är mindre effektiva och ett däck av typ CX eller liknande kan ge bättre framkomlighet. Till sist har vi dåligt röjda sidogator med två hjulspår och isvallar bredvid, där hjälper inte dubbdäck enbart försiktighet

Vianterdäck
Erkännes jag hatar dubbdäck. Jag har löst problemet med att ha två uppsättningar en med ett grovmönstrat crossdäck och ett med dubbade däck. Den ökända Göteborgsvintern med snabba övergångar från minus till plus och tillbaks till minus. Får du plus på detta blir Ortopeden i Mölndal överbelastad. Oftast kan sådana situationer förutsättas och lämpligt däck väljas. En annan är djup nyfallen snö där dubbarna är mindre effektiva och ett däck av typ CX eller liknande kan ge bättre framkomlighet. Till sist har vi dåligt röjda sidogator med två hjulspår och isvallar bredvid, där hjälper inte dubbdäck enbart försiktighet
Tack ska du ha! Det där var la inte vad jag ville höra men du har ju onekligen några göteborgsvintrar i benen. Skaffar mig väl ett par jävla dubbdäck då 😂

Vianterdäck
Jag cyklar också i Göteborg året runt. Själv tycker jag att det är roligare att cykla med dubbdäck på vintern än att ligga i traumarummet på Sahlgrenska sjukhuset.

Vianterdäck
Tillbaka
Topp