Sram "transmission" - oljud/skrammel när man INTE trampar?

Nej, jag brukar inte heller slå i men allmänheten gör visst det jämt...så kanske därför den inte sitter fast från fabrik

Jag har inga skrammel-problem men prov-drog i min bakväxel (SLX M7000) och det krävs mycket kraft för att rubba clutchen alltså. Overkill för mig att låsa alltså, men kör man väldigt hårt i stök så kanske kedjans fladder kan rubba den. Det verkar också lite tråkigt att behöva lossa bakväxeln för att ta bort bakhjulet smidigt, om man moddat så att det inte går att lossa med en spak som på trp hall lock.

Jo men det är ju bra med custom och lite meck. Jag ska försöka höra om det skramlar nästa gång i park

Annars kanske jag kan byta till sram

Vet inte riktigt hur han menar med att alu mot alu skulle vara bättre. Lär väl funka precis lika bra med en stålbricka istället. In fact, alu mot alu har högre friktionskoefficient än alu mot stål..

Men oavsett, den är nog inte alltför svår att slå ur läge och slår man växeln mot en sten kan det nog möjligen ge efter. Men har nog slagit överdelen av växeln mot en sten en enda gång i mitt liv tror jag, så jag ser inte riktigt problemet med att ha den fast.
Jag har klippt övre delen av växeln i saker och fått plocka ut den ur ovansidan på kedjestag 2-3 ggr och bara det är för mig skäl nog att hålla kvar vid gamla örat som faktiskt går av och inte gå på direktmonterat. Det känns som att det inte vore bra att göra den manövern då. Om ingen börjar sponsra mig med ramar eller så...

Men däremot tvivlar jag inte alls på att prestandan blir bättre med ett rejält fastlås direkt mount fäste av något slag.

IMG_0928_Original Copy.webp

Har inte sett en enda som lyckats förstöra sin ram när dom har skrotat sin T-type. En del som fått böjda stag/fästen på växeln, men dom går ju att byta ut för en ganska billig peng.

För att lyckas skada ramen så måste man knäcka bakaxeln också, lyckas man med det så har nog allvarligare problem än en trasig baktriangel. Bakväxeln klarar definitivt inte att förmedla den kraften som skulle behövas.

Men om någon har andra erfarenheter så dela gärna med er.

Senast ändrad:
Har inte sett en enda som lyckats förstöra sin ram när dom har skrotat sin T-type. En del som fått böjda stag/fästen på växeln, men dom går ju att byta ut för en ganska billig peng.

För att lyckas skada ramen så måste man knäcka bakaxeln också, lyckas man med det så har nog allvarligare problem än en trasig baktriangel. Bakväxeln klarar definitivt inte att förmedla den kraften som skulle behövas.

Men om någon har andra erfarenheter så dela gärna med er.
Vad händer om du klappar i den som jag gör, precis under skruven, då? Det är ju rätt mycket mer material som kan bända i fästet. Går även T-type snällt av även om det är mer gods?

Vad händer om du klappar i den som jag gör, precis under skruven, då? Det är ju rätt mycket mer material som kan bända i fästet. Går även T-type snällt av även om det är mer gods?
Svårt att svara på innan du har testat :)
Jag tror det är svårt att klappa i växeln direkt på materialet som sitter i bakaxeln, det är annat som tar i innan.
Men förmodligen kommer växeln bara att rotera bakåt och du får lossa den lite och dra åt igen för att få den på plats igen.

Som här:

En träff direkt från sidan knäcker ju växeln i videon, men den lagar dom ju sen och den fungerar fint igen.

Svårt att svara på innan du har testat :)
Jag tror det är svårt att klappa i växeln direkt på materialet som sitter i bakaxeln, det är annat som tar i innan.
Men förmodligen kommer växeln bara att rotera bakåt och du får lossa den lite och dra åt igen för att få den på plats igen.

Som här:

En träff direkt från sidan knäcker ju växeln i videon, men den lagar dom ju sen och den fungerar fint igen.
Eftersom jag föredrar ergonomin och känslan i Shimano kommer jag inte testa :)

Men du kanske har rätt i att det är ett akademiskt problem, håller hjulaxeln för hjulet kommer inte en smäll på växeln fäst i samma axel spela så stor roll.

Mina totalhaverier har varit ungefär de två case som är i klippen, smäll framifrån eller så har jag halkat med bakhjulet och smällt i rakt från sidan in i något med en för stor del av min vikt bakom. Jag antar att det nöter på ramen om man roterar växeln för många gånger, men att nån gång vartannat år inte hinner bli någon katastrof innan andra saker på cykeln är slut.

Mina totalhaverier har varit ungefär de två case som är i klippen, smäll framifrån eller så har jag halkat med bakhjulet och smällt i rakt från sidan in i något med en för stor del av min vikt bakom. Jag antar att det nöter på ramen om man roterar växeln för många gånger, men att nån gång vartannat år inte hinner bli någon katastrof innan andra saker på cykeln är slut.

Har du UDH på den cykel? Men UDH skulle man hoppas att örat roterar, då har man mindre risk på skador på ramen.

Har du UDH på den cykel? Men UDH skulle man hoppas att örat roterar, då har man mindre risk på skador på ramen.
Nej, den är generationen före UDH, tyvärr. För UDH och att slippa jaga modellspecifika växelöron är fasen en välgärning oavsett om man vill köra transmission på ramen eller inte :)

Har sett spår av konverteringskit på internet men Yeti verkar ha stängt ner dem, lite oklart varför när det knappt går att få tag i deras egna öron.

Nej, den är generationen före UDH, tyvärr. För UDH och att slippa jaga modellspecifika växelöron är fasen en välgärning oavsett om man vill köra transmission på ramen eller inte :)

Har sett spår av konverteringskit på internet men Yeti verkar ha stängt ner dem, lite oklart varför när det knappt går att få tag i deras egna öron.

Ja. Men en annan fördel är att växelörat bruka rotera när man slår i backväxeln. Det har jag sett alla gånger.

Sleeven i UDH som man stoppar in i ramen är ju av plast också. Gjord för att gå av (av mig mest pga knasigt högt specat moment 😆).

Funderar på beställa hem ett paket 16x10x10 mm aluminium brickor för att testa :)

Såg dock någon tråd i ämnet på vital mtb om att man också kan svarva ner bussningen motsvarande brickan. Känns som en cleanare lösning och man förlorar ingen gänga i örat.

köper inte resonemanget att alu-shims är nödvändigt. Vill man undvika slutage skulle jag kolla på POM?
1mm låter onödigt tjockt med.

Jag skulle beställt typ: https://www.kullagret.com/product/16-x-22-x-02-shims

Lär räcka med 1, max 2 för att låsa rotationen
Jo, jag håller med, men hittade inte så mycket tunnare, speciellt inte i plast. Shims finns ju i 0,1, 0,2, 0,3 och 0,5 i alla fall.
Är allt fixerat kommer ju inget nötas direkt.

Du menar att ställa in via "setup"-kuggen?
Den rör sig rätt fritt när man lossar hjulet men när man drar åt hjulet så ser man om den är korrekt med linje på växeln/fästet. Såg rätt ut sist jag kollade.
Sitter kassetten ordentligt fast? ...Men jag vet inte riktigt vad "fladdrande växlar" är. Det som är mest rörligt är väl kedjan?

Off: Jag fick backning och ett gapskratt från entomologerna, när jag kallade en spindelart för fladderspindel. Dallerspindel heter den ju. Invasiv och skadlig, men rätt kul när den snurrar som en karusell i sin fångsttråd. Här käkar den Månsans matrester.
P1030408b.webp

Sitter kassetten ordentligt fast? ...Men jag vet inte riktigt vad "fladdrande växlar" är. Det som är mest rörligt är väl kedjan?

Off: Jag fick backning och ett gapskratt från entomologerna, när jag kallade en spindelart för fladderspindel. Dallerspindel heter den ju. Invasiv och skadlig, men rätt kul när den snurrar som en karusell i sin fångsttråd. Här käkar den Månsans matrester.
Visa bilaga 847001
Va?

Ja, på tal om "fladder"! :-)
Men sitter kassetten ordentligt fast/ihop? Vad menar du med fladdrande växlar? Har kedjan rätt längd?

Ja, på tal om "fladder"! :-)
Men sitter kassetten ordentligt fast/ihop? Vad menar du med fladdrande växlar? Har kedjan rätt längd?
Vart har jag skrivit att det "fladdrar"?

Jag beskriver väl bakväxlar där clutchen blir dålig som ger en följdeffekt av oljud. Samt diskuterat att växeln roterar, det kan man se på b-skruven att det nöts.

Det är ett generellt på drivlinor oavsett märke och konstruktion jag pratar om.

Då är steg ett att öka avståndet mellan kassett och övre trissa. Kan vara att du bytt kassett eller så, då kan man i sällsynta fall behöva skruva litet på B-skruven.

Då är steg ett att öka avståndet mellan kassett och övre trissa. Kan vara att du bytt kassett eller så, då kan man i sällsynta fall behöva skruva litet på B-skruven.
Tack för omtanken men du behöver inte ge mig råd eller tips, jag söker ingen grundkurs i växeljusteringar.

För att vara on topic testade jag också hall lock och det verkar än så länge jäkligt lovande.

Senast ändrad:
B-skruven är annars ytterligare en stoppskruv, likt H och L, som ska förhindra att bakväxeln rör sig för mycket i höjdled.

B-skruven är annars ytterligare en stoppskruv, likt H och L, som ska förhindra att bakväxeln rör sig för mycket i höjdled.

Nej, eller kanske ja bara semantiskt. B-skruven ställer bakväxeln på rätt höjd. Backväxeln behöver inte rotera runt den axel för att fungera. Problemet här är precis att bakväxeln rör sig runt infästningsaxeln, så den rör sig för mycket i höjdled.

Cyklade en sväng med endurocykeln idag som har mekanisk XT växel med mid cage och 10-45 kassett. Kom att tänka på den här tråden och lyssnade lite efter kedjeskrammel. Helt tyst. Alltså helt tyst. Det enda som hörs är däcken. Det är en otrolig skillnad mot stighojen som har AXS Transmission.
Tänk vilken skillnad en fungerande clutch (och lite kortare cage?) gör. 😄

Cyklade en sväng med endurocykeln idag som har mekanisk XT växel med mid cage och 10-45 kassett. Kom att tänka på den här tråden och lyssnade lite efter kedjeskrammel. Helt tyst. Alltså helt tyst. Det enda som hörs är däcken. Det är en otrolig skillnad mot stighojen som har AXS Transmission.
Tänk vilken skillnad en fungerande clutch (och lite kortare cage?) gör. 😄
Just den modellen måste vara nån slags peak, eftersom 10-45 grejer i övrigt är designade för att klara sig utan clutch

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp